اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

  

  ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

  

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

فايل تصويری

موضوع :

اهميت کورش بزرگ در

شکل گيری ايرانی سکولار دموکرات

سخنران

شکوه ميرزادگی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

اسماعيل نوری علا

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 6 تا پنجشنبه 9 آبان 1398 - 28  تا 31 اکتبر 2019

انطباق استوانهء کورش بزرگ با «اسناد دیگر»

پرفسور کاوه فرخ

سیاست های شناخته شده در استوانه کورش با بهره گیری از دو دسته بنیادین از یافته ها گواهی شده است: (الف) بنمایه هایی که به زمان زندگی کوروش مربوط اند و (ب) بنمایه هایی که به زمان فرمانروایی هخامنشی پس از مرگ کوروش بر میگردند. منابع بنیادین نشان می دهند که سیاست های شناخته شده در استوانهء کورش تنها ویژهء بابل نبوده و نيز تنها ویژهء زمان زندگی کوروش نبوده اند. بر اساس اين منابع جستار آمده در مقاله کنونی الگوئی را که سیاست نیکوکارانهء شناخته شده در استوانهء کورش را تنها بازتابی از "تبلیغات ایرانیان" در سنجش با سیاست های راستین هخامنشیان وانمود می کند را بزیر پرسش می برد.

بزرگداشت روز کوروش در آیینهء حقوق بشری امروز

بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد

امسال پانزدهمین سالی ست که ایرانیان روز هفتم آبان، 29 اکتبر، را که مصادف است با «روز صدور منشور حقوق بشر کوروش بزرگ» گرامی می دارند. در این روز بسیاری از مردمان از سراسر ایران به پاسارگاد رفته و نسبت به مهمترین شخصیت ملی ـ تاریخی ایرانزمین ادای احترام به جای می آورند. و ایرانیان بسیاری نیز، چه در وطن، و چه دور از وطن، در خانه ها و اماکن عمومی، این روز را جشن می گیرند. متاسفانه حکومت اسلامی حاکم برسرزمین مان، همزمان با گسترش استقبال مردمان از روز کوروش، انواع و اقسام آزارها و موانع را برای جلوگیری از حضور آن ها در پاسارگاد و یا در مراسم و جشن ها فراهم می آورد.

عطر عتبات عالیات (ع- س- ص- عج)

حمیدرضا رحیمی

و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار و در حدیثی از بوفالو علم الهدی، چنین روایت کرده اند که اگر زنان ایرانی با برادران عراقی مباشرت جنسی نمایند ثواب دارد زیرا برادران مذکور بوی اباعبدالله(ع) می دهند. فدوی لکن در اخبار ماجراهای اربعین امسال ملتفت شد که تنها برادران عراقی بوی اباعبدالله(ع) نمی دهند بلکه، آشغال های آن بلاد متبرک هم، بوی اباعبدالله(ع) می دهند!

نوبل اقتصاد 2019 برای مبارزه با فقر

جمشید اسدی

فقر هنوز هم از مهم‌ترین مشکل‌های بشری است. چه هنوز هم بیش از هفتصد میلیون نفر درآمد بسنده ندارند و سالی پنج میلیون کودک زیر پنج سال از بیماری‌های درمان‌پذیر با هزینه اندک می‌میرند و نزدیک به نیمی از کودکان در جهان دبستان را بدون دانش بسنده خواندن و شمردن ترک می‌کنند. آکادمی علوم سلطنتی سوئد با دادن جایزه نوبل اقتصاد امسال به «ابهیجیت بانِرجی»، «استر دافلو» و «مایکل کرمر»، پژوهش‌های ایشان برای برکشیدن «توانایی ما در مبارزه با فقر» را پاس داشته است.

سمفونی فالش: سر و شکل جامعه‌ء توده‌ای ایران

ن. ابوعطا

هر جنبش توده‌وار حول یک اهریمن ویژه شکل می‌گیرد. اما این اهریمن تنها جنبه‌ی بیرونی ندارد و در «قوم یهود»، «بورژوازی»، «صهیونیسم» و «استکبار جهانی» خلاصه نمی‌شود. هر خویشتن متمایز در ذهن شخص که بخواهد به جای زندگی انگل‌وار و مقلدانه در ظلمات، خودانگیختگی و فردیت را برگزیند، دشمن است و باید نابود شود. این خویشتن متمایز در یک جامعه‌ی استبدادزده با اقتصادی متمرکز و رانتی می‌تواند تباهی مادی، بی‌بهرگی از هر نوع امتیاز اجتماعی و حتی حذف فیزیکی به بار بیاورد.

