برنامهء يکشنبهء پيش رو

25 آذر  - 16 دسامبر

********

چهارمين ميزگرد مهستان

فراز و نشيب مبارزاتِ

جوانان سکولار ايران

اعضاء ميزگرد به ترتيب سخنرانی: 

ميلاد آقائی         محمود ابطحی

     

سپيدهء قياسوند

********

مدير جلسه: امير جوان پيکر

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

جمعه 23 تا يک شنبه 25 آذر 1397 -  14 تا 16 دسامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان                 آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان                 برنامهء «رمز پيروزی»

گنجينهء سکولاريسم نو          پيمان نامهء عصر نو          کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

پرسش خطرناک

حمیدرضا رحیمی

* سايت انتخاب: رییس‌ جمهور گفت: اختلاف و برخورد ما امروز با غرب و به ویژه آمریکا به این دلیل است که آمریکا می‌گوید همه جهان باید آمریکایی بیندیشند و به ارزش‌های آمریکا احترام بگذارند، اما ما می‌گوییم هر انسانی آزاد است به ارزش‌هایی احترام بگذارد که راه سعادت انسان را تضمین می‌کند.

* فدوی: ببخشید  برادر کلید الاسلام، مسئلتن!: چرا "راه سعادت انسان" در جامعهء شکوهمند ما، عمدتاً، به زندان، شکنجه و سرانجام اعدام ختم می شود؟

پروژهء دوم خرداد ادامه دارد!

سعید حجاریان

چنانکه بخواهیم، به مصاف فساد به‌عنوان یکی از مسائل اساسی جامعه – که بخشی از گرفتاری مردم ناشی از آن است- برویم، به دریای سیاست قدم گذاشته و ناگزیر پای‌مان خیس می‌شود. این مثال، درباره شایسته‌ سالاری و... هم صادق است و از هر طرف برویم، گریزی از سیاست نداریم. زمانی که قدرت، عرصهء عمومی را پُر کرده است امکان مانور اجتماعی به حداقل میزان خود می‌رسد و آنگاه که عرصه اجتماع از قدرت قاهره زدوده شود، امکان امر اجتماعی بروز می‌کند و جامعه از درخودبودگی خارج می‌شود. از این رو، اگر بخواهیم در اجتماع پرشده از قدرت فعالیت کنیم، باید با قدرت دست‌و‌پنجه نرم کنیم و معبری برای تجلی اراده آزاد مردم بگشاییم.

رفقای عزیز و مبارز فولاد، کفن نپوشید! کفن سمبل رژیم و جنبش اسلامی است: بسیجی و حزب الله، خانه کارگری ها و شورای اسلامی کفن می پوشند. فداکاری و استقامت شما به مردم روحیه داده است. جامعه را به وجد درآورده است. کفن روحیه شکن است! اعتراض و مبارزه پر شور شما با کفن خوانایی ندارد. زنده بادمبارزه طبقهء کارگر مبارز و انقلابی(منبع)

توجیه اعتصاب شکنی؛ عذر بدتر از گناه!

جعفر عظیم زاده، دبیر اتحادیهء آزاد، طی مصاحبه ای با رادیو پیام، تلاش کرده از خرابکاری ضد کارگری اعتصاب شکنانه شان دفاع کند. او تلاش زیادی کرد ولی هر چه بیشتر تلاش کرد ناموفق تر شد؛ ديگر "دم خروس" دی کاملا از لای قبایش بیرون زده است. پنجاه دقیقه تناقض گویی و به در و دیوار کوبیدن. می گویند دروغگو کم حافظه میشود؛ نمونه بارزش همین مصاحبه است. یکجا می گوید ما بهشان گفتیم اینطوری نمیشه ادامه داد، باید اعتصاب را تمام کرد و دو دقیقه بعد میگوید ما هم از پایان اعتصاب ناراحت شدیم.

