سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پیش رو

22 دی 1398 - 12 ژانويه 2020

   موضوع:

ایران در آستانهء خطر جنگ

و جمهوری اسلامی

در سراشیب اضمحلال

سخنران:

حسن شریعتمداری

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

  اسماعيل نوری علا 

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 19 تا يکشنبه 22 دی 1398 - 10 تا 12 ژانويه 2020

مشقاسم نامه

حمیدرضا رحیمی

* فدوی لحظاتی پیش خبر کشته شدن سرلشگر سلیمانی، " مشقاسم"  آقا" را در مجازستان ملاحظه کرده و نيز خواند که:

* قاسم سلیمانی در سال هزار و سیصد و سی و پنح در روستایی کوهستانی با ساختاری طایفه‌ای، واقع در شهرستان رابر، از توابع کرمان، زاده شد. او در نوجوانی به کار بنایی مشغول بود./ ویکیپدیا

* بر اين اساس فدوی بر این باور است که اگر نامبرده کار خودش را، که عبارت از بنائی بود، می کرد، نه تنها کشته نمی شد، بلکه احتمالاً یکی دو دیوار را هم بسود مردم بالا برده بود!

از زبان عکس ها

مرگ کسب وکار دولت است

دریا فردوسیان

نیاز به دقت چندانی نیست، اما شاید به یادآوری کوچکی نیاز باشد تا به خاطر بیاوریم که مرگ کسب‌وکار همیشگی این دولت بوده است. فقط مظاهر این مرگ ‌آمیختگی بس عریان‌تر از پیش بر ما آشکار شده... پس از گذشت بیش از یک ماه، هنوز این‌طرف و آن‌طرف جنازه پیدا می‌شود و تعداد کشته ‌شدگان کماکان در حال افزایش است. ابعاد کشتار آبان‌ماه چنان بهت‌انگیز بود که دیگر چشم برگرفتن از نامشروعیت نظامی که چنین بی‌محابا بر مردم معترض آتش گشود، برای کمتر کسی ممکن می‌نماید.

سرکوب: هم استراتژی و هم تاکتیک؟!

محمد هادی

چنين به نظر می رسد که رژیم، هر قدر در پاسخگویی به مشکلات مردم کودن و ناتوان باشد، در عوض، در برخورد با اعتراضات مردم از زیرکی و هوشیاری شیطانی برخوردار است و با اطلاع از ساختار پوسیده و فاسد نظام اش میداند که در صورت دادن کوچک ترین فرصت به معترضین و کمترین تعلل و دو دلی در سرکوب، باید فاتحه نظام را بخواند و برود!

مرحلهء کنونی جنبش و حل مساله اقدام جمعی

 وحید وحیدی تهرانی 

در بخش نخست این مقاله به وضعیت اجتماعی - سیاسی ایران از نظر احتمال وقوع یک انقلاب برای تغییر سیستم سیاسی کشور پرداخته و توضیح داده شد که «شرایط لازم»، که همان شرایط بلند مدت ساختاری است، برای وقوع یک انقلاب اجتماعی- سیاسی در کشور ما کم و بیش فراهم شده است. اکنون به «شرایط کافی» کار می رسةم که با تحقق آنها وقوع انقلاب بزرگ ایران برای استقرار سکولار دموکراسی در کشور  اجتناب ناپذیر خواهد بود.

«محمود را نصیحت کن!»

کارنامه سیاسی محمود دولت‌آبادی از چشم برادرش

زنده یاد محمد مختاری در پاریس، شبی در خلوت و خصوصی به من گفت: «محمود را نصیحت کن، بگو آخر این چه رفتاری ست؟ چرا چنین کارهائی می‌کند» گیرم بیفایده. نه، محمود به راهی قدم گذاشته بود که خواه ناخواه و سرانجام به این ورطه هولناک منتهی می‌شد، این راه بی‌تردید به جائی می‌رسید که برای جنایتکار و یکی از مهره‌های اصلی حکومت اسلامی که دست‌اش تا مرفق به خون جوانان رشید این مرز و بوم آغشته‌است، پیام تسلیت دردمندانه بفرستد.

سیلی ترامپ محکم‌تر بود

مجید محمدی

بلافاصله بعد از اعلام خبر کشته شدن قاسم سلیمانی و همراهان وی، سیاست داخلی آمریکا و رقابت میان ترامپ و دشمنان اش در روایت‌هایی که از این ماجرا ساخته شد ظهور و بروز یافت. در این روایت‌ها چهار روایت بارز بوده‌اند که آنها را مطرح کرده و توضیح می‌دهم. نکته‌ء جالب اشتراک نظر مقامات آمریکایی مخالف ترامپ با مقامات رژيم اسلامی است که خواسته‌اند با زبان دیپلماتیک سخن بگویند و به تهدید اکتفا نکنند. در انتها به مشکلات عمومی ‌این روایت‌ها اشاره می‌کنم.

