تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

30 بهمن ماه 1402 - 19 ماه فوریه 2024

ایران، سرزمین سوخته

سعید سلامی

میهن کهن‌سال ما از دیرباز فرازوفرودهای زیادی را پشت سر گذاشته، پادشاهان مقتدر و لایق، پادشاهان نامقتدر و نالایق زیادی بر آن حکومت کرده‌‌اند؛ زمانی تا سرزمین‌های دوردست گسترش یافته و زمانی مورد تاخت‌وتاز قرار گرفته، اشغال شده و مردمان آن از سوی حاکمان خودی‌ و بیگانه قتل‌عام شده‌اند. یکی از خون‌بارترین و دیرپاترین یورش‌ها، ‌حملۀ اعراب به ایران و اشغال‌ کشورماست. شگفت و تاسف که میهن ما هنوز هم بعد از گذر نزدیک به ۱۴ قرن، به اشغال میراث‌داران این قوم بدوی درآمده، دارایی‌های آن به یغما رفته و ساکنان آن به بی‌رحمانه‌ترین شکل ممکن به اسارت درآمده و نابود می‌شوند.

در تاریخ می‌خوانیم: «جنایات اعراب در حمله به ایران به مجموعه جنایات آنان در حملات به شاهنشاهی ساسانی در قرن هفتم میلادی اشاره دارد که از سال ۶۳۳ میلادی مصادف با خلافت ابوبکر شروع شد، در زمان عمر به اوج خود رسید و در زمان عثمان منتهی به سقوط کامل شاهنشاهی ساسانی در سال ۶۵۱ میلادی (مطابق با سال ۳۰ هجری شمسی) و کشته شدن یزدگرد سوم، آخرین پادشاه ساسانیان شد.» و در ادامه: «اعراب ایرانیان فراری را اسیر کردند، سیصد هزار زن و دختر اسیر شدند و در بازارهای برده فروشی اسلامی به فروش رسیدند. شصت هزار نفر از آن‌ها به همراه نهصد بار شتر طلا بابت خمس به پایتخت حکومت اعراب (دارالخلافه) فرستاده شدند؛ هم‌چنین به زنان بعد از اسارت تجاوز کردند.»(به نقل از دو قرن سکوت، عبدالحسین زرین‌کوب)

حمله به سیستان، به نقل از تاریخ سیستان صفحه۳۷، ۸۰ – کتاب تاریخ کامل جلد۱ صفحه ۳۰۷:

«مردم سیستان در برابر حملات سپاه مسلمانان مقاومت بسیار کرد؛ بطوریکه ربیع ابن زیاد یکی از سرداران سپاه اسلام برای شکست مقاومت و ایجاد ترس در مردم و کاهش شور مقاومت آن‌ها، دستور داد اجساد کشته شدگان را انباشت کنند و قرار شد که هر سال از سیستان هزار هزار درهم (معادل یک میلیون درهم) با هزار غلام بچه و کنیز به امیرالمؤمنین بدهند.»

حمله به گرگان، از تاریخ طبری جلد پنجم صفحه ۲۱۱۶ – کتاب تاریخ کامل؛ جلد سوم؛ صفحه ۱۷۸ و ابن اثیر:

«در حملهٔ مسلمانان عرب به گرگان، مردم با سپاهیان اسلام به سختی جنگیدند آن‌چنان‌که سعید ابن عاص سردار سپاه اسلام از وحشت، نماز خوف خواند. مردم گرگان پس از مدت‌ها پایداری و مقاومت امان خواستند، سعید ابن عاص به آنان امان داد و سوگند خورد که “یک تن از مردم شهر را نخواهد کشت”، مردم گرگان بعد از سوگند عاص تسلیم شدند، اما سعید ابن عاص همهٔ مردم را به ‌قتل رساند، به‌جز یک نفر. او در توجیه شکستن سوگند خود چنین گفت: “من قسم خورده بودم که یک تن از مردم شهر را نکشم!” تعداد سربازان سپاه اسلام در حمله به گرگان، هشتاد هزار نفر بودند.» اعراب در سلسله حمله‌های خود علاوه بر ویران‌گری، غارت و به بردگی گرفتن ایرانیان، بیش از ۶۳۰۰ تن را از دم شمشیر گذراندند.

 

کپی برابر اصل است

ببینیم بنیادگرایی اسلامی در ایران، چگونه مردم یک سرزمین را به گروگان گرفته و ثروت آن را برای برپایی امپراتوری شیعی در جهان بر باد می‌دهد:

ـ ایران با برخورداری از ۶۸ گونۀ مادهٔ معدنی و نزدیک به ۶۰ میلیارد تُن ذخایر معدنی، حدود ۷ درصد از کل ذخایر معدنی جهان، در جایگاه دهم قرار دارد.

