سردبير: اسماعيل نوری علا

جستجو در اين سايت

آرشيو صفحات اول سايت

آرشيو کلی مقالات  

آرشيو بر حسب نام نويسندگان

بيانيه های سازمان های ديگر

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی

ويدئوهای آموزشی

 Fax: 509-352-9630

ای ميل

  iraniansdm@gmail.com

پيمان نامهء عصر نو

پيوند به سايت ها و وبلاگ های  سکولار دموکرات

دعوت به مطالعه و امضای بیانیهء «جدایی کامل حکومت

و مذهب در ایران»

سایت تدارک پلاتفرمی

برای حزبی آینده نگر

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

 

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال مطالبه ای نداريم؛

 

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

 

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

 

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

 

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

 

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

 

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

تأسيس: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره:  جمعه  28  تا يک شنبه 30 مهر 1396 - 20  تا 22 اکتبر 2017

توجه: شمارهء سوم «گيتی مداری» منتشر شد>>>

کمپين «من یک سپاهی ام!»

کيهان لندن

«من یک سپاهیام» عنوان کمپینی است که در روزهای گذشته پس از سخنرانی دونالد ترامپ، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا علیه سپاه پاسداران از سوی حامیان جمهوری اسلامی ایران و با تبلیغات گسترده‏‌ی خبرگزاری‌های حکومتی در شبکه های اجتماعی به راه افتاد. (بقيه)

نمونه هائی از عمليات نرم سپاه پاسداران!

بسیاری از حامیان رژیم در اینستاگرام‌ها و توییترهای خود با هشتگ «من_یک_سپاهی_ام» تصاویری از قاسم سلیمانی، محمدعلی جعفری و دیگر فرماندهان این نیرو و کشته‌های سپاه در جنگ سوریه و عراق را منتشر کرده و حمایت خود را از این نهاد نظامی- سیاسی نشان میدهند. یکی از کسانی که روزهای گذشته از سپاه حمایت کرد، محمد جواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی بود. او بود که گفت «امروز همه ایرانیها سپاهی هستند». با افزایش فشارها به سپاه، حسن روحانی هم اختلافات عمیق خود با فرماندهان سپاه پاسداران را فراموش کرد و رسماً اعلام نمود سپاه «محبوب مردم ایران» و مردمان دیگر کشورهای منطقه است. این موضعگیری ها از سوی مننقدین و مخالفان سپاه و همچنین نظام بیپاسخ نماند و هشتگ «من سپاهی نیستم» عنوان کمپین این گروه از شهروندان شد.

بیانیه در حمایت از برجام و سپاه پاسداران

حزب اعتماد ملی (با بنيان گزاری آقای کروبی)

دستگاه دیپلماسی ایران باید همچنان عالمانه و متعهدانه از دستاورد مهم مذاکرات هسته‌ای – برجام – پاسداری کند و نگذارد «این محصول گرانقدر و استراتژیک» دستخوش رفتار های احساسی و عکس العملی عده ای در داخل ایران قرار گیرد که از درک شرایط و امکانات ناشی از توافق هسته‌ای ناتوانند.  روشن است که دولت و ملت ایران هیچگاه رشادت‌ها و دلاوری ‌های جان بر کفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران تثبیت نظام جمهوری اسلامی و دفاع مقدس را از یاد نبرده و نخواهند برد و تلاش‌های مذبوحانه آمریکا برای ایجاد «تفرقه میان دولت و ملت» و «جداسازی سپاه از مردم» در این مرحله نیز حاصلی جز وحدت و استحکام هرچه بیشتر ملت و نهادهای دولتی و انقلابی نخواهد داشت.

