آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

برنامهء يکشنبهء پيش رو

13 آبان 1397 - 48 نوامبر 2018

********

بخش اول:

ساختار جدیدی که  موجب رشد و خوشبختی مردم ایران می شود

سخنران: کمال آذری

محقق و مدرس علوم سياسی

مدير نشست: اسماعيل نوری علا

********

بخش دوم:

نحوهء نامزدی داوطلبان عضويت

در شورای مديريت مهستان

و بررسی تجربه های مديران کنونی

با مديريت مشترک حسن دانشور

و ميلاد اقائی

********

پخش زندهء نشست عمومی مهستان

هر يکشنبه

9 صبح کاليفرنيا

(لطفاً ساعت محل خود را

با اين ساعت تطبيق دهيد)

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن و

رسانه های اجتماعی مهستان

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

چهارشنبه 9 و پنج شنبه 10 آبان 1397 - 31 اکتبر و 1 نوامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان            آرشيو يکشنبه های مهستان          برنامهء «رمز پيروزی»

پيمان نامهء عصر نو         سايت کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

یادداشتی برای دوستان جوان

دربارهء حزبیت و نقش آقای منوچهر یزدیان

سام قندچی

یکی از برجسته ترین کارهای حزبی در این چهل سال، تأسیس حزب سکولار دموکرات ایرانیان است که اکنون دبیر کلی آن با آقای منوچهر یزدیان است. منوچهر یزدیان یکی از معدود یادگارهای دوران پیش از قتل عام شصت و هفت، و رهبری به روز است که در خاطرات سیر نمی کند و نه تنها در مورد موضوعاتی نظیر مسائل اتنیک بطور طبیعی صاحب نظری بادرایت است، بلکه یکی از با دانش ترین و با تجربه ترین ها در عرصه ساختن تشکیلات و سازمان است. افرادی نظیر او خیلی معدود باقی مانده اند و واقعاً جوانانی که در کار سیاست برای آینده ایران جدی هستند می توانند از آقای منوچهر یزدیان بیاموزند.

جنایات و مکافات: چرا اعدام سبب کاهش جرم نمی‌شود؟

معین خزائلی

باور به ویژگی بازدارندگی اعدام در عمل بدین معنی است که در صورت لغو و یا کاهش موارد اجرای آن، جامعه با موجی از موارد ارتکاب جرم و جنایت به دلیل عدم وجود عنصر بازدارنده خود (اعدام) روبه‌رو شده و هرج و مرج و ناامنی سراسر جامعه را فراخواهد گرفت. امروزه نیز با وجود اثبات نادرست بودن این ادعا -در نتیجه لغو مجازات اعدام توسط بسیاری از کشورها و عدم مواجهه‌شان با موج جرم و جنایت-، اما هنوز تعداد قابل توجهی از نظام‌های حقوقی که همچنان مجازات اعدام را در قوانین خود داشته و آن را اجرا می‌کنند، عامل «بازدارندگی» و «ترس از افزایش میزان جرم و جنایت» را از جمله علل عدم لغو این مجازات و اصرار به اجرای آن عنوان کرده و تبلیغات خود را نیز معطوف به گسترش این دیدگاه در جامعه می‌کنند.

پيرامون ربودن هاشم خواستار

بیانیه کانون معلمان ایران در تبعید

اگر رژیم در هدف پلید خود نسبت به هاشم خواستار موفق شود، شکی نیست همین برنامه را که تاکنون علیه برخی از مبازران انجام داده است، این بار بطور منظم و در ابعاد وسیع تری علیه همهء نیروها و فعالان جنبش های اجتماعی عملی خواهد کرد. از این رو وظیفهء همهء انسان های آزادی خواه و نیروهای سیاسی مترقی، تشدید مبارزه علیه حکومت اسلامی و بسیج افکار عمومی جهان برای جلوگیری از توطئه های جدید رژیم علیه مبازران در داخل کشور است◄.

هاشم خواستار در بخش روانپزشکی مشهد!

آژانس ايران خبر

خانم صدیقه مالکی، همسر هاشم خواستار می گويد که سازمان اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم، آقای خواستار را بازداشت (ربوده) و بدون هیچ توضیحی او را در روز سه‌شنبه (اول آبان‌ماه) در بند بیماران ممنوع‌الملاقات بخش روانپزشکی مشهد بیمارستان ابن سینا مشهد که مخصوص اختلالات و ناهنجاری‌های روانی است بستری کرده‌اند.

کاری شبيه کار نازی ها!

