Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

پيوند به سايت های ديگر

بيانيهء«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت و مذهب

مهستان جنبش سکولار دموکراسی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

خبرگاه حزب

نشريهء «گيتی مداری» حزب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

3 شهريور - 23 اگوست

موضوع:

چگونگی مبارزات و نافرمانی مدنی

فايل تصويری     فايل صوتی

سخنران:

عارف سرائی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

شمس الدين دارابی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 4 تا 7 شهريور 1398 - 26 تا 29 اگوست 2019

اگر در کنگرهء امسال شرکت می کنيد نام و عکس خود را برای گردانندگان کنگره بفرستيد

یک قرن نبرد مشروطه و مشروعه در ایران

امیر طاهری

آیا امروز در مرحله‌ای تازه از چرخش ادواری زندگی سیاسی ایران هستیم؟ آیا شکست اسلام‌گرایی در ایجاد یک جامعه درازمدت، آونگ را باز به سوی ملی‌گرایی رانده است؟ پاسخ به این پرسش‌ها بدون پژوهش بیشتر و منظم‌تر، آسان نیست. با این حال پاسخ موقت من، بر اساس شنیده‌ها و خوانده‌ها و تماس‌های به‌ناچار محدود، یک آری مشروط است. ایران امروز همان جایی است که صد و سيزده سال پیش در آستانه مشروطیت قرار داشت با پرسش اصلی همان زمان: چگونه از یک نظام استبدادی به نام مشروعیت بدر آییم و یک جامعه درازمدت متکی بر مردم را بسازیم؟

نامه گوهر عشقی به پرزيدنت ترامپ: روز تولد ستار را

«روز دوستی مردم ایران و مردم آمریکا» بناميد!

گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی - بلاگر معترضی که زیر شکنجه در زندان کشته شد -،  در نامه ای به دونالد ترامپ خواهان این شد که روز تولد فرزند او، یعنی اول شهریور به نام «روز دوستی میان مردم ایران با مردم آمریکا» انتخاب شود. نامه خانم گوهر عشقی توسط «انجمن جهانی پاسداشت حقوق بشر» به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است. (پيوند به متن مامه)

روحانی و «تابوی رفراندوم»

گزارش دویچه وله فارسی

ساختار چند پارچه قدرت، موضوعاتی نظیر برجام، مذاکره با آمریکا، نقش سپاه پاسداران و نهادهای زیرمجموعه رهبر در اقتصاد ایران و مناقشه بر سر جایگاه وزارت خارجه که تا سر حد استعفای محمدجواد ظریف پیش رفت، همگی از «بن‌بستی» خبر می‌دهند که در انتظار «تعیین تکلیف نهایی» است. از سخنان مخالفان تندروی رفراندوم در ایران اما چنین برمی‌آید که آنان برگزاری همه‌پرسی را زیر سؤال بردن «اقتدار نظام» می‌بینند. ولی به نظر می‌رسد که انگیزه و دلیل اصلی مخالفت با همه‌پرسی در ایران، خنثی شدن «نظارت استصوابی» در چنین پدیده‌ای و هراس از نتیجه نامعلوم‌اش باشد.

مزاحم دنيا!

حمیدرضا رحیمی

* محمدجواد ظریف: احتمال پیروزی دونالد ترامپ بالا است و احتمالا چهار سال دیگر مهمان یا مزاحم دنیا باشد.

فدوی: حیف که فدوی به خودش قول داده است که در کار دیگران دخالت نکند و گرنه به برادر محمد(ع) جواد(ع) ذلیل می گفت که مزاحم دنیا کسی ست که برای دستگرمی چند صد تماشاگر را در سینما رکس آبادان با یک قیام و قعود ذغال می فرماید؛ کسی ست که محمد مختاری، پوینده و فروهرها  را در ایران، شاپور بختیار را در فرانسه، فریدون فرخزاد، قاسملو و همراهان را در آلمان و، برای جوری جنس، نسل کشی تابستان شصا و هفت را ترتیب می دهد؛ افسوس که فدوی به خودش قول داده است که در دیگران دخالت نکند!

ایران: خیزش مردم به‌ ستوه ‌آمده

(گزارش توليد یک فيلم مستند دربارهء جنبش سبز)

جمشید گلمکانی

هوای پاریس گرم و شرجی بود. هر روز راهپیمایی بود و دوربین سنگین و کوله‌پشتی وسایل کار حسابی عرقم را در می‌آورد. خستگی دلچسب و گوارایی بود. شبها تا دیروقت، فیلمها، عکسها و گزارشهای روز را که معترضان داخل کشور، گمنام روی اینترنت می‌فرستادند را ضبط می‌کردم. هنوز گیج بودم و نمی ‌فهمیدم در ایران چه می‌گذرد. باید آنقدر جلو می‌رفتم که به بیینده فیلمم - ایرانی یا غیرایرانی- بتوانم هر چه کامل تر بگویم دلیل های بزرگ ترین خیزش مردم در عمر حکومت اسلامی کدامند.