تاریخ بنیان‌گذاران صنایع ایران

محمد فاضلی

شما هم حتماً کتاب‌هایی درباره کارآفرینان و بنیان‌گذاران شرکت‌های بزرگ ژاپنی یا کره‌ای خوانده‌اید، کسانی نظیر هوندا، ماتسوشیتا یا سایر بنیان‌گذاران شرکت‌های موفق ژاپنی یا کره‌ای، یا در فضای مجازی به تصاویر و جملاتی از آن‌ها برخورده و حتماً پیش خودتان فکر کرده‌اید آیا این گونه افراد در ایران وجود داشته یا دارند؟.. علی‌اصغر سعیدی، جامعه‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، تاکنون با انتشار چهار جلد کتاب از مجموعهء «موقعیت تجار و صاحبان صنایع در ایران عصر پهلوی» به‌واقع کار بزرگی انجام داده و شرحی دقیق بر تاریخ فعالیت اقتصادی چهار خاندان از تجار و صنعتگران ایرانی نوشته است که هر کدام سهمی بزرگ در توسعه صنعتی ایران دهه سی و چهل داشتند.

احتياط لازم

اسکندر دلدم

همانطور که می دانید در اسلام عزيز اسماء الهی حرمت شرعی دارند و نباید خدای ناکرده زیر دست و پا بیفتند. حتی در ادارات و موسسات نظام مقدس موقع پاره کردن کاغذ های آرم دار که نشان حکومت اسلامی و یا عبارات و آیات مقدسی روی آنها درج شده آن قسمت را می برند و در می آورند و با احترام در باکس مخصوصی می گذارند تا چه رسد به نام خداوند جل و جلاله!.. به همین خاطر چون بر اسکناس های دلار آمریکای بی دین نام خداوند متعال نقش شده است (IN GOD WE TRUST) مدیران با دین و ایمان به خاطر آنکه خدای ناکرده به نام مقدس خداوند بی احترامی نشود دلارها را تا آنجا که در توان مدیریتی ایشان است جمع آوری کرده و به محل های امن، که امکان بی حرمتی وجود ندارد منتقل و به حساب خود و اعل بیت در بانک های مطمئن خارجی گذاشته اند!

نقش تلویزیون های تکفیری در بمب گزاری چابهار

عبدالستار دوشوکی

هفت سال پيش به عوامل چهارگانهء پدیدهء شوم و مرگبار بمب گزاری انتحاری پرداختم؛ از جمله به فاکتور "حضور پررنگ مذهب و تشدید تضاد مذهبی" بین شیعه و سنی در منطقه و در استان سیستان و بلوچستان... در طی هفت سال گذشته تعداد و دامنه فعالیت تلویزیون های تکفیری ماهواره ای فارسی زبان که خود را به نادرستی تلویزیون های توحیدی می خوانند، بیش از پیش بیشتر شده است و با زرنگی خاصی مشغول جذب مخاطب در مناطق سنی نشین ایران و بخصوص در مناطقی نظیر بلوچستان و کردستان، و همچنین افغانستان هستند. در این نوشتار کوتاه به نقش تلویزیون های ماهواره ای تکفیری در تعمیق گسل مذهبی بین شیعه و سنی که منجر به نفرت پراکنی مذهبی می شود خواهم پرداخت.

برای دمکراسی در ایران، حکومت را سرنگون می کنیم

نمایندگان حزب دمکرات کردستان ایران، کومله

و اتحاد فدائیان در گفتگو با سایت اخبار روز

فراخوان همکاری مشترک ده جریان با طرح هایی که تاکنون از سوی سایر نیروها برای اتحاد عمل پیشنهاد شده است چه تفاوتی دارد، ده جریان با هم روی چه نوعی از فدرالیسم توافق کرده اند، مبارزه جاری مردم چه جایگاهی در طرح همکاری مشترک دارد و... این پرسش ها را در گفتگو با نمایندگان حزب دمکرات، اتحاد فدائیان خلق و حزب کومله طرح کردیم...

پادشاه انتخابی، ضرورت تاریخی

فاضل غیبی

پادشاهی در کشورهای دمکراتیک  با وظایف و حقوق بسیار مهم و خطیری توأم است و هدف از تعیین چنین مقام والایی، یکی تحکیم حکومت دمکراتیک پس از دورانی متشنج  است و دیگر جلوگیری از بحران‌های اجتماعی و سیاسی... رفتار «آقای رضا پهلوی» به عنوان کاندیدای پادشاهی، کاملاً درست و بی‌تناقض است زیرا او از فعالیت سیاسی به نفع حزب مشخصی دوری می‌کند، اما به عنوان شهروند آگاه و مسئول می‌کوشد ارزش‌های والای فرهنگ ایرانی و دمکراسی مدرن را فرا راه همه‌ی ایرا‌ندوستان قرار دهد.

