Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

15 ارديبهشت - 5 مه

موضوع سخنرانی:

فرهنگ ملی و انقلابی، برای

سرنگونی رژيم چيره بر ايران

  فايل تصويری        فايل صوتی 

با شرکت:

بهروز قاسمی

عضو جبهه ملی در بريتانيا

همراه با پرسش و پاسخ

مدير نشست:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 16 تا 19 ارديبهشت 1398 - 6 تا 9 ماه مه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت    پيوند به سايت های ديگر    ◊ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو       پيمان نامهء عصر نو         

مهستان چنبش سکولار دموکراسی   مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان    خبرگاه حزب    نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک

حمله نظامی آمریکا بعد از ماه مبارک رمضان!

اسکندر دلدم

خزعبلاتی برگرفته از بخشی از مصاحبه با سرافراز، رئیس معزول صدا و سیما، که در یوتیوب منتشر شده است: «آمریکا می‌خواهد بعد از ماه مبارک رمضان به ایران حمله نظامی کند. برخی از مسئولان معتقدند باید لاشو باز کنیم تا دوباره با آنها مذاکره کنیم و برخی دیگر معتقدند باید آمریکا را تنبیه نظامی سخت کنیم و درس عبرتی به آمریکا بدهیم تا دیگر از این غلط ها نکند!» امريکائی ها مشغول تحقيق اند تا دريابند که رئیس معزول صدا و سیما که خانه نشین است از کجا دقیقا زمان حمله آمریکا به ایران را می داند!

دشمن از آنچه در آینه می بینید به شما نزدیک تر است!

دکتر جلال پورالعجل

دشمن اصلی کشور و مردم همان جریان فکری است ک دین را دستمایهء خودکامگی خود قرار داده و موریانه وار پایه های «جمهوری» را سست نموده و، با اجرای گزینشی قانون اساسی و عدم اجرای همه پرسی، حق تعیین سرنوشت را از مردم سلب نموده، و مردم را از ابتدایی ترین حقوق شهروندی و نیازهای روزمرهء یک زندگی معمولی محروم ساخته، و با نظارت استصوابی شعور جامعه را به سخره گرفته، و تمام مسیرهای دموکراتیک برای اعمال نظر مردم را مسدود ساخته، و فضای سیاسی کشور را به گونه ای محدود و مسدود نموده که مردم برای رسیدن به حقوق اساسی خود هیچ راهی جز شورش و انقلابی ویرانگرتر از انقلاب پنجاه و هفت پیشِ روی خود نمی بینند.

مصادره‌ء ‌اعتراض!

محمد جواد اسعدی

همهء حکومت های دنيا سال هاست به درستی دريافته اند که سرکوب «اعتراض» به فشردن فنری می ماند که بالاخره يک روز رها خواهد شد و پتانسيل آن، وقتی در برو.د، به در و ديوار خواهد خورد و شيشه ها را خواهد شکست. اين شد که استراتژیِ « مصادرهء اعتراض» خلف شد! « مصادرهء اعتراض» يعنی جريان محافظه کار خودش ابزار اعتراض را در دست بگيرد و، پیش از معترضين، خودش دست به کار شود!

زمان اخراج همه‌ء فعالان سیاسی اصلاح ‌طلب!

مجید محمدی

هیچ دولتی به مبلّغان تروریسم علیه خود جایزه نمی‌دهد... وقتی نهضت آزادی و نیروهای ملی- مذهبی، همانند توطئه ‌اندیشان سپاهی و علی خامنه‌ای، داعش را برساخته‌ء ایالات متحده و دولت آمریکا را تروریست می‌دانند هواداران آن بر اساس کدام اصل اخلاقی در رسانه‌هایی که بودجه‌ شان توسط دولت آمریکا تامین می‌شود کار کرده و از دولت آمریکا حقوق دریافت می‌کنند؟

طرح اقدام متقابل حکومت اسلامی علیه آمریکا!

گزارش کيهان لندن

پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای ترویستی از سوی آمریکا، حکومت اسلامی که پیش از این حملات مداوم اسرائیل به پایگاه‌های سپاه در سوریه را  خورد و دَم نزد، باز هم شروع به تبلیغات کرد و خیلی زود از تهدیداتی مثل زدن اسرائیل با موشک و بستن تنگه هرمز به شوهای مضحک تبلیغاتی رسید: از راهپیمایی طلاب و بسیجی‌ها، همایش «من یک سپاهیام» و آتش زدن پرچم آمریکا در خیابانها تا پوشیدن لباس پاسداری توسط برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی!

نباید کنار تاریکی ایستاد

اکبر کرمی

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار و مدیر وب‌گاه جنجالی ویکی لیکس سرانجام در لندن بازداشت شد... این خبر در میان ایرانیان و فارسی ‌زبانان بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است... داوری بر این‌رخ‌داد تاریخی و پدیده‌ی حقوقی به خودی‌خود بسیار اهمیت دارد. اما برای ما - به عنوان ملتی که هم‌چنان و هنوز گرفتار سانسوری مخوف، گسترده و بنیادافکن هستیم - آسانژ و سرنوشت او بیش از یک خبر است. داوری ما داوری بر این تاریخ شکست و سرنوشت غم‌بار هم هست و باید باشد.

