Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

به پيشنهاد بنياد ميراث پاسارگاد

سال جديد، سال فردوسی بزرگ

نام می گيرد

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

4 فروردين  - 24 مارچ

موضوع ميزگرد:

انتخابات اينترنتی

با شرکت:

شهرام همايون

اعضاء ديگر ميزگرد:

حسن دانشور

ميلاد آقائی

مدير نشست:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره:  5 تا 9 فروردين 1397 - 25 تا 28 مارس 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

   کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های    پيوند به سايت های ديگر   بيانيه های مشترک با حزب مشروطه

    حزب سکولار دموکرت ايرانيان       خبرگاه حزب      نشريهء «گيتی مداری» حزب        ويدئوهای آموزشی   

سايت مهستان چنبش  سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی    بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

پيوند به ويدیوی سال نوی جنبش

گزارشی تحقيقی از سيل نوروزی!

اسکندر دلدم

لابد می دانيد که در آغاز سال نوی خورشیدی استان های مازندران و گلستان به زیر آب رفته و سیلی مخرب و وابسته به استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، ضمن عملیات تخریبی و پس از سه روز بارندگی در شرق استان مازندران و استان گلستان، جان عده ای از هموطنانمان را گرفته و بسیاری از روستاها و مناطق شهری کاملا زیر آب رفت و مردم مجبور به ترک خانه و کاشانه خود شدند. اما در اين ميان، عدم حضور مسئولان کشور و مقامات منطقه ای و محلی در مناطق سیل زده موجب بروز شایعات نگران کننده ای در خصوص مرگ دیررس آنها  شده و ضد انقلاب و عوامل استکبار جهانی شایع کردند که مقامات و مسئولان شقاقلوس گرفته و به خاطر ابتلا به بیماری های حفره ای، قادر به بلند شدن از جای خود و رفتن به مناطق سیل زده و رسیدگی به وضعیت ناهنجار مردم غرق در آب نمی باشند!

برنامه سازان امنیتی!

اسماعيل هوشيار

مخاطب سرگرم خنده است که اختلاس گران میلیاردی مسلمان حکومت دست به کارند! یک روز  بعد از خنده و سرگرمی قیمت ها همچنان سیر صعودی دارد، دلار به مرز پانزده هزار رسیده، پیاز از مرز پانزده هزار گذشته است... خامنه ای یهویی کشف کرد که رئیسی بزرگترین روشنفکر قرن است، آن دیگری کشف کرد امام خمینی بهترین روشن فکر تاریخ بشر است، فعال حقوق بشری را به دوازده سال زندان محکوم می کنند، فعال محیط زیست را در زندان به قتل می رسانند و خلاصه در حواشی تمام این وقایع آروزی حفظ امنیت معلوم نیست برای کل نظام است یا برای شخص خود برنامه ساز؟

https://news.isdparty.com/

از اول فروردين 1398، از سايت جديد «خبرگاه»

 خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ايرانيان

می توانيد روزانه ديدن کنيد

با کمال مسرت اعلام می داريم که سايت جديد موسم به «خبرگاه» (خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ايرانيان» از اول فروردين 1398، کار خود را آغاز کرده و مهمترين اخبار داخلی، خارجی و بين المللی در ارتباط با کشورمان را بصورت منظم و دسته بندی شده منتشر می نماید و روزانه يادداشتی را نيز به قلم يکی از اعضاء حزب در مورد خبری که اين عضو بر می گزیند ارائه می دهد و، در صورت لزوم، موضع حزب را در مورد خبر مزبور تشريح می کند. شما با مراجعه به اين سايت در آدرس زير، يکجا به محموعهء اخباری که بطور پراکنده در اينترنت منتشر می شود آگاهی می يابيد.

(دفتر انتشارات حزب سکولار دموکرات ايرانيان.)

در کوران انقلاب!

احمد زیدآبادی

مردی چنين نقل می‌کرد: در کوران انقلاب پنجاه و هفت مادر بزرگ پیر و فرتوت‌ام درگذشت. به هر زحمتی بود آمبولانسی پیدا کردیم و جنازه‌اش را به بهشت زهرا رساندیم تا به خاک بسپریم. در بهشت زهرا همین‌که جنازۀ پیرزن را از آمبولانس پایین کشیدیم، ناگهان جمعی خشمگین از راه رسیدند، جنازه را سر دست گرفتند و با فریادِ "می‌کشم، می‌کشم آنکه برادرم کشت!" به تشییع جسد مشغول شدند...

