اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامه يکشنبهء پيش رو

21 ارديبهشت 1399- 10 مه 2020

فايل تصويری      فايل صوتی

 موضوع:

 دلايل فعاليت سياسی اندک زنان ايران

سخنران:

گلاله شرفکندی

مدير نشست

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 22 تا پنچشنبه 25 ارديبهشت 1399 -  11 تا 25 ماه مه 2020

تنها یک راه دارد!

مهدی اصلانی

اعدام خانم فرخرو پارسا در روز تولد «حضرت فاطمه» و روز زن اسلامی حاوی‌ی پیامی مهم برای جریانات سیاسی و زنان مبارز و روشن‌فکر ایرانی بود. زنان شجاعی که در اولین تظاهرات علیه حجاب اجباری به خیابان ریختند نیز در مورد این اعدام سکوت اختیار کردند. انگار اعدام خانم پارسا حق‌اش بوده و حکمی معوقه که باید زودتر اجرا می‌شده است. درست است که ما هوراکش آن اعدام نشدیم، اما با سکوت‌مان اعدام را مشروعیت بخشیدیم.

تغزّلی در رمضان

هادی خرسندی

توضيح سردبير: می خواستم دربارهء اين اثر هادی خرسندی پیشدرآمدی بنويسم که ديدم دوست ديگرم، مهدی فلاحتی، بهتر از آنچه فکر کرده بودم نوشته است. تکه ای از آن نوشته چنين است: این از بهترین شعرهای طنز فارسی ست. چند شعر طنز در کل تاریخ شعر فارسی می شناسید که موضوع و وزن و واژه ها و چندگانه گویی (ایهام) ساختاری چندان محکم داشته باشد که هیچ جایش را نشود دست زد و حذف کرد و تغییر داد و افزونه ای بر آن گذاشت؟ و بی آن که شاعر به ابتذال یا زشتگویی بغلتد، خودمانی ترین و بی پرواترین صحنه ها را تشریح کند! خاصه که آینه ای ست از اوضاع سیاسی و اجتماعی و فرهنگی امروز، و طنز تلخ تاریخی برای آیندگان. ادبیات اینچنینی در این زمان و زمانه، نه از سر کیفور بودن و بی دردی شاعر است، که ستیزه ای ست رویاروی و زنده با حکومتی که دم زدن و سرودن از عشق و شور و شیدائی و آمیزش و کامجوئی را ممنوع می کند و حتی عبارت دوشیدن شیر از پستان گاو را برنمی تابد.

کم فروشی

حمیدرضا رحیمی

* دویچه وله: نگرانی شدید خانواده علی یونسی، نخبهء بازداشتی دانشگاه شریف. اعضای خانواده علی یونسی نسبت به وضعیت سلامتی او شدیداً اظهار نگرانی کرده‌اند. علی یونسی مدال‌آور ایران در رشته نجوم در جهان است و بیش از دو هفته است که در بازداشت به سر می‌برد.

* بی.بی.سی: اتهام دو دانشجوی نخبهء دانشگاه صنعتی شریف: رابطه با مجاهدین خلق و نگهداری مواد منفجره.

تحشیهء فدوی: همین؟ بقیه ش کو پس؟... توهین به مقام معظم رهبری، توهین به معصومین (مسؤلین- م)، اقدام علیه امنیت کشور، تشویش اذهان عمومی، سَبّ ائمهء طاهرین (ع- س- ص- عج)، صلوات الله علیهم اجمعین،حمل و استعمال مواد مخدر و...

بین سوسیالیسم علمی واسلام تفاوت عمده ای وجود ندارد!

مرحوم نورالدين کيانوری!

نورالدین کیانوری دبیر کل حزب توده در مصاحبه ای با مجله نیوزویک گفت که بین سوسیالیسم علمی و اسلام تفاوت عمده ای وجود ندارد. کیانوری در این مصاحبه از اقدامات آیت الله خمینی ستایش کرده و می گوید: رهبر شیعیان علاقه و تمایل طبیعی ما را جلب کرده اند و حزب توده به مقاصد ترقی خواهانهء نهضت ایشان ارج می گذارد و از ابتکار های رهبر شیعیان در بارهء اعلام جمهوری، پایان دادن به رژیم سلطنت، تشکیل یک مجلس موسسان و بهره برداری از ثروت های ملی برای رفاه عمومی پشتیبانی می کند.(منبع)

اصلاحات کُن فیکون می شود!

