اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ برنامه«پادکست سکولار دموکراتها»

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ سايت شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

19 آبان 1398 - 10 نوامبر 2019

فايل تصويری    فايل صوتی

موضوع:

 برخورد اپوزيسيون

 با تشکل های برانداز

سخنران:

اسماعيل نوری علا

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 20 تا پنجشنبه 23 آبان 1398 - 11  تا 14 نوامبر 2019

نان می خواهی؟ بفرما!

بازار جهانی و دکان‌ ما

از «شنبه ‌نگاری» های میلاد آقایی

در هفته‌ای که گذشت، اخباری شنیده شد که نشان می‌داد سیاست‌مداران قدرت‌های دیرپا و نوپای مالی در پی ساختن آینده‌ای هستند که همچنان سود خود را در بازار داشته باشند. فشار آمریکا به چین برای مهار دلبرانگی‌هایی که برای دیگر کشورها دارد و به دست آوردن امتیاز‌های ویژه از بازار آن، کم‌کم به بار می‌نشیند. اینگونه بریکس نیز به گونه‌ای از کشاکش مالی با آمریکا بیرون می‌آید و همراه آمریکا خواهد رفت. برجستگی اتحادیه اروپا و پس از آن یکان پول یورو، کمرنگ خواهد شد و پیمان‌هایی که آمریکا و اروپا را همبسته نشان می‌داد، کمرنگ و فراموش خواهند شد.

سی ویژگی

که عموماً از تحولاتِ چهل و پنج سال اخیر آموخته‌ایم

محمود سریع القلم

يک) تخصص در حکمرانی، پیچیده‌ترین تخصص‌ هاست؛ دو) مهم‌ترین وجه حکمرانی، شناختِ ظرف و دینامیک جهانی است؛ سه) شناخت این ظرف به نظر می‌رسد سه پیش‌نیاز دارد: مطالعۀ وسیعِ متون اجتماعی، سیاسی و اقتصادی، تسلط به زبان انگلیسی و فهم ریاضی گونه و واقعی ظرفیت‌هایِ داخلی؛ چهار) خیلی نفت و گاز صادر نکنیم بلکه از آنها برای صنعتی شدن و تولید/صادرات کالا استفاده کنیم؛...

تکروی ممنوع، شورای مديریت گذار را قربانی نکنید

لیلا زارعی

میتینگ پارک لاله و بيست و يکم آبان نزدیک است و آزمون اتحاد در شورای مدیریت گذار شروع شده است؛ آزمونی که می تواند حامیان و دلسوزان شورا را دلسردتر کند، زیرا اگر تصمیم درستی گرفته نشود شورای گذار آسیب خواهد دید. به نظر می رسد بهترین کار این است که شورای گذار به صورت شفاف موضع خود را اعلام و یا، به مانند مورد آن دو تن که از شورا جدا شدند، خودش را از افراد خودسر و تکرو مبرا کند.

اطلاعیه

دبیرخانهء شورای مدیریت گذار

آقای ضیاء صدرالاشرافی، هموند و مشاور عالی فرهنگی شورای مدیریت گذار، بعلت همسان نبودن دیدگاه های بین المللی ایشان با شورای مدیریت گذار، از عضویت در این شورا استعفا کردند. شورای مدیریت گذار ضمن موافقت با این استعفا، امیدوار است که در آینده همکاری مشترک برای آزادی و استقرار دموکراسی در ایران تداوم داشته باشد. دبیرخانه شورای مدیریت گذار - 15 آبان 1398 (منبع)

باز هم سياهنمائی؟

حمیدرضا رحیمی

به نظر فدوی در حکومت داعش درونمرزی (جمهوری اسلامی- م)، کارگران آنگونه هم که معاندان و ضدانقلاب میگویند، زیر فشار نیستند؛ چرا که کارگران در اینگونه موارد، حسب شیوهء مرضیه، دست کم دو گزینه دارند که عبارت باشند از: زندان - یا گرسنگی! البته گزینهء سومی هم البته هست که همانا گرسنگی در زندان باشد!، که بقول عوام گزينشی است! از جان دمکراسی، دیگر چه می خواهید؟!

