اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ برنامهء «پادکست سکولار دموکراتها»

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ سايت شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

برنامهء يکشنبهء پيش رو

10 آذر 1398 - 1 دسامبر 2019

   موضوع نشست:

 شکست اپوزیسیون در رهبری قیام مردم

سخنران:

فريار نيکبخت

محقق، مشاور احزاب و فعال سیاسی

دبیر سابق دایرهء روابط بین المللی

 کنفدراسیون دانشجویان ایرانی

در جنوب کالیفرنیا

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزدیان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 8 تا یکشنبه 10 آذر 1398 - 29 نوامبر تا 1 دسامبر 2019

مسئولیت ما و این همه خبر!

حماد  شیبانی

شواهدی بسیار از موارد تاریخی دست داشتن حکومت در ایجاد آشوب و نسبت دادن آن به مردم وجود دارد. اکنون این راز توسط برخی از ارگان های دولتی و در جریان تصفیه حساب های جناحی خود برملا شده است. این رازها همچنین، بر اساس اعترافات برخی از دست اندرکاران سابق که یا خود حکومت را ترک کرده اند و یا به دلایل مختلف از حاکمیت به بیرون پرتاب شده اند، روشن شده است.

عراق؛ سرزمين جوان های جسور

مصطفى سعدون

ترجمه شهباز نخعی

آيا در عراق شورشي «شيعي» عليه قدرت حاکم «شيعي» در کار است؟ از اول اکتبر ، معترضاني که جنبشي مسالمت آميز دارند، با سرکوبي وحشيانه رودررو هستند. تک تيراندازها به روي جمعيت آتش مي گشايند و [نيروهاي سرکوبگر] از فاصلهء نزديک نارنجک پرتاب و از سلاح هايي استفاده مي کنند که از خارج آمده است. نتيجه سنگين آن بيش از سيصد کشته است.

قيام لبنان، ترس حزب الله از خلاء

LAURENT PERPIGNA IBAN

ترجمه از شهباز نخعی

در حالي که خيابان در لبنان فشار خود را بر آنچه که از قدرت باقي مانده ادامه مي دهد، حزب الله وضعيتي تناقض آميز دارد. در عين نشان دادن خود به عنوان مدافع محرومان، راهبرد منطقه اي اش آن را به سوي دفاع از حاکميت سياسي موجود و قمار براي فرو نشاندن جنبش مردمي مي راند؛ تضادي که پس از يک ماه بسيج مردمي همچنان ادامه دارد.

بحران در ام‌القرای مسلمین

م. روغنی

اعتراض‌های گسترده به افزایش قیمت بنزین در ایران همزمان با تظاهرات دامنه‌دار در کشورهای ‏عراق و لبنان نشانگر بحران راهبردی ریشه‌داری است که ” ام القرای مسلمین” را فرا گرفته است.‏.. ام‌القرای به معنی “مادر دهکده‌ها” است که بوسیله محمد جواد لاریجانی معاون وزیر خارجه دولت وقت ‏در اواخر دهه شصت تدوین گردید و تبیین جایگاه جمهوری اسلامی در جهان اسلام را در دستور کار قرار ‏داد. برپایه این نظریه با تشکیل حکومت اسلامی در ایران، سطح رهبری ولی فقیه از مرزهای ‏سرزمینی کشور فراتر رفت و به رهبر امت واحد مسلمانان تبدیل گردید.

به آتش کشیدن حوزه‌های علمیه نشانهء چیست؟

امل عبدالعزیز الهزانی (شرق الاوسط)

آنچه این بار اعتراضات ایرانیان را برجسته و متمایز می‌کند و بسیار قابل توجه است این است که معترضان حوزه‌های علمیه را هدف قرار داده و آنها را به آتش کشیده‌اند . به آتش کشیدن لانه‌های پرورشی اندیشه واپسگرایی حاکم بر ایران یعنی نشانه گرفتن اساس و علت نابسامانی این کشور. همچنین نشانگر این واقعیت است که گرایش جامعه آگاه ایران به حکومت سکولار و جدایی دین و دولت افزایش یافته است.آنچه این بار اعتراضات ایرانیان را برجسته و متمایز می‌کند و بسیار قابل توجه است این است که معترضان حوزه‌های علمیه را هدف قرار داده و آنها را به آتش کشیده‌اند. به آتش کشیدن لانه‌های پرورشی اندیشه واپسگرایی حاکم بر ایران یعنی نشانه گرفتن اساس و علت نابسامانی این کشور. همچنین نشانگر این واقعیت است که گرایش جامعه آگاه ایران به حکومت سکولار و جدایی دین و دولت افزایش یافته است.

