Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبهء پيش رو

5 خرداد - 19 مه

توجه:

از اين هفته می توانيد همزمان با پخش برنامه مهستان، پرسش های خود را با پیامگیر مهستان به شماره
004915219207943
با گردانندگان نشست

در ميان بگذاريد
این شماره بر روی
تلگرام، سیگنال، واتساپ
پاسخگوی پیام های نوشتاری و صوتی و تصویری می باشد

موضوع سخنرانی اول:

مقدمات پيدايش يک

آلترناتيو سکولار دموکرات

سخنران:

اسماعيل نوری علا

موضوع سخنرانی دوم:

ايران آينده

در حکومتی سکولار دموکرات

سخنران:

منوچهر يزديان

مدير نشست:

حسام الدين وثوقی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 3 تا 5 خرداد 1398 - 24 تا 26 ماه مه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت    پيوند به سايت های ديگر    ◊ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو       پيمان نامهء عصر نو         

مهستان جنبش سکولار دموکراسی   مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان    خبرگاه حزب    نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک

جنگ می شود؟ نمی شود؟ یا اینکه در جنگ هستیم؟!

حامد محمدی

                                                               کاری ازاسد بیناخواهی

ریزش شدید شاخص بورس، تورم و افزایش نرخ ارز، واکنش اقتصاد مفلوک و ورشکسته‌ی ایران به تنشهای اخیر است. در چنین شرایطی رهبر حکومت اسلامی و، در پیروی از او، دیگر سیاسیون تهران مدام تاکید میکنند که مذاکره با آمریکا منتفی است. در عمل نیز از شانس حل و فصل این تنشها از طریق دیپلماتیک روز به روز کاسته میشود. در مقابل نگرانی مردم از احتمال وقوع یک درگیری نظامی بیشتر می‌شود. از ایران خبر میرسد این روزها در کوچه و بازار و جمع های خانوادگی همه از هم میپرسند «جنگ میشود؟»

انگار زده مواد!

حمیدرضا رحیمی

* محمد(ص) جواد ظریف، در گفت‌وگو با هفته‌نامه لوپوئن فرانسه: ایران یک کشور دیکتاتوری نیست که فقط یک نفر به اسم آن حرف بزند. ایران کشوری است همچون فرانسه! یک دموکراسی است! یا جریان های مختلفی که (می آیند) و عبور می کنند و نظرات مختلفی در باره مسایل دارند! / جهان نیوز

* فدوی: حرفا میزنه جواد، انگار زده مواد!

مرگ اصلاح طلبی: دریچه‌ای رو به رهایی

نوشتهء رها

از آنجا که «حکومت خانوادگی حاکم» در ابعاد یک مملکت حکم می‌راند و اکثریت مردم عضوی از این شبکه مافیایی نیستند، توان معدوم کردن همهء ناراضیان بطور مستقیم ممکن نیست و نارضایتی اجتماعی به سادگی قابل حذف نیست. اینجاست که اتاق فکر حکومت خانوادگی،  که تجربه انقلاب 57 را نیز دارد، دست به تولید «اصلاحطلب» می‌زند تا نارضایتی از وضع موجود را مصادره کرده، به فرصت تبدیل و البته آن را خنثی کند. تئوری «تولید اصلاح طلبی» ممکن است آلوده به تئوری توطئه به نظر برسد،  اما شواهد زیر آن را به یک امکان با احتمال زیاد تبدیل می‌کند.

شعور سلطان قابوس: تجربه اي موفق

اشكبوس طالبی

وقتي كه شاه ايران به ظفار لشكر كشيد، در محاصرهء جنبش ظفار، سه رهبر اين جنبش دستگير و به اعدام محکوم شدند. يكي از اين چريک ها دانشجوي علوم سياسي در لندن بود و ديگری دانشجوي اقتصاد... من و همسرم سال گذشته يك ماهي براي ديدن نوه هايمان در مسقط بوديم. عمان سوئيس خاورميانه شده است. آن سه نفر چريك چپگرا  توانسته اند عمان را به يك كشور مدرن تبديل کنند. يوسف بن علي، وزير امور خارجه در 40 سال گذشته اعجوبهء ديپلوماسي بوده و در سايه مديريت آن ديگری آموزش و پرورش كشور تا حد امريكا پيشرفت کرده است.

اتفاق در جای دیگری رخ می‌داد!

