اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا 

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  ◊ پادکست سکولار دموکراتها

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبهء پیش رو

15 دی 1398 - 5 ژانويه 2020

   موضوع:

معرفی طرح ايجاد همکاری امن

مابين رهبران داخل و خارج

سخنران:

  اسماعيل نوری علا 

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: چهارشنبه 11 تا يکشنبه 15 دی 1398 - 1 تا 5 ژانويه 2020

آغاز سال نوی جهانی بر سکولار دموکرات های امیدوار ايرانی خجسته باد!

مطالبات جهانيان در سال 2019

ادامه شعر

درس هائی اميدوارکننده از رویدادهائی اندوهبار

بیانیهء مشترک حزب مشروطه ايران (ليبرال دمکرات)

و حزب سکولار دمکرات ايرانيان  

بی آبرو کردن اين « ستم سالاری» برخاسته از يک انقلاب کور و ايدئولوژيک، کار کوته زمان نيست و بايد سال ها کوشنده بود تا حقانيت دروغين آن فروشکند، و برآيند يک « اوباش سالاری» اسلامی را مردمان با پوست و گوشت و استخوان خود برآزمايند. در اين فرايند اکنون دشمنیِ رژيميان با مردم بجان آمدهء ايران يکسره آشکار گشته، و جهانيان می بينند که ديگر هيچ پيوندی ميان فرمانروايان و ملت گروگان گرفته ايران وجود ندارد. اين دستاورد گرانبها را جوانان دلاور و ايران دوست و آگاه گشته ايران، با هزينه بسيار به ما ارزانی داشتند.

داستان سه شهر

قصۀ پر غصۀ تجمع اعتراضی اپوزیسیون

ن. نوری زاده (سام. آ)

افراد، گروه ها و هواداران سازمان های سیاسی چپ و سلطنت طلب از سوئی، و سازمان مجاهدین از طرف دیگر، در واقع جریان هائی هستند که، ضمن آنکه خشونت را بمثابه ابزاری جهت رسیدن به اهداف خود بکار می برند، وابستگی تام و تمام به دریافت کمک های مالی و لجستکی از دولت های بیگانه (مثلث آمریکا، عربستان و اسرائیل) دارند و از مواضع آنان علیه مردم ایران، مانند حملۀ نظامی و یا تحریم، دفاع می کنند.

آغازِ یک پایان و کُر هماهنگ دستگاه مماشات و خیانت

مجتبی قطبی

رضا پهلوی عمدا سعی دارد که توان خلق و نیروهای انقلابی را در سازماندهی و کنترل اوضاع زیر سوال ببرد. و این مطمئنا آخرین موضع گیری این خائنان به ملک و ملت ایران، که هنوز که هنوزه هیج انتقاد، حتی کوچک، از جنایات و فساد دستگاه حکومتی پدر خود، که یکی از عوامل قدرتگیری همین رژیم کنونی است، نکرده است. او هرگز به روی نامبارک خود نمی آورد که این نیروهای مردمی بودند که مسئولیت امنیت را پس از انقلاب ضد سلطنتی به عهده گرفتند و نه نیروی شهربانی و يا ژاندارمری... [اما] قیام مردم ایران به راهبردی سازمان مجاهدین خلق ایران با قدرت تمام به پیش می رود و ناقوس مرگ رژیم بازماندهِ خمینی به صدا درآمده است. عظمت و قدرت این قیام را می توان، به خوبی و روشنی از زبان سردمدارانِ آن دریافت.

نشانه شان بگير!

افشین بابا زاده

همه مى ايستيم / به صف / برای آنكه / به تمامش نگاه كنيم / و بانگ برآريم: / نشانه اش بگير! // نه با انگشت / نه با اشاره ها  / نه با نگاهى بى دليل / نگاهش مي كنيم / با لبخند تفنگ هامان. //  تو قلمت را بردار  / تو داس را تيز كن / تو ماشه ها را بگردان / تو شعر را بسويشان بگير! / و تو. و. تو. و. تو. و. تو / كار را تمام كنيد!

قهر و خشم مایند، قهرمانند…

شهریار مندنی‌پور

پخش برنامه اعتراف‌های تلویزیونی هم بیشتر خواهدبود. این طور اعتراف‌های استالینی در سرزمین خود آن دیکتاتور هم گویا منسوخ شده،‌ اما هنوز رژیم سمساری ایران از آن استفاده می‌کند. سازندگان این برنامه‌ها که سرنوشتی بهتر از سعید امامی نخواهند داشت،‌  قوهٔ تخیل حقیری دارند و یک سناریو تکراری را تکرار می‌کنند: اعتراف‌کننده مامور سی.آی.ا بوده یا موساد یا، برحسب شرایط، بلکه مامور فرانسه و انگلیس… (یاللعجبا که هیچ کدام هم حقوق‌بگیر ک.جی.بی نیستند).

استمالت اسلامی

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور فجایع اتفاقیه در دارالخرافه ، به خبر حیرت اثری بنقل از برادر بی بی سی بشرح زیر رسید: «بهمن صادقی نور، از بستگان نزدیک این خانواده، به بی‌بی‌سی فارسی گفته در حملهء شب گذشته نیروهای امنیتی، پدر و مادر، خواهر و شوهر خواهر، دو عمو و پسر عموی يازده ساله پویا بختیاری بازداشت شده‌اند».  در اين زمينه، یکی از مقامات بیت که نخواست نام اش تا انقلاب بعدی (عج) فاش شود، به فدوی گفت که از کردهء خود در پیوند با نسل کشی آبان گذشته شدیداً  پشیمان شده و به عملهء بیت دستور فرموده اند که، علاوه بر اقوام، برای رفع تنهائی دستگیر شدگان، همسایگان دست چپ و دست راست خانوادهء بختیاری را نیز بازداشت و به ایشان ملحق نمایند!

