آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

20 آبان - 11 نوامبر

********

فايل تصويری      فايل صوتی

********

بخش اول:

وضعيت اپوزيسيون برانداز

و نقش گروه «فرشگرد»

سخنران: اسماعيل نوری علا

مدير نشست: حسن دانشور

********

بخش دوم:

معرفی نامزدهای عضويت

در شورای مديريت مهستان

معرف: ميلاد آقائی

مدير نشست: پگاه امينی

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

دوشنبه 21 و سه شنبه 22 آبان 1397 - 12 و 13 نوامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان            آرشيو يکشنبه های مهستان          برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

راه تازه ای برای شکستن تحریم ها!

با اجرایی شدن تحریم های جدید آمریکا علیه مردم تحت ستم ایران، دولت دوست و برادر عراق در یک اقدام دوستانه تولید نفت خود را افزایش داد تا جای خالی ایران را در بازار نفت پر کند. بانک مرکزی عراق هم به کلیه بانک های این کشور دستور داد با گردن نهادن به تحریم های آمریکا علیه ایران مبادلات بانکی با ایران را متوقف نمایند! در پاسخ به این اقدامات کشور دوست و برادر عراق (که قبلا طی هشت سال تحمیل جنگ ویرانگر به ایران برادری خود را ثابت کرده است!) رئیس جمهور حاج حسن هم دستور چهاربانده کردن جاده مهران به نجف را صادر کرد تا با هزینه ایران در عراق جاده سازی شده و عراقی ها خجالت داده شوند! اين امر همچنین مشت محکمی به دهان آمریکا است که تصور می کند با بازگرداندن تحریم ها می تواند از اعزام دو میلیون زائر به عراق و چهار بانده کردن اتوبان های عراق توسط دولت ایران ممانعت نماید!

پیرامون «شورای مدیریت دوران گذار»
(با نگاهی به سخنان مهندس حسن شریعتمداری)

احمد هاشمی

مدتی است مسئله تشکیل «شورای مدیریت دوران گذار» در رسانه ها مطرح است. حسن شریعتمداری در گفتگویی با آزاد مستوفی، در مطلبی تحت عنوان "حقوق ملی در ائتلاف های احزاب اپوزیسیون ایران" در سایت عصر نو، در اين مورد توضيح می دهد... حال، به دلیل اهمیت اساسی چنین ارگانی، دو نکته بسیار مهم است: ۱ – شفافیت و علنیت، ۲ – اعتماد زدایی. در میان کنشگران سیاسی و اجتماعی در ایران، در ابعاد بسیار بالای بی اعتمادی حاکم است، طرح این گونه مسائل فقط می تواند اعتماد ناپایدار و شکننده در میان ما ایرانیان را بازهم شکننده تر کند ...

حرف های ظاهرالصلاح و سر کاری!

محمد هادی

از آنجا که این روزها هیچکس جرئت و روی دفاع مستقیم و یا حتّی غیر مستقیم از رژیم بی آبروی آخوندها را ندارد، تلاش های بسیاری از جانب مدافعان خجالتی نظام در ایجاد ترس از تغییر رژیم در جامعه و قرار دادن مردم بر سر دو راهی حفظ رژیم و یا سوریه و ویران شدن ایران صورت می گیرد و این در حالی است که در واقعیت هیچ دلیل مستند و واقعی و یا تجربه مشابه برای سوریه شدن ایران در بعد از سقوط آخوندها وجود ندارد. روشن است که اینگونه ایجاد وحشت از احتمال سوریه شدن ایران نتیجه ای جز استمرار حکومت آخوندها نخواهد داشت.

عارف سرایی، هموند مبارز مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، از چگونگی ورودش به زمین بازی پرسپولیس - کاشیما در ژاپن می‌گوید.

