اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      منتشر می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء ای که گذشت

7 مهر - 29 سپتامبر

موضوع :

آشنائی با شورای مديريت گذار

که يکشنبه اعلام موجوديت کرد

با شرکت سه تن از اعضاء آن

فايل تصويری       فايل صوتی

شهريار آهی

مهران براتی

يزدان شهدایی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دو شنبه 8 تا پنجشنبه 11 مهر 1398 - 30 سپتامبر تا 3 اکتبر 2019

سکولاریسم و اسلام سیاسی

طلعت رضوان

از آنجا که نظام خلافت اسلامی هیچگاه عدالت را متحقق نکرده و نخواهد کرد، طرفداران بازگشت خلافت اسلامی در واقع در یک توهم زندگی می کنند؛ توهمی که زاییده‌ء آمیختگی میان ایده‌ء دولت دینی و دولت مدنی و نتیجه‌ء اشتباهی است که این گروه بین اسلام و تاریخ اسلامی گرفته‌اند زیرا خلافت، حکومت یا دولت، سیستمی است که توسط انسان ایجاد شده و هیچ ربطی به اسلام ندارد. نه قرآن و نه سنت آن را ابداع یا خلق نکرده‌اند بلکه اسلامگرایان با انداختن ردای دین بر پیکر و جسم دولت و سیاست به جنایت‌ها قداست داده‌اند.

پست ‌مدرنیسم از کجا آمد و چگونه متحد ارتجاع شد؟

فرنام شکیبافر

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

اثر آموزه های اسلامی در انتقاد ناپذیری ما

شکوه میرزادگی

در اسلام چیزی به معنای امروزین نقد و یا انتقاد وجود ندارد، اما به جایش دو «حکم» هست که نه تنها مقابل نقد و انتقاد ایستاده بلکه سبب شده که مردمان دانسته یا نادانسته از هر نقد و انتقادی بترسند و در مقابل اش جبهه بگیرند. این دو حکم، که در اسلام شیعی اموری «واجب» شناخته می شوند، «امر به معروف» و «نهی از منکر» اند... «اصل هشتم قانون اساسیِ» رژیم به صراحت می گوید: «امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه است!»

مرگ يک کارگزار بلند مرتبهء فرهنگی

اسماعيل نوری علا

همين دوشنبه عصری که گذشت، فرهنگ فرهی، دوست قديم من، در گوشه بيمارستانی در لوس آنجلس چشم از جهان بست. می خواستم دربارهء رفتن اش مطلبی بنويسم اما دستم فرمان مغزم را نمی پذيرفت. پس به انتشار مطلبی اکتفا می کنم که شش سال پيش آن را برای مجلس بزرگداشت و سالگشت هشتاد سالگی اش در کاليفرنيا بر پا کرده بودند. يادش هميشه برايم گرامی خواهد بود و در گذشت اش را به فرزندش، پيام فرهی، تسليت می گويم. مطلب را با هم بخوانيم.

جهنم زیر پای مادران

حمیدرضا رحیمی

...و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار، چنین روایت کرده اند که دامنهء بگیر و ببندهای عملهء بیت، که با وحشت آنان از مردم، بویژه زنان و کنشگران مدنی و فرهنگی در ارتباط مستقیم است، از خودِ قربانی عبور کرده و به خانوادهء آنان، بویژه مادران، رسیده است؛ به یکی دو مستوره در این پیوند نگاه کنید...

ایدئولوژی‌های غرب ‌ستیز از نفس افتاده‌اند

محمد ارسی

ایدئولوژی آمریکا ستیزی و مکتب‌های ضدغربی با وجود اینکه هنوز پیروانی دارند ولی از نفس افتاده‌اند و دیگر خریداری ندارند. در همین اوضاع و احوال کنونی که دشمنی حکومت اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به سطح تهدیدهای تند نظامی کشیده حتی درگیر شده‌اند، مثل زدن پهپاد آمریکايی، امّا می‌بینیم ‏که رجزخوانی‌های ایدئولوژيکی و ضدآمریکايی نظام فقاهتی تاثیری در جامعه‌ی ما نمی‌‌گذارد و توده جوان و آگاه امروزی را دیگر جذب نمی‌‌کند...

