Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

پيوند به سايت های ديگر

بيانيهء«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت و مذهب

مهستان جنبش سکولار دموکراسی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

خبرگاه حزب

نشريهء «گيتی مداری» حزب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

6 مرداد - 28 جولای

موضوع:

  گزارش تظاهرات عليه ناياک 

  و ضرورت مبارزه با لابی ها 

سخنران:

رضا پرچی زاده

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

سپيده قياسوند

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 4 تا 6 تير 1398 - 26 تا 28 ماه ژوئيه 2019

اگر در کنگرهء امسال شرکت می کنيد نام و عکس خود را برای گردانندگان کنگره بفرستيد

نقش اصلاح طلبان و نواندیشان دینی در خارج کشور

جلال ایجادی

بحث در اینجا در باره نقش این نیرو در خارج و بطور کلی در جامعه ایران است. این جریان ایدئولوژیکی، در دورانی که اسلام به زمین خورده و الگوی سیاسی آن به شکست عریان رسیده است، کماکان در جستجوی احیای اسلام است. این نواندیشان ایدئولوژیک، که خود را اصلاح طلب و تحول خواه معرفی می کنند، در طول این چهل سال نشان داده اند که قادر به اصلاح اسلام نیستند.

ما را ز سر بریده می ترسانند!

حمیدرضا رحیمی

براستی چه فکر کرده اند؟ پنداشته اند که فدوی از همین بیدهای چینی ست که به این بادها بلرزد؟ منظور فدوی خبری ست که برادر بی.بی.سی از طريق روزنامهء شرق، بعون الله و به اين شرح منتشر کرده است: «رئیس دفتر روحانی: نزدیک به یک میلیارد یورو ارز دولتی گم شده است». عحب! ما را ز سر بریده می ترسانند؟ ما دکل نفتی هم گم کردیم، کک مان نگزید! اینکه همه اش یک میلیارد یورو، وجه ناقابل ممالک محروسهء امام زمان(عج) است که جلوی یک بچهء مکتبی (آقازاده- م) هم بگذارید، قهر می کند!

راز موفقیت یک "بیانیه"

مسعود نقره کار

موفقیت یک "بیانیه"، یعنی تبدیل ایده ها و خواست های مطرح شده در آن به عمل و حرکت، در راستای تحقق آن ایده ها و خواست ها، به عوامل گوناگون بستگی دارد، برخی از آن عوامل این ها هستند: 1- ایده ها وخواست ها روشن و شفاف، و ملموس مطرح شوند. 2- به هنگام باشد، و بخشی از جامعه آمادگی روانی، فهم و پذیرش ایده ها و خواست های مطرح شده را داشته باشد. 3- به تدوین کنندگان بیانیه اعتماد وجود داشته باشد، یعنی عملکرد فردی و اجتماعی آن ها نشان داده باشد که باورمند به آن ایده ها و خواست ها هستند و درراه تحقق آن ها فدارکارانه تلاش کرده اند. 4- " بیانیه" پشتوانه اجتماعی ومردمی به دست آورد.

عراق، تکه پاره شده بین ایران و عربستان سعودی

نویسنده: کلمنت ترم

برگردانِ شهباز نخعی

عراق، تحت فشار ایالات متحده برای رعایت تحریم ها علیه ایران، مهره ای اصلی در رقابت ایران و عربستان سعودی برای رهبری منطقه است. ولی این کشور، که در گرماگرم بازسازی است، به هیچ وجه نمی تواند به همکاری خود با حکومت اسلامی پایان دهد و منافع اش ایجاب می کند که با عربستان سعودی و کشورهای خلیج [فارس] هم روابط اقتصادی خود را گسترش دهد. عراق در نقطهء عطف تاریخ خود قرار دارد.

دو درس از چپ‌های یونان!

احمد زیدآبادی

چرا اجرای برنامۀ «ریاضت اقتصادی« در یونان از احزاب راست و میانه که، موافق آن بودند، بر نیامد اما همان برنامه از سوی یک حزب چپ، که مخالف سرسخت آن بود و حتی وعدۀ مقابله با آن را می‌داد، به راحتی امکان پذیر شد؟ آیا این بدان معنا نیست که در بزنگاه‌های بحرانی، هنگامی که اجرای برخی از برنامه‌های سیاسی و اقتصادی ضرورت عملی پیدا می‌کند، از موافقان آن برنامه‌ها عملاً کاری ساخته نیست و از قضا مخالفان آن برنامه‌ها در صورت به دست گرفتن قدرت، ناخواسته و به رغم میل خود، کار را از پیش می‌برند؟

تعیین تکلیف نهایی؟

جواد کاشی

حرکت به سمت انتخابات «پرشور» معلوم نیست چه پیامدی در بر داشته باشد. می‌تواند در صورت عدم گشودگی‌های مقتضی آن، به یک تحریم گسترده و اعلام نشده از طرف مردم بیانجامد. یا در صورتیکه آمادگی‌های لازم آن نباشد با خشونت و آشوب همراه شود. آنگاه بازهم پروژه‌های «تعیین تکلیف» در طرق گوناگون با هم کلید می‌خورند و خدا می‌داند حاصل آن چیست. در حال حاضر، همه چراغها خاموش‌اند. نه الزاماً به خاطر طراحی‌های پشت صحنه. بلکه به جهت تزلزل و تردید و تاریکی افق‌های سیاسی. ندای تعیین تکلیف نهایی، هم هوس‌انگیز است هم رعب‌آور.

