آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

دعوت به مطالعه و امضای

بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

     

برنامهء مهستان

در يکشنبه ای که کذشت

25 شهريور 1397 - 16 سپتامبر 2018

فايل تصويری    فايل صوتی

بخش اول:

آزادی و سانسور

در کشورهای سکولار دموکرات

سخنران: تقی مختار

نویسنده، روزنامه نگار،

و سردبیر هفته نامهء «ایرانیان»

مدير نشست: اسماعيل نوری علا

********

بخش دوم:

جنبش اجتماعی و نقش آن در

گذار به دموکراسی

سخنران: ميلاد آقائی

مدير نشست: محمود ابطحی

*********

پيوند به آرشيو برنامه ها

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

امسال «مهستان» ميزبان کنگرهء ششم است:

 وعده گاه ديدار سکولار دموکرات های ايران

22 و 23 سپتامبر 2018 - فرانکفورت

دوشنبه 26 و سه شنبه 27 شهريور 1397 - 17 و 18 سپتامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

پيمان نامهء عصر نو         سايت مهستان جنبش           آرشيو يکشنبه های مهستان      برنامهء «رمز پيروزی»

حزب سکولار دموکرت ايران         نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

قول روسيه به امريکا

ای دولتمردان حکومت اسلامی! دلخوش به این نباشید که با پوتین چهارتا عکس یادگاری و سلفی برای اینستاگرام خود گرفته اید(!) به فکر منافع ملی کشور و مردم باشید. کره جنوبی، ژاپن، هندوستان، چین و حتی افغانستان به تحریم پیوسته اند، روسیه هم مثل این کشورها همکاری اقتصادی و روابط سیاسی با تنها ابر قدرت جهان را فدای روابط با ایران نمی کند، شما هم عبرت بگیرید و روی اسب مرده شرط بندی نکنید! در شرایط فعلی در برابر عمل ضد ایرانی روسیه نمی توان کار زیادی کرد اما برای حفظ کرامت ملی و نشان دادن خشم ایرانیان بسیار بجاست سطح روابط سیاسی با روسیه به کاردار کاهش یابد!

چطوری اينطوری شديم؟

پرسش های وارده

رئیس جمهور گفت: «هر گونه مذاکره، صحبت یا توافق با آمریکا یعنی تسلیم؛ و تسلیم یعنی از دست دادن تمام دست آوردهای چهل سالهء انقلاب! من الان بيست و چهار ساعته دارم فکر می‌کنم منظورش دقیقاً کدام دست آوردهاست؟ مغزم هنگ کرده؛ آيا شما می‌دونید کدام دست‌آوردها رو میگه؟: با فرهنگ ‌تر شدیم؟ همه؟ دنیا عاشقمونه؟ بشدت مرفه شدیم؟ محیط زیست در بهترین وضعه؟ صنعت‌ مون پویاست؟ نمی‌دونیم فساد چی چی هست؟! پاسپورت‌ مون معتبرترینه؟ پولمون با ارزش‌ترین پوله، ایمان همه مون قرصه؟ ریا نیست؟ ربا نیست؟ دروغ نیست؟ اختلاس نیست؟ مسئولان نالایق کم داریم؟ نهادهای غیر پاسخگو کم‌ داریم؟ ظلم و ستم نیست؟ بی عدالتی بیداد نمی‌کنه؟ گرسنه و بدبخت نداریم؟ کلاهبرداری نداریم؟ رانت خواری نداریم؟ درآمدها بالاست؟ بیمه و تأمین اجتماعی مون بیسته؟ آمار طلاق پایینه؟ دزد نداریم؟ بدبخت نداریم؟ جاده و ماشین مون توپه؟ شادترین مردم دنیا هستیم؟ همه خارجیا دنبال مهاجرت به ایران هستند؟ و ... حتماً اینه که همهء دنیا دربدر دنبال الگو برداری از ما هستن و می‌خوان ببینن چطوری اینطوری شدیم!۞

اعلاميه در مورد حملهء حکومت به کردستان عراق

هدف حکومت اسلامی از انجام این‌ گونه حملات نظامی و کشتارها بویژه در مناطق مرزی از یک‌طرف ایجاد سردرگمی در فضای اقتصادی – سیاسی آشوب زده ایران و از سوی دیگر برانگیختن خشم سازمان‌های مسلح مستقر در بیرون از مرزهای ایران برای انتقام‌گیری و انجام واکنش مسلحانه است. در روند ایجاد این سیاست حکومت اسلامی برای حفظ جان پاسدارانی که توسط خود رژیم در کردستان و استان‌های مرزی دیگر مستقر شده اند نه تنها پشیزی قائل نیست بلکه کشتار آن‌ها را بفال نیک گرفته و همواره برای شهید سازی از آن‌ها استفاده کرده است.