مغرب عربی، و حاکمان سالخورده‌‌ و بیمار

اکرم بلکید

برگردان: نوژن اعتضادالسلطنه

الجزایر یک رییس‌جمهوری سالخورده و بیمار دارد، مراکش پادشاهی دارد که از نظر وضعیت سلامتی حال و روز چندان خوشی ندارد و اکثر موارد خارج از کشور به سر می‌برد. تونس رییس‌جمهوری بسیار سالخورده و ضعیف دارد که تنها چند ساعت در روز را در منصب دولتی خود مشغول به کار است. این مردان بر بیش از نود میلیون تن جمعیت حکمرانی می‌کنند که شصت درصد از این جمعیت را افراد زیر سی سال تشکیل می‌دهند. علی‌رغم شرایط سخت زندگی به دلیل مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی از جمله نرخ بیکاری پانزده تا بيست درصد، انرژی نسل جوان در این کشورها در تضاد با ناتوانی رهبران آن‌هاست که به قدرت چسبیده و آن را رها نمی‌کنند.

شرح خبر را در سايت پاسارگاد بخوانيد

نسرين ستوده شانس آورده!

حمیدرضا رحیمی

فدوی همینطور ارّه به ماتحت مانده است که خانه ای که از پای بست شدیداً  ویران، و رژیمی که شمارهء معکوس سقوط  آن، بحمدالله والمنة، دیرست که آغاز شده است،چگونه به فردائی که دیگر ندارد، امیدوار و بانوئی را بجرم هیچ، به 38 سال زندان محکوم می کند؟ و افزون بر این، فرمول و محاسبه ای که عمر این دوالپا را 38 سال دیگر تمدید کرده از چه قرار است؟ باز قاصم الجبارین، ابوی برادر قاضی محمد (ص) مقیسه، را با روح پرفتوح حضرت امام(ل) در حضیض دوزخ محشور بدارد که دستکم نسرین ستوده را از رونویسی 38 جلد از مهملات حضرات آیات عظام و حجج اسلام  و از آن میان اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، لعنة الله علیهم اجمعین، معاف فرمود.

چرا ققنوس؟

عطا هودشتیان

اعلام موجودیت گروه ققنوس در شهر واشنگتن، بعنوان یک اجتماع علمی، عکس العملی هم از سوی پشتیبانان، و هم از سوی منتقدین پدید آورد. از سوی منتقدین، این نکته بیشتر بچشم آمد که چنین کاروندی نمی‌تواند، چنانکه ادعا شده، تنها علمی قلمداد گردد و از سیاست و سیاست گذاری بدور بماند، خصوصا آنکه آقای رضا پهلوی گشایش کنفرانس مطبوعاتی آنرا بعهده گرفتند. این ابهامات البته قابل فهم‌اند. من با علم به اینکه نه سخنگو و نه بنیانگذار این گروه هستم، دیدگاه‌های شخصی خود را پیرامون برخی ملاحظات در این جا می‌آورم.

ایران سال گذشته: در پنج قاب و بيست گفتاورد

خالد صالح

ایران در حالی به استقبال سال گذشته رفت، که در دی ماه قبل اش به لرزه در آمده بود؛ شورش مردم علیه فقر، گرانی و بیکاری٬ مدار سیاسی در ایران را جابه‌جا کرد. و بدین ترتیب فصل تازه‌ای آغازید که در آن مرکز ثقل اتفاقات دیگر شکاف و تضاد اصلاح‌طلب و اصول‌گرا نبود... در سالی که گذشت، تلگرام فیلتر شد، قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان تصویب شد، هاشمی شاهرودی درگذشت، تیم ملی از فینال جام ملت‌های آسیا جا ماند، محمد ثلاث از دراویش گنابادی اعدام شد، کوچر بیرکار، ریاضی‌دان مریوانی، نوبل ریاضیات گرفت، اسماعیل بخشی و سپیده قلیان شکنجه شدند، گوشت کیلویی از صد هزار تومان فراتر رفت، پنج مهاجم مسلح جایگاه ویژه مقامات را در رژه اهواز به رگبار بستند و افزایش «عمق استراتژیک » تا سوریه، به کمک امنیت ایران نیامد...

درس های الجزایر برای مردم و حاکمان ایران

ابوالفضل قدیانی

غرضم از بازگو کردن مختصر این رخداد این است که به مستبد امروز ایران آقای خامنه‌ای هشدار دهم که از سرنوشت مستبدان و دیکتاتوران پند بگیرد و به تأسی از بوتفلیقه قبل از اینکه فاجعه ای به فجایعی که بوجود آورده بیافزاید و کارنامه سیاه خود را سیاه تر کند دست از این قدرت جهنمی بردارد و از سر راه مردم کنار رود، مردم را آزاد بگذارد تا بتوانند با ایجاد یک نظام جمهوری دمکراتیک سکولار به حقوق پایمال شده خود در تمامی عرصه‌ها دسترسی پیدا کنند، پیش از این که کشور و مردم مظلوم ایران آسیب بیشتری ببینند.

