اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

14 مهر - 6 اکتبر

فايل تصويری    فايل صوتی

موضوع :

فرآیند تاسیس دولت مدرن در ایران و دشواری فرارویی امت به ملت

جمشيد فاروقی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 15 تا پنجشنبه 18 مهر 1398 - 7  تا 10 اکتبر 2019

خاتمی در عصاری!

رباعیاتی از سر امید

هادی خرسندی

پایان شما سرخوشی کشور ماست

عمّامه که رفت، تاج گل بر سر ماست

با رفتن تان، زندگی آغاز شود

چون مرگ شما، تولد دیگر ماست

              دفتری به یادگار مانده از

سیاوش کسرائی

از کوی وفا بسنگ دورم کردند.

در خانه غم زنده به گورم کردند.

بگشایم اگر سینه به پیش تو شبی

بینی که چه با دل صبورم کردند.

در نوشته ای از ابوالفضل محققی

سه مطلب بهم پيوسته دربارهء «شورای گذار»

ازيز داديار

آقای دکتر اسماعيل نوری علا، سردبير گرامی پايگاه رسمی جنبش سکولار دموکراسی ايران! من اين سه مطلب را با خون دل نوشته ام و، بعنوان عضو جنبش شما و مهستان آن، توقع دارم که آنها را به مسئوليت شخص من منتشر کنيد؛ با اين توجه که من خود را همواره چنين می خوانم: «ازیز دادیار؛ شیفته‌ء راه و اندیشه‌ء جاودانمرد سیاست ایران داریوش همایون».

صرفه جوئی در عصر تحريم

حمیدرضا رحیمی

آيا مشکل فدوی فقدان ریش انبوه و داغ نعل بر پیشانی ست و یا چیز دیگر که به پيشنهاد او توجهی نمی شود؟ باری - نقطه سرِسطر!.. و اما پیشنهاد خداپسندانهء فدوی، که طول و عرض مبسوطی ندارد و در کمتر از دو سطر بیان می شود آن است که: بجای صرف هزینه سفر سنگین ریاست محترم  آبدارخانهء بیت و خدم و حشم پیوست اش به نيوورک و سخنرانی در تالار خالی سازمان ملل، آن چند نفر باقیمانده در نشست سالانه را بخرج خودمان به اُمّ القرا بیاورند تا ریاست محترم  آبدارخانهء بیت، انشایش را، که به روضهء ابا عبدالله (ع) پهلو میزند، همین جا برای آنان بخواند. از این آسان تر و ارزان تر هم می شود آیا؟!

شکارچی «پیامبران دروغین»

بهرام محیی

کارل رایموند پوپر، متفکر اتریشی‌تبار انگلیسی، نامدار‌ترین نماینده‌ی فکری «خردگرایی انتقادی» است که خود آن را «روشنگری زمانه‌ی ما» خوانده بود. پوپر از تاثیر گذار ترین نظریه ‌پردازان علم در قرن گذشته، یکی از مدافعان پیگیر دموکراسی لیبرال و از مخالفان سرسخت مارکسیسم بود. مقاله‌ی حاضر که به مناسبت بیست و پنجمین سالمرگ او تهیه شده، بر اندیشه‌ی سیاسی او تمرکز دارد.

سکولاریسم و دین سیاسی

طلعت رضوان

از آنجا که نظام خلافت اسلامی هیچگاه عدالت را متحقق نکرده و نخواهد کرد، طرفداران بازگشت خلافت اسلامی در واقع در یک توهم زندگی می کنند؛ توهمی که زاییده‌ء آمیختگی میان ایده‌ء دولت دینی و دولت مدنی و نتیجه‌ء اشتباهی است که این گروه بین اسلام و تاریخ اسلامی گرفته‌اند زیرا خلافت، حکومت یا دولت، سیستمی است که توسط انسان ایجاد شده و هیچ ربطی به اسلام ندارد. نه قرآن و نه سنت آن را ابداع یا خلق نکرده‌اند بلکه اسلامگرایان با انداختن ردای دین بر پیکر و جسم دولت و سیاست به جنایت‌ها قداست داده‌اند.

پست ‌مدرنیسم از کجا آمد و چگونه متحد ارتجاع شد؟

فرنام شکیبافر

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

دو مقاله از وحید وحدت حق

روزی که دو آلمان متحد شدند

در حقیقت نهم نوامبر 1989 روز ابتدای اتحاد آلمان بود، ولی تاریخ این روز یک جنبه نمادین داشت: در نهم نوامبر 1923 هیتلر قصد یک کودتا را داشت. در 9 نوامبر 1938 «شب کریستال» بود که تعداد زیادی از کنست‌های یهودی توسط نازی‌ها به آتش کشیده شده بودند. به همین دلیل روز سوم اکتبر روز وحدت آلمان به شمار می‌رود.

فروپاشی آلمان شرقی چگونه روی داد؟

پدیدهء اجتماعی مهمی که باعث فروپاشی دیکتاتوری در آلمان شرقی شد، جامعه نسبتاً جوانی بود که خواهان تحولات جدی دموکراتیک بودند و چشم‌انداز مثبتی برای رشد فردی خود نمی‌دیدند. فقط افرادی که حاکمان آنها را از آن خود می‌دانستند، امکان رشد شغلی داشتند. دگراندیشان کاملاً از سیستم کار آکادمیک طرد شده بودند.