اين اعدام ها حکومت اسلامی را نجات نخواهد داد

کمیتهء مبارزه برای آزادی رندانیان سیاسی

ماشین کشتار حکومت اسلامی سه زندانی سیاسی، رامین و زانیار و لقمان، را اعدام کرد تا وحشت خود را در پناه این توحش نفرت‌ انگیز پنهان سازد... اين حکومت بر چوبه‌های دار تکیه زده است. می‌خواهد در روزهای پایانی عمرش بیشتر از پیش به جامعه خون بپاشد تا به خیال واهی اش مردم را از کوچه و خیابان ها به خانه برگرداند. رژیم اسلامی با آتش بازی می‌کند. مردم کردستان و سراسر ایران، خانواده زندانیان سیاسی، فعالین جنبش های اعتراضی، مردم به جان به لب رسیده، این جنایت و آدم‌کشی حکومت اسلامی را بی پاسخ نخواهند گذاشت.

استبداد انتخابِ «ما» نیست

مهدی نوربخش

در پاسخ به سئوال آقای رضا رشیدپور، در تلویزیون ملی ایران، که چرا وزرای امور خارجه ایران برای توجیه ناکامی‌های کشور به «فشارهای خارجی» متوسل می‌شوند، وزیر امور خارجه کشورمان، جناب آقای ظریف می‌گوید به‌خاطر اینکه «ما خودمان انتخاب کردیم، یک جور دیگری زندگی کنیم». این جواب اقای ظریف چندین سئوال دیگر را پیش می‌کشد.

خروج از بن بست

حمیدرضا رحیمی

فدوی با آنکه عالِم علوم اقتصادی نیست، لکن در این حد می داند که اقتصاد شکوهمند اسلامی، در احتضار کامل بسر می برد و حتا فتوای برادر سربار، محسن رضائی، که فرمود "اقتصاد ایران باید به تعمیر گاه برود نیز بعلت فقدان لوازم یدکی ناشی از تحریم های خاج پرستان، دیگر کارساز نیست و  مطابق نصّ صریح حضرت امام(ل) که فرمود "لکن اقتصاد مال خره"، به فتوای مرجع تقلید فدوی اعلی الله تعالی شأنه: "اقتصاد ایران بجای تعمیرگاه باید به طویله برود"!..

پيام به کنگره سالانهء حزب مشروطه ايران

از جانب حزب سکولار دموکرات ايرانيان

حزب سکولار دموکرات ایرانیان حزبی است جمهوری خواه با چشم‌اندازی مبتنی بر اقتصادی بر پایه عدالت اجتماعی و از این طریق در خانواده "چپ ميانه" قرار دارد. حزب مشروطه ایران حزبی است که استقرار یک نظام پادشاهی پارلمانی را در دستور کار داشته و در زمینهء اقتصادی حزبی است لیبرال. اما، علیرغم این دو تفاوت، دو حزب ما بر این باورند که ملت ایران دارای گروه‌های اجتماعی گوناگونی است و وجود و توسعهء احزاب مختلف در ایران آزاد و دموکراتیک آینده، ضامن استمرار دموکراسی می‌باشد.  بر اين پايه در دوره ای که گذشت، دو حزب ما موفق شده که پنج اعلامیه و بیانیهء مشترک صادر نماید. این همکاری، در فضای آشفتهء سیاسی و کدر گروه‌های معروف به اپوزیسیون، امید تازه‌ای برای همکاری طیف‌های مختلف ایجاد نموده است.

پيوند به ويدئو

گره گاه های اپوزیسیون و

ششمین کنگره سکولار دموکرات ها در فرانکفورت

گفتگو با منوچهر یزدیان - ناظم کنگره

در گفتگو با سعيد بهبهانی

فايل تصويری       فايل صوتی

لزوم تشکیل جبهه‌ء سکولار دمکراسی (بخش دوم)

