تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

30  فروردین ماه 1403 - 18 ماه آوریل 2024

«تقصیر تو نبود!»

عذرخواهی از آیت الله خمینی

منتسب به شخصی به نام حاج رحمان آل طیب

( رزمنده، اسیر و آزاده، برادر دو شهید )

*تقصیر از ما بود که نفهمیدیم چرا یک روز تو را به تبعید بردند، ولی ۱۵ سال بعد، صحیح و سالم، و با درجه‌ی امامت برگرداندند تاحکومت را بدست بگیری.

*تقصیر از ما بود که وقتی در آسمان ایران از تو پرسیدند بعد از ۱۵ سال دوری از وطن چه احساسی داری و تو با آرامشی خاص گفتی "هیچ" و ما متوجه نشدیم منظورت چیست.

*تقصیر از ما بود که وقتی دربست و با هواپیمای اختصاصی ایرفرانس آوردن ات تهران و ماموران اطلاعاتی دولت فرانسه دست‌ات را گرفتند که نکند از پله‌ها بیفتی، دوزاریمون نیفتاد که با چه کسی طرف هستیم.

*تقصیر از ما بود که وقتی با شورلت بلیزر آمریکایی شیطان بزرگ، با اون شماره‌ خارجکی اش، و بدست رفیق‌دوست انگلیسی در خیابان‌های تهران جولان می‌دادی، نفهمیدیم جریان چیست.

*تقصیر از ما بود که وقتی گفتند عکس‌ات افتاده توی ماه، اولش خندیدیم ولی دو دقیقه بعدش ساده لوحانه از لای پرده نگاه کردیم ببینیم آیا واقعن این اتفاق افتاده یا نه.

*تقصیر از ما بود که به اسم انقلابی بودن، چشممان را به اعدام‌ها، جنایت‌ها و کشتارهای بیهوده و مصادره‌ی اموال آدم‌های بی‌گناه بستیم و فکر کردیم اینگونه خدا از ما راضی خواهد بود.

*تقصیر از ما بود که وقتی گفتی می‌خواهیم اسلام را به کشورهای مسلمان صادر کنیم، نفهمیدیم جریان چیست و چرا باید "زیره به کرمان" ببریم.

*تقصیر از ما بود که در مورد گروگانگیری کارمندان سفارت آمریکا سکوت کردیم.

*تقصیر از ما بود که نفهمیدیم چرا گروگان ها را ۴۴۴ روز به اسارت گرفتی و چرا درست روزی که ریگان برای ریاست جمهوری آمریکا قسم می‌خورد، آزادشون کردی.

*تقصیر از ما بود که وقتی همکلاسی‌ها و همسایه‌هامون رو که تا اون روز، برای هم جان می‌دادیم، پای جوخه‌های آتش به خاک و خون کشیدی، و بهترین جوانان کشور را نابود کردی، صورت مان را برگرداندیم و به روی خود نیاوردیم.

*تقصیر از ما بود که وقتی روز اول گفتی آب و برق را مجانی می‌کنم و چندی بعد گفتی اقتصاد مال خر است، نتوانستیم دو دو تا رو کنار هم بگذاریم و متوجه بشیم که ما چقدر از مرحله پرت هستیم.

*تقصیر از ما بود که حتا با وجود یک میلیون کشته در جنگی که خودت آن را کلید زدی، و با شعار «راه قدس از کربلا می‌گذرد»، باز هم بر طبل جنگ می‌کوبیدی، نفهمیدیم که خون و جان این مردم برایت پشیزی هم اهمیت ندارد.

*تقصیر از ما بود که نفهمیدیم وقتی مملکت را دو دستی داده‌ایم به دست یک انگلیسی مسلک هندی تبار، بدیهی است که جان ما و این مردم، هیچ ارزشی برایش نداشته و نخواهد داشت.

*تقصیر از ما بود که با همان اولین دستگیری و کتک‌زدن خواهر و مادرمان، به خاطر حجاب اجباری، نفهمیدیم که باید تا آنجا پیش برویم که سگ‌های زنجیری‌ات به صورت و بدن نوامیس ما اسید بپاشند و ما، تنها شاهد این رذالت‌ها باشیم و دم برنیاوریم.

*تقصیر از ما بود که وقتی روزنامه‌ها را فله‌ای تعطیل کردی و هر صدای آزادی‌خواهی‌ای را به اسم ضدانقلاب، یا به زندان انداختی یا اعدام کردی، نفهمیدیم که تو آمده‌ای تا صدای آزادی را خفه کنی.

*تقصیر از ما بود که کوررنگ بودیم و نفهمیدیم چرا مملکت در عرض تنها چند ماه از آمدنت، به خون مردمان بی‌گناه ترکمن و کرد و عرب گلگون شد و باقی آن نیز در ماتم کشته‌ شده‌های جنگ سیاه پوش شد

*آری، مقصر اصلی ما بودیم که نفهمیدیم چطور " تو" و حکومت‌ات، هر فتنه‌ای را بنام صدور انقلاب، در‌ خاورمیانه و دیگر مناطق دنیا کلید زدید و ثروت مردم و مملکت را خرج جاه‌طلبی‌هایت نمودی و ما همچنان و هنوز، غرق در شش و بش قطع یارانه و افزایش قیمت دلار و کندی سرعت اینترنت و فیلتر تلگرام و اصلاح‌طلبی و انتخابات و قانونمداری و حفظ برجام و ده‌ها نکته‌ی انحرافی دیگر هستیم و هنوز هم نفهمیده‌ایم که واقعیت پیرامون‌مان چیست

*آری، تقصیر از ما است که هنوز نفهمیده‌ایم آنچه ما را اسیر جاه‌طلبی‌های تو ساخته، کج‌فهمی ما از دین است و اینکه می‌پنداریم دین باید برای همه چیزمان تصمیم بگیرد و تقدس‌های احمقانه و موهوم را، حتا در قرن ۲۱، عین خردمندی بنامیم و بر آن افتخار هم بکنیم.

امان و صد امان از شعور کم ما.

بازگشت به خانه