هژير پلاسچی

شکافی که خیزش دی‌ماه نود و شش در وضعیت ایجاد کرد بسیاری از نیروها را به هم چسباند و آنها را هم‌سو کرد. بی‌دلیل نبود که خیل «بلوک راست برانداز» به صف شدند تا با شاهزاده‌ی پهلوی بیعت کنند و حول ریسمان او «متحد» شوند. از فرشگردی‌ها تا فسیل‌های سکولار دموکرات مهستان، و انواع شخصیت‌های برجسته از اسماعیل خویی و ایرج مصداقی تا میرزاآقا عسگری و اسماعیل نوری‌ علا هر کدام با یک «گه‌خوردم‌نامه» از مشارکت در انقلاب پنجاه و هفت در دست. در آن سو اما اتفاق در جای دیگری رخ می‌داد...

سانسور به دست خود سازنده؟ هرگز!

بهرام بيضائی

بيست و هفت سال پيش، در نامه ای مورخ خطاب به « اداره کل امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، بهرام بيضائی، هنرمند بزرگ سينما - تئاتر ايران، چنين نوشته است: به عنوان مالک حقوق معنوی فیلم "مسافران" اجازه نمی دهم کسی، حتی پس از مرگم، یک دندانه از فیلم "مسافران" را حذف کند. و تا زمانی که در وطنم این شغل بی حرمت شده جایی برای فیلم من ندارد، اجازه نمی دهم کسی با نمایش آن در خارج برای خود کسب احترام کند.

اقدامات تدافعی در بهشت زهرا

اسکندر دلدم

امريکا بزرگ ترین ناو بیمارستانی خود را که ظرفیت پذیرش یک هزار مجروح جنگی را دارد، و به اطاق عمل های پیشرفته و مدرن مجهز است، در خلیج فارس مستقر کرده است! در برابر این اقدام استکبار جهانی، مدیرعامل قبرستان بهشت زهرا (که با رشد مرگ و میر در کشور به علت مشکلات اقتصادی و فقر کم کم بزرگ تر از خود شهر تهران می شود) اعلام کرد شهروندان نگران نباشند چون سازمان قبرستان ها و مسئولین چال کردن مردم تمهیدات لازم را اندیشیده و برای کمک به مدیریت بحران 25 هزار قبر رو به آفتاب را در بهشت زهرای تهران آماده پذیرش رعایا کرده اند!

آیا بدتر از حجاب حکومتی هم سراغ دارید؟ آری...
سام قندچی

براستی آیا تا به حال این کمونیست های ایرانی یک کلمه در نشریات شان شرح داده اند که «خمرهای سرخ کمونیست در کامبوج» وقتی کسی را با عینک می دیدند او را می کشتند چون می گفتند کتابخوان است؟ و يا گفته اند که وقتی رقبای کمونیست ویتنامی «خمر»ها را کنار زدند و سهم مهمی در قدرت کامبوج سلطنتی کسب کردند، از همان اول کار، ژنرال «جیاپِ» افسانه ای شان به پای لیبرال ها سنگ های سنگین آویزان می کرد و آنها را به دریاچه می انداخت؟

از چپ ‌ستیزی و اسلام‌هراسی، یک نقش بر دو پرده

مزدک بامدادان

یک از برچسب‌هایی که من از سالیان باز و از همان آغاز کار نویسندگی و پژوهش با آن دست‌به‌گریبان بوده‌ام، دشنام‌وارهء «چپ‌ستیز» است. بکار برندگان این دشنامواره آن را چنان به‌کار می‌برند، که تو گویی ستیز با چپ یک گناه بزرگ و نابخشودنی است. ریشهء این پندار نادرست از یکسو در این است که دشنام‌ دهندگان خود را – و تنها خود را – نمایندگان اندیشه و گفتمان چپ می‌دانند و هر برخوردی با خود را برخورد با سرتاسر جنبش چپ می‌بینند و از دیگر سو به این اندیشه و گفتمان همچون دینی می‌نگرند، که درافتادن با آن برابر با «کفر» در نزد مسلمانان است و سزای کافر را نیز همگان می‌دانیم.

اسماعيل نوری علا

در برنامهء آخرين لحظه بمديریت شهرام همايون

برای جهانی‌شدن، ابتدا باید ایرانی باشیم!

گفت‌وگو با کاظم کردوانی

گفتگو کننده: محمد حیدری

بحث‌های اصلی این گفت‌وگو در بازاندیشیِ بخشی از تاریخ‌مان و تعریف مفهوم‌هایی است چون «هویت»، «هویت ملی»، «ناسیونالیسم»، «ملی‌گرایی و ملیت‌گرایی در ایران» و تفاوت‌های آن با ناسیونالیسم اروپاییِ قرن بیستم، «ایرانی بودن به چه معناست؟» (و همچنین برخی علت‌های سربرآوردن جریان‌های قومی)، «هویت‌سازیِ یک‌سویه‌ء دینیِ حکومت» و پیامدهای آن، که صد البته مثل هر گفت‌وگوی زنده‌ی دیگری موضوع‌های بسیاری کنارِ این بحث‌ها مطرح شده‌اند.

