Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول اين سايت

پيوند به سايت های ديگر

بيانيهء ما ايرانی بی تبعيض می خواهيم

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت و مذهب

مهستان جنبش سکولار دموکراسی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

خبرگاه حزب

نشريهء «گيتی مداری» حزب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

برنامهء يکشنبهء پيش رو

16 تير - 7 جولای

موضوع:

سکولاریسم درحکومت آینده ایران

سخنران:

دکتر جلال ایجادی

همراه با طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

مدير جلسه:

دکتر اسماعيل نوری علا

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 14 تا 16 تير 1398 - 5 تا 7 ماه ژوئيه 2019

صدای زنان ایران و خواهر کوچکم، فرح

نور پهلوی

فرح پانزده ساله است. دختری است باهوش، ورزشکار، زیبا و البته آزاد. تمام وجود فرح شور و نیرو است. می‌دانم که فرصت آن را دارد که این نیرو را به کارهای بزرگ بدل کند و دردناک است تصور کنیم که تمام چنین توان بالقوه‌ای به دست حکومتی ربوده شود که برای او ارزشی قائل نیست. دشوار است او را در حالی تصور کنم که درگیر ازدواجی زود هنگام می‌شود در حالی که خیلی مانده تا بلوغ عاطفی و جسمی پیدا کند.

قرار است چه کسی را آزاد کنیم؟

شهرام فريدونی

من در میان همهء بحث های «اصلاحات در فرهنگ»، «راهکارهای نجات ایران و ایرانی» سخت مشتاق شنیدن آن نکتهء فراموش شده و «کمتر اهمیت داده» شده ام؛ نکتهء مغفوله ای که سعی کرده ام تیتر این نوشته را بر پایهء آن تنظیم کنم تا از جانب خودم، و دیگرانی مانند خودم، از متفکرین عزیز میهنمان دعوت کرده باشم که قبل از هر چیز بیایند، همتی کنند و توضیح بدهند که بالاخره این موجود، یا بهتر بگویم این «انسان ایرانی»، چه آدرس و مشخصاتی دارد، و اینکه یک انسان باید واجد چه شرایطی باشد و چه  خصوصیاتی را دارا باشد، تا بتوان او را یک «انسان ایرانی» خطاب کرد؟

اثبات ايرانی بودن يک خرس ظاهراً روسی

حمیدرضا رحیمی

* متن خبر از رادیو فردا: «یک خرس قطبی ماده جوان که «درمانده و بسیار لاغر» شده است، به یک شهر صنعتی روسیه که صدها کیلومتر با زیستگاه طبیعی این حیوان فاصله دارد، وارد شده... این خرس در حال پرسه‌زنی در میان زباله‌ها دیده شده است.

* فدوی: شک نيست که بر این پایه، خرس مذکور به اقرب احتمال، ایرانی بوده است!

حکومت اسلامی می‌رود، ایران و خاورمیانه می‌مانند!

الاهه بقراط

نظام کمونیستی- اسلامی- فاشیستی در ایران، بخشی از مقاومت بنیادگرایی اسلامی در جهان است که ما امروز در دوران گذار از آن بسر می‌بریم. تلاش امثال علی خامنه‌ای برای مقابله با «نفوذ» آزادی و حقوق بشر بی‌فایده است چرا که این «نفوذ» از «خارج» نیست بلکه زایش و نوزایی از «داخل» است! نسل‌های جوان در جوامع مسلمان ‌نشین حاملان  این نوزایی هستند وگرنه سرسپردگان به رژیم ایران و کل اسلامیست‌ها درصدی اندک بیش نیستند که البته قدرت تخریبی آنها گسترده است.

اقتصاد ایران در نیمهء دوم 98؛ بن‌بست تاریک!

برگرفته از سايت اطلاعات دات نت

فعالان اقتصادی و مردم عادی با نگرانی به روزها و ماه‌های پیش رو نگاه می‌کنند و با ناامیدی انتظار روزهایی را می‌کشند که در آن همه کالاها و خدمات گران‌تر و رکود عمیق‌تر شده است... اقتصاد ایران مدتی است حال و روز خوشی ندارد و اندام‌هایش به دلیل تحریم و سوءمدیریت روزبه‌روز تحلیل می‌روند. ایران در کنار ونزوئلا، کره شمالی، یمن و سودان جنوبی یکی از ورشکسته‌ترین اقتصادهای جهان را دارد که ویژگی‌های آن بیکاری، فقر و شکاف طبقاتی برای اغلب مردم است.

«حمايت می کنيم» يعنی چه؟

اسماعيل نوری علا

در برنامه« آخرين لحظه» بمديريت شهرام همايون

فعالیت تشکیلاتی را می توان آموخت

منوچهر یزدیان

گام اول گسترش این اندیشه است که بدون داشتن «تشکیلات» کار ما نتیجهء مطلوب را ببار نياورده و آرزوی ملت ایران - که همانا استقرار یک حکومت سکولار دموکرات است -  میسر نمی شود. این اندیشه ناگزیر باید به گفتمانی در محافل دانشجویان و دانش آموختگان تبدیل گردد تا از دل آن، در گوشه و کنار ایران؛ تشکلات مخفی ای بوجود آیند که، با استفاده از خرد جمعی و با داشتن برنامه، در اعتراضات عمومی دخالت و هرجا که بتوانند آن ها را مخفیانه رهبری نمایند.

