Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

12 اسفند  - 3 مارچ

موضوع ميزگرد:

چند و چون پروژهء ققنوس

  فايل تصويری      فايل صوتی 

سخنران اصلی ميزگرد:

اللهيار کنگرلو

شرکت کنندگان دیگر ميزگرد

اسماعيل نوری علا

سپيده قياسوند

حسن دانشور

مدير نشست:

منوچهر يزديان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 13 تا پنچ شنبه 16 اسفند 1397 - 4 تا 7 مارس 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

  سايت مهستان    کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران    پيوند به سايت های ديگر

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی         ويدئوهای آموزشی        بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

موفقیت دولت اسلامی در ایجاد عدالت اجتماعی!

اسکندر دلدم

یکی از اهداف انقلاب شکوهمند ایجاد عدالت در جامعه بود که خوشبختانه با تدبیر شیخ حسن روحانی و همکاری اسحاق جهانگیری این مهم در کشور پیاده شده و اخیرا همه مردم از فقیر و غنی به "صف کشی" افتاده و کل جمعیت کشور در صف هستند و به همه صف رسیده است! طبقات فقیر و زیر خط فقر اعم از کارگر و کارمند و بازنشسته و امثالهم از چهار صبح در صف دریافت پنج سیر گوشت یخ زده فاسد برزیلی صف می کشند! طبقه متوسط برای خرید اتومبیل اتومبیل پراید (معروف به ارابه مرگ) در صف ایستاده اند! طبقات مرفه شامل مقامات عالیه و فرزندان و منسوبین سببی و نسبی ایشان و اختلاسگران بیت المال و رانتخواران هم در صف خرید دلار و یورو و صف دریافت ویزای شینگن یا کانادا و استرالیا هستند...

مجلس تصویب کرد: بازگشت به عصر کوپن

خبرگزاری دولتی ایرنا

نمایندگان مجلس تصویب کردند دولت در سال آينده برای تامین کالاهای اساسی، از کوپن الکترونیکی بهره بگیرد. بنابر این مصوبه دولت باید مابه‌التفاوت ریالی چهارده میلیارد دلاری که از صادر کردن به‌دست می‌آورد: الف) با نرخ ارز ترجیحی (همان ارز چهار و دويست تومانی) برای واردات یا خرید و حمایت از تولید داخل و توزیع کالاهای اساسی صرف کند؛ ب) با نرخ ارز نیمایی (ارز آزاد در سامانه نیما) برای واردات یا خرید تولیدهای داخل و توزیع کالاهای اساسی صرف کند و مابه‌التفاوت آن با نرخ نیمایی برای معیشت مردم و حمایت از تولید اختصاص دارند. پ) از کالابرگ الکترونیکی برای تامین کالاهای اساسی مردم با نرخ ارز 4200 تومانی یا پرداخت نقدی بهره بگیرد. با این حساب در سال ‌آینده بخشی از کالاهای اساسی مورد نیاز مردم با ارز چهار و دويست تومانی و برخی با ارز آزاد تامین می‌شود و البته با کوپن میان مردم توزیع می‌شود یا به شکل بسته‌های نقدی.۞

مقدمه سازی برای قسمت دوم سریال نرمش قهرمانانه

شهرام فريدونی

بنظر میرسد که رژیم قصد دارد تا کارت های سوخته و بی مصرف خودش را بازیافت کرده، به این درخواست معقول پمپئو که بزبانی صریح میگوید که یک «آدمی» را بفرستید که از خودش اراده و شخصیتی داشته باشد و بتواند بعضی وقت ها یک «تصمیمکی» هم بگیرد جوابی بدهد و در این راستا با سرعت تمام یک پیشینه و کارنامه «استقلال رای» و «شخصیت غیر مذبذب» برای آقایان روحانی و ظریف دست و پا کرده وانمود کند که حضرات آنطور هم که مشهور و مشهود است بی اختیار، و صورتک نیستند.

ظریف چرا استعفا داد؟

روشنک آسترکی

درست در زمانی که علی خامنه‌ای در تهران بشار اسد را به آغوش می‌کشید تا پیام «ما سرنوشت سوریه و منطقه را رقم زدیم» را قاب بگیرد، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه حکومت اسلامی استعفا داد تا معلوم شود که نظام حتی قادر به کنترل رفتار کارگزاران داخلی خود نیست و در همه امور دوگانگی، اختلاف و تضاد وجود دارد و این یعنی «جنگ اصلی در داخل است»... اعتراضات گسترده مردم ونزوئلا و همراهی آمریکا با مخالفان «مادرو»، و همچنین برگزاری نشست ورشو، که ائتلافی علیه حکومت اسلامی است، بیش از همه ترس را به جان دولت و اصلاح ‌طلبان انداخته و به همین دلیل در تلاش هستند تا مرزی شفاف را میان خود و بقیهء نظام به نمایش بگذارند.