تنهایی مدنی کنشگران جامعه مدنی ایران

و نقش «سلبریتی»‌های مجاز

سپیده پورآقایی

حرکت مجازی پنج آبان نشان داد که اولویت های ایده اصلاح طلبی نوعی عافیت طلبی سیاسی است که در آن اتفاقات درون هزار فامیل مهم می شود؛ مرگ ما مرگ ماست، اما سرما خوردگی حسن خمینی از قتل جنایت بار یک روشنفکر یا فعال سیاسی مهمتراست. برای کاوه مدنی دوچرخه سوار شدن نوه آیت الله مدنی یک پیشرفت محیط زیستی است اما سخت کشی فرشید هکی ضایعه نیست. این ها هیچ کدام مهم نیست اما بیطرفی در مقابل ظالم یعنی مشارکت در سرکوب، آنگاه که این سرکوب شامل بازماندگان هم می شود مسئولیت خطیرتر هم می شود.

اهانت

حمیدرضا رحیمی

فدویِ منتطرالظهور این فقره را دیگر عمراً زیر بار نمی رود. به خبری که در پی می آید نگاه کنید تا به دلیل خشم او برسید: «ابراهیم رئیسی از تأسیس "یگان حفاظت آستان قدس رضوی" خبر داد. علی اکبر افراسیابی در مقام فرمانده این یگان منصوب و معارفه شد. متولی آستان قدس رضوی در مورد دلیل تأسیس این یگان گفت که این مکان همواره "هدف دشمنان" است».

به عرض فدوی رسیدید؟.. این توهین آشکار به آقا امام رضا(ع) ست و معنا و پیام اش این است که معظم له(ع)، با آن همه یال و کوپال، و کرامات و معجزات، از حفظ خود، معاذالله، عاجز است! بفرمائيد که فدویِ منتطرالظهور این درد را دیگر کجای دل صاحب مرده اش بگذارد، هان؟!

ایدئولوژی چیست؟

جلال ایجادی

ایدئولوژی چیست؟ جریان ایدئولوژیک چه مشخصاتی دارد؟ گفتمان ایدئولوژیک کدام است؟ واژهء «ایده» بمعنای یک تصور است، محصول ذهن است، برداشتی درونی از بیرون است. بسياری از زمان افلاتون تا هگل و جان لاک و دیوید هیوم و مارکس و لوئی آلتوسر در این باره نوشته اند. ایدئولوژی ترکیبی از «ایده» یا تصور و «لوژی» بمعنای شناسائی است. ایدئولوژی بشکلی در برابر پرسشگری فلسفی و خردگرایی نقاد قرار می گیرد.

«شاهزاده» و خواب های تعبیرنشدهء او

علی مختاری

پنجرهء زمانی که برای جنب و جوش تازه ی سلطنت طلبان باز شده معلوم نیست تا کی گشوده بماند و، به خاطر همین ناروشن بودن محدوده ی فرصتی که دارند، هول شده اند و سناریوهای مختلفی را یکی بعد از دیگری برای جلب توجه ناظران روی صحنه می برند. دیروز "فرشگرد" را راه انداختند و حالا در امتداد آن مصاحبه ی جنجالی با رضا پهلوی را از طریق "ایران اینترنشنال" روی آنتن برده اند تا نگذارند فرصت از دست برود و موج "رضا شاه روحت شاد" و امیدواری تامین کنندگان بودجه و امکانات رسانه ای با گذشت زمان فروکش کند و از معجزه ی "شاهزاده" مایوس شوند.

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

در برنامه «ميدان» از تلويزيون ايران اينترنشنال

گفتگو با اسماعيل نوری علا

در برنامه «آخرين لحظه» بمديريت شهرام همايون

اعلام آغاز فعالیت

اتحاد برای ایران نوین (آبان)

«آبان» یک تشکل سیاسی- اجتماعی بر مبنای ایدهء "ملت گرائی" برای ساختن یک ایران نوین است. "ملت گرائی" مفهومی چند بعدی است و ابعاد حکومتی، اقتصادی، سیاسی، زیست محیطی، اجتماعی، فرهنگی، و روابط بین المللی را شامل می شود. ملت گرا، ایرانی است که در جهت اعتلای کشورش با جان و دل می‌کوشد و هدف او هم شاد کردن مردم، آباد کردن سرزمین، شکوفا کردن فرهنگ، قانونمند کردن دولت و ترفیع جایگاه جهانی ایران است. هدف «آبان» متحد ساختن ایرانیان داخل و خارج کشور حول این ایده است.

