تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

24 آذر ماه 1396 ـ  15 دسامبر 2017

گزارش نشست مقدماتی تشکیل مِهستان

منوچهر يزديان

          در پی انتشار «پيمان نامهء عصر نو» و اعلام موجوديت «جنبش سکولار دموکراسی ايران» در «کنگرهء سکولار دموکرات های ايران» در سال 2013 و احاله شدن کار انتشار پايگاه اينترنتی جنبش و نيز برگزاری کنگره های سالانهء آن به يک «شورای هماهنگی»، تاکنون اين شورا، علاوه بر انتشار مستمر سايت جنبش، توانسته است، تحت نام «کميتهء برگزاری کنگره های سالانهء سکولار دموکرات های ايران»، اين کنگره ها را با موفقيت برگزار کند. نمايندهء اين «شورا / کميته»، در پنجمين کنگرهء سکولار دموکرات های ايران که در آخر ماه اکتبر 2017 در کلن برگزار شد، اعلام داشت که از اين پس نهادی بعنوان «مهستان» به زيرمجموعه های جنبش اضافه می شود. اين نهاد شامل سکولار دموکرات هائی خواهد بود که می خواهند با عضويت در مهستان به ايجاد مجموعهء گسترده ای دست زنند که به شکل گيری يک آلترناتيو سکولار دموکرات ايرانی بيانجامد.

          کار مقدماتی تشکيل اين مهستان، بلافاصله پس از اعلام اين طرح و پيش از اعلام دعوت رسمی از فعالان سياسی، با عضوگيری از علاقمندانی که با شنيدن خبر تشکيل «مهستان» داوطلب شراکت شده بودند آغاز شد.

          کميتهء برگزار کننده، به‌خاطر محدودیت‌های ناشی از تشکیل جلسه‌‌ای با شرکت تعداد زیادی از متقاضیانِ شرکت در مِهستان، تصميم گرفت که ابتدا نشست‌هائی با شرکت حداکثر پنجاه نفر از متقاضيان عضويت در مهستان تشکیل گردد. به این منظور نخستین گروه پنجاه نفره، متشکل از کسانی ‌که زودتر درخواست شرکت در مهستان را داده بودند، برای شرکت در نخستين جلسه دعوت شد و اين جلسه در 18 آذر 1396 (9 دسامبر 2017)، همزمان با سالگشت روز جهانی حقوق بشر، بر روی اينترنت و با کمک نرم افزار موسوم به «زووم» با حضور 43 نفر اول از داوطلبان عضويت تشکيل شد.

          پس از نواختن سرود «ای ايران»، آقای حسن اعتمادی، رئيس کمیتهء برگزاری، به حضار خوش‌آمد گفته و سوابق طرح تشکیل مِهستان در هشت سالهء اخير را بيان داشتند.

                   سپس، مطابق پيش بينی های مندرج در دعوتنامه و دستور کار جلسه، آقای منوچهر يزديان کار ادارهء گفتگوها را بر عهده گرفته و شیوهء اداره نشست و نحوهء نوبت‌گیری برای بیان پرسش، پاسخ و طرح نظرات را برای شرکت ‌کنندگان توضیح دادند.

                   آنگاه آقای دکتر اسماعيل نوری علا، طراح پروژهء «مهستان برای آلترناتيو» با بیان تاریخچه‌ای از جنش سکولار دموکراسی ایران، به توضیح "آرزو و واقعيت‌ها"ی مبارزهء سکولار دموکرات ها عليه حکومت مذهبی مسلط بر ايران پرداختند.

                   سپس روند طرح نظرات شرکت کنندگان آغاز شد.

          در اين جلسه تصميمات موقت زير گرفته شده و تکميل آنها به نظر شرکت کنندگان در جلسات تدارکی بعدی موکول شد:

          الف: کار عضوگيری تا نوروز 1397 ادامه يافته و مهستان در فروردين سال نو با شرکت هر آن عده که عضو آن شده اند اعلام موجوديت خواهد کرد.

          ب: چند تن از اعضاء کميته برگزاری کنگره ها (آقايان ميلاد آقائی و حسن اعتمادی از سوئد، آرمان نجم از آلمان، اسماعيل نوری علا از امريکا، و منوچهر يزديان از هلند)، همراه با سه تن از شرکت کنندگان (خانم نيره انصاری از سوئد و آقايان حسن دانشور از هلند و جمشيد آرياداد از فرانسه) جلسات مقدماتی يک «هيئت اجرائی موقت برای تشکيل مهستان جنبش» را تشکيل داده و کارهای اجرائی را بر عهده خواهند گرفت.

          پ: قرار شد در جلسات 50 نفرهء بعدی نيز چند تنی بعنوان عضو هيئت اجرائی موقت انتخاب شوند.

          ت: هيئت اجرائی موقت هر هفته روزهای جمعه از ساعت 8 شب اروپای مرکزی جلسه خواهد داشت.

          ث: آقايان اسماعيل نوری علا و ميلاد آقائی مأمور شدند امور اجرائی زير را تا تصميم بعدی بر عهده داشته باشند:

          - اداره فنی جلسات هفتگی هيئت اجرائی موقت

          - ايجاد سايت مهستان بعنوان زيرمجموعهء سايت جنبش و گرداندن امور فنی آن (تعيين سردبير سايت در جلسات بعد صورت خواهد گرفت)

          - ايجاد  صفحات فيس بوک و تلگرام مهستان

          - منتشر کردن اسناد ديداری - شنيداری مهستان با تصويب هيئت اجرائی بر روی يوتيوب

          ج: آقای منوچهر يزديان مأمور شد تا کار تهيهء دستور و نيز گزارش مذاکرات و تصميمات جلسات هيئت اجرائی را بر عهده گرفته و در اين مورد با آقای اسماعيل نوری علا مشورت کنند.

          اين جلسه، پس از سه ساعت و نيم مذاکره به پايان رسيد.

بازگشت به خانه