Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

8 ارديبهشت  -   28 آوريل

موضوع سخنرانی:

روند گذار به دولت ملی

با توجه به تحولات اخير

فايل تصويری

با شرکت:

حجت کلاشی

از حزب پان ايرانيست داخل کشور

همراه با پرسش و پاسخ

مدير نشست:

ميلاد آقائی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 9  تا 12 ارديبهشت 1398 - 29 آوريل تا 2 ماه مه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر     ويدئوهای آموزشی

  کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     سايت سکولاريسم نو    پيمان نامهء عصر نو         

مهستان چنبش سکولار دموکراسی     مفاهيم اصلی     بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان     خبرگاه حزب   نشريهء «گيتی مداری» حزب  بيانيه های مشترک

بدون شرح

بی اطلاعی و کفران نعمت

اسکندر دلدم

بعد از وقوع سیل هم هشتاد میلیون معاند و اوپوزیسیون داخلی هم در مرخصی خارج بودن مسئولان منقلی و سرکار حاضر نبودن استانداران و پستانداران و مسئولان محلی را باعث چند برابر شدن مشکلات ناشی از سیل قلمداد کردند و حتی رئیس جمهور محترم را به خاطر اقامت در جزیرهء زیبا و خوش آب و هوای قشم و باز نگشتن به کاخ ریاست جمهوری و مدیریت نکردن بحران مورد سرزنش قرار دادند... این قبیل اظهار نظرها به علت بی اطلاعی مردم از عکس العمل به موقع آشیخ حسن در جریان بحران سیل است، زيرا...

نباید کنار تاریکی ایستاد

اکبر کرمی

جولیان آسانژ، بنیان‌گذار و مدیر وب‌گاه جنجالی ویکی لیکس سرانجام در لندن بازداشت شد... این خبر در میان ایرانیان و فارسی ‌زبانان بازتاب بسیار گسترده‌ای داشته است... داوری بر این‌رخ‌داد تاریخی و پدیده‌ی حقوقی به خودی‌خود بسیار اهمیت دارد. اما برای ما - به عنوان ملتی که هم‌چنان و هنوز گرفتار سانسوری مخوف، گسترده و بنیادافکن هستیم - آسانژ و سرنوشت او بیش از یک خبر است. داوری ما داوری بر این تاریخ شکست و سرنوشت غم‌بار هم هست و باید باشد.

«نافرمانی مدنی دربارهء حجاب

باید به مرحله‌ای بالاتر پرش کند»

گفت‌وگو با یگانه خویی

من در تاثیرگذاری نافرمانی مدنی و حرکت تدریجی علیه حجاب اجباری در سال‌های پس از انقلاب تردیدی ندارم اما به نظر نمی‌رسد که طرح مساله‌ پوشش به عنوان «حق بر بدن» و ایجاد تغییر در سطح قانونی‌- حقوقی ارتباط مستقیمی با عقب راندن حجاب از سطح «عمل» روزمره داشته باشد. همچنين به نظر نمی‌رسد این تغییر جز از راه شکستن گفتمان مسلط به‌سادگی امکان ‌پذیر باشد. چنان که حرکتی مثل حرکت «دختران خیابان انقلاب» بارقه‌هایی روشن از چگونگی تاثیر این شکست را نشان می‌دهد. طبعاً ایده‌آل می‌بود اگر این حرکت ادامه می‌یافت. اما کنترل و سرکوبی که در برابر این حرکت شاهد بودیم و کشانده شدن دعوی به بالاترین سطوح سیاسی خود نشان می‌دهد که حرکت در ریختن «آب در خوابگه مورچگان» کامیاب بوده است.

نامه ای از سر دلسوزی و مشفقانه

نويسنده: رضا - تماشاگر برنامهء «رمز پيروزی»

شما در برنامه ای دیگر گفتید (نقل به مضمون) که خانم رجوی با شاهزاده رضا پهلوی با هم بنشینند و برای از میان برداشتن ملایان فکری بکنند. جناب اعتمادی عزیز، مجاهدین برای خود دولت تشکیل داده اند و هیچ خدایی را بندگی نمی کنند و دلیل اين سخن هم اینکه، با توجه به دعوت شما برای شرکت در همین برنامه، حتی حاضر نشدند نماینده ی دست چندم خود را برای صحبت معرفی کنند.

استمرار در نام گزاری

حمیدرضا رحیمی

فدوی در سال های بسیار پیش از این، بمنظور پایان دادن به سردرگمی اهل سیاست در تقسیم بندیِ به اصطلاح  جناح های سیاسی در ایران سابق که رو به فزونی گرفته بود، کلیهء نیروهای منتهی به مقام معظم رهبری را، حیوانات وحشی، و کلیهء نیروهای منتهی به سید خندان (استمرار طلبان- م) را، حیوانات اهلی نامگزاری کرد. گفتنی ست که پس از گذشت این همه سال، فدوی هنوز نیازی به تغییری در این  تقسیم بندی معتبر، احساس نکرده است!

