Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و پنج شنبه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

21 بهمن  - 10 فوريه

موضوع ميزگرد:

مناظره پيرامون

جبههء آلترناتيو در برابر چه؟

و با کدام روش؟

فايل تصويری      فايل صوتی

شرکت کنندگان در مناظره:

اسماعيل نوری علا 

عبدالستار دوشوکی

مدير نشست:

حسن دانشور

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 22 تا پنج شنبه 25 بهمن 1397 - 11 تا 14 فوريه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت   دوشنبه ها و پنج شنبه ها منتشر می شود  پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت های ديگر   سايت مهستان    کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران    پيوند به سايت های ديگر

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی         ويدئوهای آموزشی        بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

سال آینده همهء ايتام صاحب خانه می شوند!

اسکندر دلدم

رئیس کمیته امداد از ساخت هزار واحد مسکن برای خانواده‌های ایتام در مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: «با اجرای برنامه‌های مسکن، همه خانواده‌های ایتام تحت حمایت تا سال آینده صاحب خانه می شوند». مطلعین و کسانی که از نزدیک مقامات متدین و با ایمان و مسئولان مخالف رانت و ویژه خواری کشور را می شناسند، از کمیته امداد خواسته اند خانه ها فقط به ایتام غیر دولتی داده شود و تحویل خانه به ایتام دولت و یتیم های موسسات و نهادهای دولتی ممنوع گردد وگرنه با توجه به بی پدر و مادر بودن یک مشت اختلاسگر و رانتخوار و غارتگر بیت المال و نجومی بگیران خانه های احداثی بین بی پدر و مادرهای دولتی و وابسته به دولت تقسیم شده و سر ایتام بی پول و پارتی (ایتام بخش خصوصی!) بی کلاه خواهد ماند!

بودجه در بن‌بست: از ساختار رانتی تا کسری پایدار

جمشيد اسدی

بودجه در حکومت اسلامی معمولا گرفتار کسری بوده و سیاست دولت برای جبران آن همواره به تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و ناچار تنگدستی پیشه‌وران و دستمزد بگیران انجامیده است. کسری بودجه اما، پاره جدايی‌ناپذير ساختار رانتی است و ناچار رهایی از آن جز با برون رفت از نظام رانتی ممکن نیست. دولت روحانی نه می‌خواهد از نظام رانتی بیرون رود و نه می‌تواند در چارچوب آن از کسری بودجه بکاهد و از همین رو در بن بست است. در سال پیش رو، دولت حسن روحانی، همچون هر دولت دیگری در نظام ولایی، با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

مصلحت نظام رویاروی مصلحت ملت

عبدالکریم لاهیجی

یکی از ابداعات فقهای شیعه که آثار آن در قوانین ما چه در گذشته و به خصوص در حکومت اسلامی به چشم می‌خورد، مقوله‌ای است به نام کلاه شرعی. کتاب های فقهی و رساله‌های عملّیه نمایانگر ذهنّیت پر پیچ و خم آنان است که برای هر امر مفروضی، حکم و فتوایی سراغ کنند. در تفسیر نصّ حکم شرعی، مجوّزی خلق کنند که فرار از آن را ممکن سازد. تاریخ حقوق ما پر است از فتاوی و احکام «ناسخ و منسوخ» مفتیان و حکّام شرع. شورای تشخیص مصلحت هم نمادی و نمودی است از همین مقوله کلاه شرعی، «برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبّه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند!» (اصل 112).

چهل سالگی؛ آغاز پایان یا آغازی نو؟

سعید حجاریان

در آستانهء چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی قرار داریم و قاعدتاً نمی‌توانیم به‌سادگی از این واقعه عبور کنیم. احتمالاً به‌تدریج از اشخاص زیادی در این‌باره نظر، بیانیه و اطلاعیه منتشر خواهد شد. من نیز به نوبهء خود چند نکته را در این خصوص متذکر می‌شوم. پرسش اصلی من این است؛ در مقطعی که انقلاب چهل ساله شده است آيا باید منتظر آغاز پایان انقلاب بود – که طی پروسه‌ای ته‌مانده کار ویژه‌اش را از دست بدهد و به انتهای خط برسد- یا می‌توان از این نقطه عزیمت، آغازی نو را شروع کرد و جان‌مایه انقلاب را چون آرمانی فرارو داشت و به سمت رفاه و آسایش و دموکراسی پیش رفت.

