برنامهء يکشنبه ای که گذشت

11 آذر  - 2 دسامبر

********

  فايل تصويری       فايل صوتی

********

دومين ميزگرد مهستان

چرا از فراخوان و تفاهمنامهء

ده سازمان سياسی حمايت می شود؟

قسمت اول: سخنان اعضاء ميزگرد

 

حشمت طبرزدی

سپيده قياسوند         ميلاد آقائی

مدير جلسه: محمود ابطحی

قسمت دوم: پرسش و پاسخ

قسمت سوم: اظهار نظرها

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

چهارشنبه 14 و پنج شنبه 15 آذر 1397 -  5 و 6 دسامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان                 آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان                 برنامهء «رمز پيروزی»

گنجينهء سکولاريسم نو          پيمان نامهء عصر نو          کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

این نوع صبوری کارش به پیروزی نخواهد رسید!

شکوه میرزادگی

صبر و هم آرامش صفاتی هستند که در جای درست و به جا قابل تحسین و کارساز هستند؛ یعنی وقتی که با نیروی خرد و منطق هدایت می شوند. در غیر این صورت صبر جز بدبختی و رنج چیزی با خود نمی آورد؛ صبری که زمان مند نیست، قانونی ندارد، و رو به پیروزی نايستاده، چيزی نیست جز همان تسلیم بی قید و شرط؛ در نتيجه این نوع صبوری مردمان ایران در ارتباط با مسایلی که به طور مستقیم جان و زندگی خود و عزیزان شان را هدف گرفته طبعا آن صبری نیست که پایان اش «ظفر» باشد و، پس، جز فربه کردن آن هایی نیست که از صبوری مردمان نردبانی برای ادامه ی زشتی ها و پلیدی های بیشترشان ساخته اند.

وداع با «امپریالیسم»

مرتضی ملک محمدی

الگوی مبارزه “ضد آمپریالیستی” چپ سنتی مدت هاست که به بن بست رسیده. این الگو در بند و در دام مدل مبارزه حکومت اسلامی است. با این فکر و سیاست نمی توان به درون رویاهای مردمی که خواهان پایان تنش با جهان و آمریکا هستند نفوذ کرد و حمایت آنها را جلب کرد، مردمی که خود پیشتازانه فریاد می زنند “دشمن ما همین جاست، اینها می گن آمریکاست”، و جوانان اش با شادی، و با طعنه به تبلیغات چی های نظام، بجای آتش زدن پرچم آمریکا آن را در هوا تکان می دهند و ابا دارند که پا روی پرچم آن کشور بگذارند.

استراتژی امریکا نسبت به ایران

محمود سریع‌القلم

در مقیاسی کوچک‌تر، تضاد میان ایران و آمریکا از نوع تقابلی بوده است که در جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن برقرار بود. اندیشه‌ها و استراتژی‌های «جورج کنان»، روس ‌شناس مشهور آمریکایی بود که راهبرد غرب نسبت به کرملین، شوروی و کمونیسم را طراحی کرد. «کنان» معتقد بود مقابله با شوروی و کمونیسم راه حل نظامی ندارد. شوروی و آنچه بر آن حاکم است، ریشۀ تاریخی دارد. او سیاست ‌مداران آمریکایی را طی دهه‌های پنجاه و شصت دعوت به صبر، رهیافت بلند مدت با یک راهبرد متکی به سدّ نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی نمود. «کنان» اعتقاد داشت مشکلات شوروی ریشه در درون خودش دارد و آمریکا باید آن ریشه‌ها را علنی کند.

کمک های مردمی برای مدیران کش ور!

