Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبهء پيش رو

18 فروردين  - 7 آوريل

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

9 صبح کاليفرنيا

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن

و رسانه های اجتماعی مهستان

موضوع ميزگرد:

هنرتبعيدی، هنرسياسی

با شرکت:

پرويز صياد

اعضاء ديگر ميزگرد:

منوچهر يزديان

عباس دانشور

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره:  12 تا 15 فروردين 1398 - 1 تا 4 آوريل 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر     ويدئوهای آموزشی

  سايت سکولاريسم نو    پيمان نامهء عصر نو      کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     

سايت مهستان چنبش       مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان     خبرگاه حزب   نشريهء «گيتی مداری» حزب  بيانيه های مشترک با حزب مشروطه

از مجموعه‌ء «اینک آخرالزمان!»

مرجان اندرودی

امروز از اتفاق، توی صحبت هایم با رفیقی عزیز، حرف شد از این کارم. خاطرم هست وقتی، حدود پنج سال پیش، مجموعه‌ی اینک آخرالزمان را به نمایش گذاشتم، بعضی از مخاطبانِ مثبت اندیش (بخوانید ماله‌کش)، با پوزخندی عاقل اندر سفیه‌طوری نگاه می کردند به کارها و می گفتند که تو زیادی بدبینی! حتی آقای عشق پایتخت، امید بلاغتی،  فرمودند که حق نداری با همچین دید سیاهی به شهر نگاه کنی (البته میانِ من ِ نفرت‌پراکن و اوشون، بنده تهرانی بودم و او، مهاجرِ سینه چاک!) یک دوست دیگری هم، با حالتی عصبی و در حال ناخن جویدن، به من گفت که قشنگ معلوم شد تمایلاتِ چریکی داری! (فحش می خواست بدهد و رویش نشد البته). به هر روی، امروز اینجا ایستاده ایم همه. ساکنِ خاک پاکِ میهن هستیم: من با تمام بدبینی‌هایم و دو دوستِ پرهیزگارمان (پرهیز از خشونت و میل به مبارزات بی‌هزینه داشتن، منظورم است) و شما دوستانی که هنوز مهاجرت نکرده اید و یا هرگز نخواهید کرد. امروز، کابوس هایمان، یکی یکی دارند به واقعیت بدل می شوند و ما، شده ایم چند میلیون مُرده‌ی متحرک که دیگر حال و نای غصه خوردن و ناامید شدن هم نداریم حتی! هیچ چشم‌اندازی از آینده نداریم و اغلب، توی دلمان می گوییم بد نیست بلایی بزرگ‌تر نازل شود و همگی‌مان خِلاص! کاش امروز آن دوستانِ طرفدارِ نرم‌خویی و پرهیز از بدبینی و "آخ نگو زشته" را می دیدم و می‌گفتم این مملکت فقط نیاز به رواج اندکی بدبینی و واقعگرایی و شجاعت داشت که نگذاشتیم پا بگیرد. افسوس! دوست ماله‌کشم، فقط بپا که آب از سرت نگذرد. همین. نام تصویر هم کوچه چینی هاست. (27 مارس 2019 - برگرفته از فيس بوک نويسنده)

رنگ تخم مرغ!

حمیدرضا رحیمی

* پرسشی از العربیه: فرق تخم‌مرغ سفید و قهوه‌ای چیست؟

* پاسخ فدوی: در برای دستگرمی عرض میکند که این روزها، مانند قحط و غلای اوائل انقلاب شکوهمند، خیلی از ارزاق اولیهء ملت حیران، و از آن میان تخم مرغ، جزو کالاهای لوکس است و سفید و قهوه ای اش از نظر فدوی اما مطلقاً فرقی با هم ندارند، زیرا هیچکدام شان در مارکت های جامعهء شکوهمند اسلامی در دسترس مردم نیست!.. لکن نوعی از آن البته به وفور در دسترس است و آن، تخم دو زرده است که حضرات و در رأس همه، حضرت آقا برای ملت پاپتی گذاشته اند.

نوری علا از روی دست مجاهدين می نويسد!

کورش پارسی

اين آقاي نوري علا بنظرم يك فرصت طلب است كه ميخواد يك چيزي را به اسم سكولار دمكراسي به مردم بفروشه كه نه طرحش و نه بيانش مال خودش نيست ! اتفاقا ميره دستبرد ميزنه به مصوبات شوراي ملي مقاومت و همانها را به اسم كشف جديد ميخواد با لگد زدن به صاحب ان طرح يعني مجاهدين بفروش برساند!؟ در صورتيكه طرحهاي شوراي ملي مقاومت در يك مقاومت سراسري و همه جانبه و مسئول بيان شده است و برايش انهمه بها پرداخته شده! اقاي نوري علا همه را عامدانه إنكار ميكند و فقط به همان اسم سكولار دمكراسي مورد نظر خود چسبيده و مابقي كإرهاي سخت رسيدن به ان را به ديگران واگذار ميكند! آدم چقدر بايد حقه باز و فرصت طلب باشه!؟ دنبال موس موس كردن رضا پهلوي است كه او بياد مشروعيت به اين اقا و أمثال اين بده !؟ ژن مشروعيت از نظر اين آدم نزد بچه شاه سرنگون شده است! آدم چي بگه به اين ابن الوقتهاي فرصت طلب هيچ در هيچ و گيج و ويج!!؟؟

