تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

21 آذر ماه 1401 - 12 ماه دسامبر 2022

بررسی تازه ترین کتاب مجید محمدی

نوشتهء «بنجامین برد» در فصلنامهء خاورمیانه

ترجمه: مهرداد رهگذر

درباره جنگ نرم رژيم اسلامی ایران علیه آمریکا، از جمله استفادهء تهران از جنگ سایبری، اطلاعات نادرست و جاسوسی سیاسی، مطالب زیادی نوشته شده است. با این حال، تعداد کمی از محققان متمرکز بر شبکهء پیچیدهء رژیم اسلامی را که متشکل از مراکز مذهبی، اتاق های فکر، دانشگاهیان و روزنامه نگاران در ایالات متحده است بررسی کرده اند. محمدی، جامعه‌شناس و تحلیلگر رسانه، در کتاب « ردپای رژیم اسلامگرای شیعه در آمریکای شمالی: چگونه ملاهای ایرانی و سپاه نفوذ و شبکه های خود را گسترش می دهند؟»(*) مطالعه‌ای بی‌نظیر را از ولخرجی های خرابکارانه‌ای که تهران، در غیاب یک هیئت دیپلماتیک سنتی، برای تأثیرگذاری بر سیاست ‌گذاران ایالات متحده به کار می‌گیرد، ارائه می‌کند.

او، پس از بحث آغازین دربارهء مبانی ایدئولوژیک حکومت اسلامی و اهداف توسعه طلبانهء آن، به بررسی «نهادها و نیروها»ی در اختیار رژیم در آمریکای شمالی می پردازد. «حوزه علمیهء المصطفی» واقع در قم، ایران، «مرکز دستگاه تبلیغاتی رژیم اسلامی شیعی در خارج از کشور» است و دانش‌آموزان خارجی که در این مدرسه شرکت می‌کردند برای یک دورهء آموزشی جهاد به جبهه‌های جنگ ایران و عراق اعزام می‌شدند.

مدارس شیعه در ایالات متحده باهوش ترین دانش آموزان خود را به المصطفی می فرستند تا پس از بازگشت به امریکا پرورش برند اسلام گرایی رژیم را در جوامع خود آغاز کنند. «بنیاد علوی»، که محمدی ادعا می کند «به طور کامل توسط حکومت اسلامی ایران اداره می شود، و مرکب از کسانی است که فکر می کنند در جهانی موازی زندگی می کنند»، ادارهء مدارس تمام وقت شهر نیویورک و هیوستون را پذیرفته است.

تحلیل محمدی اغلب با تجربیات شخصی او به عنوان یک مخالف ایرانی رنگ آمیزی می شود. نویسنده، که خود در سال 1360 طلبه ای در حوزهء علمیه قم بوده، تلقینات دینی رژیم را از نزدیک تجربه کرده است. او گزارش می دهد که بعدها صدای آمریکا (VOA)، که یک مؤسسه سخن پراکنی است و مخارج اش از محل مالیات امریکائی ها تأمین می شود، او را به دلیل مقایسه رژیم ایران با داعش در لیست سیاه قرار داده است. در مقابل، او به معرفی عناصر طرفدار رژیم در صدای آمریکا به کنگره این کشور اقدام کرده اس.

همچنین، محمدی نمایندگان رژیم را در دانشگاه های آمریکا معرفی کرده و توضیح می دهد که چگونه دانشگاه مریلند از نظرسنجی های غیرعلمی ارائه شده توسط "گروه های داخلی" در ایران استفاده می کند. محمدی می نویسد: «معمولاً امکان ندارد که یک نهاد خارجی، به ویژه یکی که از کارکنان ایرانی استفاده می کند، از طریق همکاری با سپاه و نهادهای امنیتی، در داخل کشور دست به نظرسنجی بزند».

دانشگاه ها و رسانه ها همان «پوشش فکری» لازمی را فراهم می کنند که لابی ها و تأثیر گذاران رژیم اسلامی برای متقاعد کردن قانونگذاران امریکائی در راستای مخالفت با تحریم ها یا حمایت از ایران هسته ای به آن نیاز دارند. نویسندهء کتاب استدلال می کند که ایتنای به "مسئلهء هویت" کمک می کند تا "اتاق هایی برای هر ایدئولوژی، از جمله ایدئولوژی های اسلام گرا، باز باشند." محمدی در طول گزارش خود به این موضوع باز می گردد و، با استناد به ایدئولوژی چپ، توضیح می دهد که چگونه دانشگاه های امریکا دچار ازدحام «اساتید ضدغربی» شده اند، یا چگونه روحانیون تندروی شیعه «به عنوان اقلیتی دیگر از مهاجران و نه به عنوان گروهی از مخالفان وجود ایالات متحده و غرب، به درون راه پیدا کنند».

محمدی، علیرغم درگیری عاطفی اش، با واقع گرائی «لولو های ظاهراً خیالی ایرانی» را افشا می کند. اگرچه ممکت است که گاه سخن او جبهه گیرانه و آغشته با غلو به نظر رسد اما تلقی می شود اما در قاطعیت و راستگوی این سحن نمی توان تردید کرد.

__________________________

* The Shi'i Islamist Regime's Footprints in North America: How Iranian Mullahs and IRGC Expand Their Influence and Networks - by Majid Mohammadi - New York 2021. 355 pp. $119.99, eBook.

https://www.meforum.org/63866/the-shii-islamist-regimes-footprints-in-north-america

بازگشت به خانه