شکوه ميرزادگی

کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی بنا بر گزارش کمپین دفاع از زندانیان سیاسی، آقای هاشم خواستار، فعال صنفی معلمان در مشهد دستگیر و به یک بیمارستان روانی برده شد. خانم صدیقه مالکی، همسر این معلم مبارز می‌گوید: «اطلاعات سپاه بدون ارائه حکم، آقای خواستار را بازداشت و بدون هیچ توضیحی ایشان را امروز سه‌شنبه در بند بیماران ممنوع‌الملاقات بیمارستان روانپزشکی ابن سینا مشهد که مخصوص اختلالات و ناهنجاری‌های روانی است بستری کرده‌است. این کاری ست که نازی های هیتلر با مخالفان خود انجام می دادند. البته نشاندهنده این هم که وضع جمهوری اسلامی چنان خراب شده که هر نوع جنایتی را برای ادامه نظام خود لازم می بیند (منبع).۞

برپایی دولتِ در سایه، یک ضرورت است

بهروز قاسمی

موضوعِ این مقاله بررسیِ راه های ایجاد یک دولت در سایه جهت جایگزین ساختن آن به جای حکومت فعلی در صورت سقوط این حکومت بنا به هر دلیل اعم از عامل داخلی یا خارجی می باشد. اما توصیه می شود فعالان سیاسی که باورمند هستند حکومت ایران - علیرغم فساد گسترده موجود و تنش های سیاسی داخلی و خارجی  - تنها دارای ابتلا به سوء مدیریت و یا نادانی در اتخاذ برخی از تصمیم گیری های مناسب می باشد و، علیرغم همهء مشکلات موجود، اتاق فکر رهبری و سپاه پاسداران را بهترین یا تنها گزینه موجود برای تأمین منافع ملی ایران می دانند، با اتلاف وقت خود، این مقاله را مورد مطالعه قرار ندهند زیرا این مقاله برای باورمندان به ضرورتِ به زیر کشیدن استبداد حکومتی جهت تأمین منافع ملی تهیه شده است.

ماموران امنیتی عربستان از کاربرد واجبی غافلند!

جمال قاشقچی روزنامه نگار مستقل و آزاد اندیش از مخالفان جدی جنایات محمد بن سلمان در یمن بود و در موضوع اختلافات عربستان با قطر از قطر حمایت می کرد. ماجرای اسفبار شکنجه و قطعه قطعه کردن اين روزنامه نگار آزاد اندیش و مخالف رژیم قرون وسطایی عربستان صهیونیستی از ابعاد مختلف قابل غور و بررسی می باشد. اول اینکه معلوم شد تلویزیون های فارسی زبان ماهواره ای به اصطلاح اوپوزیسیون خارج نشین بیشتر از سازمان های اطلاعاتی ترکیه که ترور قاشقچی در خاک کشورشان اتفاق افتاده از پشت پرده ماجرا مطلع هستند و ریز ماجرا را می دانند!

از جلوه های مردمسالاری دینی!

حمیدرضا رحیمی

راست اش واقعیت واقعاً موجود این است که چه ضدانقلاب وش اش بیاید و چه نه، و البته علیرغم تبلیغات استکبار جهانی و صهیونیزم یبن الملل و ایادی آنان در داخل و خارج و کُرات دیگر، لعنة الله علیهم اجمعین، ایران اسلامی همچنان راه مالروی امام(ل) را ادامه داده و قله های پیروزی، بویژه در عرصهء اقتصاد که بفرموده معظم له قرار بوده که مال خر مدّه ظله العالی باشد، را، یکی پس از دیگری، بعون الله، فتح می فرماید و از آن میان: «همزمان با نوسان شدید قیمت ارزهای خارجی و سقوط ارزش پول ملی ایران، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ادعا کرد ریال ایران قوی‌ترین پول منطقه خواهد شد!/ العربیه

دومين هفتهء آبان؛

هنگام ملی گرایی یا هفته پادشاهی خواهی؟

مازيار کاشی

جنبش سکولار دموکراسی، که همزمان با صد و هفتمين سالگرد انقلاب مشروطه ايران با کمک مالی عده ای از هواداران اولین کنگره خود را بوجود آورد، اکنون، سال ها بعد، در یک پیوند سیاسی با حزب مشروطه در موارد مختلف و بزنگاه های سیاسی بیانیه های مشترکی داده اند. اما مهمترین موضوعی که در این یادداشت مورد تاکید قرار گرفته است واکنش اين جنبش به هفتم آبان در پاسارگاد است.

همراه با يادداشت های اسماعيل نوری علا

فرشگرد بايد پاسخ بدهد!

مطلبی در سايت بالاترين

خوب به اين عکس نگاه کنید. چند تا قهوه روی میز هست؟

 اصلا مهم نیست من خودم حساب کرده ام. فرشگردی ها به اضافه شاهزاده رضا پهلوی و محافظان و همراهان و آبدارچی شان تقریبا سی چهل نفر میشوند. حالا شما بگو اصلا پنجاه نفر! اینها پنجاه تا قهوه از استارباکس سفارش داده اند. قیمت هرکدامش چقدر است؟ دو دلار و نود و پنج. حالا شما اصلا بگو پنج دلار! پنج دلار را ضربدر پنچاه بکنی چقدر میشه؟ میکند بعبارتی دويست و پنجاه دلار. حالا گٍردش میکنیم شما اصلا بگو هزار دلار. خب، حالا فرشگرد باید برای من بعنوان نماینده ملت ایران شفاف سازی کند که این حجم از ارز را از کجا آورده؟ آیا ارز جهانگیری بوده یا ارز شناور و یا ارز شناگر؟ بعد باید خیلی واضح بگویند منشا این پول کدام کشور همسایه بوده که خاشقچی را با اره برید؟ سپس باید جزئیات نوع قهوه را بصورت شفاف توضیح بدهند. آیا قهوه تلخ بوده یا دبل دبل بوده؟ چند تا شکر و چقدر شیر داشته؟ اصلا هدفشان از خوردن قهوه چه بوده؟ چرا چای لاهیجان نخوردند که لااقل حمایت از تولیدات داخلی باشد؟ مگر مقام معظم امسال را سال حمایت از کالای ایرانی اعلام نفرموده بودند؟ شما که هنوز به قدرت نرسیده اید اینقدر قهوه میخورید وای بحال زمانی که به قدرت برسید

