اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

7 ارديبهشت 1399 - 26 آوريل 2020

 موضوع:

  سرچشمه های هويت تلخ امروز ما 

فايل تصويری     فايل صوتی

سخنران:

ناصر شاهين پر

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

آرشيو برنامه های يکشنبهء

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

 

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 8 تا پنجشنبه 11 ارديبهشت 1399 -  27 تا 30 آوريل 2020

آیا آمریکا در حال افول است؟ و اگر هست چرا؟

مجید محمدی

چپ‌ها، و اسلام گرایانِ متحد آنها، در هر موضوع و مشکلی نخست ایالات متحده را سرزنش می‌کنند... چپ‌ها و اسلامگرایان تنوع‌گرایی اعمال شده از بالا (با مهندسی جمعیتی و گزینش و تصفیه) را بجای شایسته‌گرایی می‌نشانند... اگر افولی در آمریکا در جریان باشد (که هنوز در حد حدس و گمان است) چپ مسبب اصلی این افول است... چپ همهء‌ آنچه را که مایه قدرت و پیشرفت ایالات متحده بوده به عوامل مخرب تبدیل کرده و این افول ادعایی را به مبانی تقویت کننده‌ی تمدن غربی نسبت می‌دهد.

چرخش از «اسلام‌ سیاسی» به «پسا اسلام ‌گرایی سیاسی»

ادریس جنداری

تحلیل فکری و سیاسی در رهیافت تجربه‌ء «اسلام سیاسی» حکایت از آن دارد که این تجربه تحولات عمیقی را، چه در سطح ابزارهای سیاسی و چه دیدگاه نظری، پشت سر گذاشته است. در نتیجه؛ هیچ پژوهشگر منصفی تجربه‌ء جماعت اسلامی در هندوستان را با تجربه‌ء حزب عدالت و توسعه در ترکیه، یا با جمعیت نهضت علماء در اندونزی، یکی نمی‌داند؛ زیرا اگر تجربه‌ء نخست وابسته به مرحله‌ء تأسیس و آن‌چه که موسوم به «اسلام سیاسی سنتی» است باشد، تجربه‌‌های ترکیه و اندونزی از مرحله‌ی تحول ـ اعم از انتقال و فراروی و پیشرفت ـ حکايت می کنند.

حکومت، دولت، اپوزيسيون

گفتگو با ميلاد آقائی

معاون دبيرکل حزب سکولار دموکرات ايرانيان

در برنامه سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

دربارهء دولت های دست ساخت اپوزيسيون

اسماعيل نوری علا

در گفتگو با فرامرز فروزنده در برنامهء «مرغ سحر»

خود کرده را تدبیر نیست!

حمیدرضا رحیمی

* روزنامهء فرانکفورتر آلگماینه: در حالی که در آلمان رعایت مقررات فاصلهء اجتماعی برای شهروندان اجباری است، وزیر بهداشت و چند مقام ارشد ایالت هسن، هنگام بازدید از یک بیمارستان، از آسانسور پُر استفاده کردند. این کار برای آنان عواقب قانونی در پی خواهد داشت.

* فدوی: تکلیف معلوم است. تا دنده شان نرم شود! می خواستند مانند مسؤلان ما، با خودرو های ضد گلوله و گوریل های محافظ، و یا همچون اعدام الاسلام والمسلمین رئیسی، با هواپیما تردد فرمایند تا گرفتار دیسیپلین خاج پرستان آلمانی نشوند، والسلام!

دست آوردهای نظامی!

فرمانده نیروی زمینی ارتش اسلامی

امیر کیومرث حیدری در حاشیه رژه خدمت ارتش و در جمع خبرنگاران اظهارداشت: «امروز نیروی زمینی موفق به تولید سامانه‌هایی شده است که با ایجاد نوعی گاز در هوا می‌تواند تا شعاع دویست متر مربع هر نوع ویروسی را، بویژه ویروس کرونا را، از بین ببرد». وی ادامه داد: «نیروی زمینی الحمدلله امروز از تجارب خوبی در حوزه رزم و هم مقابله با تهدیدات بیولوژیکی و ویروس کرونا برخوردار است و امروز بدون اینکه خدشه‌ای در توان ما ایجاد شده باشد، با تمام قدرت آمادگی انتقال تجربیات خود را در حوزه مقابله با ویروس کرونا به دیگر کشور‌ها داریم» .امیر حیدری دربارهء رونمایی از تجهیزات جدید برای مقابله با ویروس کرونا، گفت: «امروز فرصت نشد تا دستاورد‌های جدید ارائه و رونمایی شود، اما به زودی در حوزه تشخیص بیماری کرونا رونمایی خواهیم داشت» (منبع:     بهار نیوز)

تمام جهان وابستۀ داروهای چینی است!

