اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پيش رو

6 بهمن 1398 - 26 ژانويه 2020

   موضوع:

بيلانی از کوشش ها برای

معرفی سکولار دموکرات ها

فايل تصويری    فايل صوتی

با شرکت عده ای از فعالان جنبش

و مهستان سکولار دموکرات ها

مدير جلسه:

امير جوان پيکر

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 7 بهمن تا پنجشنبه 10 بهمن 1398 - 27 تا 30 ژانويه 2020

جشن های ایرانی

حکومت عبوس و تندخو را به چالش می کشند

شکوه میرزادگی

مهم ترین چیزهایی که فرهنگ ایرانی را، از فرهنگی که حکومت اسلامی وابسته به آن است جدا می کند، تفاوت نگاهی ست که این دو فرهنگ نسبت به مفاهیمی چون خرد، مهر، و شادمانی دارند: یکی برای هر کدام از این مفاهیم ارزش هایی مثبت می شناسد و دیگری از هر کدام از این مفاهیم به دلایلی می گریزد و دیگران را نیز از محترم شمردن و نزدیک شدن به آن ها باز می دارد. در این جا، و به مناسبت همزمانی با جشن بزرگ سده، نگاهی کوتاه دارم به جوهر شادمانی در فرهنگ ما؛ آن چه که بیشتر آیین ها و جشن های ما بر اساس آن بوجود آمده است.

روزهای ترس

افشين بابازاده

روزهای ترس... / گوش مالی واژه ها... / جنگل خشک شده در برهوت... / خیال غوطه ور در برهوت... / اشک های خشک شده در برهوت ...//  آه، ای روزهای ترس / بر گونه های منتظر / چون باران خستگی / ببارید!

خدایانی که مُردند!

مسئله رادیکال‌های سابق؛ چرا رفتند؟

رضا جاسکی

ممکن است گفته شود، تغییر مسلک دادن امری عادی است و هر روز عده‌ای از چپ به راست یا بالعکس و یا از راست به میانه و … تغییر موضع می‌دهند. مسلماً این امر حقیقت دارد اما باید چند نکته را در نظر گرفت: اگر در یک جنبش سیاسی کسانی که در آن جنبش نقش برجسته‌ای را به عهده دارند تغییر جبهه دهند، قضیه ابعاد دیگری پیدا می‌کند. در یک جنبش ضد سیستمی که قرار است تحولات بزرگی در جامعه ایجاد کند ، اگر کسانی که رهبری آن جنبش را بر عهده دارند خود جذب همان سیستم شوند، آنگاه امید زیادی برای جنبش مزبور باقی نمی ماند!

از عواقب مرگ مشقاسم (ل)

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدوی میداند، پس از سبّ النبی، توهین به اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ضاعف الله پُرستاته، عواقب جدی داشته و دارد. لبته معظم له ابر این «باورِ باطلِ ناشی از تقیه!» است که هر کس ادعا کند که بعلت  انتقاد به حضرات ایشان و ابوابجمعی تحت تعقیب قرار گرفته، دروغ می گوید! لکن وقایع اتفاقیه، چیز دیگری میگوید و از آن میان: «* صدای آمریکا: تلاش جمهوری اسلامی برای ساکت کردن هرگونه صدای مخالف ....بازداشت چهار نفر به اتهام «توهین» به قاسم سلیمانی!» و برای ایجاد تنوع در برخورد: «* پلمب یک سالن در اهواز به دلیل برگزاری یک «مراسم جشن» در ایام تشییع جنازه قاسم سلیمانی! /رادیو فردا»

داماد اليزابت وارن

تهيه کنندهء فيلمی با سرمايهء دولت ايران!

