تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولاردموکرات های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

  خانه   |    آرشيو صفحات اول سايت    |   جستجو در سايت  |  گنجينهء سکولاريسم نو

18 امرداد ماه 1400 -  9 ماه اگوست 2021

مراسم تحلیف ابراهیم رئیسی

سکانسی از رمان ۱۹۸۴ جورج اورول

حمید آقایی

  «‍۱۹۸۴» نام کتاب مشهوری از جورج اورول است که در سال ۱۹۴۹ منتشر شده.

  جورج اورول در این کتاب، جامعه ای فرضی را به تصویر می کشد که در تنفر نسبت به دشمن و علاقهٔ شدید نسبت به برادر بزرگ (ناظر کبیر) (رهبر حزب با شخصیت دیکتاتوری فرهمند) وجود دارد. در جامعه‌ء تصویر شده، گناه‌کاران به راحتی اعدام می‌شوند و آزادی‌های فردی و حریم خصوصی افراد به شدت توسط قوانین حکومتی پایمال می‌شوند.

  داستان به سال ۱۹۸۴ در کشور اقیانوسیه (اوشیانا) به مرکز لندن باز می‌گردد که سه قدرت اقیانوسیه (اوشیانا)، اوراسیا و شرق آسیا مدام در حال جنگ هستند؛ اما در باطن تمام این جنگ‌ها برای فریب و کنترل توده‌ها و نیل به مقاصد آن‌ها در داخل کشور است.

  در کشور اقیانوسیه شعار حزب حاکم این است: جنگ صلح است، آزادی بردگی است و جهالت قدرت! یک «دوگانه ‌باوری» کامل. در وزارتخانه عشق شکنجه مخالفین شکنجه می شوند، وزارتخانه صلح در پی امور مربوط به جنگ است، وزارتخانه فراوانی، در عمل موجب قحطی و گرسنگی است و وزارتخانه حقیقت مسئول دروغ‌ پردازی است!

  ابراهیم رئیسی در مراسم تحلیف سخنانی گفت که بخوبی یادآور دوگانه سازی های حزب حاکم در رمان ۱۹۸۴ است. برای مثال وی در سخنان خود می گوید: «ما مدافع واقعی حقوق بشر هستیم». چنین سخنی از سوی فردی است که متهم درجهء اول کشتار ۱۳۶۷ و، در مقام قاضی القضات، یکی از عوامل دستور دهنده به نیروهای امنیتی برای شلیک مستقیم به معترضین در آبان ۱۳۹۸ می باشد.

  وی در جای دیگری از سخنان خود می گوید: «قدرت جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت ساز است». این در حالی است که رژيم اسلامی، به همراه نیروهای نیابتی خود، در منطقه یکی از عوامل اصلی بی ثباتی در خاورمیانه می باشد.

  وی همچنین در صحبت های خود وعدهء بهبودی وضعیت معیشتی مردم در دولت خود، که آن را «دولت مردمی» می نامد، می دهد. البته در واقع دولتی که با تحریم گستردهء مردم از صندوق ولایت درآمد و یک اقلیت چند درصدی از آن حمایت کردند.

  وی اما همانند مقامات «حزب برادر» در کشور اقیانوسیهء رمان ۱۹۸۴، از بحران کرونا و قتل عام مردم ایران در اثر بی کفایتی و سیاست های بغایت ضد مردمی رهبر صحبتی نکرد، وی از گرسنگی و وضعیت بسیار وخیم معیشتی مردم حرفی نزد و فقط سعی کرد «با دوگانه باوری» چهره ای بزک شده اما کاملاً تقلبی و واژگونه از نظام اسلامی ارائه دهد.

برگرفته از سایت شورای گذار

بازگشت به خانه