اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

12 آبان 1398 - 3 نوامبر 2019

فايل تصويری       فايل صوتی

موضوع:

نمايش يک روند دموکراتيک:

 انتخابات شورای مديريت مهستان

 وآشنائی با آنها که انتخاب می شوند

 همراه با بحث دربارهء آيندهء مهستان

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 13 تا پنجشنبه 16 آبان 1398 - 4  تا 7 نوامبر 2019

خيلی خوش مان آمد!

اسماعيل هوشيار

سعد حریری، نخست وزیر لبنان، و دولت اش، در ادامهء اعتراضات مردم لبنان استعفاء داد، عراق هنوز در خیابان ها شعله می زند و این آتشی که زیر عظمای ولایت فقیه روشن شده مبارک است. خیلی خوش مان آمد. روند وقایع هر چه که باشد مثبت است چون زمان به عقب باز نمی گردد. و «هلال شیعی» به آرامی می سابد به الک! همین مدتی پیش بود که مشتی ابله مسلمان با عبا و عمامه در فضای مجازی عربده می زدند که اگر قرار باشد برویم، خرابه ای به نام ایران تحویل می دهیم... همان موقع به ذهنم زد که خراب تر از این یعنی چه؟ کشوری به اندازهء ایران، با همهء منابع، چهل سال دست تان بود و امروز از نظر اقتصادی و سیاسی و بقیه ابعاد مقام دوم از آخر را دارید! خراب تر از این یعنی چه؟ بعد هم گوساله های همین گاوهای مذهب زده دوست دارند در خرابه زندگی کنند؟ خوش شان باشد! (منبع)

پرترهء يک شکست خوردهء شاد

محمدرفیع محمودیان

تا پنجاه و هفت به کاباره می رفت، در سینماهای تهران به دیدن فیلم های هالیوودی می نشست، شازده احتجاب و فروغ می خواند و در کنار دوستان اش عرق سگی می خورد. به گاه انقلاب هیچ بخشی از زندگی اش را تعطیل نکرده بود. فکر می کرد با انقلاب می تواند آنچه را که خود دارد، بعلاوۀ میزان بیشتری از آزادی و مشارکت سیاسی و اجتماعی، با دیگران تقسیم کند. از همان اوایل دوران بعد از انقلاب نیز فهمیده بود پروژه اش شکست خورده است.

چرا بعد از 42 سال

از هر نوع فعالیت سیاسی کناره گیری می کنم؟

عبدالستار دوشوکی

مشکل اساسی ما این بود که می خواستیم مشکلات‌مان را با همان طرز فکری حل کنیم که با آن، مشکلات را به ‌وجود آورده بودیم. در نتیجه در گذر زمان خودمان تبدیل به بخشی از مشکل شدیم و شوربختانه هیچ نتیجه ای جز کدورت درونی و یاس بیرونی حاصل نشد. بقول حافظ "جز قلب تیره هیچ نشد حاصل و هنوز؛ باطل در این خیال که اکسیر می‌کنند".

همراه با پاسخ کوتاه اسماعيل نوری علا

ارزيابی توفيق ها و شکست های اپوزيسيون

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

يک تبریک و تسلیت بجا!

حمیدرضا رحیمی

فدوی مصیبت وارده ناشی از رحلت حضرت ابوبکر البغدادی را به حضرت بقیة الله الاعظم ارواحنا له الفدا(عج) و نایب البته بر حق اش، مجتهدالزمان ملاذ الانام صاحب السّیف و القلم والپیپ، اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای (ضپ) و نیز سایر حضرات آیات عظام و حجج اسلام به ترتیب ریش، ضاعف الله اموالهم اجمعین، تبریک و تسلیت عرض نموده و برای باز ماندگان بقای عمر، و برای آن مرحوم نیز علو "زوجات " را از درگاه احدیت مسئلت دارد.

