Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

اطلاعيه

با توجه به اينکه يکشنبهء گذشته

۳۱ مارس ۲۰۱۹

برابر با ۱۱ فروردين ۱۳۹۸

نزديک ترين آخرهفته به

۱۳ فروردين بود

و ايرانيان خارج کشور در آن روز

مراسم «سيزده بدر» را برگزار

 می‌کردند

نشست عمومی مهستان

در اين يکشنبه تشکيل نشد.

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره:  9 تا 11 فروردين 1398 - 29 تا 31 مارس 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر     ويدئوهای آموزشی

  سايت سکولاريسم نو    پيمان نامهء عصر نو      کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های     

سايت مهستان چنبش       مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

حزب سکولار دموکرت ايرانيان     خبرگاه حزب   نشريهء «گيتی مداری» حزب  بيانيه های مشترک با حزب مشروطه         

دروغ های سیزده و حکومت اسلامی

شکوه ميرزادگی

تا قبل از انقلاب، دروغ اول آوریل (مبدل به دروغ سیزده به در شده) فقط در بین فرنگ رفته ها و جوان ترها جاذبه ای پیدا کرده بود و شوخی های شیرینی هم با آن می کردند؛ اما پس از مسلط شدن «جمهوری اسلامی» بر سرزمین ما، همان مقدار جاذبه اش را هم از دست داد، چرا که در این سال ها مردمان ایران در شبانه روز آنقدر از زبان مسئولین دروغ شنیده اند که از هیچ دروغی نه حیرت می کنند و نه کشف آن کسی را به خنده می اندازد. به راستی شما فکر می کنید که چه دروغی ممکن است گفته شود که مسئولین جمهوری اسلامی از رهبرشان گرفته تا رییس جمهور و امام جمعه هاشان و وزیر و وکیل و قاضی شان نگفته باشند؟

چهل سال است که سیل ویرانگر حکومت اسلامی

به تخریب ایران نشسته است

اکنون همهء منابع طبیعی ایران که همگی ملی و متعلق به ملت ایران هستند توسط حکومت اسلامی، با زور اسلحه، زندان و سرکوب، به تصرف حکومت گران و رانت خواران شان درآمده و به غارت رفته و می روند. جنگل ها، دشت‌ها و بستر و حاشیهء رودخانه‌ها، که بطور طبیعی هزاران سال ریزش باران را کنترل کرده و آن را به مخازن اصلی‌اش رهسپار می‌کردند، توسط عده ای عمامه بسر و بی عمامهء چپاولگر به تاراج رفته اند. حکومتگران اسلامی با تصرف این منابع طبیعی به ساخت و ساز برای امور نظامی، ویلا و خانه سازی سودآور دست زده‌اند و حاصلِ آن وضعیت دلخراشی است که امروز در استان‌های گلستان، مازندران، کرمانشاه  و شهر شیراز و مناطق دیگر ایران شاهد آن هستیم.

دولت به میدان آمد!

اسکندر دلدم

پس از انتقادات فراوان و اظهار نظرهای زشت و زننده رعایا از غیبت رئیس جمهور و عوامل دولتی در صحنه کمک رسانی به مردم سیل زده شمال و جنوب کشور رئیس جمهور با پایان تعطیلات نوروزی جزیره خوش آب و هوای قشم را ترک و به کاخ ابیض (ریاست جمهوری) بازگشت و دستورات لازم برای رسیدگی به قربانیان سیل را صادر کرد. ممدباقر بدبخت، رئیس سازمان فاقد برنامه و بودجه، هم اعلام کرد دستورات لازم برای انتقال جنازه مسافران نوروزی به شهرهایشان صادر شده است!

در عتبات عاليات نيوزيلند اتفاق افتاد

حمیدرضا رحیمی

منابع پلیس نیوزیلند روز جمعه پانزدهم مارس امسال اعلام کردند که: « در پی حمله به دو مسجد در شهر کرایست چرچ، چهل کشته و ده ‌ها تن دیگر زخمی شدند». حال اگر از فدوی منتظرالظهور بپرسند که چرا از ایران اسلامزده گریخته است؟ وی، ضمن اینکه اِعمال هرگونه خشونت و ترور بهر بهانه را شدیداً محکوم می کند، در جواب عرض می کند که پاسخی جز عملیات ایذائی متولیان خونریز شرع انور، که معرف حضور همگان هستند، ندارد. حال و با این مقدمه، حاج آقا مسئلتن!: «اگر از این گرامیان ساکن بلاد کفر در پرسشی مشابه بپرسند که چرا از سرزمین های اسلامی خود (ع- س- ص-عج) گریخته و در بلاد کفر و زندقه ملتجی شده اند، چه پاسخی دارند؟

سیلاب ها، زمین خواری، پیشگیری اکولوژیکی

جلال ایجادی

در فرهنگ تبلیغاتی رسمی از توسعه و ابادانی حرف زده می شود ولی این مدرن سازی همان ویلا سازی در قلب جنگل ها، دستکاری شدید در نظام رودخانه ها به شکل بهره برداری جنون آمیز از شن و ماسه، کشت و کار در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، ساخت حریصانه سد و «سیل بند»، بتن ریزی بستر یا کناره ی رودها، و غیره می باشد. این کارهای «توسعه و عمرانی» همگی وارونه انجام گرفته است. در نتیجه، چندین سال است که پیامدهای این وارونگی شعور، این جنایتکاری غارتگرانه و این ضدیت با طبیعت را ما به شکل فرسایش خاک و رخداد سیل‌های غیرطبیعی می بینیم.