نگاهی به کتاب «چهره های فساد» اثر پيتر شوايتزر

فصلی از کتاب جديد «پيتر شوايتزر» به نام «چهره های فساد» که بزودی منتشر خواهد شد، حکايت از آن می کند که «سوشيل تياگی»، داماد هندی الاصل خانم اليزابت وارن، سناتور ايالت ماساچوست و کانديدای رياست جمهوری از حزب دموکرات امريکا در انتخابات سال جاری، دارای ارتباطات نگران کننده ای با رژيم ايران است. اين کتاب کلاً به افشای روابط پنهان رهبران «ترقی خواه» امريکا با شرکت ها و دولت های فاسد پرداخته و فصلی را هم به اينگونه روابط سناتور ايالت ماساچوست اختصاص داده است.

ایدئولوژی وحشت

فرهاد قنبری

اغلب انسان های گرفتار در ایدئولوژی ‌های مخرب با تفکر و علم و آگاهی به خدمت آن ایدئولوژی درنیامده‌اند بلکه قدرت تفکر و اندیشه و فاعلیت خود را به طور کامل در اختیار ایدئولوژی گذاشته و اینگونه تربیت شده‌اند که عمل و کردار خود را خدمتی به “آرمان بزرگ” و جهانی زیبا تصور می‌کنند. سوژه‌ های مستحیل شده در این ایدئولوژی‌ ها برای رسیدن به آن ایده آل بزرگ (نژاد برتر و پاک آرایی، جامعه بی‌طبقه، بهشت روی زمین و..) تمام خشونت ‌ورزی‌های خود را توجیه می‌کنند.

نقدی بر ممنوعیت آثار حراری در ایران

احمد زیدآبادی

حراوی نخستین نویسنده‌ای نیست که مروج نگاه ماتریالیستی به جهان است. در واقع بیشتر آثار متفکران معاصر جهان اعم از لیبرال و مارکسیست و پست مدرن، هرکدام به نوعی جهان را به مثابۀ پدیده‌ای صرفاً مادی تفسیر می‌کنند و اگر قرار به ممنوعیت آثار آنان در ایران باشد، تقریباً تمام آثار بسیاری از متفکران معاصر باید از بازار کتاب جمع شود!

ایران از دیدگاه شفافیت بین‌الملل: سال ‌به ‌سال فاسدتر

فریدون خاوند

در تازه‌ترین گزارش سازمان غیر‌دولتی «شفافیت بین‌الملل»، که پنجشنبه بیست و سوم ژانویه منتشر شد، صد و هشتاد کشور جهان، از جمله ایران، از لحاظ درجهء آلودگی ‌شان به فساد مالی بررسی شده‌اند. شفافیت بین‌الملل بیست و هفت سال پیش، به ابتکار «پتر ایگن» و با هدف مبارزه با فساد در دستگاه‌های دولتی کشور‌های گوناگون جهان و نهاد‌های بین‌المللی در المان پایه‌گذاری شد و امروز، در زمینهء ماموریت تخصصی‌اش، هم در محافل کارشناسی و دانشگاهی و هم از دیدگاه افکار عمومی، شهرت و اعتبار فراوان دارد. گزارش تازهء شفافیت بین‌الملل، که بر پایه داده‌های سال گذشته تهیه شده، از فرو رفتن هرچه بیشتر حکومت اسلامی ایران در کام فساد خبر می‌دهد.

ساختار تقسیم قدرت حکومتی

و تقسیمات کشوری در ایران نوین

رضا هازلی

«ساختارهای قدرت حکومتی» از «رژیم سیاسی» متفاوتند و این ساختارها قابلیت تطبیق با رژیم‌های گوناگون سیاسی را دارند. هرچند که «رژیم سیاسی» ایده آل برای کشور ایران یک رژیم سیاسی انتخابی (چه حکومت و چه شاهنشاهی گزینشی) است و تاریخ نشان داده است که رژیم سیاسی موروثی (چه پادشاهی موروثی و چه حکومت موروثی) برای ایران سم استبداد را در خود دارد، اما، در اینجا تنها به «ساختارهای قدرت حکومتی» و «تقسیمات کشوری» پرداخته می‌شود و نه به «رژیم سیاسی».