ما و خروج بريتانيا از اتحاديهء اروپا

مهرداد آتُربان

«برگزیت» (خروج بريتانيا از اتحاديهء اروپا) و چالش های آن درس مهمی برای ایرانی ها دارد. اینکه یک کشور کاملاً مستقل با اتکاء به آرای عمومی تصمیم می گیرد از یک اتحادیه اقتصادی خارج شود اما درگیر جوانب حقوقی آن می شود به نحوی که همه ابعاد سیاسی و حتی زندگی روزمره مردم تحت الشعاع قرار می گیرد. جالب تر اینکه این کشور یک جزیره است و تنها مرز زمینی آن با اتحادیه اروپا پس از خروجش، جمهوری ایرلند خواهد بود و همین مرز زمینی و مسایل گمرکی آن یکی از جدی ترین چالش های اجرای برگزیت شده است. و از آن هم جالب تر و کلیدی تر اینکه، نحوه خروج این کشور از اتحادیه اروپا باید مورد توافق سایر اعضای اتحادیه قرار گیرد و پس از خروج نیز غرامتهای اقتصادی سنگینی را به اتحادیه اروپا پرداخت نماید. اکنون می توانید بسنجید میزان پختگی و بلوغ فکری آنانی را که دم از قبیله بازی و جدایی طلبی در کشوری یکپارچه با چند هزار سال سابقه انسجام سیاسی می زنند. با مرزهای زمینی، منابع آب، منابع انرژی، نیروی انسانی، زیرساختهای شهری، راهها، نقاط استراتژیک و بسیاری موارد کلیدی دیگر که به سختی در هم تنیده شده اند. سودای خام آنان جز جنگ و خونریزی تا ده ها سال، هیچ در پی نخواهد داشت. خودتان را با خردتان تنها می گذارم.(منبع)

شاه تاریخی یا شاه خیالی؟

بمناسبت صد سالگی آخرین شاه ایران

عباس میلانی

شاه ایران را دوست می‌داشت و عظمت و بزرگی‌اش را می‌خواست در این راه گام‌هایی سخت بلند برداشت اما در دو دهه آخر سلطنتش گمان داشت که تنها کسی است که راه رسیدن به این بزرگی را می‌شناسد. در نتیجه جزم اندیشی مخالفان و سیاست‌های گاه نادرست خودش، از دل تاریک آن سازندگی، استبدادی دینی و تجددستیز برخاست. پرده بعدی این تراژدی را، به گمانم، تنها می‌توان با نگاهی تاریخی بازشناخت و به کمکش ایرانی آزاد و آباد ساخت.

چرا شاه تمام نمی‌شود؟

کیوان حسینی

به رغم اینکه "اعلی‌حضرت همایونی" بیش از چهار دهه است که خاک و عرصه سیاسی ایران را ترک کرده، اما هنوز، فراتر از یک شخصیت تاریخی بلکه به عنوان یک مرجع سیاسی، حضور دارد. برگ برنده یا پاشنه آشیل، او هرازگاهی باز می‌گردد و ایده‌هایی خاص را نمایندگی می‌کند. به همین دلیل است که محمدرضا شاه اگر چه گاهی زیر سایه یادگارها و کارنامه پدرش و گاهی به کمک سرسختی و ابتکارات پسرش، اما هنوز می‌تواند مساله روز باشد.

دو گفتگو با شرکت اسماعيل نوری علا

1. از مشکل زبان سياسی تا برآيش شورای گذار
گفتگو با علیرضا میبدی در برنامه نگاه

فايل تصويری      فايل صوتی

2. چرا استعفا داديد؟

گفتگو با دکتر الهيار کنگرلو

در برنامهء شهرام همايون

اطلاعيهء کناره‌ گیری دو تن از اعضای «ققنوس»

دکتر الهیار کنگرلو و دکتر عطا هودشتیان

علیرغم تلاش‌های بسیار، ما، امضاء کنندگان این نوشته، انتظارات خود را در ادامه روند و تحول این گروه نیافتیم و برآنیم که روند تعیین شده توسط اکثریت اعضاء گروه، در مسیری که ما از ابتدا درنظر داشتیم پیش نمی‌رود. در هر اقدام مشترکی شاید اختلاف نظر و سلیقه وجود داشته باشد. گاه این اختلافات مانعی برای ادامه همکاری ایجاد نمی‌کند، ولی گاه آنها، در تحقق اهداف تعین شده خلل ایجاد می‌کنند. ما ضرورت‌ها و خواسته‌های خود را در برنامه‌ها و سازماندهی پیش گرفته شده توسط اکثریت گروه نیافتیم.

