Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

5 اسفند  - 24 فوريه

موضوع ميزگرد:

نگاهی به تجربهء کنفدراسيون

برای درک موقعيت امروز

 

سخنران اصلی ميزگرد:

فريار نيکبخت

شرکت کنندگان دیگر ميزگرد

افشين بابازاده

فرشيد نصراللهی

محمود عاشوری

مدير نشست:

سپيده قياسوند

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 3 تا يک شنبه 5 اسفند 1397 - 22 تا 24 فوريه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

  سايت مهستان    کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران    پيوند به سايت های ديگر

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی         ويدئوهای آموزشی        بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

آلوده کردن گردشگری ایران

با «ایدئولوژی جمهوری اسلامی»

حکومت هر برنامه ای برای بالابردن تعداد گردشگران به ایران تدارک دیده با شکست مواجه شده است؛ از برنامهء به اصطلاح «گردشگری اسلامی» گرفته (که در واقع قصدش تبلیغ اسلام سياسی و صدور انقلاب است) تا «گردشگری حلال» (که به معنی تبلیغ خوردن غذاهای حلال است از طريق ارائه ی اين نوع عذا در هواپیماها و هتل ها)، و نيز تبلیغ حجاب اسلامی و حتی ساختن لباس شنای اسلامی و مطرح کردن اصطلاح «گردشگری سلامت» که مخصوص کسانی تدارک دیده شده که به دلايل گوناگون و عجيبی به ايران می روند همچون «خريد آزاد اعضای بدن»، یا برای جراحی های مخصوص تغییر جنسیت، و جراحی های دیگر پلاستیک (از جراحی های ترمیم بکارت گرفته تا تغییر اندازه های آلت تناسلی مردان؛ و البته در کنارش «فروش سکس شرعی یا صیغه».

خَرِ مسجد...

علیرضا شفیعی مطهر

در گذشته وقتی قرار می‌شد صیغه‌ی مسجد بر زمین وقفی خوانده شود و کار ساخت مسجد را آغاز کنند، مجتهد یا ملای ده در حالی‌که بر خر سوار بود، وارد زمین مسجد می‌شد. از همان ابتدای ساخت مسجد، خر دارای نقش بود و در ادامه با حمل مصالح ساختمانی نیز در ساخت مسجد مشارکت می‌کرد. تمام کارها و بارهای اصلی و مهم در ساخت مسجد، از حمل سنگ گرفته تا خاک و آجر و... همه توسط الاغ‌ها انجام می‌شد. الاغ‌هایی که این سعادت نصیب آن‌ها می‌شد و توفیق رفیق راه‌شان شده و باربر مصالح مسجد می‌شدند، دارای احترام خاصی نزد مردم بودند.

افسار گسيختگی چينی

حمیدرضا رحیمی

* احمد خاتمی، خطیب نماز جمعه تهران: مردم در برابر گرانی «افسار گسیخته» مقاومت کردند. مدیریت جهادی، نظارت دقیق بر قیمت‌ها، برخورد قاطع با مفسدان، تحمل و صبر انقلابی مردم می‌تواند جلوی این گرانی‌ها را بگیرد./ العربیه

تحشیهء فدوی: والله برادر بوفالو، بقول سید قاسم (مش قاسم سابق ـ م) دروغ چرا، تا اعدام آآآآ... لطفاً بین خودمان باشد، ضد انقلاب نشنود، مقاومت پیرامون گرانی ها ربطی به مردم ندارد بلکه بعلت ورود نخستین محمولهء «افسار» هائی بوده که بمنظور مهار کردن قیمت ها، که به کشور دوست و برادر چین کمونیست سفارش داده بودیم، برادر بوفالو!

مجسمه هايم را خراب کنيد!

شعری از «سلیمان آپ آیدین»، شاعر ترکيه

ترجمه از: پيروز

ملت من!

من مصطفی کمالم

اگر افکار و اندیشه هایم به قرون وسطا تعلق داشت

اگر راهبر حقیقی شما به سوی علم نبودم

از شما پوزش می طلبم

امیدوارم اندیشه ها و گفته هایم نابود و زبانم لال گردد.