مذاكرە با رژيم اسلامی؛ خوب، بد، زشت؟!

همن سیدی

در هیاهوی کنونی ناشی از تنش میان ایران و آمریکا، وقوع هر رویدادی و انتشار هر خبری محتمل و قابل پیشبینی می نماید اما، با این حال، خبر مذاکره میان مقامات رژيم اسلامی و چهار حزب کردستانی در نروژ بسیاری را شوکه و شماری را نگران کرده است... پیچیدگی روابط احزاب کردستان با حکومت کنونی تهران پذیرش مسئولیت این گفتگو را چنان سنگین کرده که نه حکومت و نه معارضین، هيچ کدام توان تقبل آن را ندارند. در این نوشتهء کوتاه، با کمک گرفتن از اثر مشهور سرجو لئونه، «خوب، بد، زشت»، سعی می شود کلیت مفهوم مذاکره، شانس موفقيت بودن در این مورد خاص، و همچنین مسائل اخلاقی/ عقلانی که این گفتگوها را پیچیده، گنگ یا زشت کرده بررسی شوند.

بدون امید و کلید، بسوی فردا!

تحليل سايت نقطه

به کدام سمت پیش می‌رویم؟ فردای کشورمان چگونه است؟ شرایط ایران با ادامه‌ی اقدامات جنجالی و فشارهای اقتصادی از سوی آمریکا چگونه خواهد شد/ بود؟ همچنان اینگونه پرسش‌ها را در پیش رو داریم.  اما یک چیز را نباید نادیده گرفت و آن اینکه در این میان، دولت روحانی و اصولگراها تا تکمیل سیاست‌های «موذیانه» خود پافشاری خواهند کرد. حتی جنگ هم مانع مذاکرات نیست.

در حاشیهء انتشار شمارهء جديد

«گیتی مداری»

سام قندچی

چند روز پیش، در مقاله ای تحت عنوان «آلترناتیو سکولار دموکرات چند سالی پیش از جنبش سبز مطرح شد»، اشاره شد که، سال ها پیش از جنبش سبز، نشریهء سکولاریسم نو چگونه در قوام دادن به آلترناتیو سکولار دموکرات، نقش آفرینی کرده بود. امروز نیز، پیش کشیدن بحث هایی نظیر چگونگی طرح «سکولار دموکراسی» - که در این شمارهء گیتی مداری مورد بحث آقای دکتر نوری علا است - به درک این مفاهیم، حتی برای آنهایی که تازه به این حرکت می پیوندند، کمک می کند.

چگونه می‌توان جامعه را خسته و کوفته کرد؟

مجید محمدی

بزرگ‌ترین میرات چهل ساله‌ی جمهوری اسلامی نه کشتار شصت و هفت، نه به زندان فرستادن مجموعا صدها هزار مخالف، نه به هدر دادن چند تریلیون دلار منابع ملی و نه تبدیل کردن فرهنگ و هنر و رسانه و آموزش به تبلیغات سیاسی بلکه القای حس دست‌بسته بودن و خسته کردن جامعه است... بسیار بعید است که ایرانیان به تحقیرهایی که بر آنها وارد می‌آید آگاهی نداشته باشند... پس چرا جمعیتی که بیش از سه چهارم آن نقشی در روی کار آمدن رژیم نداشته‌اند و آینده‌ی خود را در مخاطره می‌بینند اقدامی‌نمی‌کنند؟

تلاش برای بقای «حکومت اسلامی»

حتی فقط در تکه‌ای از ایران؟!

الاهه بقراط

حجت‌الاسلام محمد خاتمی که دو دولت‌اش به «دولت اصلاحات» و خودش به «رئیس جمهور اصلاحات» معروف شده در ماه‌های اخیر به دو نکته‌ی مهم اشاره کرد. اگرچه نکته اول به یک واقعیت اشاره دارد، اما نکته دوم بیشتر می‌تواند اشاره‌ای پنهان، یا ناخواسته، به یک پروژه‌ و استراتژی خطرناک باشد... اگر تمامی قطعات این سیاست‌های شوم و «سهو لسان» همه‌ی جناحین نظام در کنار هم قرار داده شود، آیا این سناریو قابل تصور نیست که اگر قرار بر نابودی کل نظام جمهوری اسلامی در ایران باشد، بهتر نیست آن را، حتی اگر شده در تکه‌ای از خاک ایران، حفظ کرد؟!

گفتگو با محمود ابطحی

گفتوگر: سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل تصويری         فايل صوتی◄        آرشيو گفتگوها

برآیش ائتلاف سیاسی

میلاد آقایی

با پدیده‌ای روبه‌رو هستیم که در دموکراسی‌ها و دیکتاتوری‌ها می‌تواند برای خواسته‌های گوناگون راهبردی انجام شود. نمونه‌ی شناخته شده‌ی ائتلاف سیاسی در دموکراسی‌ها، تلاش چند حزب در یک بلوک یا از چند بلوک برای به دست آوردن بیشینه در پارلمان و یا به دست گرفتن دولت است. در ساختارهای استبدادی اما کارکردهای دیگری از ائتلاف‌ها دیده می‌شود. مانند تلاش برای برپایی یک انتخابات آزاد،‌ ائتلافی برای پیشبرد یک جنبش اجتماعی و یا حتا یک انقلاب.

00000000000000000000000