جمهوری روشنفکرانِ ایرانیِ پس از جنگ جهانی دوم!

حمید فروغ

روشنفکر ایرانی که تا پیش از جنگ جهانی دوم روحانیان و دستگاه مذهب شیعه را به عنوان یکی از موانع اصلی توسعه می‌نگریست، پس از آن جنگ نه تنها این نهاد را به حال خود گذاشته بود بلکه به عنوان یک متحد طبیعی هم به آن می‌نگریست. آنها از این به بعد با روحانیان شیعه همزبان و هم‌رأی شده و غرب را شیطانی و منحوس می‌دانستند... معیار روشنفکر ایرانی، در آن جهان دو قطبی، سنجش موانع فرهنگی، اقتصادی و سیاسی ملی نبود بلکه گزاره‌هایی بود که از دل منافع این دو قطب / بلوک بیرون می‌آمد.

آیندهء مسکوت هزینه‌های تقابل با آمریکا

مهدی تدینی

فرض کنیم ترامپ در انتخابات سال آينده شکست می‌خورد و دولتمردی برجام‌ دوست مانند اوباما به کاخ سفید می‌آید و در همان ماه‌های آغازین همۀ اقدامات و تصمیمات ترامپ را لغو می‌کند. این یعنی حدود دو سال آینده همچنان شاخص‌ها منفی خواهد بود و اقتصاد نابسامان و روبه‌سقوط. بعد از آن هم تازه قرار است بازگردیم به دو سال پيش که آن زمان هم رکودی مزمن حاکم بود. اما اگر چنین سناریوی نسبتاً محالی رخ دهد، چند سال زمان لازم است تا ما این عقب‌افتادگی سه‌ساله را جبران کنیم؟

سناریوی تسلیم

ميلاد آقائی

پیام اروپایی‌ها در برخورد با پیام حسن روحانی در برون‌رفت از برجام و از سرگیری تحریم‌ها از سوی اروپایی‌ها و یا تحریم تازه‌ی آمریکا بر بخش فولاد و صنایع معدنی، حکومت ایران را در فشار سختی قرار داده است. از همین روی خلیفه‌ی تهران تلاش می‌کند با تحمیل فشار جنگی بر اسراییل و از سرگیری جنگ نفت‌کش‌ها و زدن کشتی‌های بازرگانی، آمریکا را وادار به بازگشت به گفتگو کند تا دست‌کم بتواند بخش‌هایی از خواسته‌های خودش را در یک بده بستان با آمریکا، بر روی میز نگاه دارد.

خاتمی و فدرالیسم اش

مطلبی از سایت نقطه

او احتمالا قصد دارد اگر بتواند ریشه‌‌های نفاق را بین مردم، اقوام ایرانی، در داخل و خارج بگستراند. او می‌داند زمینه‌های «خوشباوری» در سطوح مبارزین اقوام ما هنوز باقی است. مشکلات و شکست‌های پی در پی در منطقه، امید به قدرت‌های بزرگ را زنده نگاه می‌دارد. اکنون خاتمی با نگاه مهربان به نقاط محروم کشور ما که از سنی‌ها و اقوام و اتنیک‌ها تشکیل شده‌اند، می‌تواند باز امید پراکند و باز نفاق بکارد. او قصد دارد سویه‌ی نگاه به تغییرات احتمالی قانون اساسی را از باب احتیاط باز کند و باز گذارد تا یکی از راه‌های کشاندن مردم، و اقوام، به صندوق‌های رای باشد.

فريب ديگرى از آخوند سيد محمد خاتمى

بيانيه حزب مشروطه ايران (ليبرال دمكرات)

در روزگارى كه نظام جمهورى نكبت بار و ويرانگر جمهورى اسلامى از هر سوى محاصره شده و در گرداب خود ساخته اش هر ساعت و هر روز با شتاب بيشترى رو به نابودى و فروپاشى ميرود، تداركاتچى هميشگى نظام ويرانگر اسلامى كه بارها اعلام كرده است كه به دمكراسى واقعى و شناخته شده كه تمامى كشورهاى متمدن از شرق و غرب را سعادتمند كرده و به راه پيشرفت و آزادى رهنمون كرده است هيچ اعتقادى كه ندارد هيچ بشدت با آن مخالف است، بار ديگر كمر همت بسته تا با فريبى ديگر، ايرانيان مخصوصا هموطنان رنج كشيده ما در مناطق مرزى را گمراه كند.

00000000000000000000000