اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      منتشر می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

7 مهر - 29 سپتامبر

موضوع :

آشنائی با شورای مديريت گذار

که يکشنبه اعلام موجوديت می کند

با شرکت سه تن از اعضاء آن

شهريار آهی

مهران براتی

يزدان شهدایی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: چهارشنبه 3 تا يکشنبه 7 مهر 1398 - 25 تا 29 سپتامبر 2019

کاری از عليرضا نصرتی

اثر آموزه های اسلامی در انتقاد ناپذیری ما

شکوه میرزادگی

در اسلام چیزی به معنای امروزین نقد و یا انتقاد وجود ندارد، اما به جایش دو «حکم» هست که نه تنها مقابل نقد و انتقاد ایستاده بلکه سبب شده که مردمان دانسته یا نادانسته از هر نقد و انتقادی بترسند و در مقابل اش جبهه بگیرند. این دو حکم، که در اسلام شیعی اموری «واجب» شناخته می شوند، «امر به معروف» و «نهی از منکر» اند... «اصل هشتم قانون اساسیِ» رژیم به صراحت می گوید: «امر به معروف و نهی از منکر یک وظیفه است!»

مرگ يک کارگزار بلند مرتبهء فرهنگی

اسماعيل نوری علا

همين دوشنبه عصری که گذشت، فرهنگ فرهی، دوست قديم من، در گوشه بيمارستانی در لوس آنجلس چشم از جهان بست. می خواستم دربارهء رفتن اش مطلبی بنويسم اما دستم فرمان مغزم را نمی پذيرفت. پس به انتشار مطلبی اکتفا می کنم که شش سال پيش آن را برای مجلس بزرگداشت و سالگشت هشتاد سالگی اش در کاليفرنيا بر پا کرده بودند. يادش هميشه برايم گرامی خواهد بود و در گذشت اش را به فرزندش، پيام فرهی، تسليت می گويم. مطلب را با هم بخوانيم.

جهنم زیر پای مادران

حمیدرضا رحیمی

...و اما راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکّرشکن شیرین گفتار، در پیوند با این جُستار، چنین روایت کرده اند که دامنهء بگیر و ببندهای عملهء بیت، که با وحشت آنان از مردم، بویژه زنان و کنشگران مدنی و فرهنگی در ارتباط مستقیم است، از خودِ قربانی عبور کرده و به خانوادهء آنان، بویژه مادران، رسیده است؛ به یکی دو مستوره در این پیوند نگاه کنید...

ایدئولوژی‌های غرب ‌ستیز از نفس افتاده‌اند

محمد ارسی

ایدئولوژی آمریکا ستیزی و مکتب‌های ضدغربی با وجود اینکه هنوز پیروانی دارند ولی از نفس افتاده‌اند و دیگر خریداری ندارند. در همین اوضاع و احوال کنونی که دشمنی حکومت اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا به سطح تهدیدهای تند نظامی کشیده حتی درگیر شده‌اند، مثل زدن پهپاد آمریکايی، امّا می‌بینیم ‏که رجزخوانی‌های ایدئولوژيکی و ضدآمریکايی نظام فقاهتی تاثیری در جامعه‌ی ما نمی‌‌گذارد و توده جوان و آگاه امروزی را دیگر جذب نمی‌‌کند...

مبارزه با «اسلام های جهادی» یک مبارزهء فرهنگی است

اميل ايمانی

رسیدگی به مشکل «تروریسم سیاسی» را می توان مقوله ای جداگانه و با راه حل های متفاوت دانست اما، به یمن وجود آخوند، هزاران سال است که دعوای ناشی از تروریسم مذهبی» در جریان بوده است و هر جا توانش وجود داشته آخوندها علنی اش کرده اند. لذا، برای اينکه ریشهء «تروریسم مذهبی» کنده شود، لازم است با «مبارزهء فرهنگی وسیع» مغز های مردم را از اراجیف آخوندها پاک کرد.

مطالبات جنبش زنان و روحانيت و سنت گرايان

محمد حکيم پور

مطالبات جامعه جدید زنان درباره اختیاری شدن حجاب، آزادی حضور اجتماعی زن مخصوصاً در حوزه‌های ورزشی و هنری، افزایش نرخ حضور زنان در فعالیت‌های سیاسی و تقلای آنان برای حضور در ساخت قدرت، آشکارا تظاهراتی از تمایلات فمینیستی جامعه جدید ایران را به نمایش می‌گذارند. این تمایلات و تظاهرات فمینیستی البته به طوری آشکار، در تزاحم با نظم فقهی سنتی رقم می‌خورند.