چرا ائتلاف چپ و اسلامگرایی از ترامپ متنفر است؟

مجید محمدی

امروز مشخص است که لگد زدن چپ‌ها و اسلامگرایان در نوشته‌ها و مواضع‌شان به ترامپ برای رضای خدا و خلق و دانش نیست بلکه برای سر پا نگاه داشتن دایناسورهایی از جنس روحانیت شیعه و میراث خواران استالین و لنین است که در زبان آنها تجسد و تجسم می‌یابد... تنفر از ترامپ دلایل عمومی‌ای نیز دارد که شامل همه‌ی مقامات آمریکایی در هر دوره‌ای می‌شود: تنفر از نظام سرمایه‌داری غیررانتی، اسرائیل، تمدن غربی، آزادی بیان و رسانه‌ها و مذهب، تجارت آزاد، مسئولیت فردی، دمکراسی غیرخلقی و غیراستصوابی و تقدم شایسته‌سالاری بر قبیله‌سالاری یا ایدئولوژی‌سالاری.

ناتوانی جنبش زنان در محافظت از دستاوردهایش

در سال های نخست انقلاب

مریم حسین‌خواه

پس از سقوط حکومت پهلوی در بهمن پنجاه و هفت، هنوز تب انقلاب در جان مردم بود که زنان با شوک از دست رفتن بسیاری از حقوقی که طی هفت دهه‌ی پیش کسب کرده بودند، مواجه شدند. اولین ضربه، 15 روز پس از پیروزی انقلاب بود که آیت‌الله خمینی قانون حمایت خانواده را مخالف شرع و ملغی اعلام کرد. ده روز بعد، دستور منع ورود زنان بی‌حجاب به ادارات داده شد، چند روز بعد موج گسترده‌ی اخراج زنان از ادارات و بیمارستان‌ها و ارتش آغاز شد، بعد زنان از قضاوت محروم شدند و کمی بعدتر نیز قانون اساسی‌ای تصویب شد که در آن خبری از برابری جنسیتی نبود.

تجدید کابوس

حمیدرضا رحیمی

این روزها سالگرد چهلمین سال "درگذشت" انقلاب شکوهمند اسلامی ست که در آن، حضرت امام (ل) به آن تکه ی نگونبخت از کره ی زمین، بی هیچ احساسی، فرود اضطراری فرمود! در تصویر مرتبطی که می بينيد، طیاره، البته ساخت فرانسه است لکن  طناب دار، ساخت برادران مؤمن و معتقد چینی ماست. باری، فدوی خودش کم تا قسمتی می داند، لکن برای محکم کاری، از خوانندگان  محترم ضدانقلاب نیز می پرسد که...

در چهل سالگی حصر ايران

شاهزاده رضا پهلوی

ضرورت امروز ما معلول همان انتخاب پنجاه و هفت است؛ انتخابی که نسل نو، در کنار اکثریت مطلق ایران سال نود و هفت، کمترین نقشی در آن نداشت: انتخاب عدم تهدید دین و در نتیجه سقوط ایران در تهدید دائم. هر بحرانی ترکیبی از یک تهدید و از یک فرصت است. در بحرانی که گزینه پنجاه و هفت به ما تحمیل کرد تهدیدی است که با آن روبرو هستیم: انقراض ایران در صورت استمرار پیامدهای انتخابی است که دیگران به جای ما برگزیدند. در بحران کنونی اما از سویی دیگر، فرصتی نیز هست. فرصت بازسازی کشور در کهن‌ترین چهارراه تمدنی تاریخ. لازمه این بازسازی اما انتخابی است نوین. انتخابی که مسئولیت آن بر دوش نسل نو است. انتخاب ما در این آوردگاه تاریخی برکناری نظام دینی برای بازسازی تمدن ایرانی در قلب جغرافیای دنیای فردا است.

نقدی بر بیانیهء «در چهل سالگی حصر ايران»

عبدالستار دوشوکی

شاهزاده رضا پهلوی بمناسبت چهلمین سالگرد انقلاب بیانیه ای تحت عنوان «چهل‌سالگی حصر ایران» صادر کرده اند که ممکن است به تعبیری نسل نو را در مقابل نسل های دیگر قرار دهد. این موضع نامألوف (حداقل برای نگارنده)، و به نوعی گسل برانگیز، از شخصیتی که خود را همواره  فراتر از تقسیم بندی های سیاسی و جناحی و نسلی معرفی می کند، قابل درک نیست. ناسلامتی اگر قرار بر تقسیم بندی های نسلی و سنی باشد، خود ایشان نیز هماننده نگارنده به نسل ماقبل انقلاب تعلق دارند. اگر منظورشان پویایی فکری و آینده نگری است، که در این صورت باید گفت "ای بسا کافر که از صدها مسلمان پاک تر".

بر سر «نه به کلیت جمهوری اسلامی» متحد شویم!