حکومت برای حفظ خود برنامه‌ریزی می‌کند

محمود ابطحی

بی شک حکومت در حال پایه ریزی حرکتی است که دو موضوع مهم را تحت کنترل کامل داشته باشد. یکی با توجه به بیماری و شرایط جسمی علی خامنه‌ای مسئله جانشینی اوست و دیگری با توجه به تغییرات اخیر در سپاه و ورود مزدوران آنها به ایران، مسئله شورش‌ها و اعتصابات و اعتراضات خیابانی است. در حالی که حکومت برای حفظ خود برنامه‌ریزی می‌کند و از هرآنچه در دست دارد بهره می‌برد، ملت ایران باید با آینده‌نگری و برنامه ریزی احتمال پیروزی در برابر این حکومت را به حداکثر برساند.

آیا زمان آن فرا نرسیده؟

آرش فضیلت

زمانی که یک بنگاه اقتصادی دچار ورشکستگی می‌شود و کالاهایش در بازار خریداری ندارد، اولین اقدام منطقی تعطیل کردن شعبه‌های خارج از کشورش است. آن هم در شرایط کشوری مانند ایران که با بحران اقتصادی دست به گریبان است و خارج شدن ارز از کشور، خیانت به آرمان‌های امام راحل و در جهت منافع آمریکا و کشورهای غربی است.

زمان اخراج همه‌ء فعالان سیاسی اصلاح ‌طلب!

مجید محمدی

هیچ دولتی به مبلّغان تروریسم علیه خود جایزه نمی‌دهد... وقتی نهضت آزادی و نیروهای ملی- مذهبی، همانند توطئه ‌اندیشان سپاهی و علی خامنه‌ای، داعش را برساخته‌ء ایالات متحده و دولت آمریکا را تروریست می‌دانند هواداران آن بر اساس کدام اصل اخلاقی در رسانه‌هایی که بودجه‌ شان توسط دولت آمریکا تامین می‌شود کار کرده و از دولت آمریکا حقوق دریافت می‌کنند؟

قلعه رفتن؛ تاکتیک جدید سید علی خامنه ای

سپیده قیاسوند

جابجا کردن غیر مترقبه ی «مهره» های رژیم حرکتی ست که سیدعلی خامنه ای در طی دو ماه اخیر دست به آن زده است: در ماه گذشته با انتصاب ابراهیم رییسی به سمت رییس قوه قضاییه حکومت تحت سلطه ی خود، سپس، جابه‌جایی فرماندهی سپاه پاسداران، آن هم در شرایط ویژه و اضطراری کنونی.  اين حرکات شخص ناظز را به ياد بازی شطرنج و حرکت تدافعی «قلعه رفتن» می اندازد. و هر شطرنج بازی می داند که قلعه رفتن»  یکی از حرکت های جالب و مهم در شطرنج، است.

چشم‌انداز سپاه با سلامی؛ زبان آتش و آهن

بهنام قلی‌پور

سپاه دوران حسین سلامی بی‌تردید سپاهی با فرماندهان تندرو و به اصطلاح انقلابی خواهد بود که همچون او از نسل دوم سپاهیان هستند، بر احیای «ارزش‌های انقلابی» اشتراک نظر دارند، عمده هدف خود را معطوف به توسعهء صنایع موشکی خواهند کرد و با غرب با زبان زور و تهدید سخن خواهند گفت.

طرح اقدام متقابل حکومت اسلامی علیه آمریکا!

گزارش کيهان لندن

پس از قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست سازمانهای ترویستی از سوی آمریکا، حکومت اسلامی که پیش از این حملات مداوم اسرائیل به پایگاه‌های سپاه در سوریه را  خورد و دَم نزد، باز هم شروع به تبلیغات کرد و خیلی زود از تهدیداتی مثل زدن اسرائیل با موشک و بستن تنگه هرمز به شوهای مضحک تبلیغاتی رسید: از راهپیمایی طلاب و بسیجی‌ها، همایش «من یک سپاهیام» و آتش زدن پرچم آمریکا در خیابانها تا پوشیدن لباس پاسداری توسط برخی نماینده‌های مجلس شورای اسلامی!

سوختن نوتردام و پيام روشن تاريخ

امین بزرگیان

تاریخ پیغام روشنی برای مسلمانان عرضه می‌کند که اگر می‌خواهید اسلام یا ارزش‌های اسلامی مورد احترام باشند، و احساس نفرت و کینه‌ کمتری متوجه آنها باشد، راهی ندارید جز اینکه تلاش کنید که اسلام از قدرت سیاسی و مدیریت زندگی روزمره‌ی مردم دست بردارد. تنها در این صورت است که مکان‌ها و نمادهای دینی می‌توانند همچنان مورد احترام باشند. به طوری که دین‌ ناباوران هم از تخریب، ویرانی یا سوختن آنها احساس تاسف کنند و اشک بریزند. در واقع اسلام برای تخریب نشدن نیاز به تخریب قدرت سیاسی خویش دارد.

حمایت از سپاه، حمایت از نظامی‌گری در سیاست

حمید آقایی

مخالفت اصلاح طلبان با تروریست شناختن سپاه، با ‏توجه حمایت دائمی این جریان از کلیت نظام اسلامی قابل فهم است و نمی‌تواند تعجب برانگیز باشد. اما مخالفت بسیاری از افراد و سازمان‌های چپ و سوسیال دمکرات با اقدام امریکا و یا اتخاذ مواضع وسط و دوپهلو ی ‏این جریانات بسیار پرسش برانگیز است؛ پرسش و علامت سوالی که با ورود نیروهای حشد شعبیِ متحد سپاه ‏پاسداران به خاک ایران هر روز بزرگتر می‌شوند.

000000000000000000000000