ایران در کامِ خرس و اژدها!

گزارش کيهان لندن

ایران و چین قراردادی را امضا کرده‌‌اند که بر اساس آن طی بيست و پنج سال چهار صد میلیارد دلار از سوی چین در بخش های کلان اقتصادی ایران سرمایه گذاری شود. یک منبع ایرانی به پترولیوم اکونومیست می‌گوید: بر اساس این قرارداد برای حفاظت از پروژه‎‎های چینی در ایران پنج هزار نیروی حفاظتی خواهند آمد که تعداد آن ممکن است بیشتر هم باشد! جمهوری اسلامی به چین و روسیه باج می‌‌دهد تا در شورای امنیت هر تصمیمی علیه رژیم ایران را وتو کنند.

پيامدهای خطرناک کشمکش های کنونی خاورمیانه

رفیق خوری

چنین به نظر می‌رسد که در مرحله چهارم، تغییر مرزها در دستور کار نیست، بلکه منظور، تغییر دادن نظام‌ها در داخل مرزها است. البته با حفاظت از برخی نظام‌ها، چنان‌چه موسکو در صدد آن است. در صحنه کنونی، درگیری‌ها با همدیگر مرتبط است و درگیری میان آمریکا و ایران، مرکز دائره را تشکیل می‌دهد. مصلحت‌ها و منافع در جهت « تنظیم درگیر‌ی‌ها» و « مدیریت قوانین بازی» است که از لبنان گرفته تا یمن، سوریه، عراق، ایران و لیبی جریان دارد.

اعلام موجوديت

«شورای مدیریت گذار از حکومت اسلامی به دموکراسی »

اسناد آغاز فعالیت رسمی

چرخش پست مدرن در واقع حکم یافتن سنگری جدید از سوی سوسیالیست‌ها و مارکسیست‌های سابق برای ادامه مبارزه با مدرنیته و لیبرالیسم را داشته است؛ چپ‌های سابقی که دیدند نه از راه انقلاب و نه از راه سایر مبارزات سیاسی نمی‌توانند به مدینهء فاضلهء موعودشان راهی بیابند، گفتند حالا که چرخ گردون (مدرنیته) به ساز ما نمی‌رقصد، پس تا حد توان و از هر نقطه‌ای که آسیب‌پذیر باشد باید به مدرنیته ضربه زد و نگذاشت یک آب خوش از گلوی آن و ایدئولوژی همپیوندش، یعنی لیبرالیسم، پایین برود.

سکولار دموکراسی و شورای مديريت گذار

سخنان مقدماتی اسماعيل نوری علا

در نشست يکشنبه مهستان جنبش سکولار دموکراسی

سال پيش که آقای شريعتمداری خبر اقدام به ايجاد «شورای گذار» را داد معنای سخن اش اين بود که اکنون شرايط بين المللی آن زمان مناسب را فراهم کرده است و بايد بکوشيم در عرض يک سال آينده مقدمات اعلام موجوديت «شورای مديريت گذار» را فراهم کنيم. به همين لحاظ، من فکر می کنم از يکشنبه آينده يک شمارش معکوس آغاز می شود که در انتهای آن ما بايد به ساعت صفر عمر حکومت اسلامی برسيم.

چند کلمه با شورای مدیریت گذار و شاهزاده

تحلیل سايت نقطه

اگر این شورا، آخرین «برگ» اپوزیسیون برای ایجاد باور به اپوزیسیون خارج از کشور است؛ که هست! پس این شورا باید بتواند آبروی خسته و به زانو نشسته‌ی اپوزیسیون را بدان باز گرداند؛ زیرا اپوزیسیون‌ها باید دارای اعتبار و اقتدار باشند، جز این نیست که اپوزیسیون‌ها مایه‌ی امیدند. نگهبان آرامش و امنیت مردم‌اند. دشمنان رنج‌اند.

از تصور تا توهم

(نقدی گذرا به شورای مدیریت گذار)

عبدالستار دوشوکی

در طی چند سال اخیر  ائتلافات سیاسی و پروژه های متعددی توسط طیف های مختلف اپوزیسیون ارائه شده است که هر کدام بنوبهء خود چند صباحی سر و صدای فراوانی ایجاد کردند و به تدریج به حاشیه فراموشی سپرده شدند. آیا علیرغم قاعده چهل ساله، فرجام شورای مدیریت گذار یک استثنا  خواهد بود؟ در این مقاله با نگاهی نقدگرایانه بصورت سریع (گذرا)، صریح و منصفانه در جستجوی پاسخ به این سوال خواهم بود.