بیانیه حزب سکولار دموکرات ایرانیان پيرامون بدرفتاری

  پليس کشورهای اروپائی با مخالفان حکومت اسلامی

«پرشِ بزرگ با پای لنگ»

داریوش آشوری

داریوش آشوری را اگرچه همه به کوشش‌ها و پژوهش‌های فلسفی و آثار درخشان ش در زبان ‌شناسی و ترجمه می‌شناسند اما شاید بسیاری ندانند که او دانش‌آموخته‌ی حقوق و اقتصاد است و پانزده سال از عمرش را در سازمان برنامه و بودجه سپری کرده است. آنچه در پی می‌آید پیاده ‌شده و ویراسته‌ی گفتاری از اوست که در آن از تجربه‌‌ها و خاطره‌های‌اش در سازمان برنامه و بودجه،‌ در دهه‌های چهل و پنجاه، برای تحریریه‌ی نشريهء میهن روایت کرده است؛ روایتی که می‌تواند بخشی از پاسخ به این پرسش باشد که چرا سلطنت پهلوی ناکام و ناتمام ماند و به‌رغم شعارها و رؤیاهای آن دوران، توسعه‌ی اقتصادی در کشورمان به سرانجامی نرسید.

گفتگو با امير جوان پيکر

گفتگوگر: سعيد بهبهانی از تلويزيون ميهن

فايل تصويری    فايل صوتی     آرشيو

آلترناتيو سازی و مشکل «همه با هم»

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

«همه با هم» يا «کور کردن سرچشمهء حقانیت»

میلاد آقایی

در برابرِ حکومت اسلامی نیز، تنها خواست یکسان مخالفان در بازه‌ای گشاده از یک حزب مدرن تا داعش یا دیگر واپسگراها،‌ همان سرنگونی حکومت اسلامی است که نمی‌تواند دست‌مایه‌ی همکاری باشد. نکته‌ای که دربارهء «همه‌ با هم» کمتر دیده می‌شود این است که با درون‌مایه‌ء این روش حتا می‌توان به یک خواست و آماج یکسان با حکومت اسلامی هم دست یافت، مانند آنچه حکومت اسلامی در هنگام انتخابات از مردم می‌خواهد که حتا دشمنان خامنه ای برای پاسداری از کیان کشور، با آنها همکاری کنند و در انتخابات شرکت کنند!

چند نکته پیرامون پاسخ ها به انتقاد از «همه با هم»

تقی روزبه

مدافعان «همه با هم» و مشخصا این دوستان انتظار می رود که آنقدر «دموکرات» باشند که بنام «همه» سخن نگویند و به سهم خود وجود رویکردهای دیگر را برسمیت بشناسند. چرا که این نخستین معیار و شاخص باور به دموکراسی در همهء جوامع محسوب می شود. در گام دوم باید به آن ها گفت بحث فقط خوش آمد و غیرخوش آمدن نیست بلکه اساسا این شعار به هدف خود اگر که سرنگونی نظام استبدادی در راستای گسترش دموکراسی باشد، خدمتی نمی کند.

ويژگی های گفتمان هژمونیک آینده

سعید مدنی - ایران

در دورهء اصلاحات، با هژمونیِ گفتمانِ «اصلاح‌طلبی» همهء گفتمان‌های ديگر به حاشیه رفتند؛ اما امروز به نظر می‌رسد این هژمونی به سرعت در حال ذایل شدن است. هژمونی اصلاح‌طلبی افول پیدا کرد اما چند وجه از آن هنوز در گفتمان‌های جاری باقی است. مثلاً نفی مشی خشو‌نت‌طلبانه در جامعه باقی مانده که می‌تواند گفتمان هژمونیک در آینده را تحت تاثیر قرار دهد. وجه بعدی بر هم خوردن تعادل نسبی بین دو سویهء لیبرال – سوسیال جنبش است. به نظر می‌رسد سویهء عدالت ‌طلبانه تقویت شده و رسوب کرده؛ خصوصاً در اتفاقات اخیر و بعد از ماجرای اعتراضات دی ماه دو سال پيش این وجه پر رنگ‌تر شده. از این دو مهمتر، وجه استراتژیک است. یعنی برای پیش برد تغییر، وزن اتکاء به منابع قدرت درون ساختارهای موجود کاهش یافته و وزن اتکا به «جامعه مدنی» بیشتر شده است. بنا براین، به نظر می‌رسد هژمونی آینده از مختصاتی مثل ضد خشونت بودن، عدالت‌ طلبانه بودن و متکی به جامعهء مدنی بودن و سکولار بودن برخوردار خواهد بود.(منبع)

00000000000000000000000