روشنفکران داخل ايران! با شما سخن می‌گوییم!

نامه‌ء عده ای از فعالان فعلی و سابق دانشجویی

در نتیجهء ذره‌ای شدن مناسبات اجتماعی، نداهایی سر بر آورده‌اند که حل مسایل جامعه‌ء ایران و مشکلات منطقه را به «اغیار» ارجاع می‌دهند. به کسانی روی آورده‌اند که هیچ نسبتی با «ایران» و هیچ یک از مردمان کشورهای جهان سوم و در صدر آنها مردم بحران‌زده و رنج‌کشیده خاورمیانه برقرار نمی‌سازند. می‌خواهیم مصرانه پای فشاریم بر اینکه مسایل جامعه ایران، تنها و تنها از «درون» و با تکیه بر پتانسیلِ موجودِ داخلی، قابل حل و فصل است.

پیشنهادی به فَرَشگرد

فاضل غیبی

در برابر نسل حاضر تنها یک پرسش مطرح است و آن اینکه چگونه ممکن است راهی را که جوامع  پیشرفته‌ی جهان در زمانی دراز پیموده‌اند به شتاب پشت سر گذاشت. برای شتاب دادن به روندها از کدام امکانات جهان امروز می‌توان استفاده کرد؟ زیرا اگر هدف روشن و آگاهی لازم فراهم باشد دگرگونی‌های مثبت نیز به سرعت عملی می‌شوند... در این جمع از سویی ایران ‌دوستان یکدیگر را می‌یابند و اعتماد متقابل و پیمان مشترک در میان آنان استوار می‌شود و از سوی دیگر ارزش‌های فرشگرد چنان والا و روشن است که هرگونه قصد ناشایست را پس می‌زند. بدین دلیل ساده، که هواداران خودکامگی خودبخود از پیوستن به جنبشی دمکراتیک و آزادی ‌خواهانه می‌پرهیزند و حتی اگر چنین کنند دیری نخواهد گذشت که در میان همراهان جنبش، انگشت‌نما می شوند.

آغاز دور دوم تحریم‌ها کسی را شوکه نکرد؛

اما این اول ماجراست!

گزارش صدای آلمان

از ماه‌ها پیش روشن بود که چنین روزی می‌رسد: آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا برای اعمال محدودیت‌های گسترده بر صادرات نفتی، مراودات بانکی، خطوط هوایی و کشتیرانی ایران و تحریم صدها شخصیت حقیقی و حقوقی از میان دست‌اندرکاران رده بالای سیاست و اقتصاد جمهوری اسلامی. شروع تحریم‌های نفتی و بانکی نه مردم و نه بازار ایران را دچار سکته کرد، زیرا با اولین تهدیدهای آمریکا نابسامانی اقتصادی در اشکال مختلف تشدید شد. اما کارشناسان معتقدند این تازه ابتدای هزینه‌ای است که مردم باید تحمل کنند.

افق اقتصاد ایران مسدود شده است

گفت‌وگو با محسن رنانی

دانش تحریم در آمریکا یک دانش پیشرفته است و آمریکا تصمیم گرفته به جای جنگ نظامی به دلیل همبستگی اقتصاد جهانی، از طریق تحریم و با هزینه کمتر، یک کشور را به زانو درآورد. بنابراین تحریم‌های آمریکا نوعی جنگ اقتصادی است و از سال‌های پیش دانش تحریم‌ها در این کشور شکل گرفته است. زمانی که ما داشتیم می‌گفتیم قطع‌نامه‌ها کاغذپاره است، آمریکایی‌ها داشتند روی دانش تحریم کار می‌کردند. برخی حوزه‌های تحریم کاملا در دست آمریکاست و حتی اگر اروپا بخواهد به ایران کمک کند هم نمی‌تواند.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6