ـ ایران از نظر ذخایر گاز و نفت جهان در رتبه های دوم و سوم جای دارد.

ـ بنا بر اعلام موسسه خدمات مالی و بانکی سوئیس، تعداد میلیونرهای ایران ۴ برابر ترکیه و ۳ برابر مصر است. آمریکا، چین و فرانسه سه کشور اول این لیست را تشکیل می‌دهند. براساس این لیست ایران در جایگاه چهاردهم و بالاتر از آلمان، عربستان و اسرائیل قرار دارد.

ـ صادرات ایران در ۹ ماهۀ سال جاری (سال ۱۴۰۱)، شامل نفت، برق و خدمات فنی و مهندسی به ۶۳ میلیارد و ۹۷۰ میلیون دلار رسید. (محمد رضوانی‌فر، معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل گمرک ایران)

ـ طبق آمار اوپک، ایران در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۴ میلیارد دلار درآمد نفتی داشته است. (در دورۀ ۶۷ ساله، از سال ۱۲۹۰، اولین بهره‌برداری از نفت در مسجدسلیمان با تولید روزانه ۵۰۰ بشکه تا ۱۳۵۷، مجموع درآمد نفتی ایران حدود ۱۳۲ میلیارد دلار بوده است.)

ـ ایران در سال ۱۴۰۱، از صادرات گاز ۴ میلیارد دلار درآمد داشته است.

ـ دولت سیزدهم (دولت رئیسی) بیش از ۵۰ میلیارد دلار محصولات غیرنفتی درآمد داشته است. و...

در حاشیه: طبق گزارش بلومبرگ حدود یک‌سوم از درآمدهای نفتی کشور در روند دور زدن تحریم‌ها و فروش آن از طریق دلال‌ها، بازار سیاه و قاچاقچی‌ها هدر می‌رود. این گزارش در ادامه می ‌نویسد: اگر تا پایان سال وضعیت هدررفت درآمدهای نفتی با این روال ادامه یابد، به معنی تلف شدن بیش از ۱۵ میلیارد دلار درآمدهای نفتی کشور در کل سال ۱۴۰۲ خواهد بود.

وب‌سایت «اکو ایران»: میزان تخفیف ج.ا. به چین ۱۲ تا ۱۵ دلار در هر بشکه و ۳۰۰ میلیون دلار در ماه برای میزان فروش فعلی می‌باشد. در یک دهۀ گذشته سالانه ۱۴۴ میلیارد مترمکعب گاز هدررفته است. با این میزان انرژی گاز، می‌توان ۱۸۰۰ میلیون مگاوات ساعت برق تولید کرد که معادل دوسوم برق تولیدی کل اتحادیۀ اروپا است.

 

دیپلماسی ویران‌گر

بنیاد گرایی ج.ا. به رهبری علی خامنه‌ای، موتور محرکه و منبع مالی و نظامی تروریست‌ها در منطقه و در سراسر دنیاست. اما دراین میان، دوستان «ملت مظلوم فلسطین» هم با خرسندی و رضایت خاطر از تجاوز و ترور حماس در هفتم اکتبر و جنگ‌افروزی محور مقاومت، دست در دست رژیمی یغماگر و جنایت‌کار درهر دو سرزمین، ایران و فلسطین می‌گذارند و به جای تلاش برای رهایی از شر مطلق ج.ا. و ارائۀ راه‌حل سیاسی جامع و پایدار برای پایان دادن به رنج مردم فلسطین، بر تداوم آتش جنگی ۷۵ ساله می‌‌دمند.

نگاهی گذرا به دیپلماسی ویران‌گر ج.ا. بکنیم:

ـ علی خامنه‌‌ای: «کمک ما به محور مقاومت از اوجب واجبات است. کمک می‌کنیم و هیچ ابائی هم از گفتن آن نداریم.» (تا کور شود هر آن‌که نتواند دید!)

ـ علی خامنه‌ای در دیدار با رهبران حماس در تهران در تیرماه ۱۳۹۸: «در سال‌های نه چندان دور، فلسطینی‌ها با سنگ مبارزه می‌کردند، اما امروز به جای سنگ، مجهز به موشک‌های نقطه‌زن هستند و این، یعنی احساس پیش‌رفت.»