دیکتاتوری، ترس، انکار، و روز کوروش بزرگ

شکوه میرزادگی

یکی از نشانه های روشن این ترس و انکار را در رفتار و گفتار سردمداران حکومت دیکتاتوری اسلامی حاکم بر ایران و در ارتباط با کوروش بزرگ شاهد بوده ایم. درچندین سال گذشته برگزاری «روز کوروش» مسایل عجیب و حیرت انگیزی را از سوی حکومت اسلامی به دنبال آورده است؛ مسایلی که بسیار فراتر از خواست ساده ی برگزاری بزرگداشت برای یک شخصیت تاریخی و ملی قرار گرفته و آن را تبدیل کرده به یک مبارزه ی سیاسی با یک حکومت دیکتاتوری.

انطباق استوانهء کورش بزرگ با «اسناد دیگر»

پرفسور کاوه فرخ

سیاست های شناخته شده در استوانه کورش با بهره گیری از دو دسته بنیادین از یافته ها گواهی شده است: (الف) بنمایه هایی که به زمان زندگی کوروش مربوط اند و (ب) بنمایه هایی که به زمان فرمانروایی هخامنشی پس از مرگ کوروش بر میگردند. منابع بنیادین نشان می دهند که سیاست های شناخته شده در استوانهء کورش تنها ویژهء بابل نبوده و نيز تنها ویژهء زمان زندگی کوروش نبوده اند. بر اساس اين منابع جستار آمده در مقاله کنونی الگوئی را که سیاست نیکوکارانهء شناخته شده در استوانهء کورش را تنها بازتابی از "تبلیغات ایرانیان" در سنجش با سیاست های راستین هخامنشیان وانمود می کند را بزیر پرسش می برد.

فرق بين دولت سکولار و دولت مدنی چیست؟

حبیب عبدالرب سروری

ترجمه: علی حسين نژاد

استفاده از دو مفهوم «دولت مدنی» و «دولت سکولار» در گفتمان امروز ما عرب ها دارای ابهامات و درهم آمیختگی ها و لاپوشانی هایی چند است؛ بویژه از آغاز خیزش ها و انقلاب های شکوهمند عربی که باب بحث و مناظره و گفتگو را پیرامون دو مفهومی که در صدر اهداف این انقلاب ها قرار گرفته اند به طور کامل گشوده است. و لذا، برای پاسخ به عنوان این مقاله، و برای پرداختن به دشواری هایی که «سکولاریزه کردن» کشورهای مدنی با آنها روبرو خواهند شد (يعنی آنچه هدف انقلابات عربی است لازم است ابتدا تعریف این دو نوع دولت را یادآور شويم.

بحران اپوزسیون

و بحران «درون موقعیتی» ی گروه های مخالف

سهيل اشرفی

تردیدی وجود ندارد که شرایط سیاسی ایران بیش از پیش بحرانی است و واژه ای که بیش از پیش در افواه عمومی و رسانه ها شنیده می شود واژه 'بحران' است. 'بحران' کلید واژه هر بحث و مقاله سیاسی است و منشأ آن هم بی درنگ به وجود و حضور رژیم اسلامی ارتباط داده می شود که سلطه بر تمام وجوه زندگی مادی و معنوی مردم ایران دارد. اینها گزاره هایی هستند که تقریبا در صحت و درستی آنها لااقل از نقطه نظر بخش بزرگی از جامعه ایران و افراد و گروه های مخالف رژیم شکی وجود ندارد. ولی آیا این تمام حقیقت است؟

شنیديم که دوست ما، ايرانشناس و تاريخدان بزرگ، آقای کاوه فرخ، پدر گرامی خود، آقای فریدون فرخ، یکی از دیپلمات های فرهیخته و  ایراندوست قبل از انقلاب، را از دست داد اند. زنده ياد فریدون فرخ تحصیلات خود را در رشته حقوق در سوئیس گذرانده بود و پست هایی که در پی جنگ دوم جهانی، با عناوین مشاور عالی، کاردار و سفیر داشتند در کشورهای بلژیک، یونان و آلمان شرقی و غربی بوده است. از طرف جنبش سکولار دموکراسی ايران اين ضايعه را به دکتر کاوه فرخ و خانوادهء محترم شان تسليت می گوئيم. يقيناً عشق به ايران و فرهنگ باستانی آن ميراثی است که آن پدر براب فرزندان خود باقی نهاده است.۞

