اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

14 مهر - 6 اکتبر

موضوع :

فرآیند تاسیس دولت مدرن در ایران و دشواری فرارویی امت به ملت

جمشيد فاروقی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 12 تا يکشنبه 14 مهر 1398 - 4  تا 6 اکتبر 2019

همين تک جمله برای برانداختن اين حکومت کافی ست؟

صرفه جوئی در عصر تحريم

حمیدرضا رحیمی

آيا مشکل فدوی فقدان ریش انبوه و داغ نعل بر پیشانی ست و یا چیز دیگر که به پيشنهاد او توجهی نمی شود؟ باری - نقطه سرِسطر!.. و اما پیشنهاد خداپسندانهء فدوی، که طول و عرض مبسوطی ندارد و در کمتر از دو سطر بیان می شود آن است که: بجای صرف هزینه سفر سنگین ریاست محترم  آبدارخانهء بیت و خدم و حشم پیوست اش به نيوورک و سخنرانی در تالار خالی سازمان ملل، آن چند نفر باقیمانده در نشست سالانه را بخرج خودمان به اُمّ القرا بیاورند تا ریاست محترم  آبدارخانهء بیت، انشایش را، که به روضهء ابا عبدالله (ع) پهلو میزند، همین جا برای آنان بخواند. از این آسان تر و ارزان تر هم می شود آیا؟!

شکارچی «پیامبران دروغین»

بهرام محیی

کارل رایموند پوپر، متفکر اتریشی‌تبار انگلیسی، نامدار‌ترین نماینده‌ی فکری «خردگرایی انتقادی» است که خود آن را «روشنگری زمانه‌ی ما» خوانده بود. پوپر از تاثیر گذار ترین نظریه ‌پردازان علم در قرن گذشته، یکی از مدافعان پیگیر دموکراسی لیبرال و از مخالفان سرسخت مارکسیسم بود. مقاله‌ی حاضر که به مناسبت بیست و پنجمین سالمرگ او تهیه شده، بر اندیشه‌ی سیاسی او تمرکز دارد.

سکولاریسم و دین سیاسی

طلعت رضوان

از آنجا که نظام خلافت اسلامی هیچگاه عدالت را متحقق نکرده و نخواهد کرد، طرفداران بازگشت خلافت اسلامی در واقع در یک توهم زندگی می کنند؛ توهمی که زاییده‌ء آمیختگی میان ایده‌ء دولت دینی و دولت مدنی و نتیجه‌ء اشتباهی است که این گروه بین اسلام و تاریخ اسلامی گرفته‌اند زیرا خلافت، حکومت یا دولت، سیستمی است که توسط انسان ایجاد شده و هیچ ربطی به اسلام ندارد. نه قرآن و نه سنت آن را ابداع یا خلق نکرده‌اند بلکه اسلامگرایان با انداختن ردای دین بر پیکر و جسم دولت و سیاست به جنایت‌ها قداست داده‌اند.

پست ‌مدرنیسم از کجا آمد و چگونه متحد ارتجاع شد؟

فرنام شکیبافر

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

اثر آموزه های اسلامی در انتقاد ناپذیری ما

شکوه میرزادگی

در اسلام چیزی به معنای امروزین نقد و یا انتقاد وجود ندارد، اما به جایش دو «حکم» هست که نه تنها مقابل نقد و انتقاد ایستاده بلکه سبب شده که مردمان دانسته یا نادانسته از هر نقد و انتقادی بترسند و در مقابل اش جبهه بگیرند. این دو حکم، که در اسلام شیعی اموری «واجب» شناخته می شوند، «امر به معروف» و «نهی از منکر» اند... «اصل هشتم قانون اساسیِ» رژیم به صراحت می گوید: «امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه است!»