فیروز نادری

از آنجا که به چهلمین سالگرد تاسف‌بار رژیم نزدیک می‌شویم، بیایید حول هدف مشترک پایان دادن به یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخمان متحد شویم و برای رساندن ایران به سکولار دموکراسی تلاش کنیم‌. اختلافات گذشته و اولویت‌های متفاوت را به کناری نهیم و روی آن‌چه توافق داریم متمرکز شویم. نه به نقض حقوق بشر شهروندان ایران. نه به فساد فراگیر حکومتی. نه به سوء مدیریت مداوم منابع ایران. نه به تلف کردن بزرگ‌ترین سرمایه‌ ایران: جوانان کشور. نه به دخالت‌های ماجراجویانه‌ جمهوری اسلامی در برون مرز. نه به کلیت جمهوری اسلامی!

پس از چهل سال کجای کاریم؟

فاضل غیبی

با اندیشه درباره‌ی سه مانع مهم در راه پیشرفت جنبش آزادیخواهانه ایرانیان (نبود شناخت مشترک از ماهیت رژیم،  نارسایی آگاهی درباره هدف از برکناری آن، و بالاخره بحران اخلاقی فراگیر)  سمت و سوی جنبشی که می‌تواند حکومت اسلامی را برکنار کند روشن می‌شود. اما نشان دادن نارسایی‌ها بدون ارائه پیشنهادی برای برطرف کردن آنها، نه تنها مفید نیست، بلکه ناامیدی را نیز به نارسایی می‌افزاید. از سوی دیگر چنانکه خواهیم دید، بررسی درست موقعیت امروز می‌تواند سمت و سوی راه آینده را روشن کند. این نوشتار کوششی است برای بررسی اوضاع ایران معاصر در سه محور اصلی.

شکست «انقلاب اسلامی»،

نه فقط «جمهوری اسلامی»

در چهلمین سالگرد انقلاب، جمله ی «چهل سال شکست» - نه تنها از زبان بیشتر ایرانیان در سراسر جهان بلکه از زبان برخی از تحلیل گران و سیاستمداران غیرایرانی نیز - شنیده می شود. اکنون دیگر، جز مسئولین و وابستگان نظام، کمتر کسی از چگونگی برآمدن انقلاب و یا امکان تغییرات و اصلاح آن سخن می گوید؛ وابستگانی که - در توجيه این «چهل سال شکست» - ضمن بهره برداری های مزورانه از نمودارهای فرهنگ ایرانی، مثل خورشید و روشنایی، از اصطلاح زشت «چل چلی» برای چهل سالگی انقلاب ضد ایرانی خود و «پیر نشدن» اين هیولای هراس انگیز در حالِ فرو افتادن می گویند.

انقلابی ماجراجويانه و ضرورت توجه به حکومت بعدی

در برنامهء آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

انقلاب ایران، چهل سال بعد!

کاظم علمداری

اگر جنبشی که به انقلاب ایران انجامید، شش سال دیرتر به آن گستردگی و ژرفا می‌رسید، یا هرگز به انقلاب نمی‌انجامید و یا اگر انقلابی رخ می‌‌داد بسیار متفاوت و با پیامدهای دیگرگونه می‌بود؛ چرا که تنها چند سال پس از انقلاب سال پنجاه و هفت،  نظم جهانی دگرگون شد و ایران از نظم جهانی متأثر بود. در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج میلادی، یعنی پنج سال پس ازسقوط رژیم شاه، گورباچف در بلوک شرق، و رونالد ریگان درکشورهای متحد غرب اصلاحاتی به‌وجود آوردند که در پی آن جنگ سرد پایان یافت، چرخهٔ خشونت و انقلاب در جهان سوم فروکش کرد و دورهٔ جدیدی آغاز شد که می توان گفت پایان انقلاب‌های کلاسیک سدهٔ نوزدهمی بود.

انقلاب اسلامی ارتجاعی؛ چرا انقلاب، چرا ارتجاعی؟

پرویز دستمالچی

به مناسبت چهلمین سال انقلاب اسلامی

در انقلاب نیروهای سیاسی- اجتماعی- طبقاتی بسیار گسترده و وسیعی شرکت دارند، همچنانکه در انقلاب ایران نیز چنین بود. اینکه برآیند نیروها در نهایت، به هر دلیل، منتهی به پیروزی چه کسان یا نیروهایی شود، بستگی به سدها عوامل و فاکت های متفاوت آشکار و پنهان دارد. در انقلاب ایران، در نهایت، انقلاب به معنای وسیع و عمیق اسلامی- شیعه شد و در پی آن بنیادگرایان اسلامی- شیعه- متعلق به مکتب اصولی معمم و مکلا توانستند "رقبا" را کنار زنند و قدرت را قبضه کنند، هرچند با دست هایی عمیقاً خون آلود. "انقلاب" اسلامی برای آنها مجوز و برگ عبور از تمام معیارهای حقوقی- قانونی و اخلاقی بود.

000000000000000000000000