انتخاب بین ایالات متحده و ایران

نحله الشهال

برگردان از: شهباز نخعی

آیا می باید به نام مخالفت با ایالات متحده، بدون قید و شرط از ایران حمایت کرد؟ آیا می باید به عنوان مبارزه علیه راهبردهای آمریکا و اسراییل علیه اشغال فلسطین، از مبارزه برای حق مردم در برخورداری از کرامت انسانی صرفنظر کرد؟ این ها پرسش های بدون پاسخی است که از چند دهه پیش، نیروهای خواهان تغییر رادیکال در دنیای عرب با آنها روبرو هستند و بخصوص امروز در عراق و لبنان مطرح می شوند.

چرا در نماز جمعه هیچ چیز تغییر نکرد؟

آرمان امیری - از داخل کشور

امروز هیج نیروی سیاسی قابل ذکری به عنوان «اپوزیسیون» در کشور ما باقی نمانده است که بتواند به نمایندگی از معترضان وارد مذاکره با نظام شود... در نتیجه، اساساً «گزینه‌ای» روی میز نیست که انتظار داشته باشیم رهبری نسبت به آن واکنش موافق یا مخالف نشان بدهد. در خیابان معترضان به رهبری حمله می‌کنند و ایشان نیز از هوادارن خود طلب مقاومت و پایداری دارد. این وضعیت یک «انسداد سیاسی» تمام عیار است که در نتیجه به فلج شدن کامل کشور می‌انجامد.

خطبه های نگران کنندهء خامنه ای

سام قندچی - از خارج کشور

از اين پس جریان «اسلامگرایی شیعه»، که ایران در کانون آن قرار دارد، جنگجوتر می شود، آن هم خارج از مرزهای کشور، و نه فقط مجهز به سلاح های متعارف، که القاعده و داعش هم به کار می بردند، بلکه با موشک های بالستیک و امکانات اتمی که این رژیم اکنون در اختیار دارد. یعنی این جریان بیشتر شبیه تطور فاشیسم هیتلری است که نظامی تر و نظامی تر شد، آن هم نه تنها در داخل آلمان بلکه خارج از مرزهای آن کشور.

سه موضوع: سرنگون کردن هواپیما،

نارسیسیم گروهی چپ ها، و چپ های مدافع قرآن

جلال ايجادی

شب پیش، بیاد قربانیان هواپیما، شماری از ایرانیان در میدان «سن میشل» پاریس گردهم آمدند. سازماندهندگان در بارهء توطئه و بی لیاقتی حکومتگران صحبت کردند و همچنین در بارهء ویرانی سیل در سیستان و بلوچستان و ناکامی های مردم آن دیار و بی لیاقتی و فساد دولت سخن گفتند... در حاشیهء این مراسم، فرصتی پیش آمد تا با یکی از مسئولان «حزب چپ ایران» (فدائیان خلق) گفتگوئی داشته باشم... [همچنين] یکی از رهبران سابق اکثریت، آقای کشتگر، را هم بطور اتفاقی دیدار کردم.

77 سالگي و نگاهی به عمر رفته و آيندهء پيش رو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

دوازدهمين «پادکست سکولار دموکراتها»

نقش گوناگون جوانان در ايران امروز

میلاد آقائی - محمود ابطحی - حسين حسانی

گردانندهء پادکست ها: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

در اسلام خامنه ای خشونت اگر با بمب اتمی باشد چه بهتر!

شبکه تلویزیونی آلمانی

خامنه ای خود را «رهبر مذهبی» و «رهبر انقلاب» می‌نامد؛ او فرمانده کل قوا و همچنین شخص اول مملکت به شمار می‌رود. در واقع خامنه‌ای نقطه‌ء مقابل اصل تفکیک قواست! از سی سال پیش کشور ایران تحت انقیاد، جنگ‌طلبی و جنون اسلامی او رنج می‌برد... او نواب صفوی، بنیانگذار گروه تروریستی «فداییان اسلام» را الهام‌بخش خود می‌داند. او از حذف اعضای خانواده خود نیز رویگردان نیست و با محکوم کردن شوهرخواهرش به بیست سال زندان، خانواده خواهرش را نیز از هم پاشاند.

00000000000000000000000