شاهکاری از نقصان در سیاستگذاری فرهنگی

محمد فاضلی

پنجاه و هفت نماینده مجلس طرحی با عنوان «رفع انحصار از زبان انگلیسی در نظام آموزش همگانی کشور» ارائه کرده‌اند که یک مقدمه توجیهی، شش ماده و ده تبصره را در بر گرفته و هزار و چهارصد و شصت و پنج کلمه است. این طرح به دلیل ارتباط با حوزهء آموزش، از جنس سیاست‌گذاری فرهنگی است. نشان خواهم داد که این طرح چگونه عمق فاجعه در سیاست‌گذاری کشور به‌طور کلی، و سیاست ‌گذاری فرهنگی به‌طور خاص را نشان می‌دهد.

ملت ایران و اشتباه قومگرایان

جلال ایجادی

از این نابسامانی ها باید بیرون رفت. هرگز نیروهای پراکنده موفق نخواهند شد و ما نیاز به ائتلاف نیروهای سکولار و آزادی دوست داریم. امید به مداخلهء خارجی یک توهم و یا پیمان شکنی با تاریخ و فرهنگ است، ایجاد «حکومت پرولتاریا» یک استبداد است، «فدرالیسم قومی» یک عقب گرد خطرناک نسبت به «حقوق شهروندی»است. در چنین شرایطی و با توجه قدرت دینی متمرکز حاکم، معقول ترین راه همان اتحاد همهء مردم ایران، ائتلاف تمام نیروهای دمکراتیک و سکولار ایران، و دوری از وسوسهء تجزیه طلبانه و دوری از نظریهء «اسلام رحمانی» است.

داستان ققنوس: آونگی در بزنگاه، برای شاهزاده

ازيز داديار

در باور طیف «سلطنت طلب ها»، پادشاه «سلطان» کشور است و مقام سلطنت هم «موهبتی است که ملّت به پادشاه داده». دیدگاه این دسته چنین است: «همه‌ء نیروهای سیاسی دیگر، به جز ما سلطنت طلب ها، "پنجاه و هفتی" بوده اند و ما را به روز سیاه اکنونی نشانده اند، لذا با آنها هیچگونه همدلی، همبستگی و همکاری نخواهیم کرد. آنها به کشور، مردم و سلطنت خیانت کرده و بدهکارند». اما این هم میهنان انگار آن ضرب المثل را نشنیده اند که می گوید: «سوزنی بخود و جوالدوزی به دیگران»!

در زيرزمين «خانهء پدری» چه می گذرد؟

اکران فیلم «خانهء پدری» اثر کیانوش عیاری، بعد اين همه سال توقيف و نورتاباندن به "جنایتی مخفی در خانه پدری"، بازتاب گسترده‌ای در میان منتقدان و کاربران شبکه‌های اجتماعی داشته است. در اين ميان کارگردانان و منتقدان زیادی زبان به تحسین تصمیم رئیس سازمان سینمایی برای رفع توقیف فیلم گشوده و برخی فیلم را بهترین کار عیاری و "اصل سینمای ایران" نامیده اند. مثلاً، پوران درخشنده و اسعدیان نمونه‌ای از کارگردانانی هستند که خانه پدری را "روشنگر و تأثیرگذار" و "فیلمی کم‌نظیر" دانسته‌اند. اما فيلم با واکنش‌های منفی زیادی هم روبرو شده است؛ واکنش‌هایی که زمینه‌ را برای توقیف دوباره این فیلم مهیا کرده اند.

شاه تاریخی یا شاه خیالی؟

بمناسبت صد سالگی آخرین شاه ایران

عباس میلانی

شاه ایران را دوست می‌داشت و عظمت و بزرگی‌اش را می‌خواست در این راه گام‌هایی سخت بلند برداشت اما در دو دهه آخر سلطنتش گمان داشت که تنها کسی است که راه رسیدن به این بزرگی را می‌شناسد. در نتیجه جزم اندیشی مخالفان و سیاست‌های گاه نادرست خودش، از دل تاریک آن سازندگی، استبدادی دینی و تجددستیز برخاست. پرده بعدی این تراژدی را، به گمانم، تنها می‌توان با نگاهی تاریخی بازشناخت و به کمکش ایرانی آزاد و آباد ساخت.

00000000000000000000000