نگاهی به دیدگاه حاکم بر برنامه نویسی

برای «کارگران انقلابی متحد ایران» (آذرخش)

کیومرث عزتی

پرسشی که از رفقا دارم این است که چرا برنامه ای که سال 1381 خورشیدی تنظیم شده، در آن دوران که هنوز پتانسیل اجتماعی و جریانات چپ و کمونیستی وجود داشتند تأثیر نداشته است؟ و آیا، صرفن با تغییراتی در آن، امروز که همه چیز متلاشی شده می تواند نقش سازمانگر پیدا کند؟ از سوی دیگر این رفقا، واقعیت های محیط پیرامون را چگونه ارزیابی می کنند؟ محافل و گروهایی وجود دارند که حتا برنامه های شان مشابه است اما از هم جدا هستند! افزون بر اینکه از همدیگر انشعاب نیز کرده اند!

انقلابی جدید

ثریا شهابی

گوشه و جلوه ای از شانزده اذر امسال که در میدیای رسمی منعکس شده است را ببینید: «کارگر، دانشجو، پیوندتان مبارکاین "پیوند" با درس گیری از پیوند نیمه کاره٬، مبهم و مغشوش در تجربه انقلاب پنجاه و هفت دیگر وارونه نیست. این پیوند امروز روشن، شفاف، تمام قد، چپ، کارگری و انقلابی است. ایران آبستن هزاران هزار شکل جدید، پیوندهای جدید، فرهنگ و سرود و شعار و حرکت و همبستگی جدید میلیونی و مردمی است. اگر در این میان انقلاب و انقلابی گری معنی داشته باشد، انقلابی است که همه چیز آن با انقلاب پنجاه و هفت فرق می کند! انقلابی است که روی آن تجربه ایستاده است، اما کمبودها، ناروشنی ها، ابهامات، وارونه گی های آن انقلاب را تکرار نمی کند. آموزگاران انقلاب باید از این تجربه و تجربیات بیاموزند! هفده آذر 1397 - هشتم دسامبر 2018

نان هفت تپه ای ها در قیامت آخوندی

بهنام چنگائی

هم اینک یک قیامت کثیف ولائی در سراسر ایران برای کارگران و کارمزدان سراسر کشور برپاست. همانگونه که حقوق بگیران دولتی و در بخش خصوصی در این زمداری بی اخلاق الهی زندگی زن و بچه های شان به تباهی کشانده شده، و برای تک تک کارگران فکری و یدی شرافت و تعهد سران مذهبی واژه های تهی و بیگانه ای شده اند. بویژه آنجا که "وعده الهی"برای غارت نان کارگران در سراسر ایران با قسم بخدا و رسول خدا دیری جزو مهره های مار ملاها بوده و اینک دیگر چنان رنگری مذهبی میسرنیست. از همین روست که پیشروان کارگری هفت تپه و کارگران گروه ملی فولاد اهواز و... دیگر در بساط ولایت فقیه مطلق گول نمی خورند و وعده ی کارگر نوازی رژیم را برنمی تابند و بهمین خاطر بی رحمانه به بند کشیده شده و شکنجه می شوند.

حسن روحانی و کشتی شکسته جمهوری اسلامی!

محسن ابراهیمی

آن نیروهای راست که از الان، حتی در اپوزیسیون، یادشان نمی رود که بگویند بعد از سرنگونی حکومت کارگران باید کمربندها را سفت ببندند تا ایران آباد شود (منظورشان این است که کارگران ریاضت اقتصادی تحمل کنند تا سرمایه داران نوپای جدید پول و ثروت بالا بکشند) چشم دیدن این را ندارند که جنبش کارگری در صحنه سیاسی به نیرویی مطرح تبدیل شود. میدانند هر چقدر این جنبش نیرو بگیرد همانقدر جنبش آنها از رمق خواهد افتاد و در مقابل جنبش چپ و کمونیسم نیرو خواهد گرفت. این حقیقت را حتی روزنامه حکومتی رسالت هم اعتراف کرد وقتی در سرمقاله اش نوشت این اعتراضات کارگری اخیر "شباهت های زیادی به جنبش های کارگری کمونیستی و چپ" دارد!

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6