چهل سال سیل ویرانگر حکومت اسلامی

اکنون همهء منابع طبیعی ایران که همگی ملی و متعلق به ملت ایران هستند توسط حکومت اسلامی، با زور اسلحه، زندان و سرکوب، به تصرف حکومت گران و رانت خواران شان درآمده و به غارت رفته و می روند. جنگل ها، دشت‌ها و بستر و حاشیهء رودخانه‌ها، که بطور طبیعی هزاران سال ریزش باران را کنترل کرده و آن را به مخازن اصلی‌اش رهسپار می‌کردند، توسط عده ای عمامه بسر و بی عمامهء چپاولگر به تاراج رفته اند. حکومتگران اسلامی با تصرف این منابع طبیعی به ساخت و ساز برای امور نظامی، ویلا و خانه سازی سودآور دست زده‌اند و حاصلِ آن وضعیت دلخراشی است که امروز در استان‌های گلستان، مازندران، کرمانشاه  و شهر شیراز و مناطق دیگر ایران شاهد آن هستیم.

دولت به میدان آمد!

اسکندر دلدم

پس از انتقادات فراوان و اظهار نظرهای زشت و زننده رعایا از غیبت رئیس جمهور و عوامل دولتی در صحنه کمک رسانی به مردم سیل زده شمال و جنوب کشور رئیس جمهور با پایان تعطیلات نوروزی جزیره خوش آب و هوای قشم را ترک و به کاخ ابیض (ریاست جمهوری) بازگشت و دستورات لازم برای رسیدگی به قربانیان سیل را صادر کرد. ممدباقر بدبخت، رئیس سازمان فاقد برنامه و بودجه، هم اعلام کرد دستورات لازم برای انتقال جنازه مسافران نوروزی به شهرهایشان صادر شده است!

نقش نظام سیاسی در نظام اقتصادی و اجتماعی ايران

امیر رزاقی

امروز بی اعتمادی به نظام سیاسی کشور و وجود معضلات و مشکلات متعدد اجتماعی، اقتصادی و... اثر منفی بر پایبندی جامعه به قانون و قانونمندی گذارده است. ارزش‌های اجتماعی و اخلاقی صدمه دیده، شهروندان به زیست مسئولانه بی‌توجه و گرایش به وندالیسم افزایش یافته است، همچنین کنش افراد خودخواهانه و معطوف به خود فردی شده است، از نتایج آن می‌توان به برخی ناهنجاری هایی چون تضیع حقوق شهروندی توسط یکدیگر، عدم رعایت قوانین، تخریب محیط زیست و... اشاره نمود.

ویرانی فرهنگ ها و نوسازی قبرستان ها

یکی از نگرانی های این روزهای فرهنگ دوستان، علاوه بر ویرانی برخی از میراث فرهنگی و تاریخی ایران به دلیل سیل های اخیر، شنیدن خبر ریزش بخشی از سقف تاق کسرا ست؛ اثری استثنایی از دوران باستان که، علاوه بر جایگاه ويژه ای که در تاریخ ایرانیان دارد، به عنوان نمونه ای از تجربه های یگانه ی معماری مورد توجه اهل هنر و فرهنگ جهان بوده است. تاق کسرا، تا قبل از فرو ریختن حکومت دیکتاتوری صدام، به دلیل توجه دولت عراق آن زمان به میراث فرهنگی در راستای کشاندن توریست ها به عراق، وضعیت خوبی داشت... در عين حال، از آنجا که صدام دشمن ایرانیان بود، می خواست تاق کسرا را، به عنوان نمادی از پیروزی اعراب صدر اسلام بر امپراتوری بزرگ ساسانیان، حفظ کند و به رخ ناسیونالیست های افراطی طرفدار خود بکشد.

بحث با الاغ ممنوع!