پایان پروژهء «روژ اوا»؟

گزارش صدای آلمان

به گفتهء تحلیلگران خبرگزاری آلمان، پروژهء “روژ اوا” بیش از هر چیز بدین خاطر متزلزل شده که «حزب اتحاد دمکراتیک» (PYD)، به عنوان بازوی سیاسی شبه‌ نظامیان کرد سوریه، روابط خود با “پ‌ک‌ک” را قطع نکرده است؛ سازمانی که در ترکیه، آمریکا و اروپا در فهرست تروریستی قرار گرفته است. به گفتهء پینار تانک، تصاویر عبدالله اوجالان، رهبر زندانی “پ‌ک‌ک”، همانگونه زینت‌بخش دفاتر حزب اتحاد دمکراتیک بود که عکس‌های کمال آتاتورک، مؤسس دولت ترکیه، در ادارات و دفاتر دولتی این کشور.

از «کورد» است که بر «کرد» است

مصطفى نصيرى

مفهوم ملت در کشورهایی مانند ترکیه و عراق و سوریه، «جعل»ی جدید و ترجمه‌ای است و همانند ملیت ایران پدیده‌ای قدیم و تاریخی نیست. «جعل»ی بودن مفهوم ملت در کشورهای یاد شده از یکسو، اشتباه و مبارزه مسلحانه احزاب کردی با دولت‌های کشورهای یاد شده، که آن‌ها نیز دولت‌های غیرتاریخی و در واقع جعل جامعه ‌شناسانه‌اند، از سوی دیگر، وضعیت بی‌تعلّقی امروزی را برای این بخش از کردها رقم زده است. کردها در ترکیه و عراق و سوریه، نه بخشی از ملت‌های ـ ولو نیم‌بند ـ این کشورها هستند و نه به شهروندی اين کشورها درآمده‌اند تا در چنین مواقعی به دیگر هموطنان ـ ولو قراردادی ـ خود تکیه کنند.

زبان و سکولاریسم

مزدک بامدادان

اگر بدنبال گسترش و پرورش اندیشه‌های سکولار هستیم، چاره‌ای جز گذر از یک دگردیسی زبانی نخواهیم داشت و سخت بر این باورم که ایستادگی در برابر این برآیش زبانی که با بهانه‌های ناپذیرفتنی (بیشتر از هر چیز نمایش انترناسیونالیست بودن) انجام می‌گیرد، نیک اگر بنگریم، از یک سو ریشه در تن‌آسائی و آسان‌خواهی دارد، و از دیگر سو در ناآگاهی بسیاری از کُنشگران سیاسی از جایگاه زبان در برآیش اندیشه. گذر از فرهنگ دینی به فرهنگ سکولار در ایران، جز با دگردیسی از زبان اسلامی به زبان ایرانی شدنی نیست،

راهنمای حزبی برای سال پيش رو

حزب سکولار دموکرات ايرانيان

یک حزب سياسی که دوران پیشگامی و شکل گيری خود را در تبعيد آغاز کرده و دوران آماده شدن برای شراکت در فعاليت های سياسی در ايرانی را می گذراند که در آن احزاب واقعی می توانند، با اعتماد به يک قانون اساسی دموکراتيک و سکولار، علناً و با تکيه بر رأی مردمان کشور در انتخابات های منصفانه و آزاد برای شراکت در قدرت سياسی تلاش کنند، ناگزير است تا، با تکيه بر شواهد عينی و درک روابط ناآشکار اما تصور شدنی، اين احتمالات را بررسی کرده و، بر اساس مرامنامهء خود، در مورد آنها بصورتی موقتی (چرا که آن احتمالات هنوز تحقق نيافته اند) موضع گيری کند.

مشکل اپوزیسیون برای پایان دادن به رژیم اسلامی
سام قندچی

به نظر راقم اين سطور، مشکل اپوزیسیون، در اين که نتوانسته در چهل سال گذشته بر رژیم اسلامی پیروز شود، نه ناشی از شخصیت ها است و نه حاصل کم کاری؛ مشکل را در واقع بايد در «ترکيب ساختاریِ» اپوزیسیون ایران جستجو کرد. برای درک ناکارآمدی اين ترکيب بد نيست اندکی به نمونهء شوروی سابق و اپوزيسيون های مختلف آن توجه کرده و آن را با وضعيت کشورمان مقايسه کنيم.

00000000000000000000000