مرگ يک کارگزار بلند مرتبهء فرهنگی

اسماعيل نوری علا

همين دوشنبه عصری که گذشت، فرهنگ فرهی، دوست قديم من، در گوشه بيمارستانی در لوس آنجلس چشم از جهان بست. می خواستم دربارهء رفتن اش مطلبی بنويسم اما دستم فرمان مغزم را نمی پذيرفت. پس به انتشار مطلبی اکتفا می کنم که شش سال پيش آن را برای مجلس بزرگداشت و سالگشت هشتاد سالگی اش در کاليفرنيا بر پا کرده بودند. يادش هميشه برايم گرامی خواهد بود و در گذشت اش را به فرزندش، پيام فرهی، تسليت می گويم. مطلب را با هم بخوانيم.

ایدئولوژی‌های غرب ‌ستیز از نفس افتاده‌اند

محمد ارسی

ایدئولوژی آمریکا ستیزی و مکتب‌های ضدغربی با وجود اینکه هنوز پیروانی دارند ولی از نفس افتاده‌اند و دیگر خریداری ندارند. در همین اوضاع و احوال کنونی که دشمنی حکومت اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به سطح تهدیدهای تند نظامی کشیده حتی درگیر شده‌اند، مثل زدن پهپاد آمریکايی، امّا می‌بینیم ‏که رجزخوانی‌های ایدئولوژيکی و ضدآمریکايی نظام فقاهتی تاثیری در جامعه‌ی ما نمی‌‌گذارد و توده جوان و آگاه امروزی را دیگر جذب نمی‌‌کند...

«گردشگری بی صیغه»، یا ظرفیت فقه آیت الله ها

شکوه میرزادگی

چهل سال است که این متخصصین نوظهور، برخلاف دیگر متخصصین که نظریات جدید خود را در نشریات آموزشی و یا در دانشگاه ها مطرح می کنند، فتوا ها و  فرامین خود را به زور شکنجه و زندان و پول و زور و توپ و تفنگ و موشک بر مردمان ایران و هر کشور دیگری که زورشان برسد تحمیل می کنند. تازه ترین فتوایی که وزارت تازه ی میراث فرهنگی، برای نجات وضعیت گردشگری از این متخصصین نیاز دارد این است که: «آیا می شود از این پس، از زن و مردهایی که با هم به هتل ها می روند ورقه ازدواج یا صیغه نخواست»؟

رونمایی از مبارزه با «فساد سیاسی»!

گزارش کيهان لندن

رقابت‌های بین‌ جناحی در جمهوری اسلامی بر سر تصاحب کرسی‌های مجلس شورای اسلامی در انتخابات پیش رو که قرار است اسفندماه سال جاری برگزار شود، بالا گرفته است. در این روند افشاگری و تهمت زدن به یکدیگر چنان آبروریزی راه انداخته که علی لاریجانی و چند نماینده مجلس شورای اسلامی خواستار برخورد قوه قضاییه با «فساد سیاسی» شده‌اند.

خامنه ای: جمهوری اسلامی قطعاً رژیمی عادی نمی شود

ناصر اعتمادی

رهبر حکومت اسلامی ایران گفت سیاست فشار حداکثری آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران شکست خورده به طوری که، به گفتۀ آیت الله خامنه ای، در حاشیۀ نشست مجمع عمومی سازمان ملل، آمریکایی ها "به واسطۀ رفقای اروپایی شان برای ملاقات با رئیس جمهوری ایران التماس می کردند."

 درباره شورای مديریت گذار

گفتگوی شهرام همايون با

 اسماعيل نوری علا:    قسمت اول    قسمت دوم

و  حسن شریعتمداری

تا پيروزی انقلاب سکولار دموکرات چقدر مانده است؟

اسماعيل نوری علا

برگرفته از درس های آموزشی و کادر سازی او

فاصله‌ای عظیم  در ميان فقیهان و مردم!

