آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

27 آبان - 18 نوامبر

********

فايل تصويری        فايل صوتی

********

اعلام نتايج انتخابات مهستان

گشايندهء بحث: منوچهر يزديان

اعلام کننده نتايج: ميلاد آقائی

بحث دربارهء آينده مهستان

مدير نشست: مقداد عسگريان

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

چهارشنبه 30 آبان و پنج شنبه 1 آذر 1397 - 21 و 22 نوامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان            آرشيو يکشنبه های مهستان          برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

بیانیهء اعلام موجودیت جبهه ملی ششم

29 آبان 1397

ما، اعضای باقیماندهء شورای مرکزی منتخب پلنوم هشتاد و دو، به اضافهء نمایندگان سازمان های زیرمجموعهء جبههء ملی ایران، راهی نو را بر پایهء راهبرد و روش های دکتر مصدق بزرگ برای دستیابی به استقلال سیاسی، و کشورداری مردمی و مداراگرانه و حقوق بشری کورش بزرگ در پیش داریم که در آن دروغ و ریاکاری - که در میهن ما رایج شده - جایی ندارد... ما از همهء کنشگران سیاسی و حقوق بشری، اصناف، کارگران، فرهنگیان کشور، و هم‌میهنان برونمرز که با منشور جبههء ملی ایران و آرمان های جبهه ملی ایران موافق هستند دعوت می‌کنیم که به ما بپیوندند...

بودجه مملکت و دستگاه فاسد اسلامی

اسماعيل هوشيار

به بخش هایی از بودجهء حسن روحانی جهت آشنایی بیشتر با فساد در شبکه اقتصادی: مرکز خدمات حوزهء علمیه: 600 میلیارد تومان؛ شورای عالی حوزه های علمیه: 400 میلیارد تومان؛ جامعه المصطفی العالمیه: 300 میلیارد تومان؛ حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل: 296 میلیارد تومان؛ شورای سیاست گذاری حوزه علمیه خواهران: 258 میلیارد تومان؛ نهاد رهبری در دانشگاه ها: 129 میلیارد تومان؛ شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی: 47 میلیارد تومان؛ مجمع جهانی اهل بیت: 47 میلیارد تومان؛ صندوق توسعه فرهنگ قرآنی: 40 میلیارد تومان؛ مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی: 37 میلیارد تومان؛ نشر آثار امام خمینی: 26 میلیارد تومان؛ راهیان نور: 22  میلیارد تومان؛ آستان مقدس امام خمینی: 18 میلیارد تومان؛ ستاد اقامه نماز: 18 میلیارد تومان؛ مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی: 16 میلیارد تومان؛ مراسم ارتحال امام: 9 میلیارد تومان. و اما فقط چند نکته تکان دهنده در بودجه حکومت اسلامی ایران: وقتی بودجه خدمات حوزه علمیه برابر است بامجموع بودجه 4 وزارت خانه و 3 سازمان بزرگ کشور (وزارت جهاد کشاورزی+ وزارت کار و رفاه+ وزارت صنعت و معدن + وزارت راه و شهرسازی + سازمان محیط زیست + سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور + سازمان امور دانشجویان). وقتی کل سهم سازمان غذا و دارو از بودجه سال 97 تنها 33 میلیارد؛ حق بیمه طلاب و روحانیون غیرشاغل 296 میلیارد است - یعنی 9 برابر؛ وقتی کل سهم "سازمان امور دانشجویان" از بودجه سال 97 معادل 11 میلیارد، ولی "مراسم ارتحال امام" 9 میلیارد بودجه می گیرد! وقتی در حکومت منحوس اسلامی ایران "جامعه المصطفی العالمیه" 24 میلیارد بیشتر از مجموع سهم های این وزارت خانه ها سهم می برد: وزارت کار و رفاه اجتماعی 162 میلیارد + وزارت راه و شهرسازی 81 میلیارد. وزارت سازمان غذا و دارو 26 میلیارد... و عجیب تر اینکه بودجه "جامعه المصطفی" مکارم شیرازی بیشتر از بودجه وزارت کار و رفاه + بودجه وزارت راه وشهرسازی + بودجه سازمان غذا و داروست. حالا معنی فساد و اخلال اقتصادی را می فهمید؟ (منبع)

