Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبهء پيش رو

19 خرداد - 9 ژوئن

موضوع بخش اول:

ادامهء بحث دو هفتهء گذشته:

مکانيسم های اعتماد سياسی

همراه با پرسش از بينندگان

سخنران:

اسماعيل نوری علا

موضوع بخش دوم:

طرح نظرات رسيده

از داخل و خارج مهستان

(پاسخگوی هر پرسش را

مدير نشست تعيين می کند)

مدير نشست:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 17 تا 19 خرداد 1398 - 7 تا 9 ماه ژوئن 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت    پيوند به سايت های ديگر    ◊ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو       پيمان نامهء عصر نو         

مهستان جنبش سکولار دموکراسی   مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان    خبرگاه حزب    نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک

سالگرد روز شوم 15 خرداد

اسماعيل نوری علا

اين مقاله را هشت سال پيش در چنين روزهائی، با عنوان «خردادهای بی بروتوس»، منتشر کردم، همچون خاطره ای از يک روز شوم که، 15 سال پس از حدوث اش، جان و جهان نسل مرا در هم ريخت و از آن پس موسيقی دردناک زندگی ما و نسل های پس از ما شد؛ درست مثل زخمی که می خوردی اما دردش را در لحظهء زخم خوردن حس نمی کنی و زمانی بايد بگذرد تا نيک وارسی اش کنی و پر خويش را بر زخم پيکر خونين ات بيابی... فکر کردم به بازخواندن اش می ارزد...

چرا و چگونه آیت‌الله خمینی رهبر انقلاب شد؟

جمشید اسدی

دو گروه آیت‌الله خمینی را رهبر طبیعی خیزشی می‌دانند که سرانجام اسلامی شد. یکی برآمده از پیروان همدل آیت‌الله است همچون هموندان مؤتلفه اسلامی و بازماندگان فداییان اسلام. دو دیگر گروهی که به دلیل فشار حکومت پادشاهی بر نیروهای سیاسی و فرادست بودن باور اسلامی، بر این باور است که از سال‌ها پیش از سال انقلاب، اگر جنبشی در ایران به راه می‌افتاد، رهبری آن به طور طبیعی به دست اسلامی‌ها و از میان ایشان به دست تندروترین چهره سیاسی آن‌ها، روح‌الله خمینی می‌افتاد. در این نوشته به گروه نخست کاری ندارم که گفتگو با ایشان را زمان و فرصت دیگری می‌باید. بلکه به نگرش گروه دوم اشاره می‌کنیم که به باور نگارنده به دو دلیل تئوریک و تاریخی اشتباه می‌کند.

قاتل و مقتول تمام شدند،

حواس مان به مجرم اصلی باشد!

شکوه میرزادگی

در چند روز گذشته، تا آنجا که من خوانده و شنیده ام، در کنار مقصر شناختن قاتل و یا مقتول و شرح جزییات زندگی خصوصی و اجتماعی آن ها، کمتر کسی به طور مستقیم رژیم مذهبی حاکم بر ایران را، متهم یا مجرم اصلی این واقعه شناخته است. در حالی که این قتل برکنار از همه ی جنبه های غیرانسانی اش، توانسته هم چهره ی کریه دیگری از چهره های حکومت حاکم بر ایران را، که جاسوس سازی و کنترل موافق و مخالف است، فاش کند، و هم اثرات ویرانگرانه ای را که حکومت مذهبی بر بخش بزرگی از طبقه ی متوسط جامعه گذاشته است.

يک خبر موثق

حمیدرضا رحیمی

ایسنا: چهار بیمار بیمارستان قلب تهران، احتمالاً به‌دلیل خطای انسانی، پس از عمل هنوز به‌هوش نیامده‌اند .

فدوی: خبرنگار ما در ادامه افزوده که با تحقیقات مبسوطی که پیرامون این مورد عجیب بعمل آورده ملتفت شده که توضیحات مذکور درست نیست و در پایان گزارش آورده است که با صرف چندین کیلو پول ملی بعنوان کارمزد، سرانجام دریافته که هیچگونه خطای انسانی صورت نگرفته و هر چهار بیمار شخصاً حاضر نشده اند بهوش بیایند! زیرا مطلقاً قادر به تأمین هزینهء سنگین و غیر قابل تحمل در جامعهء شکوهمند اسلامی نیستند.