ایران مطلوب من کشوری صلح‌دوست خواهد بود

گفت‌وگو با عبدی کلانتری

«برای رسیدن به این آینده مطلوب از چه مسیری باید رفت؟» از مسیری خلاف آنچه که تاکنون سلطان و شیخ و حکومت اسلامی ما را به آن کشانده‌اند! مسیر جدایی دین و دولت، برقراری دموکراسی کامل، رفع تبعیض‌ها، رعایت آزادی‌ها بدون هیچ قید و شرط، و آشتی با همسایگان و دولت‌های غرب و شرق. هم منابع و ذخائر مادی‌اش را داریم و هم توان فکری و نیروی خلاقه و نسل آینده ‌نگرش را. فقط آزادی و دموکراسی است که راه این مسیر را می‌گشاید.

باید به دنبال گفتگو و تفاهم ملی رفت

گفتگو با عبدالکریم لاهیجی

اقبال به ملی‌گرایی نتیجه‌ی انزجار و خشم مردم از حکومت ایدئولوژیک دینی است. ولی ما هرگز نباید در پی جایگزین کردن یک نظام ایدئولوژیک به جای حکومت ایدئولوژیک کنونی باشیم. دین ومذهب مقوله‌ای شخصی است. اما حکومت ایران، مذهب را به صورت یک ایدئولوژی حکومتی در آورده و بر همه‌ی مردم تحمیل کرده است. مناسبات اجتماعی، مناسبات خانوادگی، مناسبات اخلاقی و رفتارهای اجتماعی‌ مردم ایران بایستی با احکام شرعی و اوامر و نواهی فقها مطابقت داشته باشند.

زمان تغییر کامل رژیم ایران فرا رسیده است

رضا پهلوی

همه میدانند جمهوری اسلامی برای موجودیت اسرائیل یک خطر اساسی است؛ آمریکا نيز کاملاً آگاه است اگر روند فعلی جمهوری اسلامی ادامه پیدا کند چه تاثیری در فضای بینالمللی خواهد داشت. اما این مسئله نباید فقط نگرانی آمریکا و اسرائیل باشد... مردم ایران برای گرفتن قدرت از رژیم نیاز به حمایت جامعه بینالمللی دارند... پرزیدنت پوتین از وزنه ایران در مذاکرات بینالمللی با غربیها استفاده میکند. اما واقع بینانه این است که به نظر نمی‌رسد در بلندمدت بتواند روی روابط استراتژیک با تهران حساب کند.

تأثیر «تحریم خامنه‌ای و منصوبان او» بر حقوق بشر

نگاهی حقوقی و دقیق‌تر به دستور اجرایی جدید اهمیت و گستردگی آن را روشن می‌کند. بر اساس این دستور، علاوه بر رهبر جمهوری اسلامی، تمامی مقامات منصوب وی، اشخاص حقیقی منصوب شده توسط این مقامات و همه نهادها و شرکت‌هایی که تحت نظر یا در مالکیت‌شان قرار دارد و همه اشخاص حقیقی و حقوقی که به آنها هرگونه خدماتی اعم از مالی و غیرمالی ارائه می‌دهند، می‌باید مشمول مجازات‌های بین‌المللی قرار بگیرند.

فراخوان مجدد طبقهء متوسط!

جواد کاشی

ده سال از انتخابات سال هشتاد و هشت و رویدادهای تاریخی پس از آن می‌گذرد. کسانی آن را جنبش سبز خواندند و کسانی با نام فتنه از آن یاد کردند. هر آنچه بود اما یک نکته مسلم است: آن رویداد نقطه عطفی در نقش آفرینی طبقهء متوسط شهری در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی ایران بود. طبقهء متوسط مدرن با تحمل شکست، کم کم از فاعلیت خود ناامید شد. اگر هم امیدی در دل داشت، در یکی دو انتخابات بعدی از دست داد. نظام گویی این طبقه را شکست داد. به آنها ثابت کرد قادر نیستند یک نقش آفرین موثر در فضای سیاسی کشور باشند. باید با خواست‌ها و تمنیات خود به حاشیه برود. در میدان نزاع یک طرف غلبه کرد، اما به قول هگل فقط تاریخ می‌دانست همانکه غالب است، مغلوب هم هست.

اسلام شيعه:

احادیث جعلی، خدعهء آخوند و زور سلطان

جلال ایجادی

شیعه چگونه ساخته شد؟ بطور مسلم، شیعه محصول تاریخ است، ریشه در اختلافات ایدئولوژیک و سیاسی و دینی اقوام قریش دارد، با کوشش ایرانیان مخالف خلافت عرب عجین گشته است و با باورهای عامیانه مردم درهم تنیده است. ولی شیعه، شیعه گشت زیرا از یکسو با ماشین جعل سازی دائم همراه است و، از سوی دیگر، پادشاه و سلطان و حکمران قدرتمند با ملاها و شیخ ها و مجتهدان و فقیهان و آخوندها و آیت الله ها، دست به دست یکدیگر می دهند تا آن را بسازند. شیعه، شیعه شد زیرا قدرت دینی با قدرت سیاسی هم آغوش شدند.

00000000000000000000000