اسکندر دلدم

حاج آقا صالحی، رئیس سازمان انرژی هسته ای کش ور، در مصاحبه با شبکه یورو نیوز، از وضعیت کم شدن حقوق و درآمدش نالیده و گفته تحت فشار معیشتی است!.. اکنون که فاش گردیده حقوق و درآمد رئیس سازمان انرژی، که باید به همهء کشور انرژی بدهد، کفاف انرژی گرفتن خودش را نمی دهد جا دارد کارگران و کارمندان و مستمری بگیران کمیتهء امداد مقداری از درآمد ماهیانهء خودشان را برای کمک به وزرا و مدیران عالیرتبه کش ور اختصاص دهند تا این تشنگان خدمت (و نه شیفتگان قدرت!) به زیر خط فقر سقوط نکنند!

خبرهای بد انگار تمامی ندارند...

حمیدرضا رحیمی

فدوی مطمئن بود که شوخی ست؛ مگر می شود، مگر داریم؟ یعنی علیرضا رضائی دیگر «شفاف سازی» نمی کند، بهمین سادگی؟ فدوی که باورش نمی شود؛ هرچند که یکی دو منبع خبری را به امید نادرست بودن خبر درگذشت اش، سرک کشیده بود... و هنوز امید تکذیب خبر را دارد...  باری، فدوی خاموشی این صدای معترض و در عین حال شیرین، محکم، کوبنده و مؤثر را، به جامعهء ادبی عموماً و اهالی طنز سیاسی خصوصاً، تسلیت، و به ستم پیشه گان و دوالپایان حاکم بر وطن سابق تبریک می گوید!

خردمندی و سازماندهی خرد جمعی

حمید آقایی

پیام اصلی این شکل از اعتراضات و اعتصابات عاری از خشونت، و طرح مطالبات واقع‌گرایانه از این طریق، این می‌تواند باشد که ما در برابر این حکومت نیازمند آغازی دوباره هستیم. آعازی که اگرچه ظاهراً در گذشته از طریق اعتصابات و تظاهرات مسالمت ‌آمیز از این نوع، بارها تکرار شده است، اما به‌نظر می‌رسد این‌بار این آغازی دوباره بر روی یک سکوی پرش مطمئن‌تری ایستاده است، سکویی که پایه‌ها و بنیان‌های آن را عقلانیت، هوشمندی و سازماندهی خردمندانه تشکیل می‌دهند.

شکست سیاست فرهیختگی

ناصرالدین‌علی تقویان

«بحران فرهیختگی» از بغرنج‌ترین مسائل مبتلابه دانشگاه ایرانی است که، علی‌رغم اهمیت وافر، در به ‌اصطلاح «مطالعات دانشگاه‌ پژوهشی» یا «آسیب ‌شناسیِ آموزش عالی» چندان و ای‌بسا هرگز مورد توجه قرار نگرفته است... در میان مقالات مربوط ب این پرونده تنها دو مورد کوشیده‌اند تا برای تبیین فلسفیِ مفهوم فرهیختگی، و نیز تبیین دلایل تاریخی و جامعه ‌شناختیِ بروز بحران فرهیختگی در دانشگاه ایرانی زمینه‌ای به دست دهند. در کنار این دو مقاله، جای مقاله‌ای که زمینه‌ی سیاست‌گذارانه‌ی این بحران را تبیین نماید کاملاً احساس می‌شود. مقاله‌ء حاضر می‌کوشد تا با به‌نقد کشیدن سیاست‌های ادوار معاونت فرهنگیِ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (به عنوان متولیِ فرهنگ و لذا فرهیختگیِ دانشگاهی) از دولت اصلاحات تا کنون این جای خالی را پر نماید.

زردها بی خود قرمز نمی شوند...

اسماعيل نوری علا

من اين مقاله را ده سال پيش، در همين آذرماه، نوشته ام. اين روزها که بيانيه ها و اعلاميه ها و اعلام موجوديت ها از جانب گروه ها و سازمان های مختلف منتشر می شود و همگی بر «گذار مسالمت آميز و خشونت گريز» سخن می گويم، به نظرم می رسد که بازنشر مقالهء ده سال پيشم (که در دوران به سردی گرايندهء جنبش سبز نوشته شده، می تواند به نقطه ضعف اصلی اين موضع گيری بپردازد و بعضی مسائل را که از حوزهء اراده های فردی و گروهی خارج است روشنم نمايد.

