تأسيس: 14 مرداد 1392 ـ  در نخستين کنگرهء سکولار های ايران  -همزمان با 107 مين سالگرد مشروطه 

 خانه   |   آرشيو کلی مقالات   |   فهرست نويسندگان  |   آرشيو روزانهء صفحهء اول سايت    |    جستجو  |    گنجينهء سکولاريسم نو

15 بهمن ماه 1395 ـ  3 فوريه 2017

درسی از جنبش آینده نگری مصر
سام قندچی

سال ها پیش از «بهار عربی»، در دو کشور مصر و لیبی، «آینده نگر ها» فعال بودند. در واقع «جنبش جوانان ششم آوریل» در مصر، که در ابتدای خیزش بهار عربی بسیار بر سر زبان ها افتاد، جریانی آینده نگر بود.

       در سال های پایانی دولت حسنی مبارک در مصر، اخوان المسلمین به مشی مسالمت آمیز روی آوردند و «اصلاح طلبان اسلامی مصر» شدند؛ یعنی هرچند رسماً اخوان المسلمین غیرقانونی بود با این حال با حمایت جناح هایی از قدرت در غرب، در انتخابات های دوران حسنی مبارک در مصر فعال بودند. جالب تر آنکه در ابتدای بهار عربی، اخوان المسلمین حتی در آن حرکت شرکت نکردند چون فکر می کردند نزدیکی با رادیکالیسم بهار عربی با مشی مسالمت آمیز آن سال های فعالیت شان، در تضاد است و موقعیت آنها را در ارتباط با رژیم حسنی مبارک به خطر خواهد انداخت. اما جنبش بهار عربی به همت نیروهای آینده نگری نظیر جنبش جوانان ششم آوریل در مصر اوج گرفت، همچنین بهار عربی به دلیل حمایت دولت اوباما در چند کشور پیروز شد و، به این طریق، سقوط حسنی مبارک و فعال شدن ناگهانی  اخوان المسلمین در جنبش بهار عربی همزمان شد، و آنها توانستند، به دلیل داشتن تشکیلات، با صعود محمد مرسی به مقام ریاست جمهوری مصر، قدرت را قبضه کند و آینده نگرها، یعنی رهبران جنبش جوانان ششم آوریل، را که آغازگر بهار عربی بودند به حاشیه برانند.

       محمد مرسی می خواست، با برنامهء اصلاح طلبی اسلامی اخوان المسلمین، رژیمی نظیر عربستان سعودی در مصر برقرار کند، گرچه خود عربستان سعودی از مطرح شدن چنین رقیب مصری که به معنای قدرت گرفتن اخوان المسلمین در کل خاورمیانه و از جمله در خلیج فارس بود، به هراس افتاد و نه تنها از کودتای السیسی برای سرنگونی دولت محمد مرسی حمایت کرد، بلکه اخوان المسلمین را در منطقهء خلیج فارس در حد توان خود سرکوب، و به حاشیه راند، به رغم آنکه اخوان المسلمین حامیان خود را در دولت بریتانیا و کشورهای دیگر غربی داشته و دارد.

       درسی که آینده نگرهای ایران از تجربه مصر می توانند بیاموزند این است که نباید خود را همسو با اصلاح طلبان اسلامی کنند که گذشته نگرند و نه آینده نگر(1)، چرا که در بهترین حالت در ایران، سکوی پرش به قدرت رسیدن رژیمی نظیر عربستان سعودی خواهند شد هرچند نوع شیعی آن. یعنی نتیجه کار، حکومت اسلامی دیگری خواهد بود ولی این بار، با روابط نزدیک با غرب.

       این بحثی است که تلاش شد در نوشتار روزهای گذشته توضیح داده شود؛ همراه با اين یادآوری که: «بهترین گزینه برای اجتناب از چنین سرنوشتی برای آینده نگرهای ایران، فعال شدن در جنبش سکولار دموکراسی ایران است»(2).

       به امید جمهوری آینده نگر دموکراتیک و سکولار در ایران

       سام قندچی، ناشر و سردبیر ایرانسکوپ

http://www.iranscope.com

http://www.ghandchi.com

هفتم بهمن ماه 1395

January 26, 2017

________________________________________

1. اصلاح طلبی، گذشته نگری است نه آینده نگری

http://www.ghandchi.com/1169-eslahtalabi-gozashtehnegari.htm

http://isdmovement.com/2016/0616/060816/060816.Reformism-and-reactionism.htm

2. جمعبندی از تلاش های تشکیلاتی سکولار دموکرات ها

http://www.ghandchi.com/1296-tashkilaate-secular-democrat.htm

http://isdmovement.com/2017/0117/012717/012717-Sam-Ghandchi-A-summary.htm

http://www.ghandchi.com/1297-ayandehnegar-egypt.htm

بازگشت به خانه