سیامک مهر (پورشجری)

آخوندِ قاضی یا قاضیِ آخوند بدون اینکه سرش را بلند کند نام و نام خانوادگی‌ام را پرسید و به دنبال آن سوآل‌های دیگری هم پرسید که یادم نیست چه بود. فقط زمانی که از دین و مذهبم سوآل کرد واقعاً برآشفتم. باز یک نفر دست گذاشته بود روی نقطۀ حساسی. همیشه در جواب این سوآل با گستاخی می‌گفتم: "به خودم مربوط است". اما این بار علی‌رغم تلاش زیادی که برای یادآوری همۀ شجاعت‌ هایم(!) به خرج دادم، اما در برابر عفریتۀ مرگ و آدمکشی، گویی ته دلم اندکی لرزیده بود. ناگهان از دهانم پرید که: "لائیک ام". آخوندِ قاضی برای نخستین بار سرش را بلند کرد و نگاهی به من انداخت. نگاهی همزمان آمیخته به تفرعن و نفرت. خطوط چهره‌اش را طوری درهم کشیده بود که انگار سعی داشت بگوید دارم به یک تکه نجاست نگاه می‌کنم! پرسید: "یعنی لامذهب؟"

سیلاب ها، زمین خواری، پیشگیری اکولوژیکی

جلال ایجادی

در فرهنگ تبلیغاتی رسمی از توسعه و ابادانی حرف زده می شود ولی این مدرن سازی همان ویلا سازی در قلب جنگل ها، دستکاری شدید در نظام رودخانه ها به شکل بهره برداری جنون آمیز از شن و ماسه، کشت و کار در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، ساخت حریصانه سد و «سیل بند»، بتن ریزی بستر یا کناره ی رودها، و غیره می باشد. این کارهای «توسعه و عمرانی» همگی وارونه انجام گرفته است. در نتیجه، چندین سال است که پیامدهای این وارونگی شعور، این جنایتکاری غارتگرانه و این ضدیت با طبیعت را ما به شکل فرسایش خاک و رخداد سیل‌های غیرطبیعی می بینیم.

کوشش‌های ناقص اپوزیسیون در ساختن رهبریت

تحلیل سايت نقطه

اين نوشتار، بی آنکه با تاکید نشان دهد، دارد می‌گوید که بدون رهبری، هیچ کنش و کوشش سیاسی در سطح مناسبات و روابط یک ملت مقدور نیست و نتیجه نخواهد داد. معنای تلویحی دیگر این نوشتار این است که که گویی نه فقط عوام که خواص ما هم به نوعی بی‌تفاوتی رسیده‌اند و اندیشه‌شان مقدم بر رفتارشان شده است. سال‌هاست یکی می‌نویسد، یکی تحلیل می‌کند و دستمزد می‌گیرد، یکی سازمان خود را سر پا نگاه می‌دارد، یکی در جهت نحیف نگاه داشتن رقیب سیاسی خود پابرجاست، یکی تا دیگران به او امتیازی ندهند همراه نمی‌گردد، یکی با توان مالی و مناسبات خود می‌کوشد و منتظر نشان دادن دندانی به همه است و خلاصه گویی هر کسی سرنوشتی غیر قابل دگرگونی برای «خود» و «میهن» در افقی از مه و دود می‌بیند. تغییری در رفتار از سوی کمتر کسی می‌توان دید. زیرا هر کس منتظر تغییر از سوی دیگری است. آنها که منعطف کوشش می‌نمایند نیز در پیله‌ی این سرنوشت نامعلوم گرفتارند.

ایران درچهل سال پيش زیر و رو شد،

حالا وقت تغییر است

امیل ایمانی

پایگاه اینترنتی «آمریکن تینکر»، در گزارشی، به بخشی از آثار زیانبار انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته نظیر اعدام‌ مخالفان، انقلاب فرهنگی و پاکسازی دانشگاهها اشاره کرده و روحالله خمینی، بنیانگذار حکومت اسلامی را مسبب اصلی فجایع و جنایاتی دانسته که در این مدت رواج پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. امیل ایمانی نویسنده گزارش در مقدمه اشاره کرده جمهوری اسلامی بر پایه‏‌ی یک میراث انقلابی تاسیس شده که عواقب و آثار عمیق و متناقضی بر زندگی ایرانیان داشته است. به اعتقاد او ملایان با مشتهای آهنین و قدرت مطلق بر مردم ایران حکومت کردند و در نتیجه میلیونها نفر از ایرانیها مجبور شدند به گوشه و کنار جهان فرار کنند.

هخاییسم و سیاستِ تعدادی بچه جغله!

ف. م. سخن

شخص «هخا» و پدیده ی «هخاییسم» یک اتفاق بی ریشه در تاریخ سیاست ایران نیست. حکومت مبتذل اسلامی، همه چیز را مبتذل کرده، حتی اپوزیسیون را... آقایان بزرگان اگر زورشان به حکومت نمی رسد و توان مقابله با آن را ندارند، دستکم با هخاهای داخل اپوزیسیون مبارزه کنند پیش از این که اپوزیسیون تبدیل به «مضحکستان» و «دلقکستان» شود و مایه ی خنده ی مردم ایران. دست بچه جغله ها، که اغلب تبدیل می شوند به بازیچه ی حکومت، اگر باز بماند، محیط اپوزیسون را تبدیل به کودکستان خواهند کرد؛ محیطی که باید دانشگاهی برای ملت باشد.

000000000000000000000000