آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبهء پيش رو

20 آبان - 11 نوامبر

********

بخش اول:

وضعيت اپوزيسيون برانداز

و نقش گروه «فرشگرد»

سخنران: اسماعيل نوری علا

مدير نشست: حسن دانشور

********

بخش دوم:

معرفی نامزدهای عضويت

در شورای مديريت مهستان

معرف: ميلاد آقائی

مدير نشست: فرشيد نصراللهی

********

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

9 صبح کاليفرنيا

(لطفاً ساعت محل خود را

با اين ساعت تطبيق دهيد)

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

چهارشنبه 16 و پنج شنبه 17 آبان 1397 - 7 و 8 نوامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان            آرشيو يکشنبه های مهستان          برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

عارف سرایی، هموند مبارز مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران، از چگونگی ورودش به زمین بازی پرسپولیس - کاشیما در ژاپن می‌گوید.

من و شکسپير!

احمد اهتمام

می بينم / که در این خطهء پهناور / این همه شاعر نازک دل / از هر سبک و سیاق / - عرفی و عرفانی - / گاه وابسته به خاکی که جان مایهء زندگی ست و / گاه بی الفتی به خاک / آمده اند / تا از سوز دل مرثيه ای برايم بسرایند / که بايد تا ابد در قلب ها زنده بماند.

تنهایی مدنی کنشگران جامعه مدنی ایران

و نقش «سلبریتی»‌های مجاز

سپیده پورآقایی

حرکت مجازی پنج آبان نشان داد که اولویت های ایده اصلاح طلبی نوعی عافیت طلبی سیاسی است که در آن اتفاقات درون هزار فامیل مهم می شود؛ مرگ ما مرگ ماست، اما سرما خوردگی حسن خمینی از قتل جنایت بار یک روشنفکر یا فعال سیاسی مهمتراست. برای کاوه مدنی دوچرخه سوار شدن نوه آیت الله مدنی یک پیشرفت محیط زیستی است اما سخت کشی فرشید هکی ضایعه نیست. این ها هیچ کدام مهم نیست اما بیطرفی در مقابل ظالم یعنی مشارکت در سرکوب، آنگاه که این سرکوب شامل بازماندگان هم می شود مسئولیت خطیرتر هم می شود.

علیه تشدید فضای امنیتی

و خطر بازتولید قتل های زنجیره ای!

حزب چپ ایران ( فدائیان خلق)

سازمان های جبهه ملی در خارج از کشور

اتحاد جمهوری خواهان ایران

همبستگی جمهوری خواهان ایران

ما سازمان ها و احزاب جمهوری خواه دمکرات و عرفی  تاکید می کنیم که بهبود وضعیت حقوق بشر نیازمند تلاش ها و فعالیت های جنبشی و سازمان یافته‌ی مدافعان حقوق بشر و نیروهای معترض به وضع موجود است تا با ایجاد فشار اجتماعی دستگاه سرکوب را وادار به عقب نشینی بکنند. دولت اعتدال هم نشان داده است که علیرغم ادعاهای خود، ظرفیتی برای حل مشکلات حقوق بشری ندارد و به تسلیم در برابر قدرت خودکامه ولایی تن داده است.

یادداشتی برای دوستان جوان

سام قندچی

یکی از برجسته ترین کارهای حزبی در این چهل سال، تأسیس حزب سکولار دموکرات ایرانیان است که اکنون دبیر کلی آن با آقای منوچهر یزدیان است. منوچهر یزدیان یکی از معدود یادگارهای دوران پیش از قتل عام شصت و هفت، و رهبری به روز است که در خاطرات سیر نمی کند و نه تنها در مورد موضوعاتی نظیر مسائل اتنیک بطور طبیعی صاحب نظری بادرایت است، بلکه یکی از با دانش ترین و با تجربه ترین ها در عرصه ساختن تشکیلات و سازمان است. افرادی نظیر او خیلی معدود باقی مانده اند و واقعاً جوانانی که در کار سیاست برای آینده ایران جدی هستند می توانند از آقای منوچهر یزدیان بیاموزند.

جنایات و مکافات: چرا اعدام سبب کاهش جرم نمی‌شود؟

معین خزائلی

باور به ویژگی بازدارندگی اعدام در عمل بدین معنی است که در صورت لغو و یا کاهش موارد اجرای آن، جامعه با موجی از موارد ارتکاب جرم و جنایت به دلیل عدم وجود عنصر بازدارنده خود (اعدام) روبه‌رو شده و هرج و مرج و ناامنی سراسر جامعه را فراخواهد گرفت. امروزه نیز با وجود اثبات نادرست بودن این ادعا -در نتیجه لغو مجازات اعدام توسط بسیاری از کشورها و عدم مواجهه‌شان با موج جرم و جنایت-، اما هنوز تعداد قابل توجهی از نظام‌های حقوقی که همچنان مجازات اعدام را در قوانین خود داشته و آن را اجرا می‌کنند، عامل «بازدارندگی» و «ترس از افزایش میزان جرم و جنایت» را از جمله علل عدم لغو این مجازات و اصرار به اجرای آن عنوان کرده و تبلیغات خود را نیز معطوف به گسترش این دیدگاه در جامعه می‌کنند.