اپوزيسسون و شاهزاده

در برنامه آخرين لحظه شهرام همايون

در اپوزیسیون چه می گذرد؟

در برنامه سعيد بهبهانی در تلويزيون ميهن

فايل صوتی

مادرکشی یا خودکشی زبانی؟

)به مناسبت ۲۱ فوریه، روز جهانی زبان مادری)

محمود صباحی

تا زمانی که کودکان (در کنارِ زبان فارسی) امکان تحصیل و یادگیری با زبان‌های دیگر را نداشته باشند (فارغ از آن که زبان مادری آن‌هاست یا نه)، یعنی نتوانند هم‌زمان با زبان فارسیْ زبان‌هایِ دیگری را هم انتخاب کنند، زبانِ فارسیْ زبانی تحمیلی خواهد بود زیرا تحمیل‌کردنْ یعنی محدود کردنِ امکان‌هایِ انتخاب! ــ یعنی ربودنِ آزادهایِ زبانی و ربودنِ امکان‌هایِ شکوفاییِ مردمانی که با زبان‌هایِ دیگر خود را شناخته‌اند یا می‌خواهند خود را بشناسند یا بشناسانند.

فتو شاپ غيبی

حمیدرضا رحیمی

یک مقام آگاه در بیت حضرت آقا(ضپ) که نخواست نامش تا انقلاب بعدی(عج) فاش  شود به فرستاده ی فدوی گفت که قرار نبوده است که برادر بشار نمک خورده و نمکدان بشکند یعنی قداش از اعلیحضرت العظما هم بالاتر بزند! فدوی کوشید که وی را متقاعد کند که مشکل، گردن شکسته ی بشار است، و نه قد او. بهر روی برادران جبهه ی مقاومت هیچ جور زیر بار نرفته و بکمک امدادهای غیبی (فتوشاپ - م)، قد وی را قدری سانسور فرمودند که  در متن امروز ملاحظه می فرمائيد.

بيانيه پیرامون تشکيل نهادی با نام «ققنوس»

ما در چهل سال اخير فراز و فرود نهادهای مختلفی را شاهد بوده ايم، و شکست های پی در پی اين نهادها کام ما را با تلخی های بسيار آشنا کرده است. اما بر اساس آنچه که گفته شد، حزب سکولار دموکرات ايرانيان که حزبی جمهوريخواه است، به نوبهء خود، برای ققنوس، اين گروه داوطلبِ ايران دوست و، از لحاظ نگرش علمی «سکولار دموکرات»، در انجام خدمت به ملت رنجديده مان آرزوی موفقيت دارد.

جامعهء تحقیر شده: اصلاحات و سیاستِ حقیقت

مراد ثقفی

ادعای این مقاله آن است که دلیل به‌سر بردنِ ما در این وضعیت، از کف رفتنِ توانایی‌ ما در بسیج نیروی لازم برای طرح یک برنامه اصلاحی همچون یک پروژه ملی و عمومی است و تا زمانی که نتوانیم بر این ناتوانی غلبه کرده و اصلاحات را به یک چشم‌انداز ملی تبدیل کنیم، وضع به همین منوال ادامه پیدا خواهد کرد و چه بسا که روند کاهشیِ توانایی ما برای رفع آسیب‌ها شتاب نیز بگیرد.

تغییر «الگوهای بنيادين» و جهان دو قطبی

یا: چگونگی گره خوردن عدل شیعی و عدالت سوسیالیستی

ب. بی‌نیاز (داریوش)

چرا ویتنامی‌ها با این همه بلاهایی که آمریکا بر سرشان آورده توانسته‌اند بر کینه و نفرت خود غلبه کنند و آرام آرام، بدون سر و صدا، مناسبات خود را با ایالات متحد آمریکا گسترش بدهند. چه عاملی باعث می‌شود که آنها مانند ما ایرانیان نه به گذشته بلکه به آینده فکر کنند؟ این عامل سمج و مرگباری که در تار و پود ما تنیده چیست که ما را به ملتی گذشته ‌پرست و مرده ‌پرست تبدیل کرده ولی ویتنامی‌ها را به آینده‌نگر؟ چرا ما، به ویژه روشنفکرانمان، این چنین شیفتۀ قطب «عدالت‌طلب» بوده و هنوز هست؟ رفتار امروزی ویتنامی‌ها و ایرانی‌ها - و یا هر ملتِ دیگری- در پس‌زمینه‌های فرهنگی- دینی آن مردم نهفته است.