سال نوی جهانی و «رقصی چنین میانهء میدان»

شکوه میرزادگی

برخلاف اهالی خشن و تندخویی که سرزمین ما را اشغال کرده اند، و برخلاف پیروان بیچارهء آن ها که در گوششان به غلط خوانده اند «گریه ثواب دارد و شادی کراهت»، شادی را دوست دارم. از شنیدن قصهء زرتشت، فیلسوف و پیامبر ایرانی، که «به وقت به دنیا آمدن به جای گریه خندیده» لذت می برم و  این گفتهء نیاکان باورمند به خدای خرد سرزمین مان را تحسین می کنم که «اهورا مزدا، زمین را آفرید، آسمان را آفرید و شادی را برای انسان آفرید». با این حال و در همهء این سال های غربت سالی نبوده که وقت شادمانی دلم در آسمان ایران بال نزده باشد.

مرحلهء کنونی جنبش و حل مساله اقدام جمعی

 وحید وحیدی تهرانی 

در بخش نخست این مقاله به وضعیت اجتماعی - سیاسی ایران از نظر احتمال وقوع یک انقلاب برای تغییر سیستم سیاسی کشور پرداخته و توضیح داده شد که «شرایط لازم»، که همان شرایط بلند مدت ساختاری است، برای وقوع یک انقلاب اجتماعی- سیاسی در کشور ما کم و بیش فراهم شده است. اکنون به «شرایط کافی» کار می رسةم که با تحقق آنها وقوع انقلاب بزرگ ایران برای استقرار سکولار دموکراسی در کشور  اجتناب ناپذیر خواهد بود.

آيا پایان کار نزدیک است؟

شورای سردبیری نشريهء « جامعه نو»

مردم روزها زیر چرخ گرفتاری له می‌شوند و شب ها باید به اخبار پیشرفت های شگرف گوش دهند و خشم انبار کنند. تقریبا هر روز، و البته در همه زمینه‌ها: سیاست، سیاست خارجی، و البته دین و مذهب. این عامل را بنیادین، و تطور شرایط ذهنی جامعه در مسیر سایش و فروپاشی حکومت، می‌دانیم. ارزیابی‌ های بسیار‌ی ‌حاکی از آن‌اند که شرایط ذهنی تغییر حکومت فعلی نزد جامعه فراهم است، البته ما، در «جامعهء ‌نو»، این تغییر ذهنیت را بدون شناخت کامل «بدیل وضع موجود» امر مثبتی نمی‌‌یابیم.

ایران: بنزین بر آتش سیاست!

برگرفته از روزنامۀ القدس العربی چاپ لندن

ترجمه از علی حسین نژاد

پاسخ خشن به اعتراضات صنفی مردم در ایران علیه گران شدن قیمت بنزین از سوی دولت موجب شد که این اعتراضات آنگونه که انتظار می رفت ویژگی سیاسی به خود بگیرد بطوریکه تظاهر کنندگان شروع به شعار دادن علیه خامنه ای کرده و عکس ها و سمبل های خامنه ای و خمینی را آتش زدند. آنها همچنین علیه سپاه پاسداران و علیه دیکتاتوری شعارهای متعددی سر دادند. تعدادی از مقرهای امنیتی و رسمی مورد حمله و تخریب قرار گرفت.

نه به حجاب اجباری، کارزاری از 8 مارس تا 6 دی!

هانيهء نظری

از تظاهرات زنان در هفدهم اسفند سال پنجاه و هفت (يک ماه پس از پيروزی انقلاب) تا امروز، بیش از چهل سال از اعتراض‌های زنان ایران به حجاب اجباری می‌گذرد و زنان ایران حجاب اجباری را یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های حقوقی و اجتماعی خود می‌دانند. هر‌چند تا سال شصت و دو قانونی در زمینه لزوم رعایت حجاب اسلامی وجود نداشت، اما از سال پنجاه و نه، در قدم نخست از ورود زنان بی‌حجاب به ادارات و در گام بعدی به اماکن عمومی جلوگیری شد.

دربارهء واگذاری جزيرهء کیش به کشور چين

حسین شاه اویسی

رژيم ننگين اسلامی در حال آماده سازی امضا قرارداد ننگين دیگری با چين ، مبنی بر واگذاری صددرصد جزیره کیش به مدت بیست و پنج سال به دولت چین است. از قرار معلوم پیش نویس و مقدمات قرار داد کاملا آماده شده است، و رژيم در نظر دارد با دریافت میلیاردها دلار از دولت چین، این قرار داد ننگین را بطور پنهانی در چند روز آینده امضا کند و، به عنوان نماینده‌ء قانونی ملت ایران، جزیره کیش را برای مدت بیست و پنج سال در اختیار دولت چین بگذارد!

«چپ زرگری»

عبدی کلانتری

ما هر وقت از رفقای کیش «پان‌نئولیبرالیسم» می‌پرسیم «روی چه حسابی یک نظام رانتی آخوندی فاشیست را که از بدو تولد تا امروز با غرب، با لیبرالیسم، و با سیستم نئولیبرال غربی دشمنی ورزیده، اسمش را می‌گذارید نئولیبرالیسم؟»، پاسخی که می‌گیریم این است که «نوع ایرانی‌اش فرق می‌کند». من از خودم می‌پرسم چه لزومی دارد یک روشنفکر چپ بیاید یک مفهوم شناخته ‌شده با تعاریف پذیرفته را چنان بپیچاند که هر شترگاوپلنگی در آن بگنجد؟

00000000000000000000000