اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      منتشر می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  ◊ جستجو در اين سايت

  ◊ آرشيو صفحات اول اين سايت

  ◊ پيوند به سايت های ديگر

 

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ خبرگاه حزب

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

 

برنامهء يکشنبهء پيش رو

24 شهريور - 15 سپتامبر

موضوع :

آز و کین در میان ایرانیان

و تأثیر آن بر اپوزیسیون

سخنران:

مزدک بامدادان

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

شهرام عباسپور

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 22 تا 24 شهريور 1398 - 13 تا 15 سپتامبر 2019

در محرم اتفاق افتاد!

و عکس يادگاری با شمر!

و اين هم عاقبت مکاتبه با امام حسين:

نوعی راه حل!

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مجازستان خواند که ملت ورجاوند، در یک دور خیز قهرمانانه، از «برادر افعی» به «برادر مار غاشیه» پناهنده شده و اعلام کرده است که در انتصابات آینده، به عون الله، به «علی(ع) بابا» رأی می دهد زیرا اختلاسگرانِ پیرامون آن بزرگوار، چهل نفر بیشتر نیستند! حرف حساب جواب ندارد، دارد؟!

آيا آلترناتيو سکولار دموکراتی در راه است؟

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه به مديريت شهرام همايون

اسپینوزا، پیشگام لائیسیته‌

شیدان وثیق

در این نوشتار می‌خواهیم از اسپینوزا چون فیلسوف پیشگام نظریه‌ی «لائیسیته» و از فلسفه‌‌‌ی سیاسیِ او چون جدالی فکری بر علیه دین‌سالاری سخن بگوئیم. از اندیش‌مندی در سده‌ی هفده میلادی نام ‌بریم که افکارش در زمینه‌های فلسفی و سیاسی هم‌چنان زنده و امروزی‌ باقی‌ مانده‌اند. اسپینوزا، در رویارویی با بغرنج‌های زمانه‌‌‌اش، نظریه‌هایی در پهنه‌ی فلسفه‌ی سیاسی تبیین کرد که، با وجود پیشینگیِ تاریخیِ‌شان، امروزه هم‌چنان فعلیت دارند و ما را به تفکر و تأمل فرا می‌خوانند.

کباب کتاب

(فصلی از رمان کژمیر)

مهناز عطارها

بعد از ظهری که دو تا از خواهران بسیج، سراغ زینب را گرفتند، سرهنگ بدون اینکه از رویه دو جفت کفش سیاه چشم بردارد، شستش خبردار شد که باید کاسه‌ای زیر نیم کاسه باشد! به عادت دست گذاشت وسط بی‌موی سرش، با تانی آن‌ را سُر داد تا پس گردنی که توی یقه ماشی‌اش لق می‌زد، آن را محکم‌تر از همیشه نگه داشت و بالاخره راست و دروغی سر هم کرد. خواهران قانع شدند یا نه! نفهمید. اما رفتند و او غوطه‌ور در منجلابی از عصبانیت، گیجی و نگرانی، بدون اینکه ببیند، خیره ماند به دو چادر سیاه که توی باد و خلوتی کوچه، تلوخوران دور می‌شدند...

روس‌ها دوان دوان می‌آیند:

بعد از کاسپین، نوبت واگذاری پایگاه در خلیج فارس!

رضا تقی زاده

طی چند هفته آینده قرار است تعدادی از شناور‌های نظا‌می روسیه با واحد‌های دریایی ایران در آب‌های اقیانوس هند نزدیک تنگه هرمز به یک رزمایش مشترک مبادرت کنند و چند روز بعد شماری از واحد‌های نیروی دریایی روسیه به بهانه‌ء ارائه خدمات فنی و همکاری‌های آموزشی در بندر بوشهر و بندر چابهار مستقر شوند!.. فرصت‌های تاریخی همیشه شکل نمی‌گیرند و دریغ است که فرصتی مانند فروپاشی یک امپراتوری در همسایگی ایران فراهم شود و حاکمیت ایران بجای بهره گرفتن از مجال به دست آمده و جبران مافات، به دلیل ضعف و مصلحت‌ طلبی، عقب بنشیند و امتیاز‌های بیشتری را به رقیب شمالی واگذار کند!

آی دختر آبی، کاش جایم را در امجدیه به تو داده بودم

شکوه میرزادگی

جای ما در استادیوم خیلی خوب و نزدیک به زمین بازی بود. پدرم می گفت باید از دوستش برای تهیه آن بلیت ها تشکر کند. دور و برمان پر از زنانی بود که با خانواده و یا خودشان گروهی آمده بودند و با ورود هر کدام از ورزشکاران مان به میدان سر و صدایشان آنقدر بلند بود که سر و صدای من در خانه. آبی جان باور کن آن لحظه اصلا به فکرم  نمی رسید که تو با روسری اجباری و پالتوی آبی ات پشت نرده های استادیوم ایستاده ای و هر چه قد می کشی و کج و راست می شوی نمی توانی حتی گوشه ای از میدان را ببینی. 

سحر آتشین

محمود عاشوری

«این منم! / فقط من/ به تنهائی / همه تان را / تاریخ تان را / اسلام تان را / کثافت و زشتی و وجود داعشی تان را / به آتش می کشم // به رزم تان می طلبم/ تا اعماق وجودتان / تا بلندای تاریخ تان / تا ژرفای ایدئولوژی ننگین تان / همه را به مبارزه می طلبم...»

