Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

1 ارديبهشت  -   21 آوريل

فايل تصويری      فايل صوتی

موضوع سخنرانی:

مسئلهء سیل و ورود نيروهای خارجی و راهکار مشترکی برای آن

با شرکت:

منصور اسانلو

همراه با پرسش و پاسخ

مدير نشست:

الن عصاره

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: 2  تا 5 ارديبهشت 1398 - 22 تا 25 آوريل 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر     ويدئوهای آموزشی

  سايت سکولاريسم نو    پيمان نامهء عصر نو      کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     

سايت مهستان چنبش       مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان     خبرگاه حزب   نشريهء «گيتی مداری» حزب  بيانيه های مشترک

تسليت

جنبش سکولار دموکراسی ايران و مهستان آن و نيز حزب سکولار دموکرات ایرانیان درگذشت دکتر خسرو اکمل، ایراندوست شریف و نخستین دبیرکل حزب مشروطه ایران، را به خانوادهء ایشان و اعضای حزب مشروطه ایران تسلیت میگویند. دکتر اکمل در گفتار و کردار آرزوئی جز آزادی ایران و ایرانیان نداشت. یاد ایشان گرامی و راه او پر رهرو باد.

حرکت دختران خیابان انقلاب و “اناالحق حلاج”

گفت‌وگو با منصوره شجاعی

تفاوت جریان «دختران خیابان انقلاب» با مقاومت‌های روزمره زنان ایران را شاید بتوان برپایه مقایسه با «انا الحق حلاّجی» بررسی کرد. این افراد به صورت فردی و یکه،‌ اراده‌مند و با یک برنامه مشخص خارج از مقاومت‌های زندگی روزمره زنان، دست به اعتراضی نمادین می‌زنند. محلی را برای اعتراض علنی انتخاب می‌کنند، روسری‌های خویش را مثل درفشی زنانه در دست می‌گیرند و اقدام به اجرای نمایشی زیبا برای بیان خواست خود می‌کنند.

رفراندوم، اول برای قانون اساسی

اسماعيل نوری علا

خمينی، نخست «رفراندوم تعيين شکل نظام» را انجام داد و از ملت برای يک «جمهوری اسلامی» که محتوای آن معلوم نبود رأی مثبت گرفت و سپس «مجلس خبرگان» را - که جانشين «محلس مؤسسان» کرده بود - مأمور ساخت تا «محتوای اسلامی» قانون اساسی را بنويسند و در رفراندوم دومی برايش از مردم رأی بگيرند؛ قانونی که اکنون مبداء و منشاء همهء خطاکاری های ايران بر باده ده اين حکومت موسوم به «جمهوری» شده است. بنا بر اين، علاوه بر پيشهادات ديگری که در «ميثاق ملی برای جلوگيری از بازتوليد استبداد» آمده، بر اصل «تقدم رفراندوم قانون اساسی» (که بايد بر مبنای اصول جمهوريت بنا شود) بر «رفراندوم تعيين شکل حکومت» تأکيد شده است.

ترمز جنگ را کدامیک می‌کِشند؟

«نظامیان حرفه‌ای» یا جیب خالی؟!

گزارش کيهان لندن

قرار گرفتن سپاه در فهرست سازمانهای تروریستی شرایط فوقالعاده سختی را پیش پای تهران گذاشته است. هر قدمی که کاخ سفید برای فشار حداکثری به رژیم ایران برمیدارد در مرحله اول با هیاهوی توخالی کارگزاران نظام روبرو میشود و همگی تپانچه میکشند اما خیلی زود غلاف میکنند! دولت آمریکا هم این را میداند. کم نیستند تحلیلگرانی که معتقدند در مورد رژیم ایران فقط «زور» جواب میدهد نه مماشات! چرا که حکومت اسلامی اساسا یک نظام سیاسی عادی نیست بلکه بیشتر به یک فرقه تبهکار و سازمان مافیایی شبیه است که کارش غارت است و حالا که جیب‌‌اش خالی شده و کفگیرش به ته دیگ خورده دیگر رمقی برای جنگ ندارد.

منطقهء استحفاظی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی اساس را بر این می گذارد که خوانندگان محترم ضدانقلاب، بقول عوام "آل ردی" در جریان آتش سوزی کلیسای هفتصد و پنجاه سالهء نوتردام پاریس هستند. گفتنی ست که این بنای  دیدنی، گنجینه‌ای از مهم‌ترین آثار تاریخی و هنری را نیز شوربختانه در خود داشته است. این حادثه اما فقط در اماکن مقدسهء خاج پرستان رخ نداده و عتبات عالیات خودمان هم (ع- س- ص- عج)، از این حادثه جان سالم بدر نبرده است! و اما فدوی منتظر الظهور همینطور ارّه به ماتحت مانده است که این چه امامزادگان و خدایانی ست که از حفظ خانه و کاشانه  و ابوابجمعی خود عاجزند؟! شما خوانندگان محترم مُلحد و ضدانقلاب می دانید؟

بالا تر از خطر سیل و زلزله و خشکسالی!

