آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبهء پيش رو

11 آذر  - 2 دسامبر

********

دومين ميزگرد مهستان

چرا از فراخوان و تفاهمنامهء

ده سازمان سياسی حمايت می شود؟

قسمت اول: سخنان اعضاء ميزگرد

 

حشمت طبرزدی

سپيده قياسوند         ميلاد آقائی

مدير جلسه: محمود ابطحی

قسمت دوم: پرسش و پاسخ

قسمت سوم: اظهار نظرها

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

چهارشنبه 8 تا يک شنبه 11 آذر 1397 - 28 نوامبر تا 2 دسامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان                 آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان                 برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

خبرهای بد انگار تمامی ندارند...

حمیدرضا رحیمی

فدوی مطمئن بود که شوخی ست؛ مگر می شود، مگر داریم؟ یعنی علیرضا رضائی دیگر «شفاف سازی» نمی کند، بهمین سادگی؟ فدوی که باورش نمی شود؛ هرچند که یکی دو منبع خبری را به امید نادرست بودن خبر درگذشت اش، سرک کشیده بود... و هنوز امید تکذیب خبر را دارد...  باری، فدوی خاموشی این صدای معترض و در عین حال شیرین، محکم، کوبنده و مؤثر را، به جامعهء ادبی عموماً و اهالی طنز سیاسی خصوصاً، تسلیت، و به ستم پیشه گان و دوالپایان حاکم بر وطن سابق تبریک می گوید!

درگذشت خالق «شفاف سازی» ها

گزارش پایگاه خبری امروز نما

عقاب های ایرانی هم زباله نشین شدند!

از صفحه فیس بوک شکوه میرزادگی

در دوران باستان که هنوز مردمان با مسایلی چون علم زیست شناسی آشنا نبودند، در بیشتر سرزمین ها برخی از حیوانات اهمیت خاصی در نزد مردمان داشتند تا حدی که آن ها را نمادهای طبیعی صلح، قدرت، زیبایی و امثالهم می دانستند و مقدس شان می پنداشتند. در ایران باستان نیز، علاوه بر این که مردمان، به دلیل سفارش های مذاهب ایرانی، خود را نسبت به حفظ طبیعت و حیوانات موظف می دانستند علاقه زیادی نسبت به برخی از حیوانات از جمله شیر، گاو، عقاب، و اسب داشتند. در بیشتر کتیبه های دوران باستان این حیوانات حضور دارند. شیر و اسب و عقاب را در سنگ نگاره های بخش هایی از تخت جمشید می شود دید. و در برخی از متون تاریخی گفته شده که عقاب بر روی پرچم زمان کوروش بزرگ و شاهان دیگر هخامنشی حضور داشته زیرا در آن زمان عقاب را نمادی از نیرومندی و پیروزی می دانسته اند. متأسفانه در پی انقلاب ویرانگر اسلامی نه تنها انسان ها که آب و خاک و گیاه و حیوانات نیز در شرایط بسیار بدی به سر می برند.  و هر چه زمان می گذرد این شرایط بدتر می شود. سال های پیش هر سال تعدادی از حیوانات نادر ایرانِ، از جمله شیر و پلنگ و انواع پرندگان و آبزیان نابود شدند. امسال نوبت عقاب ها رسیده است. این روزها مردم ملایر شاهد پرواز های دسته جمعی عقاب هایی هستند که بر فراز کوهی از زباله ها و پسمانده های شیمیایی و خطرناک شهر ملایر حرکت می کنند. به گفته معاون فرمانداری ملایر، محل فرو پاشیدن زباله ها در این شهربهداشتی و استاندارد نیست. و نه تنها سلامت مردمان این منطقه را مورد تهدید قرار داده بلکه زیست بوم پرندگان و به ويژه عقاب ها را در خطرانداخته است. از سوی دیگر، همزمان با شروع مهاجرت پرندگان و عقاب ها در نزدیکی سایت البرز ،در استان قم، که آنجا نیز محلی برای ریختن زباله شده است، عقاب های زیادی در پرواز هستند و از زباله هایی که بیشتر پسمانده های شیمیایی هستند تغذیه می کنند. به این ترتیب به زودی شاهد نابودی نسل عقاب ها و پرندگانی با ارزش نیز خواهیم بود.(منبع)

استراتژی امریکا نسبت به ایران

محمود سریع‌القلم

در مقیاسی کوچک‌تر، تضاد میان ایران و آمریکا از نوع تقابلی بوده است که در جنگ سرد میان مسکو و واشنگتن برقرار بود. اندیشه‌ها و استراتژی‌های «جورج کنان»، روس ‌شناس مشهور آمریکایی بود که راهبرد غرب نسبت به کرملین، شوروی و کمونیسم را طراحی کرد. «کنان» معتقد بود مقابله با شوروی و کمونیسم راه حل نظامی ندارد. شوروی و آنچه بر آن حاکم است، ریشۀ تاریخی دارد. او سیاست ‌مداران آمریکایی را طی دهه‌های پنجاه و شصت دعوت به صبر، رهیافت بلند مدت با یک راهبرد متکی به سدّ نفوذ نظامی، سیاسی و اقتصادی نمود. «کنان» اعتقاد داشت مشکلات شوروی ریشه در درون خودش دارد و آمریکا باید آن ریشه‌ها را علنی کند.

