آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبهء پيش رو

27 آبان - 18 نوامبر

********

اعلام نتايج انتخابات مهستان

گشايندهء بحث: منوچهر يزديان

اعلام کننده نتايج: ميلاد آقائی

بحث دربارهء آينده مهستان

مدير نشست: مقداد عسگريان

********

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

9 صبح کاليفرنيا

(لطفاً ساعت محل خود را

با اين ساعت تطبيق دهيد)

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

جمعه 25 تا یک شنبه 27 آبان 1397 - 16 تا 18 نوامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان            آرشيو يکشنبه های مهستان          برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

آزادی در انتخاب اسم فرزند

حمیدرضا رحیمی

برادران اگر بی مقدمه این آیه را صادر کنند که شهروندان ایران سابق از این پس، افزون بر حقوق مدنی عمومی، حق انتخاب نام برای فرزندان خود را هم ندارند، چندان خوبیت ندارد و یک وقت خدای نخواسته برایشان حرف در می آورند! این است که به ترفندی جديد ملتجی می شوند: «سخنگوی سازمان ثبت ‌احوال، انتخاب اسامی مانند “محمد کوروش” و “محمد داریوش” برای پسران را مجاز اعلام کرده و گفته که برخی خانواده‌ها این نام‌ها را برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند!»

ناسیونالیسم

سند پیوست به منشور حزب مشروطه ایران

از آنجا که مشروطه خواهی و ناسیونالیسم با گفتمان تجدد در ایران آمیخته است، از آنجا که ناسیونالیسم تنها در اندیشه پویای لیبرال ـ دمکراسی مورد پذیرش ماست و از آنجا که گفتمان فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی حزب مشروطه ایران (لیبرال دمکرات) در این بافتار تنیده شده است، حزب در کنگره دوازدهم خود بر ناسیونالیسم از چشم انداز دربرگیرنده، به منظور حفظ تمامیت ارضی، همزیستی و یگانگی ملی، تاریخ و فرهنگ ایران و با هدف پیشگیری از هرگونه برداشت افراطی، نژادی و کاهش گرایانه تاکید می کند.

تکذیب ائتلاف جبههء ملی با جنبش ها و تلوزیونها

بیژن مهر، از طرف جبهه ملی ایران در آمریکا

کسانی که نشان داده اند در چهل سال گذشته توانایی و قابلیت هیچ حرکت سازنده ای را نداشته و غیر از ریختن آب به آسیاب رژیم اسلامی هنری از خود نشان نداده اند نمی توانند مدیریت مبارزه با حاکمیت استبدادی و یا دوران گذاری که هنوز راهکار و زمان آن مشخص نیست را بر عهده داشته باشند. تشکل ها و هواداران جبههء ملی موظف به پیروی از منشور جبههء ملی ایران هستند و اگر در پی خدمت به منافع کاسبکاران و افراد شناخته شده باشند منزوی و طرد خواهند شد. در شرایط حساس کنونی ملت ایران نیازی به شامورتی بازی های خارج از کشور و جا انداختن امیال بیگانگان، که سرمایه گذاری های کلانی برای متلاشی کردن ایران کرده اند، ندارد.

پیرامون «شورای مدیریت دوران گذار»
(با نگاهی به سخنان مهندس حسن شریعتمداری)

احمد هاشمی

مدتی است مسئله تشکیل «شورای مدیریت دوران گذار» در رسانه ها مطرح است. حسن شریعتمداری در گفتگویی با آزاد مستوفی، در مطلبی تحت عنوان "حقوق ملی در ائتلاف های احزاب اپوزیسیون ایران" در سایت عصر نو، در اين مورد توضيح می دهد... حال، به دلیل اهمیت اساسی چنین ارگانی، دو نکته بسیار مهم است: ۱ – شفافیت و علنیت، ۲ – اعتماد زدایی. در میان کنشگران سیاسی و اجتماعی در ایران، در ابعاد بسیار بالای بی اعتمادی حاکم است، طرح این گونه مسائل فقط می تواند اعتماد ناپایدار و شکننده در میان ما ایرانیان را بازهم شکننده تر کند ...

راه تازه ای برای شکستن تحریم ها!

با اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا علیه مردم تحت ستم ایران، دولت دوست و برادر عراق در یک اقدام دوستانه تولید نفت خود را افزایش داد تا جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند. بانک مرکزی عراق هم به کلیه بانک های این کشور دستور داد با گردن نهادن به تحریم های آمریکا علیه ایران مبادلات بانکی با ایران را متوقف نمایند! در پاسخ به این اقدامات کشور دوست و برادر عراق (که قبلا طی هشت سال تحمیل جنگ ویرانگر به ایران برادری خود را ثابت کرده است!) رئیس جمهور حاج حسن هم دستور چهاربانده کردن جاده مهران به نجف را صادر کرد تا با هزینه ایران در عراق جاده سازی شده و عراقی ها خجالت داده شوند! اين امر همچنین مشت محکمی به دهان آمریکا است که تصور می کند با بازگرداندن تحریم ها می تواند از اعزام دو میلیون زائر به عراق و چهار بانده کردن اتوبان های عراق توسط دولت ایران ممانعت نماید!