اسلام و جوانان، ديوانسالاری و آلترناتيو

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

اولين برنامهء «پادکست سکولار دموکراتها»

با: اسماعيل نوری علا، ميلاد آقائی و مقداد عسکريان

مدير برنامه: فرشيد نصراللهی

 (پادکست ها را در اين سايت ببينيد)

( پخش در کانال يک: هر پنجشنبه ساعت 8 صبح کاليفرنيا)

خيلی خوش مان آمد!

اسماعيل هوشيار

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و دولت اش، در ادامهء اعتراضات مردم لبنان استعفاء داد، عراق هنوز در خیابان ها شعله می زند و این آتشی که زیر عظمای ولایت فقیه روشن شده مبارک است. خیلی خوش مان آمد. روند وقایع هر چه که باشد مثبت است چون زمان به عقب باز نمی گردد. و «هلال شیعی» به آرامی می سابد به الک! همین مدتی پیش بود که مشتی ابله مسلمان با عبا و عمامه در فضای مجازی عربده می زدند که اگر قرار باشد برویم، خرابه ای به نام ایران تحویل می دهیم... همان موقع به ذهنم زد که خراب تر از این یعنی چه؟ کشوری به اندازهء ایران، با همهء منابع، چهل سال دست تان بود و امروز از نظر اقتصادی و سیاسی و بقیه ابعاد مقام دوم از آخر را دارید! خراب تر از این یعنی چه؟ بعد هم گوساله های همین گاوهای مذهب زده دوست دارند در خرابه زندگی کنند؟ خوش شان باشد! (منبع)

قانون اساسی، از مشروطه تا آینده

عبدالکریم لاهیجی - احمد سلامتیان

آیا ایران نیاز به یک قانون اساسی تازه‌ دارد؟ نارسایی‌های قانون اساسی جمهوری اسلامی در کجاست؟ چه شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با قانون اساسی مشروطه دارد؟ یک قانون اساسی تازه در ایرانِ امروز باید بر اساس چه ملاک‌ها و اصولی تدوین شود؟ در این گفتگو، عبدالکریم لاهیجی و احمد سلامتیان به این مباحث پرداخته‌اند. عبدالکریم لاهیجی، از برجسته‌ترین حقوق‌دانان ایران، و تنها بازمانده‌ی گروه چهارنفره‌ای است که طرح اولیه‌ء قانون اساسی ایران را نوشتند. احمد سلامتیان، از اعضای سابق جبهه‌ی ملی ایران و نماینده‌ی مردم اصفهان در اولین مجلس بعد از انقلاب بود.

از شورای مدیریت گذار تا گذار به دموکراسی

مهران براتی - معاون دبيرکل شورای مديريت گذار

مدت کوتاهی است که پس از ماه‌ها گفتگو و تبادل نظر میان سیاستمداران برجسته و با تجربه داخل و خارج از کشور، و در ارتباط تنگاتنگ با نمایندگان نهادهای مدنی و سندیکاهای فعال، "شورای مدیریت گذار" با نام کوتاه تر آن "شورای گذار" سامان یافت. "شورا"، با هموندانش از داخل و خارج از کشور، هیئت دبیران خود را انتخاب نمود و اخبار مربوط به تاسیس آن از طریق رسانه‌ها به گوش جامعه سیاسی رسید، برخی خوشحال شدند و تبریک گفتند، برخی هم به نقد و پرخاش نشستند... می‌توانم بگویم که این دغدغه‌های به جا هستند و پاسخ به جا می‌طلبند.

با تحریم اقتصادی، از انحطاط گریزی نیست

فریدون خاوند

بخش بسیار بزرگی از این انحطاط تاریخی محصول تنش‌های پایان ناپذیر در روابط بین المللی رژيم اسلامی است. ‏چه سرمایه‌های خارجی که زیر فشار تحریم به ایران پشت کردند، و چه سرمایه‌های ایرانی که از کشور گریختند. ‏تجربه رژيم اسلامی، و به ویژه آنچه در دور تازه تحریم‌ها جریان دارد، نشان می‌دهد که حل دشواری‌های ‏اقتصادی امکان پذیر نخواهد بود مگر با تبدیل شدن ایران به یک کشور عادی در عرصه بین المللی. در فضای یک ‏کشور غوطه ور شده در تنش‌های منطقه‌ای و جهانی، طرحریزی اصلاحات برای بیرون آوردن اقتصاد از گرداب ‏انحطاط  به تلاشی عبث و ملال آور بدل شده است.