حکومت اسلامی، قدرت سیاسی - دینیِ پاتولوژیک

جلال ایجادی

با توجه به ساختار هرم متمرکز قدرت سیاسی و مشخصه استبدادی و فردی آن، هیچ ارگانی از حکومت بطرز عادی عمل نمی کند و بعلاوه مجموعه ماشین حکومتی در مدار بحرانی همه جانبه است. این حکومت، خود را دارای ایدئولوژی دینی برتر اعلام کرد و به مردم بهشت را وعده داد. ولی در تجربهء انسانی و اجتماعی، بسیاری دریافتند که ایدئولوژی دینی رژیم جنایتکارانه و تبعیض گراست. حکومت خشونت رسمی خود را «قانونی» و «مقدس» و «الهی» نشان داده و هرگونه تجاوزی را موجه معرفی می نماید.

یادمان هویت ملی مبتنی بر اصول

(نگاهی به کتاب جديد فوکوياما)

جواد کاشی

فوکویاما همه را به احیای هویت ملی مبتنی بر اصول فرا می خواند. بعقيدهء او «ملی‌گرایی که بر انگاره‌های عصر روشنگری ظهور کرد، مبتنی بر باورهای نژادی و قومی نبود، بلکه بر منظومه‌ای از آراء اصولی عصر روشنگری نظیر آزادی و برابری انسانی استوار بود. اگرچه بعدها بسیاری از امواج ملی‌گرایی به باورهای نژادی درآمیختند، اما پیوند میان ملی‌گرایی و باورهای نژادی و قومیتی لزوماً در سرشت ملی گرایی نهفته نیست. فوکویاما، هم لیبرال‌ها و هم چپ‌ها را فرامی‌خواند تا برای نجات ارزش‌های عصر روشنگری، پرچم آن سنخ از ملی گرایی را برافرازند و در مقابل سیاست‌های هویت دنیای امروز مقاومت کنند.

انقلاب 57 و روشنفکران غيرمذهبی

گفتگو با اسماعيل نوری علا

گفتگوگر: سعيد بهبهانی

فايل صوتی

گفتگوهای شهرام همايون در کانال يک

در بارهء تاريخ معاصر و چهارم آبان

با اسماعيل نوری علا

و در مناظرهء سياسی

يزديان - پاشائی - فروزنده - بيگلر - جوادی - يزدی

شايد برای ترانه ای...

افشين بابازاده

چهره ات را نگاه مى كنند / تا زير باران / در اشك غوطه زند. // لبانت را به سخن مى آورند / تا كاغذها از سپيدى رها شوند / نوشتن بياموزند / تيرگى جوهر را بچشند / و واژه ها را ببينند.// اما تو برايشان / از رؤيائی که در سينه داری می گويى / از سر ريز شدن / براى بودن / و برای خواندنِ آن تنها ترانه اى / که پايان نمی پذيرد.

ترس و توسعه ‌نیافتگی

محمود سریع‌القلم

اینکه افراد تا چه میزان نگران پیامدهای فعالیت‌های خود هستند به همان میزان کمتر برای نو آوری فکر می‌کنند و سازماندهی می‌کنند. شهرداری لس‌آنجلس هم به عزاداران عاشورا اجازه داد در مرکز شهر مراسم خود را برگزار کنند و هم به حامیان پادشاه باستانی ایران، کوروش. چرا هر دو نوع سازماندهی آزادی دارند؟ چون سیستمی وجود دارد که هراسی از سازماندهی‌های متفاوت ندارد.

عواقب ناگوار مدیریت غیردمکراتیک ثروت‌های نفتی

بیژن افتخاری

در این مقاله به یکی از پر اهمیت ‌ترین موضوعات سیاسی- اقتصادی  قرن اخیر کشورمان خواهیم پرداخت. نخست به نقش کلیدی نفت وگاز، این ثروت عظیم خفته در زیر خاک میهن‌مان در پایان بخشیدن به دوران دو هزار و پانصد ساله سلطنت در ایران و آن‌ هم در زمانی که یکی از مقتدرترین شاهان صد و پنجاه سال اخیر در رأس قدرت بود؛ می‌پردازیم و سپس نفش پر اهمیت این ماده حیاتی برای جهان را درسرنوشت "جمهوری اسلامی" مورد بررسی قرار خواهیم داد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6