پديده ای که علم در توضيح اش عاجز است!

رسانه های مخالف نظام مقدس، که هر حرکت و رویداد بزرگ و کوچک و متوسط درون نظام را رصد می کنند و حتی به جای مهر روی پیشانی مقامات مقدس هم گیر می دهند، با انتشار تصاویر قدیمی حاج حسینعلی امیری، معاون پارلمانی حاج حسن روحانی، و مقایسه با عکس های جدید وی از مرتفع شدن جای مهر روی پیشانی حاج حسینعلی ابراز تعجب مضاعف، در حد لالیگا کرده اند! به هر حال هرچه هست علم تاکنون پاسخ قاطعی برای آن نیافته که چرا زنانی که نماز می خوانند و اقشار معمولی جامعه که سجده های طولانی هم دارند و حتی خود مدیران و مسئولان کشور تا قبل از ورود به عرصه های حکومتی و دولتی نقش مهر روی پیشانی آنها دیده نمی شود، و آیا داشتن نقش مهر جزو شرایط مدیریتی است یا جهت تمیز دادن آنها از سایر اقشار مملکت (رعایا)  خالکوبی - تتو - و یا گریم موقت می شود!

راه حل عاقلانه

حمیدرضا رحیمی

تا آنجا که فدویِ منتظرالظهور بیاد می آورد، برادران قرار بود که نفت را سر سفرهء مردم بیاورند لکن پنداری دیگر پشیمان شده اند و بنا دارند بجای نفت، نوشابه بدهند!.. فدوی قاصم الجبارين را شدیداً گواه می گيرد و اگر نمی پذیرید، روح پُر فتوح حضرت امام (ل) را علاوه، و اگر باز هم باورتان نمی شود، پُرستات مقام معظم رهبری (ضپ) را نیز برای محکم کاری ضميمه می کند، که مطلب فوق ساخته و پرداختهء او نيست و خود ِجنس است؛ اصلاً این هم سند منگوله دارش: «کارگران این کارخانه به جای دستمزد، "نوشابه" می‌گیرند!» خبر آنلاین. اما اين راه حل به همينجا ختم نمی شود...

آغاز دور دوم تحریم‌ها کسی را شوکه نکرد؛

اما این اول ماجراست!

گزارش صدای آلمان

از ماه‌ها پیش روشن بود که چنین روزی می‌رسد: آغاز دور جدید تحریم‌های آمریکا برای اعمال محدودیت‌های گسترده بر صادرات نفتی، مراودات بانکی، خطوط هوایی و کشتیرانی ایران و تحریم صدها شخصیت حقیقی و حقوقی از میان دست‌اندرکاران رده بالای سیاست و اقتصاد جمهوری اسلامی. شروع تحریم‌های نفتی و بانکی نه مردم و نه بازار ایران را دچار سکته کرد، زیرا با اولین تهدیدهای آمریکا نابسامانی اقتصادی در اشکال مختلف تشدید شد. اما کارشناسان معتقدند این تازه ابتدای هزینه‌ای است که مردم باید تحمل کنند.

افق اقتصاد ایران مسدود شده است

گفت‌وگو با محسن رنانی

دانش تحریم در آمریکا یک دانش پیشرفته است و آمریکا تصمیم گرفته به جای جنگ نظامی به دلیل همبستگی اقتصاد جهانی، از طریق تحریم و با هزینه کمتر، یک کشور را به زانو درآورد. بنابراین تحریم‌های آمریکا نوعی جنگ اقتصادی است و از سال‌های پیش دانش تحریم‌ها در این کشور شکل گرفته است. زمانی که ما داشتیم می‌گفتیم قطع‌نامه‌ها کاغذپاره است، آمریکایی‌ها داشتند روی دانش تحریم کار می‌کردند. برخی حوزه‌های تحریم کاملا در دست آمریکاست و حتی اگر اروپا بخواهد به ایران کمک کند هم نمی‌تواند.

دکتر قائم مقام، شعبده بازی بس است!