«بانک‌های سوخته» از چه حکایت می‌کنند؟

علی تقی‌پور

آن‌گاه که اعتراضات گسترده روزهای اخیر فروکش کند و جریان اطلاعات بعد از قطعی اینترنت برقرار شود، آمارها رفته‌رفته دقیق‌تر و معنادارتر می‌شوند. چنان‌چه تا کنون پیداست، در کنار آمار کشته‌شدگان که هم‌چنان بر تعداد آنها افزوده می‌شود، سیر صعودی یک آمار دیگر هم بسیار چشم‌گیر خواهد بود؛ «بانک‌های سوخته». در تمام شهرهایی که آتشی افروخته شد بانک‌ها هیزم اصلی این آتش بودند. چرا بانک‌ها این چنین در آتش خشم طبقات ضعیف و فقیر جامعه سوختند؟ بانک در نظر مردم به چه دلالت می‌کرد؟

آیا رژیم اسلامی در آستانه سقوط است؟

جلال ایجادی

امروز خیلی ها به مسئلهء رهبری جنبش فکر می کنند و امید دارند تا جنبش مردمی دارای نهاد هدایت کننده متکی بر عقل و هوشیاری جمعی باشد... پیدایش رهبری بارز، رژيم اسلامی را ضربه پذیرتر خواهد نمود. رهبران جنبش باید به شعارهای کنونی که بیان خواسته های مردم اند توجه کنند. جنبش مردمی برای طرد استبداد دینی و برای آزادی از ستمگری و برای حکومتی متکی بر حقوق بشر و سکولاریسم به حرکت درآمده است. قدرت سیاسی آینده باید تجلی این خواست ها باشد.

ضدیت تان با پرچم شیروخورشید نشان بخاطر چیست؟

ف. م. سخن

در این مطلب، روی سخن ام با کسانی که ایرانی نیستند و خود را ایرانی نمی دانند نیست. طرف با وجود این که در ایران به دنیا آمده و شناسنامه ی ایرانی دارد، احساس می کند که ایرانی نیست و مثلا «تورک» و «کورد» است، که خب، این حق اوست، و به عنوان یک خارجی با مزایای ایرانی در ایران زندگی می کند و ما را با او کاری نیست. روی سخن ما در این مطلب با کسانی است که پرچم سه رنگ ما را با نشان ی غیر از شیر و خورشید و یا اصولا بدون نشان می خواهند.

اهانت

حمیدرضا رحیمی

یعنی چه آقا؟ آخر اگر اینگونه باشد که سنگ روی سنگ بند نمی شود! مراد فدوی آن است که «لکن، اینطور نباشد که هرکس که از درب بیت می گذرد، یکی هم توی سر حضرت آقا(ضپ) بزند!» شما لطفاً تیتر زیر را که به سند مصور و منگوله دار هم پهلو می زند، نگاه کنید تا به عمق نگرانی فدوی پی ببرید:

* رضایی: اقتصاد هم مثل سیاست باید تابع ولایت فقیه باشد!/ رادیو فردا

فدوی معروض است که اين برادر پاسدار، که افزون بر زوال عقل به زوال حافظه نیز دچار شده است، بخاطر نمی آورد که مطابق نص صریح حضرت امام (ل)، "اقتصاد مال خره" و، بر این پایه، وقتی که "تابع ولایت فقیه باشد"، بیت اعظم هم معاذالله، بمثابه طویله است... از فدوی گفتن!

اپوزیسیون، در بلاتکليفی (2)

گفتگو با ايجادی - کنگرلو - نوری علا

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

چهارمين برنامهء «پادکست سکولار دموکراتها»

خشم و خشونت در خيزش های مردمی

 محمود ابطحی - مقداد عسکريان - منوچهر يزديان

 (پادکست ها را در اين سايت -+- ببينيد)

مدير برنامه ها: فرشيد نصراللهی

( پخش در کانال يک: پنجشنبه ها 8 صبح کاليفرنيا)

سپاس به آن ها که عطر آزادی خواهی را

دوباره در وطن مان پراکندند

شکوه میرزادگی

برخی از مردمان ساده نگر، یا وابستگان آشکار و نهان حکومت که همیشه به بهانه های مختلف با اعتراضات مردمی مخالفت کرده اند، می گویند: «دیدید چند روز شلوغ شد و این ها دوباره سرکوب کردند و مردم دوباره رفتند به خانه هایشان؟»، گویی نمی بینند که در چهل سال گذشته همین «چند روز»ها بوده که تابوی حکومت اسلامی را شکسته، همین «چند روز»ها بوده که این هیولای قرون وسطایی را زخمی و تکه تکه کرده، همین «چند روز»ها بوده که خواب خوش وابستگان اش را به کابوس تبدیل کرده است.