م. رها

می‌توان پرسید، به چه علت این «تب و تاب سکولاریستی» که در قالب خیزش‌های خیابانی و در فرصت‌های گوناتون در شهرهای بزرگ و کوچک روی می‌دهد ناپایدار و معمولا حکومت دینی قادر است با بهره گیری از ماشین سرکوب مخالفت‌ها را بسرعت مهار کند؟ مهمترین علت این شرایط، کمبود رهبری یک پارچهء سکولار دمکرات‌ها در اینگونه اعتراضات است که با هدایت خیزش‌ها و گسترش آن به اقشار گوناگون از جمله طبقه متوسط، جنبشی پایدار با هدف تغییر حکومت دینی و استقرار نظام سکولار تشکیل دهد. شوربختانه حکومت دینی به رهبری ولی مطلقه فقیه و به یاری بازوهای امنیتی - نظامی‌اش توانسته است با سرکوب دگراندیشان سکولار در داخل و با بهره‌گیری از پراکندگی این نیروها در خارج، خیزش‌های فصلی داخلی را بی‌خطر سازد. کنشگران سیاسی سکولار دمکرات ایرانی مسئولیت تاریخی مهمی در عبور از بحران پراکندگی نیروها به عهده دارند.

پشت و روی سه اعدام

کمال حسینی

بهزاد - تنها شاهد اتفاق - گفت: «مدت‌ها گذشت، تصاویر زانیار و لقمان از رسانه‌ها به عنوان متهمین ترور سعدی منتشر شد. من و همسرم مطمئن بودیم که اشتباهی صورت گرفته است چون عکس دستگیر شده‌ها هیچ شباهتی به تصویری که من و همسرم از آنها در ذهن داشتیم، نداشت. این ماجرا برای ما، که آن‌ شب شوم را دیده بودیم، باور نکردنی بود و برای اینکه پدر رفیقم در این دام نیفتد به سراغ اش رفتم و او را نسبت به واقعیت ماجرا آگاه کردم و به او گفتم برای اینکه روح سعدی در آرامش باشد نگذارد سر دو‌ جوان بی‌گناه بالای دار برود».

چرا سکوت کرده‌اید؟

اصغر نعیمی

اصغر نعیمی، کارگردان جوان سینمای ایران، در یادداشتی، از هنرمندان و نویسندگانی چون اصغر فرهادی، محمود دولت‌آبادی، حسین علیزاده و سیدعلی صالحی پرسیده که چرا نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی مهم و چالش برانگیز کم‌توجه و عموماَ بدون واکنش هستند. او نوشته است: «راستی چرا روشنفکران و هنرمندان تراز اول ما نسبت به مسائل سیاسی، اجتماعی مهم و چالش‌برانگیز کم‌توجه و عموما بدون واکنش هستند؟»... او پرسیده: «مگر می‌شود یک هنرمند و روشنفکر عقیده و نظر سیاسی یا اجتماعی نداشته باشد؟ پس چرا این آرا و نظرات ابراز نمی‌شوند؟»

چیزهایی هم هست که نمی‌دانم

ابراهیم هرندی

آخر در روزگاری که ایران برلبه خطرناکترین ترتگاه تاریخی خود ایستاده است و نزدیک ترین همسایگانش، بزرگ ترین دشمنان‌اش هستند و سال‌هاست که وارونه کاری‌های حکومت‌اش ، آن کشور را در صدر خبرهای جهان نشانده است ، گفتن و نوشتن درباره وجود خدا، عرفان، امر قدسی، نقش دین در زندگی انسان و این که آیا روشنفکر می‌تواند دینی باشد، و یا شیعی باشد یا نه، چه دردی از دردهای بی درمان مردم آن کشور دوا می‌کند؟

چرا روحانی از رفتن به شورای امنیت پرهیز می‌کند؟

رضا تقی زاده

قبول دعوت برای شرکت و سخنرانی در جلسه روز بيست و شمم سپتامبر شورای امنیت سازمان ملل، که ریاست آن را دونالد ترامپ بر عهده خواهد داشت، فرصتی نیست که حسن روحانی علیرغم تمایل شخصی، خود را قادر به قبول آن ببیند.

پس از آن تابستان، پاییز فراموشی؟

گفتگو با محمدرضا نیکفر

گفتگوگر: امید منتظری

حکومت در نبرد بر سر یاد و آرشیو دو خط مشی دارد: از یک طرف می‌کوشد آرشیو مقابل را از بین ببرد؛ امکان‌ های یادآوری را معدوم کند − حال چه قبرستان باشد، چه کتاب − و در مقابل آرشیو خودش را برپا سازد. فیلم درست می‌کند، کتاب و مقاله چاپ می‌کند، و انبوهی مؤسسه تشکیل داده که کارشان جعل تاریخ است. از طرف دیگر گسست ایجاد می‌کند؛ حتا خودش آن گونه که می‌پسندد یادآوری نمی‌کند تا مبادا تداعی معانی، حافظه طرف مقابل را بیدار کند. این خط مشی پاک کردن حافظه است.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6