Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

پيوند به سايت های ديگر

بيانيهء«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت و مذهب

مهستان جنبش سکولار دموکراسی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

خبرگاه حزب

نشريهء «گيتی مداری» حزب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

13 مرداد - 4 اگوست

موضوع:

نقش سکولار دموکرات ها

در شرایط فعلی چه می تواند باشد؟

سخنران:

حسن دانشور

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

شمس الدين دارابی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 11 تا 13 امرداد 1398 - 2  تا 4 اگوست 2019

اگر در کنگرهء امسال شرکت می کنيد نام و عکس خود را برای گردانندگان کنگره بفرستيد

سازمان «آبان» و تناقضات اش

لیلا زارعی - از داخل کشور

«آبان» مدعی است که طرحی برای گذار دارد، طرحی که متوهمانه حساب نیروهای نظامی‌ سرکوبگر، از جمله سپاه پاسداران را از حساب خامنه‌ای و روحانیت حاکم جدا می‌داند و معتقد است که می‌توان سپاه را علیه روحانیت حاکم شوراند و پس از کودتای سپاه علیه رهبران حاکم، آنها را نیز در دولت آتی وارد کرد و یک حکومت نظامی‌ با حضور سپاه پاسداران شکل داد و سپاه یکی از ارکان قدرت سیاسی آینده شود. بدیهی است که تشویق نیروهای انتظامی‌ به پیوستن به مردم امری است مقبول و لازم اما بسترسازی برای تفویض قدرت سیاسی به سپاه پاسداران در حکومت بعدی نیز به نظر پروژه‌ای برای حفظ مافیای قدرت و ثروت بعد از کنار زدن همان چند روحانی است که در نوع خود یک خیانت بزرگ به ملت ایران است.

رهبر مستضعف!

حمیدرضا رحیمی

* محمد محمدی گلپايگانی: رهبر زیر خط متوسط زندگی می‌کند!

* فدوی: البته برادر محمد(ص) محمد(ص)ی گلپایگانی، اگر این همه ملاحظه نکرده و حقیقت را می گفت، یعنی، "متوسط" را به "فقر" تبدیل می فرمود، فدوی راحت تر بود!؛ نه، خودمانیم، خوانندگان و بینندگان محترم ضدانقلاب، چگونه دل شان می آید که حضرت آقایشان اینگونه زندگی فرماید؟ فلذا احوط آن است که اُمّت همیشه در خاک و خل، کلیهء دوم شان را هم فروخته و وجه آن را به بیت تحویل داده و رسید دریافت دارند. حساب صد فدوی، که مشخصات آن متعاقباً اعلام خواهد شد نیز، بمنظور واریز کمک های  مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، افتتاح خواهد شد.

تجسد انحصارطلبی اسلامی - ايدئولوژيک

در بيان آيت الله علم الهدی - سر نگهدار مشهد

«يکی از دوستان آمد و نامه‌ای به بنده داد و گفت "می‌گویند چون [در انتخابات شورای شهر مشهد] با آقای فلانی به جمع‌ بندی نرسیدیم تصمیم گرفتیم خودمان فهرست بدهیم". این نامه با امضای سه نفر  از سه جریان و تشکل بود. بنده جواب نامه را ندادم و گفتم جواب بنده شفاهی است؛ برو به این سه نفر بگو شما بروید زنای محصنه بکنید، عرق بخورید و انواع فسق و فجور را بکنید بعد هم توبه  کنید، خدا شما را می‌بخشد اما این گناهی که شما در حال ارتکاب آن هستید که ممکن است سرنوشت اسلام و مسلمین در دست "غیر" بیفتد قابل بخشش نیست... اینکه چون یک نفر صد درصد آن چه بنده می‌خواهم نیست، اجازه دهیم قدرت دست "باطل" بیفتد، یک حرکت‌ شیطانی است و شیطان این کار  را می‌کند که قدرت دست "جریان‌های دینی" نباشد.»

(روزنامه خراسان، ش 3748 پنجشنبه 7 دی 1396 ص3).

دشمنی دین و دهر، از دو سر فربه ‌گردد

تحلیلی از سايت نقطه

سال دو هزار و هفده میلادی برای پیروان ادیان (الهی و غیر الهی)، سالی نیکو نبود. در بیش از پنجاه کشور جهان، سیاست‌گذاران و دولت‌ها بطور آشکار محدودیت‌هایی را برای پیروان ادیان وضع و اجرا نمودند. در طول دهه‌ی گذشته، دشمنی‌ و ناسازگاری با ادیان، در همه‌ی جوامع بیشتر از قبل دیده می‌شود و این پدیده، مسیر را برای همجواری شرایط و روابط گروه‌های اجتماعی رنگارنگ، تنگ‌تر و غامض‌تر می‌سازد.

چهارده درصد!

بالاترین میزان مشارکت در انتخابات شورایاری ها!