درگذشت بهمن امینی

پشتيان فرهيختهء جنبش سکولار دموکراسی ايران

محمدتقی امینی مقدم (بهمن امینی)، پایه گذار انتشارات و کتابفروشی خاوران، روز جمعه 25 آبان 1397 در سن 67 سالگی  در لیون (فرانسه) درگذشت و جنبش سکولار دموکراسی ايران پشتيبانی گرانقدر را از دست داد. انتشارات خاوران با کوشش و دقت کم نظیر ایشان مجموعه‌ای ارزنده از کتاب‌های نویسندگان بزرگ ایران در تبعید را منتشز ساخته است. در کنار فعالیت‌های فرهنگی و سیاسی، بهمن امینی چهره سرشناس مبارزه علیه نقض حقوق بشر در ایران و سازمان دهنده بسیاری از آکسیون‌های اعتراضی ایرانیان در پاریس بود. در عین حال زنده‌یاد بهمن امینی از پایه‌گذاران و تلاشگران جنبش جمهوری‌ خواهان لائیک و دموکرات بود که پس انشعابات در این طیف به‌همراه دوستانش فعالیت اين گروه را در پاریس ادامه داد. جنش سکولار دموکراسی ایران با ارج نهادن به تلاش‌های پر بار او در راه مبارزه با حکومت اسلامی تبهکار و دفاع اش از آزادی، برابری و حقوق بشر، درگذشت ایشان را به بانو هایده قهرمانی همسر گرامی ایشان، خانواده امینی و همه یاران و بازماندگان ایشان تسلیت می‌گوید.

تمهيدات مبتکرانهء شهردار جدید!

در حالی که بیش از نیم میلیون خانه به علت رکود تورمی و نابودی ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم روی دست سازندگان اش باد کرده و فروش نمی رود، پیروز حناچی، شهردار جدید تهران، در اولین اظهارات اش پس از انتخاب به سمت شهردار تهران اعلام کرد دولت باید روی خانه های خالی مالیات سنگین ببندد و همچنین از مالکان بخاطر افزایش قیمت زمین و خانه مالیات ارزش افزوده بگیرد! راه حلی که حناچی برای کسب درآمد دولت و شهرداری ارائه می دهد مثل این است که بانک مرکزی برای کاهش نقدینگی دو سوم سپرده های بانکی مردم در بانک ها را مصادره نماید!

آزادی در انتخاب اسم فرزند

حمیدرضا رحیمی

برادران اگر بی مقدمه این آیه را صادر کنند که شهروندان ایران سابق از این پس، افزون بر حقوق مدنی عمومی، حق انتخاب نام برای فرزندان خود را هم ندارند، چندان خوبیت ندارد و یک وقت خدای نخواسته برایشان حرف در می آورند! این است که به ترفندی جديد ملتجی می شوند: «سخنگوی سازمان ثبت ‌احوال، انتخاب اسامی مانند “محمد کوروش” و “محمد داریوش” برای پسران را مجاز اعلام کرده و گفته که برخی خانواده‌ها این نام‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند!»

اتحاد برای تجزيه؟

اسماعيل نوری علا

در هفتهء گذشته چند سازمان سياسیِ «منطقه ای - قومی»، همراه با چند سازمان کمونيستی، طی اعلاميه ای از احزاب، نهادها، سازمان و جریان‌های جمهوری خواه دموکراتی که خود را با تفاهم نامه آنها همسو می‌دانند، دعوت به «همکاری و همگامی در مبارزه برای سرنگونی جمهوری اسلامی» نموده اند. در موقعيت کنونی کشورمان، اين مسئله مورد توافق همگانی است که بدون «اتحاد نيروهای سياسی مخالف حکومت اسلامی مسلط بر ايران»، يا اين حکومت پايدار می ماند، يا به يک ديکتاتوری تمام عيار نظامی می انجامد، و يا کشور از هم می پاشد. بدين لحاظ مژدهء اتحاد نيروهائی از اپوزيسيون بسيار دلگرم کننده است... اما صادر کنندگان اين بيانيه برای رسیدن به مقاصد خود دارای «طرح مشترک» ويژه ای نيز هستند که دارای چهار ده بند است و، متأسفانه، بخصوص بند دوم آن، با تکرار مطالب تفرقه برانگيزی که سابقه ای طولانی دارند، کل «دعوت به اتحاد» اين سازمان ها را در محاق ترديد می اندازد.

معنای واقعی و ضرورت ناسیوناليسم

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامهء دنيای امروز بمديريت دکتر پريسا ساعد

مشکل آرمانگریی نیست، فقدان جامعه باز است!