توطئه آمریکا برای خراب کردن مدیران خداترس

در یکی دو هفته اخیر که دونالد ترامپ به برجام و توافق هسته ای و سپاه و چهار پا و برنامه موشکی و پوشکی نظام مقدس گیر داده است بعضی توطئه های خاموش آمریکا برای خراب کردن مدیران دست پاک و مسئولان مومن و خدا جوی نظام خواسته و یا ناخواسته از لابلای اظهارات رئیس جمهور آمریکا لو رفته است!.. معلوم شده که تنها فایده آزاد کردن صد و هشتاد میلیارد دلار دارایی های بلوکه شده ایران خراب کردن (دزد کردن) مسئولان و مدیران شرافتمند و پاک دامن و پاک دست و مومن و نماز شب خوان نظام مقدس الهی بوده..

خواب خطرناک!

حمیدرضا رحیمی

احوط آن است که خوانندگان محترم ضدانقلاب به پرسش و پاسخی که در پی می آید، نگاه کنند. پرسشگر: «آیا خواب پدرتان را دیده اید؟» خواهر - فائزه رفسنجانی: «خواب نمی بینم، وقتی نيز می بینم یادم نمی آید؛ اما یک بار پدرم را خواب دیدم و فریاد زدم دکتر، دکتر، پدرم زنده است!» فدوی خدمت شان عرض می کند که براستی ملت چه شانسی آورد که شما خواب تشریف داشتید، خواهر فائزه!

آيندهء ايران در گروی چيست؟

گفتگو با اسماعيل نوری علا و رضا حسين بر

در تلويزيون «کلمه» بمديريت ابراهيم احراری

كردستان عراق و نقش ايران در بحران این کشور

واکنش حكومت اسلامی نسبت به سخنان ترامپ

حسن اعتمادی - رضا تقی‌زاده - مهدی جدی نیا

در برنامهء تفسیر خبر بمديريت جمشید چالنگی

بيانيهء تحليلی حزب سکولار دموکرات ايرانيان

 درمورد اعلام استراتژی جديد ايالات متحده

 در قبال حکومت اسلامی مسلط بر ايران

حکومت اسلامی در بن بست

رضا وضعی

سرانجام آن روزی که همه به انتظارش نشسته بودند فرا رسید. روز جمعه گذشته رئیس جمهور امریکا، آقای دونالد ترامپ، موضع خود را نسبت به ایران و پروندهء برجام مشخص و ایران را محکوم به حمایت از تروریسم، نقش موثر در بی ثباتی منطقه خاورمیانه و برنامه موشک های بالستیک (دوربرد) کرد. ولی جدا از این ادعا ها، مطلب مشخصی که از صحبت های رئیس جمهور امریکا برمی آمد اینکه ایشان خواهان محاصره هرچه بیشتر رژیم ایران هستند. و در ادامه موضع گیری ایشان براساس متنی که کاخ سفید منتشر کرده، سپاه پاسداران ایران (بازوی سرکوب و محافظ بقای رژیم) از این پس مشمول فرمان اجرایی رئیس جمهور خواهد بود. حال در این مطلب میخواهیم به نکته ای بپردازیم که آیا رژیم ایران میتواند به این خواسته ها تن دهد و موجب رفع تحریم ها شود یا خیر؟!

امتناع از قانون در جمهوری اسلامی

مجید محمدی

حدود هفتاد درصد ایرانیان دارای تجهیزات دریافت ماهواره‌اند و هر روز از آنها استفاده می کنند در حالی که این امر خلاف قانون است. حدود يک و نيم میلیون مشمول سربازی غائب در ایران وجود دارد. اصول نوزده تا چهل و دو قانون اساسی (حقوق ملت) هر روز نقض می شوند. زنان ایرانی باید حجاب اسلامی را رعایت کنند اما میلیون‌ها زن ایرانی با باز گذاشتن بخشی از موی خود در ملا عام این قانون را نقض می کنند. صدها قانونی که در واقع احکام شریعت و سلیقه‌ی روحانیت‌‌اند و به لباس قانون درآمده‌اند مدام توسط شهروندان و حتی خود مقامات و نزدیکان آنها نقض می شوند. اصولا قوانین در جمهوری اسلامی به گونه‌ای نوشته می شوند (برای نفع گروهی اندک) که میلیون‌ها نفر مدام آنها را نقض می کنند. حتی می توان گفت که نوعی مسابقه برای نقض قانون در ایران به چشم می خورد.