آميت دِيو

هیچکس به موضوع "استقلال" فکر نمی‌کرد. همه تصور می‌کردند که "بازار جهانی" نیازها را برطرف می‌کند. اما ویروس کرونا با بی‌رحمی نشان داد که "بازار جهانی" وجود ندارد. همۀ کشورها مرزهای خود را بستند و هر یک فقط و فقط به رفع نیازهای خود - به هر قیمت - اندیشید... بحران جهانی ناشی از شیوع ویروس کرونا یک‌باره دنیا را متوجه وابستگی خود به چین کرد. حتی پیشرفته ‌ترین کشورهای غربی برای رفع نیازهای دارویی خود تماماً به چین وابسته‌اند. بحران کرونا اینک بسیاری از متخصصان، صاحبان صنایع و مسئولان سیاسی را به این فکر انداخته که باید به هر ترتیب صنایع دارویی را در چارچوب ملی دوباره به راه انداخت و از آن به عنوان یک ابزار استراتژیک پاسداری کرد.

در «خوانش فدائیان اسلام از حکومت» زیست می‌کنیم

حاتم قادری

تصوری که الان از دین وجود دارد نه تصور روشنفکران دهه پنجاه است و نه تصور اعتدال سنتی قرون قبلی ما که در زمان خودش حرفی برای گفتن داشت. آنچه وجود دارد، مجموعهء درهم پیچیده‌ای است که هسته و شاکلهء اصلی آن برخاسته از کتاب «ولایت فقیه» که اندکی دکور و تزیین شده... این چالشی است که جمهوری اسلامی در پیش گرفته. وضعیت فعلی ما از میان چند امکانی که در خصوص پاسخگویی دین به مسائل سیاسی اجتماعی وجود داشت، بازگشت به وضعیتی است که فداییان اسلام می‌گفتند.

آیا کرونا هم می تواند نقش چرنوبیل را بازی کند؟

شکوه میرزادگی

وضعیت ایران در شرایط اضطراری کنونی و عملکرد حکومت اسلامی برخی از تحلیل گران اجتماعی را بر آن داشته تا شیوع کرونا در ایران امروز را احتمال آغازی برای فروپاشی حکومت اسلامی بدانند. این برداشت با توجه به شباهتی که عملکرد شوروی با فاجعه چرنوبیل داشت (البته در مقایسی متفاوت) می تواند قابل تعمق باشد. برخی از جامعه شناسان و سیاستمداران در همان زمان چرنوبیل آن را یکی از دلایل مهم فروپاشی شوروی می دانستند.

رده‌بندی آزادی رسانه‌ها در آغاز دهه‌ای سرنوشت‌ساز
تدوین از: گزارش‌گران بدون مرز

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که در مدت یک ‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در صد و هشتاد کشور جهان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که به دلیل بحران‌هائی که در سراسر جهان با آنها رودررو است، ده‌ سال آینده، بدون شک، «دهه‌ای سرنوشت‌ساز» برای آزادی رسانه‌ها است.

چرا تحزب در ایران شکل نمی گیرد؟

سايت «مشروطه»

در فردای سقوط رژیم استبدادی آخوندی، صرفنظر از نوع حکومت آتی، قدر مسلم این است که مردم به آزادی های شخصی و مدنی دست خواهند یافت اما بعید است دمکراسی در ایران شکل بگیرد مگر اینکه شکل گیری احزاب سیاسی در ایران موانع تاریخی و فرهنگی بسیاری را از پیش روی بردارد. اصولا رسیدن به دمکراسی بدون داشتن احزاب چیزی بیش از خواب و خیال نیست. تمام کشورهایی که دمکراسی در آنجا نهادینه شده، از وجود احزاب قدرتمند برخوردارند. اما چرا مردم ایران از احزاب سیاسی گریزانند؟