بودجه در بن‌بست: از ساختار رانتی تا کسری پایدار

جمشيد اسدی

بودجه در حکومت اسلامی معمولا گرفتار کسری بوده و سیاست دولت برای جبران آن همواره به تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و ناچار تنگدستی پیشه‌وران و دستمزد بگیران انجامیده است. کسری بودجه اما، پاره جدايی‌ناپذير ساختار رانتی است و ناچار رهایی از آن جز با برون رفت از نظام رانتی ممکن نیست. دولت روحانی نه می‌خواهد از نظام رانتی بیرون رود و نه می‌تواند در چارچوب آن از کسری بودجه بکاهد و از همین رو در بن بست است. در سال پیش رو، دولت حسن روحانی، همچون هر دولت دیگری در نظام ولایی، با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

خبرهای تازه از برنامه نفت در برابر گوسفند

اسکندر دلدم

در بدو ورود گوسفندان در برنامهء " نفت در برابر گوسفند!"در حالی که مقامات وزارت جهاد گشادورزی از ورود دو هزار راس گوسفند آمار می دادند بررسی پاسپورت ها و ویزاهای ورودی نشان داد فقط هزار و هفتاد و سه راس گوسفند وارد فرودگاه شده و نهصد  و بيست و هفت راس که هنوز وارد تهران نشده اند مورد اختلاس و چپاول و غارت گرگ های در لباس مسئولین قرار گرفته و نالوطی خور گردیده اند! همچنين شایع است این گوسفندان با انکه کارت پرواز و سوار شدن به هواپیما را گرفته بودند بعد از شنیدن مقصد پرواز سوار هواپیما نشده و گفته اند ایران جای خوبی برای زندگی گوسفندان نیست و گوسفندان خودشان به آنتالیا و قبرس و کشورهای مهاجر پذیر مهاجرت می کنند!

جمهوری روشنفکرانِ ضدامپریالیست

حمید فروغ

پایان جنگ جهانی دوم و کنار رفتن رضاشاه و در پی آن تاسیس حزب توده، رفته رفته وضعیت ‏جديدی را بر جامعه روشنفکری ایران حاکم کرد. اکثر روشنفکران پس از جنگ جهانی دوم، به ‏استثنای تعدادِ انگشت شماری چون صادق هدایت، در حزب توده سازمان یافتند و یا شدیداً ‏تحت تأثیر تبلیغات آن حزب قرار گرفتند. دغدغۀ اصلی این نسل جدید روشنفکران پس از ‏شکل‌گیری جهان دوقطبی «امپریالیسم» (به سرکردگی آمریکا) بود. از این پس معیار روشنفکر ایرانی، در این جهان دوقطبی، سنجش موانع فرهنگی، اقتصادی و ‏سیاسی ملی نبود بلکه گزاره‌هایی بود که از دل منافع این دو قطب / بلوک بیرون می‌آمد.

انقلاب زیانبار اسلامی؛ ولی اجتناب ناپذیر

جلال ایجادی

مردم فریاد زدند ما خواهان تسلیم هستیم و این تسلیم جز استقرار قدرت اسلام برای طبقهء غارتگر و رانت خوار آخوندها چیز دیگری نمی توانست باشد. حکومت اللهی اسلام و آخوند مرداب خونین ملت ایران بود. آنچه انقلاب اسلامی می خواست رجوع به گندآب های رساله هاو روایات برای حکومت الله و سقوط به پست ترین الگوی اجتماعی بود. آنچه انقلاب اسلامی می خواست رجوع به گندآب های رساله ها و روایات برای حکومت الله و سقوط به پست ترین الگوی اجتماعی بود. آنچه انقلاب اسلامی می خواست ضدیت با خردگرایی فلسفی، ضدیت با مدرنیته سیاسی و ضدیت با انسان آزاد بود. آیا می شد جلوی انقلاب را گرفت؟ این پرسش از نظر جامعه شناسی و علم تاریخ غیر منطقی است. انقلاب اسلامی اتفاق افتاد زیرا همهء عوامل برشمرده آن را ناگزیر ساختند.