درس‌های هفت ‌تپه

برگرفته از «نقد اقتصاد سیاسی»

سه هفته از آغاز اعتراضات کارگران هفت‌تپه‌ء خوزستان می‌گذرد. این اعتراض یکی از پردامنه‌ترین و طولانی‌ترین اعتراض‌ های کارگری ایران در چهل سال گذشته است. در نوشته‌ی حاضر ضمن مروری بر تاریخچه و وضعیت نی‌شکر هفت‌تپه در آستانه‌ی واگذاری و ضرورت سلب‌مالکیت از خریدار خصوصی‌، تلاش می‌شود راه‌های کوتاه‌مدت برون‌رفت شرکت از بحران و آن‌چه باید در دستور کار کنشگران کارگری قرار گیرد، به ‌اختصار تشریح ‌شود...

خامنه‌ای و مخمصهء «پاسخگویی» به وفاداران نظام

گزارش صدای آلمان

گرچه بیانیه اخیر دانشجویان "عدالتخواه" تهران نشانگر نوعی عقب‌نشینی در برابر فشار شدید مراکزی همچون روزنامه وابسته به سپاه است، اما نفس جدال در میان اصولگرایان و "نیروهای وفادار به نظام" بر سر "پاسخگویی" رهبر در مورد عملکرد چهل ساله حکومت اسلامی نیز بیانگر وضعیتی است که "ولایت مطلقه فقیه" دیر یا زود مجبور به مواجهه با آن خواهد شد: پذیرش مسئولیت دست‌کم در برابر "نیروهای خودی".

شنا، بی خيس شدن!

اسماعيل هوشيار

محمدجواد ظریف با انتقاد از کُندی اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران هشدار داده که بدون بهره‌ بردن ایران از «عواید اقتصادی» برجام، «تداوم وضعیت» موجود ممکن نیست. ظریف خطاب به اروپا گفت «نمی‌شود بدون اینکه خیس شد، شنا کرد...» و توجه نمی کند که اینها، هم شنا می کنند و هم خیس نمی شوند. شما توان دیدن ندارید و یا خودتان را به خواب زده اید، والا اروپا و آمریکا (غرب) هیچ وقت با هم دشمنی و عملکردی جداگانه نداشتند فقط نقش شان متفاوت است. خودتان هم می دانید که با خروج آمریکا از برجام آن پروژه عملاً بی محتوا شده است. ولی اصرار و ماندن در پوستهء مار برجام از طرف حکومت اسلامی ایرات باید یک دلیلی برای عوام داشته باشد و اروپا اینجا دیده می شود. شرایط به عقب بر نمی گردد و قبول شرایط آمریکا مبنی بر عدم دخالت در خاورمیانه و عقب نشینی تا ته مستراح حوزهء علمیه تنها گزینه برای شماست.۞

هراس و هشدار رهبر و فرماندهان

از ریزش در ارتش و سپاه

گزارش کيهان لندن

خامنه ای به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پیام داده تا در ماموریت خود بازنگری کرده و خطر گمراه کردن جوانان را جدی گرفته و با آن مقابله کنند. موسوی، فرمانده ارتش، می گويد: دشمن برای اشاعه «محتوای غلط» بین کارکنان ارتش سرمایه گذاری بسیار زیادی کرده. سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش گفته است: اگر کسی در خارج از کشور پیش‌بینی کرده که تحریم امنیت مرزها را دچار مشکل میکند یاوه گفته. و بالاخره، ولیوند، فرمانده دافوس اظهار داشته که: ارتش باید برای مقابله با تهدیدات در حوزههای سیاسی و اقتصادی و تهدیدات نوپدید فرهنگی و اجتماعی آماده شود.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6