اسماعيل نوری علا

من نه سخنگوی رضا پهلوی ام و نه مدافع آن دسته از اعمال غيرقانونی رژيم پهلوی ها در طول پنجاه سال سلطنت شان. اما آشکارا اعلام می کنم که يک موی گنديدهء دو شاه پهلوی و امروز هم شاهزاده رضاپهلوی را با اشخاص نفاق افکن و هواخواه حکومت اسلامی همچون موسويان (که خود وارث خيانت های رهبران جبههء ملی در جريان انقلاب است) عوض نمی کنم.

رهبران باید همه حقیقت را ببیند و بی‌پرده بیان کنند!

حمید آقایی

رضا پهلوی در یک نشست محدود در واشنگتن که از طریق تلویزیون ایران اینترنشنال پخش گردید، سعی کرد برنامه‌های خود و راه‌های عبور، به‌نظر خودش کم‌هزینه از نظام جمهوری اسلامی را توضیح دهد. دیدن حقایق آنطور که هستند و نه آنطور که باید باشند هنر و استعدادی است که بسیاری از رهبران سیاسی و شاهزادگان فاقد آنند. بطوریکه گاه علامت سوال بزرگی در ذهن شنونده نقش می‌بندد که چگونه است که این رهبران حقایق روشن را نمی‌توانند بینند؟ آیا ذهن و نوع نگاه آنها به حقایق آن اندازه بسته است که اجازه دیدن همه حقایق را آنطور که هستند، نمی‌دهند و یا حقایق را می‌بینند اما جرات بیان آن را ندارند و یا نگران کاهش طرفدارانشان هستند؟

تشکلات سکولارهای دمکرات و گوهر تعقل

کامبیز باسطوت

سکولارهای دمکرات و صنعتگران مردمی، در  مبارزه برای نابودی حکومت اسلامی، ابتدا باید از خط اول دفاعی رژیم اسلامی - که کمونیست ها و مصدقی ها هستند - بگذرند تا متحقق شدن ایرانی پیشرفته با مردمی مرفه با قرار گرفتن در دنیای آزاد امکان پذیر شود. بدون برخورد انتقادی جدی با داستانوارهء سیاسی این دو گروه و ویران کردن ذهنیت سیاسی - تاریخی خاصی که آنها ساخته اند اهمیت يافتن دمکراسی و آزادی و توانائی بدون مرز صنعتگران در راستای ساختن یک زندگی مرفه و  پیشرفته برای مردم امکان پذیر نیست.

افزایش احتمال «شورش» مردم

گزارش دویچه وله

با وجود گذشت قریب به چهل سال از انقلاب بهمن پنجاه و هفت و وعده‌های رهبران حکومت و رؤسای دولت‌های مختلف جمهوری اسلامی مبنی بر ایجاد رفاه عمومی، جامعه ایران کماکان و بیش از پیش دست به گریبان فقر و عمیق‌تر شدن روزافزون شکاف‌های طبقاتی است. همین معضل موضوع نشستی در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور کارشناسان این حوزه بود. به گفته برخی کارشناسان، افزایش فقر احتمال "شورش" مردم را بیشتر خواهد کرد. برخی دیگر نیز از لزوم تغییر رابطه دولت و مردم سخن گفتند. یک سوم جمعیت ایران دچار "فقر مطلق" هستند.

دومين هفتهء آبان؛

هنگام ملی گرایی یا هفته پادشاهی خواهی؟

مازيار کاشی

جنبش سکولار دموکراسی، که همزمان با صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران با کمک مالی عده ای از هواداران اولین کنگره خود را بوجود آورد، اکنون، سال ها بعد، در یک پیوند سیاسی با حزب مشروطه در موارد مختلف و بزنگاه های سیاسی بیانیه های مشترکی داده اند. اما مهمترین موضوعی که در این یادداشت مورد تاکید قرار گرفته است واکنش اين جنبش به هفتم آبان در پاسارگاد است.

همراه با يادداشت های اسماعيل نوری علا

حکومت اسلامی، قدرت سیاسی - دینیِ پاتولوژیک

جلال ایجادی

با توجه به ساختار هرم متمرکز قدرت سیاسی و مشخصه استبدادی و فردی آن، هیچ ارگانی از حکومت بطرز عادی عمل نمی کند و بعلاوه مجموعه ماشین حکومتی در مدار بحرانی همه جانبه است. این حکومت، خود را دارای ایدئولوژی دینی برتر اعلام کرد و به مردم بهشت را وعده داد. ولی در تجربهء انسانی و اجتماعی، بسیاری دریافتند که ایدئولوژی دینی رژیم جنایتکارانه و تبعیض گراست. حکومت خشونت رسمی خود را «قانونی» و «مقدس» و «الهی» نشان داده و هرگونه تجاوزی را موجه معرفی می نماید.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6