تفاوتِ اروپا با آمریکا در مورد ایران

محمود سریع‌القلم

نکتۀ منفی در برخورد اروپا و آمریکا با ایران این است که این موضوع ریشه‌های اقتصادی، مالی و تجاری ندارد زیرا نیازی به ایران نیست. چندی پیش یک مقام آلمانی به این نویسنده گفت: ما (یعنی آلمان) با لیتوانی (جمعیت 2.8 میلیون نفر؛ مساحت: 65300 کیلومتر مربع) تجارت به مراتب بیشتری نسبت به ایران داریم... شاید تفاوتِ ظاهری در برخورد اروپا و آمریکا نسبت به ایران را باید در عوامل دیگر جستجو کرد. اروپایی‌ها عموما خود را کشور‌های خواهان دموکراسی/دولت رفاه تعریف می‌کنند و با تجربیات تاریخی که در ناخودآگاه آن‌ها حضور دارد از جنگ، خشونت و درگیری هراس دارند و نگران تحمل پی‌آمدهای تشدید تخاصمات در خاورمیانه هستند. اروپایی‌ها تا آنجا پیش رفتند که سه میلیارد یورو برای هزینه‌های مهاجران سوری در اختیار ترکیه قرار دادند. در مقابل، آمریکا تنها کشوری است که توانست حتی از جنگ سرد با کمونیسم و شوروی طی چندین دهه حدود 5 تریلیون دلار درآمدِ ملی و رشد فن‌آوری ایجاد کند.

اتحادی جدید ميان اعراب و اسرائیلی‌ها

گفتگو با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

گفتگوگر: ستاره درخشش از با صداى آمريكا

در اجلاس امنیتی مونیخ، همانند کنفرانس ورشو، اقدامات بی ثبات کنندۀ جمهوری اسلامی ایران در منطقه یکی از مهمترین مسائل مطرح در این گردهمایی‌های امنیتی بود. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در گفتگوی اختصاصی با «ستاره درخشش»، رئیس شبکهء فارسی صدای آمریکا، که در ورشو انجام گرفت، از اتحادی جدید ميان اعراب و اسرائیلی‌ها برای مقابله با تهدیدهای رژیم ایران و خنثی کردن توطئه‌های تهران برای ترور مخالفان رژیم در خارج از کشور خبر داد.

نافرجامی سیاست خارجی چهل ساله حکومت اسلامی

گفتگو با هرمیداس باوند

گفتگوگر: سايت دیپلماسی ایرانی

شعار نه شرقی و نه غربی در طول این چهل سال به روشنی ثابت کرده که دستاوردی برای کشور نداشته است. نتیجهء این نوع نگاه اکنون نزدیک به شش میلیون ایرانی مقیم خارج است که شرایط را برای بازگشت مناسب نمی‌دانند. مضاف بر آن مسئله فرار مغزها و درخواست دانشجویان و جوانان برای خروج از ایران هم نتیجه مستقیم این نوع نگاه در سیاست خارجی کشور است.

چرا اپوزیسیون چپ و دموکرات

در میدان مناسبات خارجی منفعل است؟

یادداشت سیاسی سايت اخبار روز

آن چه در این میان به ویژه مورد تاکید است، تلاش برای جلب حمایت احزاب چپ و دموکراتیک ملل و کشورهای جهان برای اعتراض به سرکوب مردم ایران و دفاع از حقوق و ازادی های دموکراتیک و خواست های عدالت جویانه ی آنان است. تلاشی مثلا برای تدوین قطعنامه ها و بیانیه هایی جهت امضای احزاب و سازمان ها و جنبش ها در سطوح قاره ای، منطقه ای و کشوری در اروپا و سایر نقاط جهان، یا دیدارهایی با نمایندگان این احزاب و شرح و توصیف نقطه نظرات بخش های دموکرات و عدالت طلب اپوزیسیون ایرانی برای آن ها و تلاش برای جلب حمایت های فعالتر بین المللی از مبارزات مردم ایران، و یا برگزاری کنفرانس هایی با هدف های دموکراتیک و اقداماتی نظیر این.

در آرزوی جنبش سوم

نوشتهء زنده ياد نادر نادرپور

(بمناسبت سالگشت جاودانه شدن او)

ایجاد سومين جنبش بزرگ فکری (پس از «عرفان» و «مشروطيت») نياز مبرم روزگار ماست، و برآوردن اين نياز را تنها از انديشه ورانی انتظار بايد داشت که ديگر به سوی «عرفان» ـ يعنی مکتب تربيت «فرد» ـ باز نگردند و، در ضمن بهره گيری از اصول دوگانهء مشروطيت ـ يعنی: «جداسازی دين از حکومت» و «شنانيدن هويت ملی به جای هويت مذهبی» ـ، به انديشه ای روی آورند که بر پايهء ناسيوناليسمی تجدد خواه استوار باشد.

 

000000000000000000000000