آیا دونالد ترامپ برندهء بازی خواهد بود؟

شهرام فريدونی

ترامپ با معدوم کردن عزیز کردهء خامنه ای، یعنی قاسم سلیمانی، نشان داد که، دستکم بعنوان کسی که سال ها با قمار بازان سر و کار داشته، تجربیات اش چندان هم بی فایده نبوده است. او بهر حال اکنون هم با اين کار قماری را آغاز کرده است که همگان بايد به عاقبت آن انديشید. اما من از هم اکنون او را برندهء اين قمار بزرگ می دانم. و چرا؟ اجازه دهید توضیحاتم را در قالب دو سناریو و یک واقعهء محتمل بیان کنم.

طلب اشک ازمحرومان فراموش شده جنوب استان کرمان؟

عبدالستار دوشوکی

قاسم سلیمانی اهل کرمان است و امروز در کرمان تشییع جنازه و تدفین او بود...  غرض از نوشتن این نوشتار اجابت درخواست دو هموطن از مناطق بشدت فقیر و کپر نشین جنوب استان کرمان است که در زندگی گرفتار فقر و فاقهء خویش هرگز آه نداشته اند تا با ناله سودا بکنند، چه برسد به اینکه از روستاهای محروم و قرون وسطایی خویش برای تشییع جنازه به مرکز استان آورده شوند. بسیاری از این محرومان بیچاره را دوشنبه شب از ره تزویر و تطمیع و تهدید به کرمان آوردند و، بدون کمترین امکانات رفاهی، در مدارس اسکان دادند تا صبح سه شنبه در آخرین پردهء نمایش اشک و اتحاد شرکت کنند.

بیانیه مشترک دو حزب در مورد کشته شدن قاسم سلیمانی

و نتایج احتمالی آن

اهدافی دو گانه و راه حلی سه گانه

اسماعيل نوری علا

بخشی از سخنرانی در نشست هفتگی

مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران

همهء سازمان های سیاسی مدعی آنند که با داخل کشور ارتباط و پايگاه دارند و کرراً از فعالان سیاسی خارج کشور می شنويم که «بچه های ايران عقيده دارند که...»؛ ولی معلوم نيست اين «بچه های ايران» که نظرشان را به اطلاع فعالان خارج کشور می رسانند جز پسر عمو ودختر دائی اين فعالان چه کسانی هستند و در کدام از سطح رهبری فعالند. سرکوب مشدد حکومت هم از يکسو باعث شده که ارتباط رهبران داخل و خارح به حداقل برسد و از سوی ديگر آنها که علناً با خارج کشوری ها تماس می گيرند مورد اين سوء ظن قرار گيرند که چگونه می توانند زير نگاه خونريز حکومت اينگونه آزادانه در مورد ارتباط با خارج عمل کنند؟

آنچه با اطمینان می‌توان درباره چشم‌انداز آینده گفت

گفت‌وگو با کاظم کردوانی

سه مطلب را می‌توان با اطمینان عنوان کرد: یک اینکه حکومت ایران توان بازسازی خود را از دست داده است. و این موضوع فراتر از فساد گسترده‌ای است که از بالا تا پایین در تمام تاروپود حکومت ریشه دوانیده است. دوم، بی‌آنکه بتوانیم شکل‌های مشخص آن را پیش‌بینی یا بیان کنیم این اعتراض‌ها ادامه خواهند داشت. سوم، تازمانی‌که این حرکت‌های بزرگ فرودستان با حرکت طبقه‌ی متوسط ایران گره نخورد و شکل‌های مشخص سیاسی، اجتماعی، اقتصادی به خود نگیرد نتیجه‌ی دلخواه به دست نمی‌آید.

مقایسه ای بین ایران و عراق
سام قندچی

ایران با این روحیات مردم عادی و نگرش های اپوزیسیون سیاسی، به کره شمالی تازه ای تبدیل نشود در حالی که عراق، با بیرون انداختن رژیم اسلامی ایران، شانس کره جنوبی شدن را ممکن است به دست آورد، و البته در آن صورت گرفتاری شان هم نظیر کره جنوبی خواهد شد که باید از دست کره شمالی در همسایگی اش "پناه به خدا" ببرد!.. خیلی عجیب خواهد بود چون ما همیشه فکر کرده ایم خیلی از عراق جلوتر هستیم در حالیکه اگر اوضاع به این شکل جلو برود، تهدید اصلی برای عراق، رژیم اسلامی ایران خواهد بود همانطور که کره جنوبی کشور موفقی است که با تعریف چپی های ما لابد "مستقل" نیست، و همیشه باید مواظب حملات نظامی کره شمالی باشد که با تعریف چپی های ما "مستقل" است.

00000000000000000000000