پنجمین دوره از انتخابات شورایاری‎های تهران جمعه چهارم امرداد، برگزار شد و بر اساس آمار نهایی اعلام شده از سوی رئیس ستاد انتخابات شورایاری تهران، منطقه 19 با (14 درصد) و منطقه 12 با (10 درصد) بالاترین میزان مشارکت را داشتند... دو منطقه 19 و 12 در پایتخت از نظر شاخص‌های رسمی اقتصادی و اجتماعی در چه وضعیتی قرار دارند؟ کیهان لندن بر اساس منابع رسمی داخل ایران تلاش می‌کند به این پرسش پاسخ دهد...

برخی در واشنگتن به احتمال مذاکره با تهران باور دارند

رژیس ژانته - در نشريه لوموند ديپلماتيک

برگردان از شهباز نخعی

در واشنگتن، بسياري از کارشناسان امور ايران بيشتر نشانه اي از پيش درآمد مذاکراتي مي بينند که دونالد ترامپ خواهان آن است و ايران مي بايست در برابر آن، به رغم نفي قاطع کنوني آن توسط رهبر انقلاب اسلامي، علي خامنه اي، سر فرود آورد. خلاصه، اين هيچ ربط و شباهتي با «جنگ نفتکش ها»ي جنگ وحشتناک ايران- عراق ندارد.

چند و چون اپوزيسيون

گفتگو با اسماعيل نوری علا

با همراهی مسعود اخترانی

در برنامه ايرانياران بمديريت ويکتوريا آزاد

سوختن ياسوزاندن اسناد تاریخی درسالگردمشروطه؟

شکوه میرزادگی

چند روز پیش نامه ای «خصوصی» داشتم از کارشناسی خوش نام که سال هاست در حوزه ی میراث فرهنگی کار کرده است. در این نامه او به صراحت آتش سوزی اخیر «بافت تاریخی حسن آباد» را عمدی و کار بخشی از  عوامل رژیم ذکر کرده و می نویسد: «برخلاف آن چه در رسانه های دولتی منتشر شده، در آتش سوزی دفترخانهء شمارهء 39 تهران فقط وصیت نامهء دکتر مصدق یا نامه های آیت الله کاشانی سوخته نشد، بلکه هزارها نامه و سندی هم از بین رفت که...

نتيجهء تحلیل های اقتصادیِ قلابی

سام قندچی

اين روزها تحلیل های اقتصادی مختلفی را در مورد رژیم هایی نظیر سلطنت کمونیستی خاندان کیم ایل سونگ در کره شمالی، یا روسیهء پوتین، یا رژیم «کوکلاکس کلان های اسلامی» حاکم بر ایران می خوانیم که به ما این برداشت را می دهند که اين رژیم ها سال هاست از قدرت ساقط شده اند اما، در عين حال و ظاهراً، همچنان بر سرِ کار هستند!.. حال ممکن است پرسیده شود که، خُب، چه اشکالی دارد که مردم آن تحلیل های قلابی اقتصادی در مورد این رژیم ها بخوانند؟

بوریس جانسون و ایران ــ زمانی برای عمل‌گرایی؟

رولا خلف، در فايننشل تايمز

        

دور جدید تشدید تنش‌ها در خلیج فارس پس از توقیف نفت‌کش ایرانی در جبل الطارق به دست بریتانیا و توقیف نفت‌کش بریتانیایی به دست ایران آغاز شد. این تنش‌ها همچون تنش‌های میان ایران و آمریکا بازتاب زیادی در رسانه‌های بین‌المللی داشته است. تحلیلگران در یادداشت‌هایی در روزنامه‌ها و وب‌سایت‌های خبری گوناگون به این موضوع پرداخته‌اند. در اين مطلب نگاهی می‌اندازیم به نوشتهء «رولا خلف» در نشريهء «فاینشنال تایمز». (سايت زمانه)

مذاكرە با رژيم اسلامی؛ خوب، بد، زشت؟!

همن سیدی

در هیاهوی کنونی ناشی از تنش میان ایران و آمریکا، وقوع هر رویدادی و انتشار هر خبری محتمل و قابل پیشبینی می نماید اما، با این حال، خبر مذاکره میان مقامات رژيم اسلامی و چهار حزب کردستانی در نروژ بسیاری را شوکه و شماری را نگران کرده است... پیچیدگی روابط احزاب کردستان با حکومت کنونی تهران پذیرش مسئولیت این گفتگو را چنان سنگین کرده که نه حکومت و نه معارضین، هيچ کدام توان تقبل آن را ندارند. در این نوشتهء کوتاه، با کمک گرفتن از اثر مشهور سرجو لئونه، «خوب، بد، زشت»، سعی می شود کلیت مفهوم مذاکره، شانس موفقيت بودن در این مورد خاص، و همچنین مسائل اخلاقی/ عقلانی که این گفتگوها را پیچیده، گنگ یا زشت کرده بررسی شوند.

00000000000000000000000