شباهت سياست ویران سازی و تاريخ زدایی

بين عملکرد فاتحان نومسلمان ایران و حاکمین کنونی

شکوه میرزادگی

قصد نوشتن اين مختصر توضيح چگونگی اين واقعيت است که اگر چه درباره ی حمله ی اعراب نو مسلمان به ایران و آن چه که واقعاً بر اثر آن «فتوحات» بر سر ایرانیان آمد،  گاهی بين نوشته های برخی از تاریخ نگاران معاصر ایرانی که پس از انقلاب پنجاه و هفت دست به قلم برده اند، تفاوت ها و حتی تضادهایی وجود دارد اما اغلب آنها در یک مورد - و آن هم بی اهمیت جلوه دادن فاجعه ای که ما ايرانيان تا هم اکنون نیز تاوان اش را می پردازیم - با هم شباهت هایی مهم دارند.

اموال دولتی برای تقويت بودجه حراج می‌شوند!

گزارش سايت خلیج فارس

مجلس شورای اسلامی بررسی جزئیات بودجه سال آینده را آغاز کرده است و از آنجا که فشار‌ها و شرایط خاص اقتصادی باعث شده فشار بر درآمد‌های بودجه‌ای دولت زیاد باشد، مجلس رویکردی حمایتی را در قبال بودجه سال آينده در پیش گرفته است. بر این اساس نمایندگان، روز گذشته بندی را به کمیسیون تلفیق بودجه ارجاع دادند که بر اساس آن وزارت امور اقتصادی و دارایی مجاز می‌شود تا سقف هزار میلیارد تومان از اموال و دارایی‌های منقول و غیرمنقول مازاد دولت را، بدون رعایت تشریفات مندرج در قانون محاسبات عمومی کشور از طریق مزایدهء عمومی بفروشد و وجوه حاصل را به ردیف‌های درآمدی واریز کند!

ویرانگری انقلاب در اقتصاد ایران

مصطفی ملکان

نقطه قوت اقتصاد ایران در سال‌های پیش از انقلاب، شکل‌گیری یک بخش خصوصی نیرومند صنعتی و مدرن در دهه‌های سی تا پنجاه خورشیدی بود که وزن اصلی آن را  سرمایه‌داران ملی، صنعت‌گران خودساخته و مدیران خلاق و کارآفرین تشکیل می‌دادند. اغلب کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی فعال در این بخش، در حوزه‌های کاری خود بسیار موفق و سودآور بودند و نقش مهمی در اشتغال و تولید ملی داشتند. اما اغلب این کارخانه‌‌ها چند ماه پس از «پیروزی انقلاب»، به بهانه و عنوان «حفاظت و توسعه صنایع ایران»، مصادره شدند و در تملک دولت قرار گرفتند.

بازی چین با ایران: بررسی توسعه پارس‌جنوبی

گزارش «جهان صنعت» - تهران

فاز 11، تنها فاز باقی‌مانده میدان گازی پارس‌جنوبی، که روزی قرار بود پرچمدار توسعهء میادین نفتی و گازی ایران باشد، اکنون به جایی رسیده که برای روشن شدن تکلیف اش، به کسانی روی آورده‌ایم که به اعتقاد برخی از کارشناسان خودشان هم در توسعه صنعت نفت کشورشان نیازمند دانش و تکنولوژی غربی‌ها هستند‌. این در حالی است که اگر برجام را قربانی دعواهای سیاسی نکرده بودیم اکنون لازم نبود برای باز کردن گره کور فاز يازده در انتظار چشم‌بادامی‌ها بنشینیم‌.

جمهوری روشنفکرانِ ضدامپریالیست

حمید فروغ

پایان جنگ جهانی دوم و کنار رفتن رضاشاه و در پی آن تاسیس حزب توده، رفته رفته وضعیت ‏جديدی را بر جامعه روشنفکری ایران حاکم کرد. اکثر روشنفکران پس از جنگ جهانی دوم، به ‏استثنای تعدادِ انگشت شماری چون صادق هدایت، در حزب توده سازمان یافتند و یا شدیداً ‏تحت تأثیر تبلیغات آن حزب قرار گرفتند. دغدغۀ اصلی این نسل جدید روشنفکران پس از ‏شکل‌گیری جهان دوقطبی «امپریالیسم» (به سرکردگی آمریکا) بود. از این پس معیار روشنفکر ایرانی، در این جهان دوقطبی، سنجش موانع فرهنگی، اقتصادی و ‏سیاسی ملی نبود بلکه گزاره‌هایی بود که از دل منافع این دو قطب / بلوک بیرون می‌آمد.

انقلاب زیانبار اسلامی؛ ولی اجتناب ناپذیر

جلال ایجادی

مردم فریاد زدند ما خواهان تسلیم هستیم و این تسلیم جز استقرار حکومت اللهی اسلام و آخوند مرداب خونین ملت ایران بود.

000000000000000000000000