اسماعيل هوشیار

اصلاح طلب واقعی نمی تواند روند اصلاحات را با خودش شروع کند؛ در اين وضعیت مثل این می شود که تمساحی تصمیم بگیرد خودش خودش را اصلاح کند، یا دزدان دکل نفتی و اختلاس گران میلیارد دلاری تصمیم به اصلاحات خودشان بگیرند و دیگر دزدی نکند، و یا تروریست های سپاه قدس خودشان با رضایت خودشان تصمیم بگیرند از ترور و دخالت در مناطق دیگر جهان و خاورمیانه دست بردارند!

«مغروقِ راهِ بی‌پایان»

دربارهء مجموعهء «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید»

کار تحقیقی مليحهء تيره گل در 14 جلد

روزبه جورکش

مجموعهء چهارده جلدی روایتی از ادبیات فارسی در تبعید به قلم ملیحه تیره‌گل به تازگی توسط نشر آفتاب منتشر شده است. این اثر در تاریخ ادبیات ایران پژوهشی سترگ و بنیادین است که نویسنده کوشیده در هر جلد، با رویکردی جامعه‌شناختی و طبق روش تحقیقی منضبط زوایای مختلف تاریخ ادبیات تبعید در ایران را تدوین و برخی آثار را نیز در بوته نقد قرار دهد. تیره‌گل در این مجموعه به موضوعات مختلفی که هر کدام در نسبت و پیوندی عمیق با یکدیگر قرار دارند می‌پردازد.

حجاب و اجباری شدن آن  در اسلام و حکومت اسلامی

مریم سلطانی

«حکومت اسلامی» کنونی ، که زائیدهء فلسفه ای کاملا مردسالار است، هرگز و هرگز قصد ندارد تا کوچک ترین قدمی به عقب برداشته و یا اصلاحاتی را در زمینهء حقوق زنان بپذیرد. زیرا که بزرگترین دشمن فلسفهء مردسالاری، آزادی و روشن فکری زنان است. بنابراین، حکومت اسلامی، برای حفظ خود، با تمام قدرت هر نوع آزادی خواهی زنان را سرکوب می کند و همواره سعی می نماید تا هر زنی را که بر خلاف خط مشی حکومت اسلامی حرکت می کند خوار و خفیف و نابود نماید.

 

نگاهی به کتاب «وب سرخ»

برگرفته از سايت اينترنتی «گاردين»

مترجم: بیژن آتشين جان

با توجه به شباهت های ایدئولوژیک و تمامیت خواهانه میان دو کشور ایران و روسیه، ضروری می دانم توجه شما را به نقدی که در روزنامهء اینترنتی گاردین بر کتاب «وب سرخ» منتشر شده جلب نمایم؛ کتابی که به تشریح تاریخچهء استراق سمع مکالمات مردم در دورهء قبل از اینترنت و نظارت گسترده ای که در زمان حاضر بر فعالیت های اینترنتی شهروندان روسی اعمال می شود می پردازد.

افق‌گشایی در انتظار عزم نظام سیاسی

(نظام را برای افق گشایی یاری کنیم)

محسن رنانی

توضيح: اين مقاله آشکارا يک مطلب اصلاح طلبانه است و می کوشد دولتمردان همين رژيم را تشويق به اصلاح آن کند. اما در اين راستا يک اصلاح طلب راستين وظیفه دارد نخست دردها را بشناسد و سپس دست به نوشتن نسخه بزند، نه اينکه بجای دردشناسی به توجيه ضعف ها بپردازد. در نتيجه ما مقالهء آقای رنانی را بخاطر دردشناسی اصيل آن منتشر می کنيم ولی يقين داريم که اين رژيم لايق اين نصايح دلسوزانه و راهکارهای نجات دهنده نيست و تنها اميدمان آن است که با فروپاشی محتوم خود ايران ما را به اعماق نابودی نکشاند.