مرگ ‌انديشی به نوعی انسداد فرهنگي مي‌رسد

گفتگو با محمد صنعتی

مسالهء «فرهنگ مرگ» بسيار مهم است. جامعه‌ای كه ‌اين اندازه مرگ‌انديش شود، به نوعي انسداد فرهنگي مي‌رسد. وقتي من ترس از مرگ دارم، تلاش مي‌كنم براي رهائی از آن كاري بكنم. اما يك زمانی هست كه مرگ طلب مي‌شوم. يك وقت اصلا فكر مي‌كنم زندگي روی زمين و زندگي زميني تماما نقش و نگار است، همه پوچ است، همه هيچ است و با اتكا به اين سخن كه نبايد به آنچه فناپذير است، دلبسته باشيم، بگوييم كه نبايد هيچ كاری در اين دنيا بكنيم. در نتيجه به همين عقب ‌ماندگي مي‌رسيم.

پاسخی به دعوت دانشجويان از نخبگان

جواد کاشی

خیلی راه دور نرویم. خطاب شما به روشنفکران چنان است که گویی آنها اساساً بیرون از مدار قدرت‌اند. ضمیری پاک دارند. دل در گرو مردم دارند و سراسر اخلاقی و پاک سرشتند. فقط غافلند و نیازمند ندایی بوده‌اند که سر از خواب غفلت بردارند. حقیقاً چنین است؟ چرا به این واقعیت آشکار چشم بسته‌اید که روشنفکری نیز دکانی است که نان و نام دارد و اکثر روشنفکران و اساتید دانشگاه و قلم داران نیز کسب و کاری دارند و زندگی می‌کنند. از قلیل آنها بگذرید. اکثر آنها نه از سر غفلت بلکه از سری که در گریبان زندگی کرده‌اند به آنچه گفتید توجه نمی‌کنند.

تحریم ها و پروژهء رنگ فیروزه ای

دنیز ایشچی

صحبت های آقای رضا پهلوی طوری تنظیم گردیده که ایشان خود را بعنوان فرد دلسوزی ماورای جریان های سیاسی اپوزیسیون، که از طرف بخش قابل توجهی از مردم کشور از ایشان تقاضا می شود تا رهبری معنوی سیاسی حرکت های سیاسی، تعیین حکومت آلترناتیو و جایگزین حکومت اسلامی ایران را به عهده بگیرند. ایشان با این تفسیر برای خودشان نقش رهبری معنوی سیاسی همگانی تمامی اپوزیسیون سکولار را قائل میباشند، در شرایطی که پر واضح است ایشان خود جریان سیاسی داخلی خاص با مناسبات بین المللی ویژه ای می باشند.

دو گفتگوی تلويزيونی بمديريت شهرام همايون:

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگو با نمايندگان احزاب، از جمله منوچهر يزديان

برخی از مدعوين مصاحبه شاهزاده رضا پهلوی

بر اساس گزارش خبرنگار امروز نما، در اين جلسه برخی از اعضای شبکه فرشگرد و فعالان سیاسی از جمله شهریار آهی، احمد باطبی و حسن زارع زاده اردشیر، در کنار چهره های رسانه ای و هنری، انوشیروان کنگرلو، نوشابه امیری، سیامک دهقان پور، حمیده آرمیده و آرش سبحانی نیز حضور داشتند.

 

اطلاعيه روابط عمومی جبههء دموکراتیک ایران

برگرفته از تلگرام مهندس طبرزدی

شرکت یکی از اعضای شناخته شدهء برونمرزی جبهه ی دموکراتیک ایران، در برنامهء تبلیغاتی آقای رضا پهلوی (پایه گذار گروه موسوم به فرشگرد و از رهبران اپوزسیونی که خواهان برگشت به دوران پادشاهی خاندان پهلوی است) که در تلوزیون ماهواره ای موسوم به ایران انترناشنال برگزار شد، مورد شگفتی اعضا و هواداران جبهه ی دموکراتیک ایران گردید. بدین وسیله به اگاهی می رسانیم که شرکت این عضو جبهه در ان برنامهء تبلیغاتی که تناسبی با منشور جبههء دموکراتیک ایران نداشته و بلکه مغایرت داشت، تصمیمی کاملا شخصی بوده و هیچ ارتباطی به نظرات جبهه و دبیرکل آن، اقای مهندس حشمت اله طبرزدی در مورد برنامهء تبلیغاتی و دیدگاه های آقای رضا پهلوی ندارد.

سخنی صادقانه با «هنرمندان دلواپس!»

عبدالستار دوشوکی

از آنجایی که حوزهء تخصصی و کاری نگارنده در طی بيست و پنج سال گذشته در رابطه با ارائه محصولات و خدمات پزشکی بوده و مدیر چندین شرکت پزشکی بین المللی از جمله آمریکایی برای منطقه خاور میانه، از جمله ایران، آنهم در زمان تحریم های مختلف بوده ام ناچارم در رابطه با کارزار یک سویهء برخی از هنرمندان سرشناس کشورمان تحت عنوان "در برابر تحریم با ما هم‌ صدا شوید "توضیحات روشنگرانه ای را جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع این هنرمندان "دلسوز" و "متعهد" بدهم..

پيوند به اعلاميهء دلواپسان!

روشنفکران داخل ايران! با شما سخن می‌گوییم!

نامه‌ء عده ای از فعالان فعلی و سابق دانشجویی

در نتیجهء ذره‌ای شدن مناسبات اجتماعی، نداهایی سر بر آورده‌اند که حل مسایل جامعه‌ء ایران و مشکلات منطقه را به «اغیار» ارجاع می‌دهند. به کسانی روی آورده‌اند که هیچ نسبتی با «ایران» و هیچ یک از مردمان کشورهای جهان سوم و در صدر آنها مردم بحران‌زده و رنج‌کشیده خاورمیانه برقرار نمی‌سازند. می‌خواهیم مصرانه پای فشاریم بر اینکه مسایل جامعه ایران، تنها و تنها از «درون» و با تکیه بر پتانسیلِ موجودِ داخلی، قابل حل و فصل است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6