تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

30  فروردین ماه 1403 - 18 ماه آوریل 2024

حکومت اسلامی راه خودزنی را انتخاب کرده است!

شرل جاکوبز - در نشریهء تلگراف

استالین ایران؟ برخی آیت‌الله خامنه‌ای را خلاصه‌ای از وحشیگری‌های رژیمی می‌دانند که آیت‌الله خمینی، لنین اسلامی و بنیان‌گذار رژيم، بذر آن را کاشته است.

رژیم ایران خودکشی را انتخاب کرده است. درست است، مدتی طول می کشد تا نتیجهء منطقی اقدام مهلک و احتمالاً غیرقابل برگشت آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب، به نتیجه برسد.

بی.بی.سی - مانند یک ماشین خودکار ماقبل پیدایش هوش مصنوعی که قادر به درک اطلاعات ورودی جدید نیست - همچنان دربارهء ظرفیت ایران برای «صبر استراتژیک» و خطرات اسرائیل مبنی بر اینکه ایالات متحده را به یک جنگ منطقه ای «کشانده است» می نالد. اما یک چیز واضح به نظر می رسد: حکومت دینی ایران اکنون وارد یک حلقهء مرگ شده است و تا زمانی که اسراییل راه نجاتی برایش نیابد ندهد، به احتمال زیاد حکومت اسلامی هم در بحبوحهء جنگی منطقه ای که تحمل آن را ندارد، یا به سبک شوروی فرو خواهد پاشید و یا با تغییر رژیمی خونین مواجه خواهد شد که طی آن انقلاب توسط فرزندان اش خورده می شود.

حکومت اسلامی با حملهء مستقیم به اسرائیل از خاک خود، نبردی را آغاز کرده است که نمی تواند برندهء آن باشد. برخی استدلال می کنند که این اسرائیل بود که در حمله ای هوایی به بخش هایی از «کنسولگری» حکومت اسلامی در سوریه و کشتن ژنرال های ایرانی تهران قواعد بازی را بهم زده است. با این حال، برای هر کسی که عقل سلیم داشته باشد، خطوط قرمز جدید اورشلیم کاملاً روشن است: اسرائیل می داند که نمی تواند اجازه دهد حملهء ایران بدون پاسخ بگذرد. همچنین می‌داند که تهران – احتمالاً به زودی و با سلاح‌های هسته‌ای – تجاوزات هماهنگ شده ای را از سوی سوریه در شرق و حزب‌الله در لبنان در شمال تشدید خواهد کرد؛ و با شنیدن زمزمهء غرب، مبنی بر اینکه چرخش به جانب آسیا نزدیک است، ممکن است تصمیم گرفته باشد که کار را هم اکنون یک سره کند.

اسرائیل امروز در صورت وقوع یک جنگ منطقه ای تمام عیار می تواند بر حمایت آمریکا حساب کند. اما ممکن است چند سال دیگر این امر ممکن نباشد. به عبارت دیگر، بعید است که اورشلیم در وضعیت فعلی عقب نشینی کند.

اما در حالی که یک جنگ منطقه‌ای توان اسرائیل را به آزمایش می‌ گذارد حکومت ایران نابود خواهد شد، به این دلیل ساده که تهران توان مقابله با دشمن خود را ندارد. این حکومت، برای گردآوری میلیاردها دلار مورد نیاز در راستاس تامین مالی برنامهء هسته ای خود و حمایت از رژیم بشار اسد در سوریه، مالیات ها را به میزان چشمگیری افزایش داده و ارزش پول خود را به سطوح خطرناکی کاهش داده است.

این وضعیت ممکن است به نقطهء اوج خود رسیده باشد و حکومت اسلامی دیگر نتواند هزینه‌ء برآورده کردن خواسته‌های مربوط به تشدید عملیات نظامی را بدون ایجاد ورشکستگی فراهم کرده و شاهد یک فروپاشی اقتصادی باشد که احتمالاً باعث شورش مردمی می شود.

با این حال، همانقدر هم بعید است که حکومت اسلامی بتواند بدون از دست دادن وجهه اش عقب‌نشینی کند. چرا که در آن صورت مطمئناً اعتبارش در میان نسل جدید اسلام گرایانی که از رژیم حمایت می کنند از بین خواهد رفت. خامنه ای ناگزیر است برای بازگشت به استراتژی قبلی خود در راستای هدایت انرژی جنگ طلبانه این افراد به سوی جنگ داخلی با شورشیان علیه حجاب تلاش کند.

اما چرا حلقه درونی اطرافیان خامنه‌ای به این روند متعهد شده است؟ آیا رژیم دیوانه شده است؟ خود خامنه ای، دومین رهبر باسابقهء خاورمیانه، ممکن است دیگر منطقی عمل نکند.