غروب سحر؛ موج واکنش به مرگ «دختر آبی»

گزارش صدای آلمان

سحر خدایاری درگذشت... خبر شامگاه دوشنبه هجدهم شهریور منتشر شد اما روز بعد رسانه‌ها از قول یک دوست خانوادگی نوشتند که دختر عاشق فوتبال سه روز قبل از دنیا رفته و بی سر و صدا در گورستان «بهشت فاطمه» قم دفن شده است. همین منبع افزوده که خانوادهء ‌سحر را از مصاحبه و مجلس ترحیم منع کرده‌ و از «سوء استفادهء عوامل داخلی و خارجی» ترسانده‌اند.

دختران خیابان انقلاب، دخترآبی  و انقلاب زنانه

امیر رزاقی

در ایران امروز، انقلابی زنانه در حال شکل گیری است؛ انقلابی که می کوشد آن وجهی از زبان را که متعلق به آنان بوده و تحت سیطرهء اندیشه ها و ساختارهای مردانه قرار گرفته تغییر دهد؛ این زنان هستند که تلاش می کنند با تغییر در زبان به ایجاد تغییر در جامعه بپردازند.

نگرانی  از سکولار شدن عاشورا!

شکوه میرزادگی

در روزهای گذشته خبرگزاری دولتی «مهر» گفتگوی بلندی داشت با یکی از شعرای دوران حکومت اسلامی. این گفتگو به روشنی نشان می دهد که حتی بسیاری از هواداران مذهبی حکومت به خوبی دریافته اند نه تنها آن چه را که در جریان انقلاب، به عنوان واقعیاتی مذهبی، به خورد آن ها داده اند، جز دروغ یا قصه چیزی نبوده، بلکه خود آن ها نیز دیگر رغبتی ندارند تا با توسل به آن قصه ها مردم را بفریبند. و چنین حادثه ای وابستگان به حکومت را به شدت نگران کرده است.

آیا ترامپ درجهت منافع ایران قرار دارد؟

امیر طاهری

در نخستین نگاه چنین پرسشی ممکن است تحریک‌آمیز به نظر آید. اما در یک نگاه نزدیک‌تر داوری ما می‌تواند متفاوت باشد. به گمان من، هنگامی که از ایران سخن می‌گوییم باید به یاد داشته باشیم که حکومت اسلامی، به‌عنوان نظام مسلط کنونی، یک چیز است و ایران، به‌عنوان یک ملت- کشور، چیزی دیگر. این دو واقعیت، گاه در منافع مشترک هم‌مسیرند و گاه در تضاد منافع از هم فاصله می‌گیرند.

بازار ارز، حریم امنیت حکومت

فریدون خاوند

شاخص‌های عمدهء اقتصاد کلان ایران همچنان در محدودهءقرمز درجا زده‌اند و صدای آژیر‌های خطر در عرصه‌های گوناگون، از نرخ رشد گرفته تا تورم و بازرگانی خارجی، بلند‌تر از همیشه به گوش می‌رسند. ولی آنچه در این ‏میان بیش از همه جلب توجه می‌کند نه این همهمهء گوش‌خراش، بلکه آرامش نسبی است که بر بازار ارز ایران سایه ‏افکنده است. یکبار دیگر در ایران بازار ارز، برخلاف نقشی که از آن انتظار می‌رود، منعکس کنندهء متغیر‌هایی نیست ‏که در صحنهأ اقتصادی کشور دیده می‌شوند.

باج ‌دهی و دلال‌پروری؛ دو راهبرد حکومت برای بقاء

یوسف مصدقی

دوشنبه گذشته، مصادف با دوم سپتامبر،حمدجواد ظریف،در ادامه‌ءدست و پا زدن‌های به‌اصطلاح دیپلماتیک‌اش، همراه با وزیر خارجهء وسیه در کنفرانسی خبری در مسکو شرکت کرد. او، در پاسخ به یکی از پرسش‌های طرح شده در مورد سیاست خارجی حکومت اسلامی، نه تنها حقیرانه مجیز دولت‌های چین و روسیه را گفت بلکه این دو دولت غارتگر را «شرکای نزدیک روزهای سخت جمهوری اسلامی» خواند و «حساب » این دو دولت چپاولگر را از باقی دولت‌های امضاکننده‌ی برجام، جدا دانست.

بحث پلميک و سازماندهی سياسی
سام قندچی

من درباره بیانیهء 14 نفر، نظر خود را از همان روز اول بیان کرده ام. دربارهء آقای حسن اعتمادی و «تلویزیون رمز پیروزی»، که ایشان راه اندازی کرده اند، نیز به اندازه کافی بحث شده و حرف تازه ای نیست. لذا اگر موضوعاتی در رابطه با مسؤلان تلویزیون «رمز پیروزی» مطرح شود، جنبهء پلمیک ندارد و در ارتباط با مبارزات جاری در ایران علیه رژیمی شکنجه گر است. حال اگر دوست دارند می توانند به آن توجه نه فرافکنی کنند، و اگر هم نه، مهم نیست.

00000000000000000000000