تأييد و تکذيب

اسکندر دلدم

ممد جواد ظریف، وزیر امورخارجه حکومت اسلامی، ناگهان و در برابر اعجاب محافل داخلی و خارجی گل به خودی زد و اعلام داشت در رژیم مقدس و مطهر در حجم عظیم و باور نکردنی پول شویی انجام می شود. تاکنون آمریکا و نهادهای بین المللی ناظر بر پول شویی ایران را متهم به پول شویی می کردند و حتی گفته می شد ایران سر لیست کشورهای متهم به "پول شویی" و "بهشت پول شویان" است اما دولت حکومت اسلامی و مقامات مقدس و مطهر این مطالب را تکذیب و می گفتند در ایران "خشک شویی"، "اتو شویی"، "ماشین شویی"، "لباس شویی"، "ظرف شویی" و "فرش شویی" وجود دارد اما تمام کشور را بگردید یک "پول شویی" محض نمونه پیدا نمی کنید!

خامنه‌ای و مخمصهء «پاسخگویی» به وفاداران نظام

گزارش صدای آلمان

گرچه بیانیه اخیر دانشجویان "عدالتخواه" تهران نشانگر نوعی عقب‌نشینی در برابر فشار شدید مراکزی همچون روزنامه وابسته به سپاه است، اما نفس جدال در میان اصولگرایان و "نیروهای وفادار به نظام" بر سر "پاسخگویی" رهبر در مورد عملکرد چهل ساله حکومت اسلامی نیز بیانگر وضعیتی است که "ولایت مطلقه فقیه" دیر یا زود مجبور به مواجهه با آن خواهد شد: پذیرش مسئولیت دست‌کم در برابر "نیروهای خودی".

پیام  «شورای عالیِ»

«سازمان های جبههء ملی ایران در خارج از کشور»

به «شورای مرکزی جبههء ملی ایران - تهران»

دربارهء انشعاب اخير در جبههء ملی

در چنین اوضاع و احوالی چند نفر از اعضای جبهه ملی، که دو نفر آنها در ارگان های جبهه ملی ایران قبول مسئولیت کرده بودند، پس از برگزاری انتخابات موفقیت آمیز شورای مرکزی جبههء ملی ایران با انتشار اعلامیه ای تحت عنوان «بیانیهء اعلام موجودیت جبههء ملی ششم» از جبههء ملی انشعاب می کنند. بسیار جای تاسف است که این عده بجای استقبال از رویکرد مثبت روشنفکران، سازمان های دموکرات و جمهوری خواه، و کوشش در جهت هماهنگی بیشتر برای پشتیبانی از اعتصابات و اعتراضات بخش های مختلف جامعهء مدنی و دادن امید به مردم، با انشعاب از جبهه ملی به اقدامی سبکسرانه دست می زنند.

بخشی از واکنش به اعلاميهء

«گروه محفلی سه نفره»

اشکان رضوی

بله، درست خواندید: «شورای عالی سازمان های جبههء ملی ایران در خارج از کشور»! وقتی مبارزه سیاسی تابع توهم و دروغ پردازی و گرفتار تعارفات و عواطف شخصی شود نتیجه همين می شود که می بینیم. به کار بردن واژگانی چون شورایعالی، سازمان ها، تشکیلات و... هر کدام، در اتمسفر سیاسی، بار معنایی بزرگی را در برمی گیرد و من در شگفتم که يک «گروه محفلی سه نفره» چگونه به خودشان اجازه می دهند که از چنین نام های درشتی برای مشروعیت گرفتن خود بهره ببرند.

شنا، بی خيس شدن!