جمهوريت نوری علا در واژه نامهء دهخدا نيست!

ح.ک. - تورنتو

اين آدمک ها انگار گمان برده اند مردم نفهم و بی شعور هستند. جمهور در زبان پارسی بصورت گروه مردم؛ جماعت مردم؛ توده، برگردان می شود و مفهوم آن در قالب «دموکراسی» قرار نمی گيرد، در جایی که «جمهور» بکار برده شود تنها مورد حکومت جمهوری را القا میکند و به فکر می آورد، اين حضرات می خواهند با واژه سازی، قالب «جمهوری» را برای کشور ايران در گونه حکومت با حفظ واژهء «جمهور» بجای قالب «دموکراسی» حکومت جمهوری را جا بياندازند...

يک قتل اصلاح ‌طلبانه!

اسکندر دلدم

موج دروغ پردازی اصلاح طلبان پیرامون چرائی جنايت محمدعلی نجفی هیچ سندی ندارد و کاربران مجازی اصلاح ‌طلب، و دنباله های آن ها در خارج کشور، برای توجیه جنایت صورت گرفته توسط یکی از چهره های اصلی باند خود، نهاد‌های اطلاعاتی کشور را متهم به فرستادن "پرستو" برای کسب اطلاعات از نجفی کردند؛ ادعایی که هیچ سندی برای آن نداشتند و صرفاً ساخته و پرداخته ذهن‌های بیماری بود که نمی‌ خواستند باور کنند مسئولِ هم جناحی‌شان می‌تواند قاتل همسرش باشد.

شغالی که ماهِ بلند را دشنام گفت!

مهدی اصلانی

مرگ اش پایان تباهی نبود. او که با جوشانده‌ی مذهب و شمشیر خرافات گردن خرد ورزی نحیف ایرانی را از بدن جدا کرد و فرهنگ و سیاست ایران را یک‌سر به پلیدی کشاند، آن‌سان که رهایی از میراث‌اش به آرزوی چهل ساله‌ی انسان ایرانی بدل شده است. همه چیز در «آقا» مستحیل شد. آن‌قدر “آقا” بزرگ شد که مقاومت در برابرش به ناممکن‌ها پیوست. بزرگی‌ی «آقا» کوچکی دیگران خوانده شد. هنوز اما کسانی در تبعید و مهاجرت شوم‌آوایی کرده و او را که شاخص اصلی و سپهسالار ارتجاع در تاریخ ایران بود را نماد معرفت می‌‌خوانند.

خاتمی، کارنامهء تخریب و آلودگی (چهار سال نخست)

کریم قصیم

متنی که ملاحظه می کنید 18 سال پیش پژوهش و نگارش و درشماره ویژه خرداد 80 نشریه شورا ، درآستانه دوره دوم خاتمی، انتشاریافت ولی نمی دانم به چه جهت بزودی از دورخارجش کردند و بعد ازاستعفا هم سریع روی انترنت غیب شد. منهم حاضرنداشتم ، با زحمت پیدایش کردم و به صورتی که می بینید برای انتشارحاضر کردم. اکنون خواهش دارم به مناسبت روزجهانی محیط زیست ، 15 خرداد، لطف درج آن را در سایتتان شامل حالش کنید که نسل جوان دریابد نه تنها از همان آغاز روی کارآمدن خمینی بلکه دردوران حاکمیت اسلام سیاسی اصلاح طلبان نیز محیط زیست کماکان دستخوش تخریب و آلودگی بود که کار به فاجعه امسال کشید.