هواشناسی

حمیدرضا رحیمی

این خاج پرستان هم پنداری عقل شان، کم تا قسمتی پاره سنگ بر می دارد؛ شما را بخدا به این خبر نگاه کنید: «عکس روز ناسا تصویری از مریخ سرخ را نشان می دهد. یک مریخ‌نورد کنجکاوی به «دهانه گیل» در مریخ رسیده و توانسته است از وقوع طوفان در این منطقه تصویربرداری کند. در این فصل از مریخ، گرد و غبارها به بیشترین حد خود می‌رسند.» فدوی در حیرت است که این بیخردان، چرا برای ملاحظهء توفان سرخ، تا مریخ رفته اند!، خب یک سری به  خوزستان ما می زدند که توفان اش هم سرخ تر است!، و هم  ارزانتر!

نیروگاه بوشهر از نظر فنی و ایمنی قابل اعتماد نیست!

گفتگو با مهندس مسعود عزیزی

(کارشناس ایمنی هسته ای و فضایی)

جمعهء گذشته دولت آمریکا در بیانیه ای از سخت تر شدن محدودیت های ایالات متحده علیه برنامه ی هسته ای ایران خبر داد. ایران مسلما به نیروی برق اتمی در راستای نیاز دایم التزاید خود به انرژی احتیاج دارد اما این کار فقط تحت رهبری کسانی انجام پذیر است که برایشان مسایل مربوط به ایمنی، بهداشت، و رفاه مردم و محیط زیست آن ها اهمیت داشته باشد... خروج رادیو اکتیو از نیروگاه بوشهر، علاوه بر آلوده کردن خلیج فارس و مزارع اطراف، به مرگ و میر انسان ها و جراحات متاثر از آن منتهی خواهد شد.

جبههء ملی ششم و ايجاد ائتلاف

گفتگو با کورش زعیم

گفتگوگر: داريوش مجلسی

تصور نمی کنم که دموکراسی، همراه با جدایی دین از حکومت، هیچ مانعی برای جلب همکاری اصلاح طلبان و حتی اصولگرایان داشته باشد. همه آنهائی که از آلودگی مبرا هستند از این کیفیت حکومتی نفرت دارند، زیرا آنان را هم بدنام می کند. من موافقم که اصرار بر ایجاد یک گزینهء مشخص، برای هدایت جنبش تغییر بنیادین نظام حکومتی، ضرورت ندارد و می تواند نتایج نامطلوبی را هم به بار بیاورد.

وطن فروشانی که از وجود نداشتن ایران سخن می گویند!

ف. م. سخن

باور کنيد که من این مطلب را در باره ی مقاله ی یک بابایی به اسم ابراهیم رمضانی نوشته ام که در سال گذشته در سایتی به نام «مرکز مطالعاتی تبریز» چیزی نوشته بود در بارهء فاشیسم و ناسیونالیسم و هیتلر و توهم آریایی و اینها... و ایرانی که اصلا ایران نبوده و محروسه نبوده، و ماکس مولر پدر نیامرزیده آمده این لغت آریایی را انداخته در دهان یک مشت ایران دوست ایران پرست ضد سوسیالیسمِ نزدیک به کمونیسمِ مخالف عمو استالین که نمی خواستند ماها هم بشویم یکی از جمهوری های خوشگل مامانی همسایه عزیز...

دربارهء ائتلاف با احزاب قوميتی

اسماعيل نوری علا - رضا حسين بر

در برنامهء آخرين لحظه بمديریت شهرام همايون

وظايف مبرم خارج کشوری ها

اسماعيل نوری علا - حميد کوثری

در برنامه پويش بمديريت رضا گوهر زاد

در حاشیهء نشست لوس آنجلس

سام قندچی

جلسهء لوس آنجلس به صاحب این قلم نشان داد که باز هم، «واقعیت» است که «نوستالژی» را تمام خواهد کرد، و حرکت سیاسی تازه ای که بر نوستالژی استوار نیست همین حزب سکولار دموکرات ایرانیان است که سه سالی است شروع شده و آمادهء همکاری با هر نیروی قدیم و جدید سیاسی و مدنی ست اما خودش را با هیچ نوستالژی تعریف نمی کند.

شاخهء زیتون بی‌خریدار!

رضا تقی زاده

هدف اصلی ماموریت یک ‌هفته‌ای محمد‌جواد ظریف در نیویورک، که ظاهرا برای شرکت در کنفرانس صلح ماندگار انجام شد، به راه انداختن کارزار تبلیغاتی در رسانه‌های پر‌مخاطب آمریکایی به‌ منظور نشان دادن حسن نیت تهران از یک سو و از سوی دیگر نمایش آمادگی برای توسل به «راهکارهای متفاوت» در صورت تشدید فشارهای اقتصادی‌ و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران بود؛ مقصدی که بنا بر شواهد، از دسترس وزیر خارجه تهران دور ماند.

حکومتی دشمن کارگر و مستضعف

سپيده قياسوند

در حوالی روزی که به بزرگداشت طبقهء مستضعف جامعه اختصاص داشت، شعار "رشد بهره‌وری در اقتصاد"، که  طی چند سال اخیر از شعارهای سیدعلی خامنه ای بوده، در حادثه ای افشاگر به سقفی آتشبار بدل گردید که، در تونلی تاریک، بر سر کارگران فرو ریخت و، به لطف پیمانکار بی وجدان، «بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی، چندین کارگر را در اعماق کوه در آتش سوخت و لابلای سنگ ها مدفون کرد و، بدينسان، آن "بستر رقابت اقتصادی" که سید علی خامنه ای در میان افاضات اش از آن دم می زند، برای طبقهء مستضعف، به گوری سخت و آتشین و ابدی مبدل شد.

000000000000000000000000