محمد فاضلی

برخی فقیهان شمس و مولانا را به صوفیه و ضلالت منتسب کرده‌اند و جمع عظیمی از مردم کتاب‌خوان، ضلالتی در این حکایت ندیده‌اند و صدها هزار نسخه از کتابی درباره این موضوع فروش رفته است. فاصله‌ای که میان این دو نگاه مشهود است، در بقیه عرصه‌ها – از رفتن زنان به ورزشگاه تا دوچرخه‌سواری زنان و ... – نیز وجود دارد. این فاصله منشأ بخش مهمی از تنشی است که در جامعه ایرانی امروز دیده می‌شود.

پيام به مراسم اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار»

حسن شريعتمداری، دبير کل شورا

ایران، بدون تبعیض و تحقیر و فساد و خرافه، همان چتر فراگیری است، که همهء ما را در سایهء خود جمع میکند. ایران، فقط در یک دموکراسی سکولار مبتنی بر قوانین حقوق بشری و عادلانه از آن همهء ایرانیان خواهد بود. این چنین ایرانی را باید از نو ساخت. این همان ایرانی است که دورنمایش نیز ما را، با علائق و سلایق گوناگون و مذاهب و زبان ها و قومیت های مختلف، بهم پیوند می دهد. امید ایجاد چنین سقف بلند و تابناکی است که ما ایرانیان را بهم وصل می کند. ما، با بهره برداری از این گوناگونی مثال زدنی، که تنوعش در طول تاریخ مانع وحدت ما ایرانیان نشده، باید از این تنوع و تکثر بعنوان یک امتیاز قابل توجه استفاده کنیم و با برهم افزائی توان های فرهنگی اقوام و زبان ها و مذاهب گوناگون، وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت باشیم.

اعلام موجوديت

«شورای مدیریت گذار از حکومت اسلامی به دموکراسی »

اسناد آغاز فعالیت رسمی

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

سکولار دموکراسی و شورای مديريت گذار

سخنان مقدماتی اسماعيل نوری علا

در نشست يکشنبه مهستان جنبش سکولار دموکراسی

سال پيش که آقای شريعتمداری خبر اقدام به ايجاد «شورای گذار» را داد معنای سخن اش اين بود که اکنون شرايط بين المللی آن زمان مناسب را فراهم کرده است و بايد بکوشيم در عرض يک سال آينده مقدمات اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار» را فراهم کنيم. به همين لحاظ، من فکر می کنم از يکشنبه آينده يک شمارش معکوس آغاز می شود که در انتهای آن ما بايد به ساعت صفر عمر حکومت اسلامی برسيم.

چند کلمه با شورای مدیریت گذار و شاهزاده

تحلیل سايت نقطه

اگر این شورا، آخرین «برگ» اپوزیسیون برای ایجاد باور به اپوزیسیون خارج از کشور است؛ که هست! پس این شورا باید بتواند آبروی خسته و به زانو نشسته‌ی اپوزیسیون را بدان باز گرداند؛ زیرا اپوزیسیون‌ها باید دارای اعتبار و اقتدار باشند، جز این نیست که اپوزیسیون‌ها مایه‌ی امیدند. نگهبان آرامش و امنیت مردم‌اند. دشمنان رنج‌اند.

از تصور تا توهم

(نقدی گذرا به شورای مدیریت گذار)

عبدالستار دوشوکی

در طی چند سال اخیر  ائتلافات سیاسی و پروژه های متعددی توسط طیف های مختلف اپوزیسیون ارائه شده است که هر کدام بنوبهء خود چند صباحی سر و صدای فراوانی ایجاد کردند و به تدریج به حاشیه فراموشی سپرده شدند. آیا علیرغم قاعده چهل ساله، فرجام شورای مدیریت گذار یک استثنا  خواهد بود؟ در این مقاله با نگاهی نقدگرایانه بصورت سریع (گذرا)، صریح و منصفانه در جستجوی پاسخ به این سوال خواهم بود.

00000000000000000000000