عملکرد چهل سالهء ملایان

در دوران هفت رئیس جمهوری آمریکا

فارس بن‌حزام - در روزنامه الحیات

با گذری کوتاه بر روابط ایران معاصر با ایالات متحده آمریکا، به وضوح این واقعیت روشن می‌شود که برای ملایان تهران به قدرت رسیدن دمکرات‌ها طی مراحلی مختلف در چهل سال گذشته، نه تنها آنها را خوشحال، شعف‌زده و مطمئن می‌کند بلکه سرکشی و قلدری‌شان را دوچندان نموده است. اما این معادله هنگامی که جمهوریخواهان کلید قدرت را در واشنگتن به دست می‌گیرند به کلی تغییر می‌یابد بطوری که تمام دوره‌های حکمرانی جمهوریخواهان از رونالد ریگان گرفته تا دونالد ترامپ، همیشه دورانی پر اضطراب همراه با فضایی پر از ترس و تنش برای آخوندهای تهران بوده است.

نوروز دوباره می آید، بی هیچ ترسی از بیدادگران

شکوه ميرزادگی

نوروز دوباره می آید، بی هیچ حجاب و پرده ای، و بی هیچ ترسی از بیداد و بیدادگران. خوب می داند که کسی نمی تواند موکب او را متوقف کند، کسی نمی تواند او را دستگیر کند، به زندان بیندازد یا شکنجه کند. آرام و با شکوه، بر بال های زندگی جاویدش نشسته و در  بلندای فرهنگ خردمدار ایرانی مان می نازد و می راند. می راند و به تک تک خانه های ما سر می زند. دست مهربانی بر سر دردمندان زرتشتی و مسیحی و یهودی و مسلمان و بهایی و بی دینان و بی خدایان می کشد. به ملاقات زندانیان می رود، و نور امید را در دل هاشان می کارد.

نوروز فقرزده – یک گزارش میدانی

سهراب رضایی

در آستانه سال تازه قرار داریم. آغاز فصل بهار در فرهنگ ایرانیان همراه با خرید کفش و لباس نو، تهیه آجیل، شیرینی و میوه، گردگیری منازل و آماده شدن برای دید و بازدید با آشنایان و همسایگان است − مراسمی برای دیدن آنهایی که شاید در طول سال گذشته فرصتی برای دیدن آنها فراهم نشده است. نوروز امسال اما با گذشته بسیار متفاوت است. به قول یک دختر جوان «احتمالاً فقط در ایامی که ایران درگیر جنگ بوده یا شهرها دچار بیماری وبا و طاعون بوده‌اند اوضاع شبیه به وضعیت امروز جامعه بوده است.»

مرور سال نابودی مرجعيت خبری

سعید ارکان‌زاده یزدی

وقتی حال و روز دنیاهای جدول و سرگرمی و مجلات عامه‌پسند و پرمخاطب چنین باشد، وای به حال مطبوعات نخبه‌گرا یا محلی که تیراژ کمتری دارند. سالی که گذشت سال داغ‌ خوردن مطبوعات بود و این داغ این‌بار نه تنها از جانب سیاستگذاران فرهنگ بلکه بیشتر به‌دست ناظران اقتصاد بر صورت نشریات کاغذی فرود آمد. می‌توان مشکلات مطبوعات را توی گردونه انداخت و چرخاند و یکی را بیرون کشید. هرکدام که بیرون بیاید – کاغذ، چاپ، آگهی، بحران مخاطب و نابودی مرجعیت خبری - داستان غم‌انگیزی است که با مرور سالی که گذشت جلوی چشم رژه می‌رود.

اصلاح طلبان و اوضاع عمومی‌ کشور در سال پيش رو

حمیدرضا جلایی‌پور

کلا اوضاع خوبی در یک سال آینده دیده نمی‌شود و بی‌ثباتی محتمل است. راه معقول برون‌رفت کشور از هم‌آیندی مشکلات، همکاری مشترک حاکمیت، دولت و جامعه ‌مدنی بر سر «حداقل‌ها» است. و اصلاح ‌طلبان آماده همکاری برای رسیدن به این مقصود هستند و پیشنهادات پانزده‌گانه خاتمی در این جهت بود. فعلا به نظر می‌رسد همچنان حاکمیت دنبال این «حداقل‌ها» نیست. با این همه،  اصلاح‌طلبان با چشم باز اوضاع را در یک سال آینده رصد می‌کنند و انسجام نه چندان منسجم خود را حفظ می‌کنند و از تلاش در راه تقویت جمهوری‌خواهی بر اساس سیاست انتخاباتی و اصلاحی دست بر‌نمی‌دارند.

000000000000000000000000