سام قندچی

بسیاری از کسانی که از تجربهء استبداد سیاسی و فکری کمونیسم یا اسلام سياسی بیرون آمده اند تصور می کنند که دلیل اصلی استبداد آن سیستم ها آرمانگرائی مندرج در آن ها بوده است و، در نتيجه، به نفی آرمانگرائی می رسند. اما واقعیت این است که حتی لیبرالیسم هم - چه در زمینه اقتصادی و چه در زمینه سیاسی - بسیار آرمانگرا تر از اتوپیسم کمونیستی بوده است اما مادر استبداد نشده است؛ زيرا آنچه تجربهء دموکراسی های غرب را از بقيه جهان جدا می کند باور آنها به «جامعه باز» است.

چنبرهء فساد سیاه بر ایران

گزارش دیدبان شهروند

در سال‌های اخیرکه فشار اقتصادی در ایران به اوج خود رسیده و فقر فزاینده گریبان تعداد بیشتری از مردم ایران را گرفته است نگاه‌های بیشتری به سوی هزینه‌ های هنگفت حکومت اسلامی برای گروه‌های شبه نظامی جلب شده است. با دیدن ارقامی سرسام آور  و شناخت برخی از این گروه‌ها می‌توانیم بیشتر و بهتر متوجه خشم فراوان مردم علیه سیاست‌های منطقه‌ای حکومت اسلامی شویم؛ مردمی که به نظر می‌رسد این روزها به این نتیجه رسیده‌اند که بیشترین هدر رفت سرمایهء مالی و انسانی در چرخهء غلط سیاست‌ خارجی نظام اتفاق میافتد و برای مقابله با آن باید پایه‌های اصلی و ایدئولوژیک نظام را هدف قرار داد تا اجازه ندهند منابعی که می‌تواند به افزایش خیر عمومی در ایران منجر شود خرج ماجراجویی‌ها و دشمنی‌های این نظام شود.

حذف کلمه‎‎ء «ایران» از مراسم ارتشی

گزارشی از کيهان لندن

با فشار سازمان عقیدتی سیاسی ارتش دو واژه فارسی از متن دعا و احترامات نظامی حذف شد. فرماندهان باید به جای استفاده از درود در احترامات نظامی از «سلام علیکم» استفاده کنند. به جای عبارت «سربازان ایران» باید از «سربازان انقلاب» استفاده شود. تقدیر از مدافعان امنیت و جبهه مقاومت نیز به متن نیایش افزوده شده است. این «اصلاحیه»‌ با هدف تغییر زبان و بیان رایج در «ارتش ملی» برای تبدیل آن به «ارتش انقلابی و اسلامی» صادر شده است.

مرگ ‌انديشی به نوعی انسداد فرهنگي مي‌رسد

گفتگو با محمد صنعتی

مسالهء «فرهنگ مرگ» بسيار مهم است. جامعه‌ای كه ‌اين اندازه مرگ‌انديش شود، به نوعي انسداد فرهنگي مي‌رسد. وقتي من ترس از مرگ دارم، تلاش مي‌كنم براي رهائی از آن كاري بكنم. اما يك زمانی هست كه مرگ طلب مي‌شوم. يك وقت اصلا فكر مي‌كنم زندگي روی زمين و زندگي زميني تماما نقش و نگار است، همه پوچ است، همه هيچ است و با اتكا به اين سخن كه نبايد به آنچه فناپذير است، دلبسته باشيم، بگوييم كه نبايد هيچ كاری در اين دنيا بكنيم. در نتيجه به همين عقب ‌ماندگي مي‌رسيم.

پاسخی به دعوت دانشجويان از نخبگان

جواد کاشی

خیلی راه دور نرویم. خطاب شما به روشنفکران چنان است که گویی آنها اساساً بیرون از مدار قدرت‌اند. ضمیری پاک دارند. دل در گرو مردم دارند و سراسر اخلاقی و پاک سرشتند. فقط غافلند و نیازمند ندایی بوده‌اند که سر از خواب غفلت بردارند. حقیقاً چنین است؟ چرا به این واقعیت آشکار چشم بسته‌اید که روشنفکری نیز دکانی است که نان و نام دارد و اکثر روشنفکران و اساتید دانشگاه و قلم داران نیز کسب و کاری دارند و زندگی می‌کنند. از قلیل آنها بگذرید. اکثر آنها نه از سر غفلت بلکه از سری که در گریبان زندگی کرده‌اند به آنچه گفتید توجه نمی‌کنند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6