«جمهوریخواهان سکولار دموکرات» مشکل اصلی اند!
سام قندچی

در دو سه ماه اخیر کشمکش های زیادی در صفوف «سکولار دموکرات های ایران»، در مورد ضرورت اتحاد «همه با هم» در اپوزيسيون، و يا اجتناب از چنين اتحادی، پيش آمده که برخی آن را به دلیل تسلط «سکتاریسم و سیاست ورزی جناحی» در اين صفوف دانسته اند. اما بيائيد تصور کنيم (و «تصور» می تواند از «واقعيتِ ممکن» تفاوت کامل داشته باشد) که يک «جبههء فراگير و واحد» از کل نيروهای اپوزیسیون تشکيل شده و در طول زمان نيرو بگيرد و قوی شود. فکر می کنيد در آن صورت «نيروهای شرکت کننده» کدامند و هر يک چه رفتاری خواهند داشت؟

ناهنجاری شخصیتی تهاجمی- انفعالی در حکومت اسلامی

مجید محمدی

باید ادعای سیلی زدن خامنه‌ای به قدرت‌های جهانی را باور کرد یا ادای امام حسین درآوردنش را؟!.. مقامات در برابر خودی‌ها انفعالی و در برابر غیرخودی‌ها تهاجمی هستند... روانشناسان اجتماعی در چهل سال گذشته این ناهنجاری را با همه‌ی نشانه‌های واضح‌اش در شخصیت علی خامنه‌ای و دیگر مقامات تشخیص نداده و در باب آن نگفته و نشنیده‌اند... [حال آنکه] تهاجمی و در عین حال انفعالی بودن شخصیت مقامات، یکی از نسخه‌های آنها برای حکومت‌داری در نظام غیردمکراتیک، غیر پاسخگو و غیرشفاف است.

رقص و آواز در جدال با تروریسم

ابوالفضل مظلوم‌زاده

در برهوت تروریسم، رقص و آواز، دست‌کم، حداقل فضایی است که برای زندگی جمعی انسان‌ها می‌ماند. زیرا خصلت تروریسم، و کارکرد پیدا و نهانِ آن، مبارزه‌ی دایمی با آزادی و رهایی است که صرفاً برای محدودکردن آن، اقدام می‌کند. پس در این حالت، رقص و آواز نیز تجلی آزادی و رهاشدگی فرد است: به شکلی معنادار، حتا نوعی مبارزه‌ی سیاسی.

هشدارنامه

هموطنان پشتيبان جنبش سکولار دموکراسی ايران! شورای مديريت مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران لازم می دادند اين هشدار ضروری را با شما در ميان بگذارد که دشمنان و مأموران مختلفی اکنون دست اندر کار آن هستند که سکولار دموکراسی را از درون بپوکانند، جنبش سکولار دموکراسی ايران را حيله گرانه تصرف کنند و ملت ما را رهسپار یک شکست تاريخی ديگر کنند.

در مسیر نیرنگ!

شورای سردبیری نشريهء «جامعهء نو»

شورای سردبيری نشريهء داخل کشوری «جامعهء نو» که خود را «رسانه روزنامه‌نگاران مستقل ایران» می خواند، اوضاع کنونی ايران را به تحليل کشيده و، در عين احتياط های لازمی که هر نشريه داخل کشور موظف به رعايت آنها است، وظعيت رهبری حکومت را در اوضاع فعلی به نقدی تلويحی کشيده است. می نويسد: «ما این را یک طرح اسرائیلی می‌دانیم که که احتمالا اجزای آن در بسیاری از موارد نقش خود را به صورتی داوطلبانه در چینش رویدادها بازی می‌کنند و ما هم مانند خودروی ترمزبریده در مسیر سراشیب به سمت مغاک خوفناک ورود به جنگی مثل جنگ نفتکش‌ها می‌خزیم: داشتن توان تلافی خیلی خوب است و زنده باد موشک‌ها و پهپادهای ایران، اما مجبور شدن کشور به تلافی متقابل و پایان‌ناپذیر و یا با فرجام نامعلوم مساله دیگری است. قرائن نشان می‌دهند به آن سو می‌رویم».

در حواشی جنگ!

اسماعیل هوشیار

وقتی غرب تصمیم گرفت تا تاج را از سر همایونی بردارد و به سر شیخ بگذارد، به نام نامی حقوق بشر به راحتی ابزار سرکوب را از دست شاه گرفت. ولی این یکی به راحتی نمی دهد بلکه باید به زور گرفت. غرب هم تا اطلاع ثانوی تمایلی ندارد از زور استفاده کند. می تواند ولی نمی خواهد.

00000000000000000000000