پیامی بمناسبت ماه محنت بار رمضان

سام قند چی

بمناسبت آغاز ماه رمضان سیاستمداران جهان، با وجود آنکه برای بسیاری از آنان این ماه واقعاً از ارزشی برخوردار نیست، تنها بخاطر آنکه علاقه دارند روابط دوستانه با مسلمانان داشته باشند، پیام تبریک صادر می کنند. من، بعنوان فردی که در عرصه سیاسی ایران سالها بوده ام، علاقه دارم تلقی خود را از این موضوع سیاسی شده ابراز کنم... چرا که با سیاسی شدن مذهب در ایران، و عملکرد اسلام بعنوان ایدئولوژی مذهبی دولت ایران، برخورد به تجربه ماه رمضان دیگر برخورد با یک امر خصوصی مؤمنین نیست.

حاکمیت «متوهم» و ظهور «عاصیان گرسنه»

حمیدرضا جلائی‌پور

در سه ماه گذشته تعداد شهروندان عاصی‌ای که در آبان سال پيش دیدیم کم نشده است. در این مدت تنها از سوی «حاکمیت متوهم» یک انتخابات با «مهندسی حذفی» برگزار شده است که در تهران حدود هشتاد درصد مردم در ان شرکت نکردند. از طرفی دیگر، در همین سه ماه، با شروع بحران کرونا بر تعداد بیکاران (و در آینده خانواده‌های فقیری که عزیز از دست داده‌اند) افزوده می‌شود. بنابراین در سال حاری به‌جای «شهروند عاصی» با میلیون‌ها «عاصیان گرسنه» روبرو خواهیم شد.

منتظر شورش کرونایی؟

برگرفته از «جامعه نو»

احساس جمعی از وجود فساد به عنوان کاتالیزور تبدیل مطالبه به شورش علیه حکومت عمل می کند. آتش افروز بودن احساسات ابراز شده مردم در تظاهرات سال های اخیر، به علت همین احساس سرشار بودن حکومت از فساد و ناراستی و شفاف نبودن است. مانند همیشه باید به سران حکومت هشدار داد در موقعیت نامناسب و خطرخیزی قرار دارند و کشور را نیز همراه خود آسیب پذیر کرده اند.

ویروس کرونا بحرانی سیاسی است نه پزشکی

گفتگو با «یووال نوح هراری»

به گفتهء آقای هراری، شیوع فراگیری ویروس کرونا سئوالاتی را، در چه در سطح سیاسی و چه در سطح علمی، مطرح کرده است اما در حالی که ما بعضی از چالش های علمی را در نظر گرفته و بر آنها تمرکز کرده ایم، کمتر به نحوهء واکنش به سئوالات سیاسی پرداخته ایم. او می افزاید: “بشریت هر آنچه را که برای کنترل و شکست این بیماری لازم است در اختیار دارد. ما در قرون وسطی زندگی نمی کنیم و این بیماری هم طاعون سیاه نیست. شرایط بدانگونه نیست که مردم بمیرند و ما از عامل مرگ و میر آنها و چگونگی برخورد با آن هیچ آگاهی نداشته باشیم.”

رویارویی با ویرانی

امین بزرگیان

شرایط به‌گونه‌ای پیش رفته است که به راحتی می‌توان نام آن را فرآیند “ویرانی” گذاشت. ما امروزه با جامعه‌ای ویران روبروییم. شمایل اجزا و کلیت این ویرانی در سطوح مختلف به وجدان عمومی جامعه منتقل شده و به نظر می‌رسد توافقی نانوشته در میان جامعه دربارهء آن وجود دارد. کمتر کسی را می‌توان یافت که این ویرانی را تأیید نکند.

چرا «سرمایهء اجتماعی» مهم است؟

مهدیه گلرو

حکومت‌های توتالیتر فراموش کرده‌اند که بدون سرمایهء اجتماعی، هیچ اجتماعی به هیچ سرمایه‌ای نمی‌رسد، بطوری که بسیاری از گروه‌ها، سازمان‌ها و جوامع انسانی، بدون سرمایهء اقتصادی و صرفاَ با تکیه بر سرمایهء انسانی و اجتماعی توانسته‌اند به موفقیت دست یابند، اما هیچ مجموعهء انسانی بدون سرمایهء اجتماعی نمی‌تواند اقدام‌های مفید و هدفمندی انجام دهد.

ََََََ