ـ سیدحسن نصرالله: ««ما خیلی صریح می گوییم و شاید چنین چیزی در تمام جهان وجود نداشته باشد که کسی بیاید و به صورت علنی، شفاف و صادقانه بگوید؛ در مقابل همه جهان می گوییم! برادر، ما بی پرده می گوییم! بودجه و هزینه و خرج و خورد و خوراک و سلاح و موشک های حزب الله از ج.ا.ا. می رسد! تمام؟ هیچ ربطی به بانک ها ندارد و تا زمانی که ایران پول داشته باشد یعنی ما پول داریم. شفافیت بیشتر از این می خواهید؟» (دهن کجی به زباله‌گردها، گورخواب‌ها، کارتون‌خواب‌ها، فروشندگان چشم و کلیه و... در ایران اسلامی!)

در بارۀ میزان و طول و عرض «کمک» به حماس و گروه‌‌‌‌‌‌‌های جهاد اسلامی به دلیل استفاده از شرکت‌های صوری، استفاده از رمز ارز، تعدد بازیگران پشت صحنه، پنهان‌کاری و سوراخ و سنبه‌های ناپیدا، شبکه های مختلف مالی از جمله صرّافی‌های فلسطینی، انتقال پول به صورت قاچاق از طریق دریای مدیترانه و یا گذرگاه‌های مرزی فلسطین، بیابان‌نشینان صحرای سینا، نمی‌توان بر کلیت این کوه یخ پرتو افکند، ناگزیر به بخش پیدای آن نگاهی بکنیم:

ـ محمودالزهارعضو ارشد حماس: «حاج قاسم [سلیمانی] فورا درخواست ما را پاسخ داد و فردا در فرودگاه ۲۲ میلیون دلار در چمدان به ما تحویل داد. البته قرار بود مبلغ بیشتری پرداخت شود اما ما ۹ نفر بودیم و نمی‌توانستیم بیش از این بار حمل کنیم چون هر چمدان ۴۰ کیلو گنجایش داشت.» (سال ۱۳۸۵).

ـ ایران ماهانه ۲۵ میلیون دلار به حماس کمک می‌کند، اما مصر موفق شد جلو ورود این کمک‌ها از خاک خود به غزه را بگیرد. رئیس سازمان اطلاعات مصر می‌گوید «ج.ا. بیابان‌نشین‌های مصر را به استخدام خود درآورده بود تا بتواند برای حماس کمک‌های مالی و نظامی ارسال کند.» (سال ۱۳۸۸)

ـ طی جلسه‌ای که بین حماس و آیت الله خامنه‌ای برگزار شد، تهران با افزایش حمایت مالی ماهانه به حماس به مبلغ ۳۰ میلیون دلار در ماه موافقت کرد.

ـ اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس: «ج.ا.ا. ۷۰ میلیون دلار به این جنبش فلسطینی پول داد تا «قوای بازدارندگی» خود را در برابر اسرائیل بسازد و راکت‌هایی که نیرو‌های حماس در باریکه غزه تولید کردند، بخشی از این «توان راهبردی» است.» (دی ماه ۱۴۰۰)

ـ ج.ا. در سال ۱۴۰۱ کمک‌های مالی به شاخه نظامی حماس را از ۱۰۰ میلیون دلار به حدود ۳۵۰ میلیون دلار در سال افزایش داد. (سال ۱۴۰۱)

ـ بودجۀ حزب‌الله لبنان که همه‌ساله از ایران تأمین می‌شود بین ۷۵۰ میلیون تا یک میلیارد دلار است، در واقع، در مدت دست‌کم ۱۵ سال گذشته، دولت ایران حدود ۱۵ میلیارد دلار به حزب‌الله تأمین مالی کرده است. (بدیع یونس، ایندپندنت فارسی، فروردین ۱۴۰۰)

ـ شماری از روزنامه‌نگاران لبنانی در سال۱۴۰۰: «هدیۀ دو میلیون دلاری خانم زینب سلیمانی» (به دختران لبنانی، برای ترویج ازدواج و تداوم نسل حزب‌الله در لبنان.)

ج.ا. علاوه بر کمک‌های مالی، نیازهای تسلیحاتی حماس و سایر نیروهای اختاپوسی خود را هم تأمین می‌کند. برای نمونه:

ـ روزنامۀ خراسان در آذر ۱۳۹۱ به نقل از جواد کریمی قدوسی، یکی از اعضای سپاه و نماینده وقت مجلس: «۵۰ هزار موشک و هزاران موشک ضد تانک به غزه فرستادیم.»

ـ محمدعلی جعفری فرمانده پیشین کل سپاه پاسداران: «ایران فناوری ساخت موشک فجر ۵ را به نوار غزه منتقل کرد.» (سال ۱۳۹۱ )

ـ قاسم سلیمانی، در دی ماه ۱۳۹۶، بعد از اینکه اسماعیل هنیه رئیس جدید دفتر سیاسی حماس شد: «همه امکانات جمهوری اسلامی در اختیار حماس است.»