دوره دوم - شمارهء 1: مروری بر دورهء اول

پخش اول از تلويزيون «ايران فردا»

آرشيو

نقش نهادها در جنبش های اجتماعی و تحولات جوامع

گفتگو با میلاد آقائی

معاون دبيرکل حزب سکولار دموکرات ایرانیان

فايل تصويری      فايل صوتی

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

سه اِشکالِ اساسی تفاهم نامهء چهار تشکل سیاسی

رها جنیدی

خبر تفاهم چهار تشکل سیاسی اپوزیسیون (حزب سکولار دموکرات ایرانیان، حزب مشروطه ايران «ليبرال دمكرات»، مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران و شبکه فرشگرد) بر سر باورهایی که در بیانیه نهایی آورده شده – سرنگونی ج.ا، یکپارچگی سرزمینی، حکومت دموکراتیک، حقوق بشر، سکولاریسم، منافع ملی -  هرچند می تواند خبر خوبی باشد اما برای فعالان و تحلیل گران سیاسی خبر تازه ای نیست.

«نه با یکدیگر بلکه با حکومت اسلامی مبارزه می‌کنیم»

تفاهم چهار تشکل سیاسی

حکومت اسلامی دشمن مشترک ایرانیانی‌ ست که به سربلندی و آزادی ایران می‌اندیشند. بر بنیاد چنین باوری و جدای از هر اختلاف‌ سلیقه سیاسی، تاکید بر همگرایی بیشتر میان نیروها و گروه‌های سیاسیِ باورمند به مبارزهء خشونت‌پرهیز، بدون ‌تردید بخشی از دغدغهء مردم ایران را نیز رفع خواهد کرد. مردمی که زیر یوغ استبداد، تاب درگیری میان گروه‌‌های سیاسی مخالف حکومت اسلامی را ندارند و خواستار ایجاد جبهه‌ای فراگیر علیه رژیم سرکوبگر و واپسگرای حاکم بر ایران هستند.

ناتالی از فاجعهء «پردهء آهنین» دیگری می گوید

شکوه ميرزادگی

این روزها سخنان خانم ناتالی امیری، خبرنگار «شبکه یک سراسری آلمان»، دربارهء آنچه که در ایران امروز می گذرد می تواند به راحتی به ما بگوید که فاجعهء پردهء آهنین در جغرافیایی کوچکتر اما به مراتب هراس انگیزتری در جریان است؛ فاجعه ای که، حتی ما ایرانیان خارجه نشین هم، به دلایلی هنوز نتوانسته ایم عمق آن را به درستی درک کنیم. مهمترین دلیل این بی توجهی غیر عمدی تفاوت زمانی دوران «پردهء آهنین» شوروی و اکنون، و امکان استفادهء مردمان این زمان از وسایل ارتباط جمعی بسیار پیشرفته تر از نیمهء اول قرن بیستم است.

توتالیتاریسم شرقی چیست؟

مهدی مظفری

اسلامیسم، که واجد تمامی صفات توتالیتاریسم است که در بالا ذکر شد، نوع جدیدی از توتالیتاریسم است که دینی و مذهبی است.  همین سبب سردرگمی بخش بزرگی از دانشوران علوم سیاسی و علوم اجتماعی غربی شده است. آنها نمی‌دانند چگونه این پدیده تازه را تعریف کنند. به علت عدم آشنایی کافی با الهیات اسلامی، توانایی لازم وکافی را برای تحلیل ذات و جوهر اسلامیسم فاقدند. تا آنجا که میشل فوکو، فیلسوف شهیر فرانسوی و گل سر سبد دانشوران چپ، انقلاب اسلامی ایران را «انقلاب رهایی‌بخش» و خمینی را «منجی عالم» خواند. او بعدها استغفار کرد...

چرا «دموکرات‌‌ها» می‌‌خواهند رژیم مذهبی را نجات دهند؟

پایگاه اینترنتی «هیل»

دیدگاه حزب دموکرات‌‌ آمریکا‌ در مورد رژیم ستمگر جمهوری اسلامی ساده ‌انگارانه و شرم‌آور است. مردم ایران شعار «مرگ بر دیکتاتور» سر می‌دهند و دموکرات‌ها نادیده می‌‌گیرند. در ایران رژیم برخلاف خواست مردم در قدرت مانده است..

 

ََََََ