مبارزه با «اسلام های جهادی» یک مبارزهء فرهنگی است

اميل ايمانی

رسیدگی به مشکل «تروریسم سیاسی» را می توان مقوله ای جداگانه و با راه حل های متفاوت دانست اما، به یمن وجود آخوند، هزاران سال است که دعوای ناشی از تروریسم مذهبی» در جریان بوده است و هر جا توانش وجود داشته آخوندها علنی اش کرده اند. لذا، برای اينکه ریشهء «تروریسم مذهبی» کنده شود، لازم است با «مبارزهء فرهنگی وسیع» مغز های مردم را از اراجیف آخوندها پاک کرد.

مطالبات جنبش زنان و روحانيت و سنت گرايان

محمد حکيم پور

مطالبات جامعه جدید زنان درباره اختیاری شدن حجاب، آزادی حضور اجتماعی زن مخصوصاً در حوزه‌های ورزشی و هنری، افزایش نرخ حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی و تقلای آنان برای حضور در ساخت قدرت، آشکارا تظاهراتی از تمایلات فمینیستی جامعه جدید ایران را به نمایش می‌گذارند. این تمایلات و تظاهرات فمینیستی البته به طوری آشکار، در تزاحم با نظم فقهی سنتی رقم می‌خورند.

ایران در کامِ خرس و اژدها!

گزارش کيهان لندن

ایران و چین قراردادی را امضا کرده‌‌اند که بر اساس آن طی بيست و پنج سال چهار صد میلیارد دلار از سوی چین در بخش های کلان اقتصادی ایران سرمایه گذاری شود. یک منبع ایرانی به پترولیوم اکونومیست می‌گوید: بر اساس این قرارداد برای حفاظت از پروژه‎‎های چینی در ایران پنج هزار نیروی حفاظتی خواهند آمد که تعداد آن ممکن است بیشتر هم باشد! جمهوری اسلامی به چین و روسیه باج می‌‌دهد تا در شورای امنیت هر تصمیمی علیه رژیم ایران را وتو کنند.

فرياد نياکان ستمديده: مقصران را پيدا کنيم!

نامهء چند روشنفکر ايرانی به روشنفکرانی ديگر

شما خیلی خوب می دانید که تا اسلام دین ما باشد پای آزادی و عدالت و دموکراسی به ایران نخواهد رسید، ترفند شعارهای جدایی دین از دولت، جدایی دین از سیاست، لائیسیته، لائیک، سکولاریسم و دمکراسی، همه، در یک کشور اسلامی آن هم کشور شیعه ای مانند ایران که در هر محله اش یک امامزاده دارد و ده ها مسجد امری نزدیک به محال است و کارساز نخواهد بود. و در دولت و مجلسی که اکثریت نمایندگانش مسلمان خواهند بود، نظارت اسلامی قدرتمند و ترسناکی همیشه در بالای سر مسایل وجود خواهد داشت. ما با این شعار ها یا خودمان را گول می زنیم یا ملت و تاریخ مان را؟

کمی به خود بنگریم!

اسماعيل نوری علا

در اين شماره از نشريهء «جنبش سکولار دموکراسی ايران»، نامه ای سرگشاده را از جانب چند تن از کوشندگان فرهنگی خطاب به عده ای از «خانمها و آقايان روشنفکر» می خوانيد که نام من نيز در ميان شان وجود دارد. به اين «خانم ها و آقايان» شماتت شده که نوشته های شما «کوچک ترین پیشرفتی در بینش و اندیشه های متحجّر و خرافی ملت ما پدید نياورده است». من، که در گذشته همواره ناشر نوشته های برخی از نويسندگان اين نامهء سرگشاده (مثل آقايان محمد علی مهرآسا و سیامک مهر) بوده ام، لازم می دانم در پاسخ به اين دوستان فقط به انتشار دو مطلب خود اکتفا کنم تا لااقل به خوانندگانم توضيح داده باشم که در برابر اين دوستان منتقد چگونه می انديشم و چرا چنين عمل می کنم.

فاصله‌ای عظیم  در ميان فقیهان و مردم!

محمد فاضلی

برخی فقیهان شمس و مولانا را به صوفیه و ضلالت منتسب کرده‌اند و جمع عظیمی از مردم کتاب‌خوان، ضلالتی در این حکایت ندیده‌اند و صدها هزار نسخه از کتابی درباره این موضوع فروش رفته است. فاصله‌ای که میان این دو نگاه مشهود است، در بقیه عرصه‌ها – از رفتن زنان به ورزشگاه تا دوچرخه‌سواری زنان و ... – نیز وجود دارد. این فاصله منشأ بخش مهمی از تنشی است که در جامعه ایرانی امروز دیده می‌شود.