ـ گزارش وزارت امور خارجۀ ایران در سال ۱۳۹۹: ایران علاوه بر کمک‌های مالی، فناوری و دانشی را ارائه کرده که حماس را قادر می‌سازد تا زرادخانۀ موشک‌های خود را در غزه بر اساس طرح‌های ایرانی بسازد.

ـ امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ژانویه ۲۰۲۱: « همۀ موشک‌هایی که در غزه و لبنان مشاهده می‌کنید با حمایت ایران ساخته شده است»

ـ و...

 

سرزمین سوخته

از مقایسۀ درآمدهای کشورهای همسایه، وضعیت اقتصادی و معیشتی آن‌ها بگذریم و به بخشی از سویۀ واقعی و تاریک میهن‌مان بپردازیم.

ـ هرانا: در دی‌ماه ۱۴۰۲ هر روز سه نفر در ایران اعدام شدند. تحقیقات پایگاه داده‌‌های باز ایران: آمار اعدام در ج.ا. بعد از کشته شدن مهسا امینی ۷۵ درصد بیشتر شده است. سازمان عفو بین‌الملل: ایران از نظر شمار اعدام‌ها رتبه دوم جهان و رتبه اول خاورمیانه را دارد. سازمان عفو بین‌الملل: «ایران مسئول یک ‌سوم کل اعدام‌ها در جهان است.» (البته اعدام‌های روبه افزایش ماه‌های اخیر در گزارش این سازمان لحاظ نشده است.)

ـ ایران در سال ۱۴۰۲، از نظر نرخ بیکاری رتبه سوم را در جهان به خود اختصاص داده است.( رتبه اول و دوم این نرخ به ترتیب کشورهای عراق و ترکیه می‌باشند.)

ـ بالغ بر ۷۰ درصد بیکاران کشور در گروه سنی جوان ۱۸ تا ۳۵ ساله قرار دارند.

ـ طبق آمار رسمی ۲ میلیون و طبق آمارهای غیررسمی ۷ میلیون کودکان کار در ایران وجود دارند.

ـ در تهران ۵ هزار و در کل کشور ۱۴هزار کودک به زباله گردی اشتغال (!) دارند.

ـ نزدیک به ۹ میلیون بی‌سواد مطلق و ۷ میلیون کم سواد در کشور وجود دارد.

ـ فداحسین مالکی نماینده سیستان و بلوچستان و عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: بیش از ۱۰۰ هزار نفر بازمانده از تحصیل در استان سیستان و بلوچستان وجود دارند. (چهارشنبه، ۴ بهمن ۱۴۰۲)

ـ ۸۰ درصد جمعیت ایران زیر خط فقر به سر می‌برند. (شهاب نادری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس)

ـ مدیر موسسه پایان کارتن خوابی: ما با یک جمعیت حدود ۳ میلیون نفری در کل کشور رو به رو هستیم. در تهران ۵۵ هزار کارتن خواب وجود دارد که ۲۰ درصد آن‌ها زنان و کودکان هستند.

ـ ۳۰ درصد افراد کارتن خواب دارای مدرک تحصیلی دیپلم به بالا، حدود ۵ درصد لیسانس به بالا و در موارد نادر، افرادی که مدرک دکتری دارند نیز کارتن خواب شده‌اند.

ـ استیو هانکه، اقتصاددان آمریکایی و استاد دانشگاه جانز هاپکینز: ایران در رتبۀ ۱۹، به طیف بدبخت‌ها نزدیکتر است. نتیجۀ یک تحقیق: ایران و عراق جزو ۱۰ کشور غمگین جهان هستند. یورو نیوز: شهروندان سه کشور عراق، ایران، و سودان جنوبی به ترتیب خشمگین‌ترین مردم جهان می‌‌باشند.

ـ سالانه بیش از یک میلیون نفر در ایران به خاطر مشکلات اقتصادی، بیماری‌های روانی، جبر فرهنگی، مسائل سیاسی و فشارهای اجتماعی اقدام به خودکشی می‌کنند. از این تعداد ۵۰۰۰ تن جان خود را از دست می‌دهند.

ـ فایننشال تایمز لندن، با استناد به آمار سازمان همکاری و توسعۀ اقتصادی در گزارشی با عنوان فرار مغزها نوشت: ایران با افزایش ۱۴۱ درصدی، سریع‌ترین رشد مهاجرت را در ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ داشته است. این رقم از ۴۸ هزار نفر در سال ۲۰۲۰ به ۱۱۵ هزار نفر در ۲۰۲۱ رسیده و ایران به مرحلۀ «مهاجرت گروهی» کنترل نشده رسیده است.