چگونه سهم بيش از دو تریلیون دلاری ایران واگذار شد

سيمون واتکينز

هنگامی که نمایندگان پنج کشور ساحلی دریای خزر، در روزهای یازدهم و دوازدهم ماه آگوست [سال گذشته] گرد هم آمدند، و در حین برگزاری مانور نظامی مسکو در اواخر ماه آگوست، رژيم اسلامی در پی جلب حمایت روسیه بود. رژيم اسلامی بر این باور است که از دستیابی به حقوق تاریخی خود در دریای خزر، از جمله درآمد سالیانه ای بالغ بر پنجاه میلیارد دلار، محروم شده است و در غیاب حمایت روسیه، در برابر اعمال دوبارۀ تحریم های آمریکا، بدون پشتیبان مانده است.

بحث های بیهوده در مورد آموزش و زبان مادری

سام قندچی

اين روزها، بخصوص پس از انتشار اسناد نهادی سیاسی موسوم به «شورای مديريت دوران گذار» که در آنها اصل «آموزش به زبان مادری» برسميت شناخته شده، بحث های زیادی در فضای اپوزیسیون سیاسی ایران در مورد دو موضوع «آموزشِ زبان مادری» و «آموزش [دروس علمی] به زبان مادری» براه افتاده که، نویسندهء اين مقاله، در گذشته، در مورد اکثر این مباحث نظرش را نوشته است؛ اما مفيد می داند که  در اينجا فقط سرخط ها را تکرار کند.

فرق بين دولت سکولار و دولت مدنی چیست؟

حبیب عبد الرب سروری

ترجمه: علی حسين نژاد

استفاده از دو مفهوم «دولت مدنی» و «دولت سکولار» در گفتمان امروز ما عرب ها دارای ابهامات و درهم آمیختگی ها و لاپوشانی هایی چند است؛ بویژه از آغاز خیزش ها و انقلاب های شکوهمند عربی که باب بحث و مناظره و گفتگو را پیرامون دو مفهومی که در صدر اهداف این انقلاب ها قرار گرفته اند به طور کامل گشوده است. و لذا، برای پاسخ به عنوان این مقاله، و برای پرداختن به دشواری هایی که «سکولاریزه کردن» کشورهای مدنی با آنها روبرو خواهند شد (يعنی آنچه هدف انقلابات عربی است لازم است ابتدا تعریف این دو نوع دولت را یادآور شويم.

بحران اپوزسیون

و بحران «درون موقعیتی» ی گروه های مخالف

سهيل اشرفی

تردیدی وجود ندارد که شرایط سیاسی ایران بیش از پیش بحرانی است و واژه ای که بیش از پیش در افواه عمومی و رسانه ها شنیده می شود واژه 'بحران' است. 'بحران' کلید واژه هر بحث و مقاله سیاسی است و منشأ آن هم بی درنگ به وجود و حضور رژیم اسلامی ارتباط داده می شود که سلطه بر تمام وجوه زندگی مادی و معنوی مردم ایران دارد. اینها گزاره هایی هستند که تقریبا در صحت و درستی آنها لااقل از نقطه نظر بخش بزرگی از جامعه ایران و افراد و گروه های مخالف رژیم شکی وجود ندارد. ولی آیا این تمام حقیقت است؟

شاهکاری از نقصان در سیاستگذاری فرهنگی

محمد فاضلی

پنجاه و هفت نماینده مجلس طرحی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» ارائه کرده‌اند که یک مقدمه توجیهی، شش ماده و ده تبصره را در بر گرفته و هزار و چهارصد و شصت و پنج کلمه است. این طرح به دلیل ارتباط با حوزهء آموزش، از جنس سیاست‌گذاری فرهنگی است. نشان خواهم داد که این طرح چگونه عمق فاجعه در سیاست‌گذاری کشور به‌طور کلی، و سیاست ‌گذاری فرهنگی به‌طور خاص را نشان می‌دهد.

00000000000000000000000