اسکندر دلدم

شخصی موسوم به کردوانی، هر روز در یک برنامهء تلویزیونی احساسی عامه‌پسند فریاد می‌زند که «تا چند دهه دیگر آبی چه در رودخانه‌ها و چه در زیر زمین برای ایران باقی نمی‌ماند» و مدیران و مسئولان مملکت هم به خیال آنکه دیگر باران در کشو نخواهد آمد رودخانه ها را تبدیل به محله مسکونی و اتوبان و پارکینگ کرده و حتی وسط مسیل بیمارستان دولتی می سازند؛ و چون آشیخ حسن رئیس جمهور به ضرس قاطع گفته است: "ابرها از روی ایران رد می شوند و نمی بارند!" پس احتیاجی به رودخانه و مسیل هم نیست و به همین خاطر مقامات محلی برای ساخت و ساز در حریم رودخانه ها مجوز رسمی صادر می کنند!

داروی معجزه آسای دردهای ما

در روز عید پاک میلیون ها تن از مردمان آمریکا، که مسیحی نیستند و یا اصلا باوری مذهبی ندارند، نیز در جشن دوستان و اقوام شرکت می کنند، بچه هایشان را برای جمع آوری تخم مرغ های شکلاتی به پارک ها می برند. و میلیون ها تن از آمریکایی ها هم که باورمند مذاهب دیگری هستند - یا هیچ مذهبی ندارند - در هیچ یک از این مراسم شرکت نمی کنند. اما نکته در اين است که در تمام این مراسم و جشن ها، چه ملی و چه مذهبی، هیچ کسی  جرات ندارد که به عنوان یک مفتش با دیگران روياروی شده و بپرسد آیا روزه گرفته ای یا نه، آیا این جشن را قبول داری یا نداری، آیا در این جشن شرکت می کنی یا نه.

سوختن نوتردام و پيام روشن تاريخ

امین بزرگیان

تاریخ پیغام روشنی برای مسلمانان عرضه می‌کند که اگر می‌خواهید اسلام یا ارزش‌های اسلامی مورد احترام باشند، و احساس نفرت و کینه‌ کمتری متوجه آنها باشد، راهی ندارید جز اینکه تلاش کنید که اسلام از قدرت سیاسی و مدیریت زندگی روزمره‌ی مردم دست بردارد. تنها در این صورت است که مکان‌ها و نمادهای دینی می‌توانند همچنان مورد احترام باشند. به طوری که دین‌ ناباوران هم از تخریب، ویرانی یا سوختن آنها احساس تاسف کنند و اشک بریزند. در واقع اسلام برای تخریب نشدن نیاز به تخریب قدرت سیاسی خویش دارد.

آنچه می ماند

پرویز دستمالچی

اینکه سپاه کارهای "خوب" هم کرده است، خب، کرده باشد. مگر سیاه جامگان فاشیست در ایتالیا، در ضمن حمایت از فاشیسم و سرکوب تمام آزادیخواهان کاری های "خوب" نکردند، مگر از میهن دفاع نکردند؟ کارهای "خوب" آنها هیچ تاثیری در ماهیت ضد آزادیخواهانه آنها ندارد. در آلمان نازی هم چنین بود. نیروهای اس اس هم در حین سرکوب مخالفان و آزادیخواهان، برای کشور (برای نازیسم) کارهای "خوب" انجام می دادند. اما نباید فراموش کرد که آنها همگی خدمتگذاران نظام هایی بودند که جنایتکاراند و ملت های خود را به خاک و خون کشاندند...

حمایت از سپاه، حمایت از نظامی‌گری در سیاست است

حمید آقایی

مخالفت اصلاح طلبان با تروریست شناختن سپاه، با ‏توجه حمایت دائمی این جریان از کلیت نظام اسلامی قابل فهم است و نمی‌تواند تعجب برانگیز باشد. اما مخالفت بسیاری از افراد و سازمان‌های چپ و سوسیال دمکرات با اقدام امریکا و یا اتخاذ مواضع وسط و دوپهلو ی ‏این جریانات بسیار پرسش برانگیز است؛ پرسش و علامت سوالی که با ورود نیروهای حشد شعبیِ متحد سپاه ‏پاسداران به خاک ایران هر روز بزرگتر می‌شوند.

اتحاد نامیمون ضد امپریالیست ها!

محمود عاشوری

از «مرکز اصلی اين اتحاد»، که در مواقع مختلف به سرکوب و انسجام نیرو احتیاج دارد، تا نهضت آزادی، يا فدائیان خلق با شعار «سپاه پاسداران را به سلاح سنگین مجهز کنید» و شرکت شان در نماز جمعه به امامت پدر طالقانی و رفسنجانی جنایتکار، یا شعار «جنگیدن در کنار سپاه برای مقابله با حمله خارجی»، همگی طبل مبارزه با آمریکا را می کوبند. اينها همه نشانه هایی از این اتحاد نامیمون در طول چهل سال حکومت ننگین رژیم فاشیستی و سر تا پا سرکوب آن دارد.

بيگانگان در خاک ايران چه می کنند؟

مقداد عسکريان

پس از حضور چندی پيشِ نیروهای روسی در پایگاه شاهرخی، اکنون با حضور حشدالشعبی و زینبیون و فاطمیون در ایران، دومین مورد از قرار دادن خاک ایران در اختیار نیروهای نظامی بیگانه  رقم خورده است. اينها حوادثی محسوب می شوند که در تاریخ این مرز و بوم بی سابقه بوده و بدعت هائی بسیار خطرناک علیه تمامیت ارضی ایران می باشند و، در نتيجه، دير نيست که به نام ایران و خواست ایرانیان زمينه ای فراهم آيد تا نخست حشدالشعبی و سپس آمران آن در حکومت اسلامی از ایران بیرون رانده شوند.

000000000000000000000000