مورچه های مسلمان

د. صالحی

یادم می‌آید زمانی مرحوم دستغیب روی منبر گفت: «مورچه‌ها روز عاشورا و تاسوعا هرچه دانه در کنار لانه آنها بگذارید هم بر نمی‌دارند؛ زیرا مشغول عزاداری برای امام حسین هستند..!» من آن ‌موقع هشت ساله بودم؛ کلاس دوم ابتدایی. از پای منبر که بیرون رفتم، مستقیم به صحرا رفته و مقداری گندم و پرسبزی خشک دور لانه مورچه ریختم. مدتی نگذشت که آمدند و دانه‌ها را بردند. سوسک له شده‌ای هم آنجا بود و صف طویلی از مورچه‌ها مشغول بردن قطعات بدن سوسک جمع‌ شده‌ بودند. فردا پای منبر آقای دستغیب گفتم: آزمایش من خلاف نظر شما را ثابت کرد. و موضوع را توضیح دادم... او گفت؛ این مورچه‌ها کافر بوده‌اند! برو روی مورچه‌های مسلمان این آزمایش را انجام بده تا صحت ادعای مرا ببینی!

نگاهی‌ به اندیشه‌های آخوندزاده

 م. رضایی- تازیک

در نوشتار پیش رو، که بیشتر تشریحی ‌ست تا تفسیری، و به چهار بخش تقسیم شده، نگاهی‌ خواهیم داشت به اندیشه‌هایِ میرزا فتحعلی آخوندزاده. در گفتار اول، بصورتی کوتاه و گذارا به زندگی‌، آثار و تاثیری که او به روی نسل‌های بعد از خود گذشته است می‌‌پردازیم. گفتار دوم، تاریخچهء شکل گیری مکتوبات و ساختار آن‌، به مهمترین اثرِ آخوندزاده، «مکتوبات»، پرداخته، تاریخچه‌ای از آن‌به دست داده و ساختار آن ‌را تشریح می‌کند. در گفتار سوم، اندیشه‌های سیاسی، به تفکرات، ایده‌ها و پیشنهادات سیاسی او   – با نیم نگاهی ‌به نامه ‌های ارزشمند اش – خواهیم پرداخت؛  بدون آنکه به اندیشه‌ی فلسفی ‌او (همچون وجود و عدمِ خدا، وجود و عدمِ روح پس از مرگ و... بپردازیم. چرا که تشریح اندیشه‌های فلسفی‌او را به زمانی ‌دیگر موکول کرده ایم).  این نوشتار با خلاصه و جمع بندی کوتاهی به پایان می‌رسد.

خشونت مردانه و قوانين مذهب بنياد

گفتگو با تهمینه میلانی

حقوقی که قانونگدار برای زن در ازدواج در نظر گرفته است همچون مهریه، نفقه، مسکن و … به شکلی است که موجب می‌شود مرد همیشه در موقعیت فرادست قرار بگیرد. این نگرش به صورت اتوماتیک به مرد قدرت مالکیت زن را می‌دهد، چون به‌نوعی زن را می‌خرد. وقتی حس مالکیت در مرد به وجود می‌آید، به خود حق می‌دهد تا همان رفتاری را بکند که پیش از این در مورد رها کردن خشم به فرزندان عرض کردم. او مالک و رییس است، پس حق دارد.لبته این فقط مردها نیستند که خشن هستند بلکه ما زن خشن نیز داریم، اما نسبت آنها کمتر از مردان است. خشونتی که زنان نشان می‌دهند، بیشتر کلامی است که موجب تحقیر مردان می‌شود.

000000000000000000000000

Congress-New