روزی که دیوارها در تهران هم فرو بریزند

پگاه امينی

از خود می پرسم «برای یک ایرانی، داستان فرو ريختن ديوار برلين، يعنی این بخش از تاریخ یک کشور اروپایی، با شب های بلند و فرهنگ و رسومی کاملا متفاوت، چه نکتهء آشنایی را می تواند در ذهن تداعی کند و در کل این رویداد تاریخی چه نکتهء جذابی برای ما نهفته است؟» و پاسخ من آن است که سران حکومت آلمان شرقی (مشهور به دِ.دِ.اِر)، که کشور آلمان را به دو نيمه تقسيم کرده بودند، تنها دیواری را بین مردمان يک شهر کشیدند حکومت اسلامی مسلط بر کشور ما اما دیواری را بین تمام ملت ایران و سایر ملل بالا برد.

 درباره شورای مديریت گذار

گفتگوی شهرام همايون با

 اسماعيل نوری علا

حسن شریعتمداری

«گردشگری بی صیغه»، یا ظرفیت فقه آیت الله ها

شکوه میرزادگی

چهل سال است که این متخصصین نوظهور، برخلاف دیگر متخصصین که نظریات جدید خود را در نشریات آموزشی و یا در دانشگاه ها مطرح می کنند، فتوا ها و  فرامین خود را به زور شکنجه و زندان و پول و زور و توپ و تفنگ و موشک بر مردمان ایران و هر کشور دیگری که زورشان برسد تحمیل می کنند. تازه ترین فتوایی که وزارت تازه ی میراث فرهنگی، برای نجات وضعیت گردشگری از این متخصصین نیاز دارد این است که: «آیا می شود از این پس، از زن و مردهایی که با هم به هتل ها می روند ورقه ازدواج یا صیغه نخواست»؟

رونمایی از مبارزه با «فساد سیاسی»!

گزارش کيهان لندن

رقابت‌های بین‌ جناحی در جمهوری اسلامی بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش رو که قرار است اسفندماه سال جاری برگزار شود، بالا گرفته است. در این روند افشاگری و تهمت زدن به یکدیگر چنان آبروریزی راه انداخته که علی لاریجانی و چند نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قوه قضاییه با «فساد سیاسی» شده‌اند.

خامنه ای: جمهوری اسلامی قطعاً رژیمی عادی نمی شود

ناصر اعتمادی

رهبر حکومت اسلامی ایران گفت سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده به طوری که، به گفتۀ آیت الله خامنه ای، در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکایی ها "به واسطۀ رفقای اروپایی شان برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران التماس می کردند."

فاصله‌ای عظیم  در ميان فقیهان و مردم!

محمد فاضلی

برخی فقیهان شمس و مولانا را به صوفیه و ضلالت منتسب کرده‌اند و جمع عظیمی از مردم کتاب‌خوان، ضلالتی در این حکایت ندیده‌اند و صدها هزار نسخه از کتابی درباره این موضوع فروش رفته است. فاصله‌ای که میان این دو نگاه مشهود است، در بقیه عرصه‌ها – از رفتن زنان به ورزشگاه تا دوچرخه‌سواری زنان و ... – نیز وجود دارد. این فاصله منشأ بخش مهمی از تنشی است که در جامعه ایرانی امروز دیده می‌شود.

پيام به مراسم اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار»

حسن شريعتمداری، دبير کل شورا

ایران، بدون تبعیض و تحقیر و فساد و خرافه، همان چتر فراگیری است، که همهء ما را در سایهء خود جمع میکند. ایران، فقط در یک دموکراسی سکولار مبتنی بر قوانین حقوق بشری و عادلانه از آن همهء ایرانیان خواهد بود. این چنین ایرانی را باید از نو ساخت. این همان ایرانی است که دورنمایش نیز ما را، با علائق و سلایق گوناگون و مذاهب و زبان ها و قومیت های مختلف، بهم پیوند می دهد. امید ایجاد چنین سقف بلند و تابناکی است که ما ایرانیان را بهم وصل می کند. ما، با بهره برداری از این گوناگونی مثال زدنی، که تنوعش در طول تاریخ مانع وحدت ما ایرانیان نشده، باید از این تنوع و تکثر بعنوان یک امتیاز قابل توجه استفاده کنیم و با برهم افزائی توان های فرهنگی اقوام و زبان ها و مذاهب گوناگون، وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت باشیم.

ایدئولوژی‌های غرب ‌ستیز از نفس افتاده‌اند

محمد ارسی

ایدئولوژی آمریکا ستیزی و مکتب‌های ضدغربی با وجود اینکه هنوز پیروانی دارند ولی از نفس افتاده‌اند و دیگر خریداری ندارند. در همین اوضاع و احوال کنونی که دشمنی حکومت اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به سطح تهدیدهای تند نظامی کشیده حتی درگیر شده‌اند، مثل زدن پهپاد آمریکايی، امّا می‌بینیم ‏که رجزخوانی‌های ایدئولوژيکی و ضدآمریکايی نظام فقاهتی تاثیری در جامعه‌ی ما نمی‌‌گذارد و توده جوان و آگاه امروزی را دیگر جذب نمی‌‌کند...

00000000000000000000000