اسماعيل هوشيار

محمدجواد ظریف با انتقاد از کُندی اقدامات کشورهای اروپایی برای کمک به تجارت با ایران هشدار داده که بدون بهره‌ بردن ایران از «عواید اقتصادی» برجام، «تداوم وضعیت» موجود ممکن نیست. ظریف خطاب به اروپا گفت «نمی‌شود بدون اینکه خیس شد، شنا کرد...» و توجه نمی کند که اینها، هم شنا می کنند و هم خیس نمی شوند. شما توان دیدن ندارید و یا خودتان را به خواب زده اید، والا اروپا و آمریکا (غرب) هیچ وقت با هم دشمنی و عملکردی جداگانه نداشتند فقط نقش شان متفاوت است. خودتان هم می دانید که با خروج آمریکا از برجام آن پروژه عملاً بی محتوا شده است. ولی اصرار و ماندن در پوستهء مار برجام از طرف حکومت اسلامی ایرات باید یک دلیلی برای عوام داشته باشد و اروپا اینجا دیده می شود. شرایط به عقب بر نمی گردد و قبول شرایط آمریکا مبنی بر عدم دخالت در خاورمیانه و عقب نشینی تا ته مستراح حوزهء علمیه تنها گزینه برای شماست.۞

هراس و هشدار رهبر و فرماندهان

از ریزش در ارتش و سپاه

گزارش کيهان لندن

خامنه ای به سازمان عقیدتی سیاسی ارتش پیام داده تا در ماموریت خود بازنگری کرده و خطر گمراه کردن جوانان را جدی گرفته و با آن مقابله کنند. موسوی، فرمانده ارتش، می گويد: دشمن برای اشاعه «محتوای غلط» بین کارکنان ارتش سرمایه گذاری بسیار زیادی کرده. سیاری، معاون هماهنگ کننده ارتش گفته است: اگر کسی در خارج از کشور پیش‌بینی کرده که تحریم امنیت مرزها را دچار مشکل میکند یاوه گفته. و بالاخره، ولیوند، فرمانده دافوس اظهار داشته که: ارتش باید برای مقابله با تهدیدات در حوزههای سیاسی و اقتصادی و تهدیدات نوپدید فرهنگی و اجتماعی آماده شود.

تغییر رژیم ربطی به برجام و تحریم ندارد!

مایکل روبین - در « نشنال اینترست»

مایکل روبین، تحلیلگر مسائل خاورمیانه و مشاور سابق وزیر دفاع آمریکا در امور ایران و عراق، در مجله «نشنال اینترست» با اشاره به بحران جانشینی علی خامنهای پس از مرگ او نوشته که تغییرات در ایران از راه می‌رسند اما این تغییرات هیچ ربطی به خروج دولت ترامپ از توافق اتمی (برجام) و یا تحریم‌های ایالات متحده علیه حکومت اسلامی ندارد. در حالی که سیاست‌گذاران آمریکا درباره بهترین شکل تغییر رفتار رژیم ایران صحبت می‌کنند، نه دولت ترامپ و نه مخالفان وی هیچ آمادگی برای تغییر چهره‌ء رهبری این رژیم ندارند که با مرگ علی خامنه‌ای، رهبر حکومت اسلامی از راه خواهد رسيد...

چهل سال حکومت احمق ها!

کوروش گلنام

دو هفته‌ای پیش بانو نازنین انصاری از کیهان لندن مصاحبه‌ای با دکتر فیروز نادری، مایه سربلندی جامعه ایرانی، انجام داده بود. ایشان در پاسخ به پرسش‌ها، به درستی بر نکته‌های مهمی انگشت نهاده بودند ولی در جایی در انتقادی به شماری ایرانیان که آخوندها را "احمق" نامیده‌اند، بر خورد کرده و بیان داشته اند "اگر آخوندها احمق هستند چرا چهل سال حکومت کرده‌اند؟" پاسخ بسیار روشن است!

حالا وقت این حرف هاست؟

ابراهيم هرندی

حال و هوای گسترهء رسانه ای برونمرزی فارسی در چند ماه گذشته، مرا بیادِ ماه های پیش از انقلاب انداخته است. در آن زمان، چون بیشترِ مردم بروشنی می دانستند که چه نمی خواهند، کمتر سخنی از آنچه می خواستند بود، و اگر کسی سخنی از آنچه باید گفته می شد، بمیان می آورد، بسیارانی پرخاشگرانه می گفتند که؛ "حالا وقتِ این حرف ها نیست." چنان شد که فریادهایی که خواهان دموکراسی و سکولاریسم و حکومتِ قانون و برابری جنسی و حقوق کودکان و پیروان مذهب های دیگر و اقلیت های قومی بودند، هرگز بجایی نرسید... امروز هم گروه هایی که با پشتوانه ی مالی بیگانگان، سکوهای بیشتری را در گستره همگانی گرفته اند، چنان وانمود می کنند که مردم ایران یک دوره حکومت به آن ها بدهکار هستند و هرچه زودتر باید انقلابی برای بقدرت رساندن آن ها بر پا کنند!

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6