خود را از آمریکا‌ ستیزی برهانیم

فاضل غیبی

چند روز پیش وزیر خارجه حکومت اسلامی «رئیس جمهور آمریکا را در کنار چنگیز و اسکندر قرار داد و گفت آنها نتوانستند ایران را از بین ببرند، دونالد ترامپ هم نمی‌تواند». چنین تصوری از جنگ ‌طلبی ایالات متحده محدود به رهبران حکومت اسلامی نیست، بلکه در میان گروه بزرگی از ایرانیان رواج دارد. آنان متوجه نیستند که هیستری ضدآمریکایی، و بویژه ضدترامپی، تنها سرمایۀ تبلیغی حکومت اسلامی است و هواداران اش در داخل و خارج از ایران با استفاده از همۀ امکانات رسانه‌ای بدان دامن می‌زنند.

سومين مناظره در بارهء تجزيه طلبی

اسماعيل نوری علا - ضيا صدرالاشرافی - رضا حسين بر

در برنامهء آخرين لحظه بمديریت شهرام همايون

جنگ، مذاکره، فلاکت اقتصادی و آلترناتیو چهارم

کاظم علمداری

سران هر دو حکومت ایران و آمریکا خوب می‌دانند، جنگ هزینه‌های بسیار برای دو طرف در پی ‏خواهد داشت. بنابراین، اعلام کرده‌اند عزم جنگ ندارند. و اما به‌رغم اعلام این موضع، در شرایط ‏جنگی که دو طرف ایجاد کرده‌اند، از جمله نقل و انتقال تسلیحاتی، و آرایش نظامی در دو سو، در ‏کنار تهدید نیروهای شبه‌نظامی غیرقابل کنترل وابسته به سپاه قدس در منطقه، خطر جنگ را نمی‌‏توان منتفی دانست. از سوی دیگر با بالا گرفتن تنش‌های داخلی میان کنگره و ترامپ، که می‌‏کوشد توجه مردم آمریکا را به تهدید دشمن خارجی سوق بدهد، سیاستی که حکومت اسلامی در چهل سال گذشته پی گرفته است، خطر جنگ قوت می‌گیرد. اما آیا جنگ تنها راه رفع بحران است؟

تأملی دربارهء «روشنفکر دینی»

ریاض دانش پژوه

باید بدانیم که این برساختهء عده‌ای غافل اما باحث بود، مثلا مرحوم مطهری نقد مارکس می‌کرد بی آنکه اصلا بتواند بفهمد مارکس چه گفته و یا حتا بتواند به منبعی مناسب دسترسی داشته باشد. «مارکیسست مبتذل» هم در ایران داستان می بافت؛ و مطهری هم بر مبنای همان داستان پاسخ می‌سرایید. نه چپ می فهمید ماتریالیسم چه هست و نه مطهری می توانست بفهمد که این مباحث ناظر به چه موضوعی ست. یا شریعتی ساعت ها از «اصلاح دینی» سخن می‌گفت بدون آنکه بداند اصلاً این اصلاح دینی در غرب چه بوده و ناظر به کدام بحث است؛ بعدها سروش هم همین کار را کرد...

ملاحظاتی در باب اعتماد مردم به اپوزیسیون

وحید وحیدی تهرانی

در جلسه عمومیِ «مهستان جنبش سکولار دموکرات ها در تاريخ 26 ماه مه 2019، که در سایت یوتیوب هم باز نشر شده است، امر مهم  «اعتماد مردم به آلترناتیو» از سوی آقای دکتر نوری علا مطرح و به بحث گذاشته شد. هر چند این موضوع در جلسهء یاد شده از دیدگاه فعالان جنبش سکولار دموکراسی ایران بررسی شد اما اهمیت اعتماد مردم به اپوزیسیون ایجاب می کند که این موضوع در سطح عمومی تری هم مورد بحث قرار گیرد. می توان گفت اعتماد مردم به اپوزیسیون برانداز از پیش نیاز های پیروزی در مبارزه برای  استقرار  یک نظام سیاسی دموکراتیک مبتنی بر بیانیهء جهانگستر حقوق بشر به جای نظام سیاسی تمامیت خواه حاکم بر کشور است و جا دارد ابعاد مختلف موضوع بررسی شود. در اینجا نکاتی چند در رابطه با موضوع مهم «اعتماد مردم به آلترناتیو سیاسی» مورد بحث قرار می گیرد.

00000000000000000000000