پيام به مراسم اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار»

حسن شريعتمداری، دبير کل شورا

ایران، بدون تبعیض و تحقیر و فساد و خرافه، همان چتر فراگیری است، که همهء ما را در سایهء خود جمع میکند. ایران، فقط در یک دموکراسی سکولار مبتنی بر قوانین حقوق بشری و عادلانه از آن همهء ایرانیان خواهد بود. این چنین ایرانی را باید از نو ساخت. این همان ایرانی است که دورنمایش نیز ما را، با علائق و سلایق گوناگون و مذاهب و زبان ها و قومیت های مختلف، بهم پیوند می دهد. امید ایجاد چنین سقف بلند و تابناکی است که ما ایرانیان را بهم وصل می کند. ما، با بهره برداری از این گوناگونی مثال زدنی، که تنوعش در طول تاریخ مانع وحدت ما ایرانیان نشده، باید از این تنوع و تکثر بعنوان یک امتیاز قابل توجه استفاده کنیم و با برهم افزائی توان های فرهنگی اقوام و زبان ها و مذاهب گوناگون، وحدتی در کثرت و کثرتی در وحدت باشیم.

پيوند به ويدئوی مراسم اعلام موجوديت شورای گذار

پيوند به ويدئوی پيام نوری علا

به مراسم اعلام موجوديت شورای گذار

متن نوشتاری اين پيام

تا پيروزی انقلاب سکولار دموکرات چقدر مانده است؟

اسماعيل نوری علا

برگرفته از درس های آموزشی و کادر سازی او

اعلام موجوديت

«شورای مدیریت گذار از حکومت اسلامی به دموکراسی »

اسناد آغاز فعالیت رسمی

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

سکولار دموکراسی و شورای مديريت گذار

سخنان مقدماتی اسماعيل نوری علا

در نشست يکشنبه مهستان جنبش سکولار دموکراسی

سال پيش که آقای شريعتمداری خبر اقدام به ايجاد «شورای گذار» را داد معنای سخن اش اين بود که اکنون شرايط بين المللی آن زمان مناسب را فراهم کرده است و بايد بکوشيم در عرض يک سال آينده مقدمات اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار» را فراهم کنيم. به همين لحاظ، من فکر می کنم از يکشنبه آينده يک شمارش معکوس آغاز می شود که در انتهای آن ما بايد به ساعت صفر عمر حکومت اسلامی برسيم.

چند کلمه با شورای مدیریت گذار و شاهزاده

تحلیل سايت نقطه

اگر این شورا، آخرین «برگ» اپوزیسیون برای ایجاد باور به اپوزیسیون خارج از کشور است؛ که هست! پس این شورا باید بتواند آبروی خسته و به زانو نشسته‌ی اپوزیسیون را بدان باز گرداند؛ زیرا اپوزیسیون‌ها باید دارای اعتبار و اقتدار باشند، جز این نیست که اپوزیسیون‌ها مایه‌ی امیدند. نگهبان آرامش و امنیت مردم‌اند. دشمنان رنج‌اند.

از تصور تا توهم

(نقدی گذرا به شورای مدیریت گذار)

عبدالستار دوشوکی

در طی چند سال اخیر  ائتلافات سیاسی و پروژه های متعددی توسط طیف های مختلف اپوزیسیون ارائه شده است که هر کدام بنوبهء خود چند صباحی سر و صدای فراوانی ایجاد کردند و به تدریج به حاشیه فراموشی سپرده شدند. آیا علیرغم قاعده چهل ساله، فرجام شورای مدیریت گذار یک استثنا  خواهد بود؟ در این مقاله با نگاهی نقدگرایانه بصورت سریع (گذرا)، صریح و منصفانه در جستجوی پاسخ به این سوال خواهم بود.

«جمهوریخواهان سکولار دموکرات» مشکل اصلی اند!
سام قندچی

در دو سه ماه اخیر کشمکش های زیادی در صفوف «سکولار دموکرات های ایران»، در مورد ضرورت اتحاد «همه با هم» در اپوزيسيون، و يا اجتناب از چنين اتحادی، پيش آمده که برخی آن را به دلیل تسلط «سکتاریسم و سیاست ورزی جناحی» در اين صفوف دانسته اند. اما بيائيد تصور کنيم (و «تصور» می تواند از «واقعيتِ ممکن» تفاوت کامل داشته باشد) که يک «جبههء فراگير و واحد» از کل نيروهای اپوزیسیون تشکيل شده و در طول زمان نيرو بگيرد و قوی شود. فکر می کنيد در آن صورت «نيروهای شرکت کننده» کدامند و هر يک چه رفتاری خواهند داشت؟

00000000000000000000000