مدافعان توافق هسته ای ایران ساده لوحانه تعبیرات رهبر معظم انقلاب را به عنوان یک «تاکتیک دان» و «عمل گرا» مطرح کرده اند. اما شواهد فراوانی به جهت مخالف اشاره می کنند. در این رابطه و همانند مورد پوتین، تحلیل‌گرانی در غرب که برای درک سرنوشتی که منتظر خامنه‌ای است تلاش کرده‌اند روی خط باریک بین توهم و افکار آخرالزمان معلق مانده‌اند.

بر خلاف سلف خود آیت‌الله خمینی، که می‌ترسید در حین زندگی در تبعید در فرانسه دچار انحطاط شود، گفته می‌شود که خامنه‌ای به زوال تمدن غرب وسواس باور دارد. او رمان‌هایی را می‌بلعد که وجه بی‌رحمانه‌ای را آشکار می‌کنند، رمان هائی همچون «بینوایان» و «خوشه های خشم» که از جمله آثار مورد علاقه‌اش هستند. همچنین گزارش شده که او رساله‌ء «برخورد تمدن‌ها»ی محقق اسلام‌گرا، سید قطب، را که الهام بخش اسامه بن لادن بود شخصاً به فارسی ترجمه کرده است.

ممکن است مهدویت خطرناک خامنه ای نیز دست کم گرفته شده باشد. او برای سلف خود خمینی همان چیزی است که استالین برای لنین بود. او که به طرز عجیبی جاه طلب و در عین حال فلج کننده و ناامن است، همواره به دنبال ایجاد کیش شخصیت در امورد خود بوده است. او پس از دوران برتری کوتاه مدت روحانیِ اصلاح طلب و رقیب محمد خاتمی، میانه روها را پاکسازی نموده و در یک جناح وفادار تندرو را ایجاد شکره است.

اما آیا توهمات عظمت طلبانهء خامنه ای به آشفتگی کامل تبدیل شده است؟ حرف های زنندهء تلویزیونی او علیه "رژیم خبیث صهیونیستی" یا "استکبار آمریکا" به قدری فرمولی و تکراری است که (دقیقاً مانند سخنرانی های آپاراتچیک های دوران شوروی) می توان آنها را هم از بالا به پایین و هم از پایین به بالا خواند، بی آنکه تفاوتی پیش آید. توهم "ثبات" و "حقایق تغییرناپذیر» در جامعه ای که مشخصه آن هرج و مرج است به این وضعیت دامن زده است. همچنین در حالی که مردم هرچه بیشتر به زیر خظ فقز زانده می شوند، و علی‌رغم ادعاهای رسمی مبنی بر اینکه او بسار ساده زیست است، باور عمومی بر این است که او وقت خود را در کاخ‌های بازسازی‌شده دورانشاه می‌گذراند. او حتی اخیراً ادعا کرده است که خدا از طریق او صحبت می کند.

در کشوری که 60 درصد مردم آن در فقر زندگی می کنند و همزمان امتناع از پوشیدن روسری به نماد قدرتمند مقاومت تبدیل شده است، به نظر می رسد استراتژی او از مرحلهء عوام فریبی مذهبی به مرحله خفظ بقا تغییر کرده است. همچنین هدف دیگر او دیگر متقاعد کردن ایرانیان برای حفظ ایمان به آرمان انقلابی نیست، بلکه این هدف نیز به حمایت از پایگاه باریک وفادارانی تغییر کرده است که می توانند از سرنگونی او محافظت کنند. البته احتمالاً همین جناح هم هست که به جنگ دست می زند و به حدی افراطی شده که از واقع گرایی ژئوپلیتیکی یا دست زدن به محاسبات «هزینه-فایده» ناتوان است.

اکنون بیماری مبتلابه رژیم در خال سرایت به کل کشور سرایت است. آسیب خودفریبی به اندازهأ «طلای سیاه» ماشین دین‌ سالاری را روغن زده است. روحانیون ازدواج یک ساعته مردان با زنان صسغه ای را گسترده اند و زنان جوان قبل از ازدواج اقدام به ترمیم بکارت از دست رفته خود می کنند.

ممکن است همهء این نکات جزییاتی نامربوط به نظر رسند، اما رژیم اسلامی با ایجاد یک واقعیت مجازی که در آن "سیاه" سفید است، انحراف حیا است، و ایران می تواند در برابر شیطان کوچک پیروز شود، دیگر نمی تواند از نتیجه گیری های انتحاری رادیکالیسم خود بگریزد. بخصوص که نشان دادن اعتدال در این برههء مهم، خطر از هم گشوده شدن جهان پیچیده دروغ هایی را میسر می سازدکه اجزاء سیستم را در کنار هم نگه داشته است.

این ها همه وضعیت ژئوپلیتیک مرگباری را ایجاد می کند. قدرت های جهانی ممکن است خواهان آرامش باشند اما واقعیت وحشتناک این است که ایرژیم اسلامی ممکن است دیوانه شده باشد.

دوشنبه، 15 آوریل 2024

The Telegragh

بازگشت به خانه