عوامل مهم و عمدۀ مهاجرت‌ها از نظر این روزنامه، مشکلات اقتصادی، تورم فزاینده، سرکوب گسترده اعتراض‌ها، تنش‌های منطقه‌ای و حمایت ج.ا. از گروه‌های نیابتی، سرخوردگی و نداشتن امید به آینده و... است. بر اساس این گزارش، مقصد بسیاری از مهاجران ایرانی کشورهای اروپایی، استرالیا، کانادا و آمریکا است؛ اما در سال‌های اخیر مهاجرت به کشورهای خلیج‌فارس از جمله قطر، عراق، امارات متحدۀ عربی و عمان نیز در میان افراد جویای کار افزایش یافته است. ضمن این‌که ترکیه همچنان یکی از مقاصد اصلی مهاجران ایرانی به شمار می‌رود.

- مهاجرت شامل نخبگان، ورزش‌کاران، استادان شطرنج، پزشکان (در سال ۱۳۹۹، در طول ۱۰ ماه بیش از ۳ هزار پزشک از ایران مهاجرت کرده‌اند)، پرستاران، ماماها، خلبان‌ها، کارگران ماهر دانش‌جویان، دانش‌آموزان (و این روزها شامل خیاط‌ها، شلواردوزها و... نیز) می‌باشد.

- پول ملی ایران عنوان بی ارزش ترین پول جهان را به خود اختصاص داده و یکی از ضعیف‌ترین واحدهای پولی جهان است. با یک ریال فقط ۰,۰۰۰۰۲۰ دلار آمریکا می‌توان خرید. به عبارت دیگر، ۱ دلار با نرخ امروز، برابر است با ۵۴,۹۰۰ ریال. (۱ دینار کویت به عنوان با ارزش‌ترین پول جهان برابر است با ۳،۵ دلار)

ـ پاسپورت ایران در رتبۀ ۹۳ در جهان قرار دارد؛ ایرانی‌ها برای ورود به ۱۸۵ کشور به ویزا نیاز دارند.

 

و در تصویری دیگر

خشک شدن دریاچه‌ها و رودخانه‌ها، گسل‌های زمینی در بیابان‌ها و شهرها در اثر سدسازی‌های غیرکارشناسانه واستفادۀ بی‌رویۀ منابع زیر زمینی آب، قطع و نابودی درختان جنگل‌ها، آلودگی آب‌وهوا (مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیرِ وزارت بهداشت: سالانه تقریباً ۸۵ تا ۹۰ هزار مورد جدید سرطان و ۲۰ هزار مرگ ناشی از سرطان در ایران اتفاق می‌افتد) و...

از یک‌سو، اخرج استادان و آموزگاران مراکز علمی، دانش‌گاه‌ها و مدرسه‌ها و جای‌گزینی آن‌ها با مداحان و طلبه‌ها، اعتیاد (اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر: بنا بر اعلام سازمان ملل ۹۰ درصد کشفیات تریاک جهان، ۴۸ درصد هروئین جهان و ۲۶ درصد مورفین جهان را ایران انجام می‌دهد. وی افزود سن متوسط اعتیاد در ایران ۲۴ می‌باشد.)، کارگران جنسی (سایت رویداد: به نقل از یک کارشناس آسیب‌های اجتماعی و آمار مراکز تن‌فروشی در سطح شهر تهران به ۸ هزار باند رسیده‌ است و طبق آمار در مدت ۷ سال متوسط سن تن‌فروشی از ۲۸ سال به زیر ۲۰ سال رسیده و در حال حاضر کف این سن تا ۱۳ سالگی پایین آمده است.

خبرگزاری رکنا: زنانی در اطراف آرامستان بهشت زهرا هستند که حاضرند برای یک ساندویچ فلافل تن‌فروشی کنند. آنها در گورهای آرامستان زندگی می‌کنند و در داخل گورها با مشتری رابطه جنسی برقرار می‌کنند.) و... از سوی دیگر، موجودیت حال و آیندۀ میهن ما را در معرض فروپاشی جبران ناپذیر قرار داده است.

۵ فوریه ۲۰۲۴ / ۱۶ بهمن ۱۴۰۲

_____________________

منابع: ویکی پدیا، رادیو فردا، العربیۀ فارسی و...

https://www.iran-emrooz.net/index.php/politic/more/112646/

بازگشت به خانه