کوشش‌های ناقص اپوزیسیون در ساختن رهبریت

تحلیل سايت نقطه

اين نوشتار، بی آنکه با تاکید نشان دهد، دارد می‌گوید که بدون رهبری، هیچ کنش و کوشش سیاسی در سطح مناسبات و روابط یک ملت مقدور نیست و نتیجه نخواهد داد. معنای تلویحی دیگر این نوشتار این است که که گویی نه فقط عوام که خواص ما هم به نوعی بی‌تفاوتی رسیده‌اند و اندیشه‌شان مقدم بر رفتارشان شده است. سال‌هاست یکی می‌نویسد، یکی تحلیل می‌کند و دستمزد می‌گیرد، یکی سازمان خود را سر پا نگاه می‌دارد، یکی در جهت نحیف نگاه داشتن رقیب سیاسی خود پابرجاست، یکی تا دیگران به او امتیازی ندهند همراه نمی‌گردد، یکی با توان مالی و مناسبات خود می‌کوشد و منتظر نشان دادن دندانی به همه است و خلاصه گویی هر کسی سرنوشتی غیر قابل دگرگونی برای «خود» و «میهن» در افقی از مه و دود می‌بیند. تغییری در رفتار از سوی کمتر کسی می‌توان دید. زیرا هر کس منتظر تغییر از سوی دیگری است. آنها که منعطف کوشش می‌نمایند نیز در پیله‌ی این سرنوشت نامعلوم گرفتارند.

ایران درچهل سال پيش زیر و رو شد، حالا وقت تغییر است

امیل ایمانی

پایگاه اینترنتی «آمریکن تینکر»، در گزارشی، به بخشی از آثار زیانبار انقلاب اسلامی طی چهل سال گذشته نظیر اعدام‌ مخالفان، انقلاب فرهنگی و پاکسازی دانشگاهها اشاره کرده و روحالله خمینی، بنیانگذار حکومت اسلامی را مسبب اصلی فجایع و جنایاتی دانسته که در این مدت رواج پیدا کرده و همچنان ادامه دارد. امیل ایمانی نویسنده گزارش در مقدمه اشاره کرده جمهوری اسلامی بر پایه‏‌ی یک میراث انقلابی تاسیس شده که عواقب و آثار عمیق و متناقضی بر زندگی ایرانیان داشته است. به اعتقاد او ملایان با مشتهای آهنین و قدرت مطلق بر مردم ایران حکومت کردند و در نتیجه میلیونها نفر از ایرانیها مجبور شدند به گوشه و کنار جهان فرار کنند.

هخاییسم و سیاستِ تعدادی بچه جغله!

ف. م. سخن

شخص «هخا» و پدیده ی «هخاییسم» یک اتفاق بی ریشه در تاریخ سیاست ایران نیست. حکومت مبتذل اسلامی، همه چیز را مبتذل کرده، حتی اپوزیسیون را... آقایان بزرگان اگر زورشان به حکومت نمی رسد و توان مقابله با آن را ندارند، دستکم با هخاهای داخل اپوزیسیون مبارزه کنند پیش از این که اپوزیسیون تبدیل به «مضحکستان» و «دلقکستان» شود و مایه ی خنده ی مردم ایران. دست بچه جغله ها، که اغلب تبدیل می شوند به بازیچه ی حکومت، اگر باز بماند، محیط اپوزیسون را تبدیل به کودکستان خواهند کرد؛ محیطی که باید دانشگاهی برای ملت باشد.

چرا ققنوس؟

عطا هودشتیان

اعلام موجودیت گروه ققنوس در شهر واشنگتن، بعنوان یک اجتماع علمی، عکس العملی هم از سوی پشتیبانان، و هم از سوی منتقدین پدید آورد. از سوی منتقدین، این نکته بیشتر بچشم آمد که چنین کاروندی نمی‌تواند، چنانکه ادعا شده، تنها علمی قلمداد گردد و از سیاست و سیاست گذاری بدور بماند، خصوصا آنکه آقای رضا پهلوی گشایش کنفرانس مطبوعاتی آنرا بعهده گرفتند. این ابهامات البته قابل فهم‌اند. من با علم به اینکه نه سخنگو و نه بنیانگذار این گروه هستم، دیدگاه‌های شخصی خود را پیرامون برخی ملاحظات در این جا می‌آورم.

000000000000000000000000